Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Eifel (Duitsland)

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 08 jul 2020 12:56

Hmm ja er zijn er zoveel in de Eifel...
Wat is een goede locatie?
Iemand die een goed hostel/hotel/appartement/hutje op de hei etc aan kan bevelen?
(waar de fiets ook veilig gestald kan worden)

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2327
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 08 jul 2020 13:45

WD-40 schreef: 07 jul 2020 23:00 Heb twee dagen heerlijk gefietst in de Eifel. Zou eigenlijk afgelopen weekend de Marmotte hebben gereden, maar Der Schwarzer Mann was een waardig alternatief. Mijn vader noemde het zelfs: "Werkelijk waar de meest prachtige route die ik ooit in de heuvels heb gereden". Helaas wel wat buien, maar moet zeggen dat het ook wel een heroïsch gevoel gaf om in de stromende regen de GrünentalstraBe op te rijden. We verbleven in Venngasthof Zur Buche in Mützenich. Prima uitvalsbasis voor wat mooie tochten richting rursee of vulkaneifel.
Dan is jouw vader natuurlijk wel een ware kenner hè, die gewoon door alle buien heen kijkt en "de meest prachtige route ooit" op waarde weet te schatten. ;)

Zojuist zag ik dat jij 'en passant' de straffe Schwarzer Mann-KOM nog meegepikt hebt, met welgeteld 39 seconden sneller dan oude recordtijd uit 2014! Heroïsch weekendje, lijkt me inderdaad. :winkthumb:

P.S. Het lusje over Hönningen (vanuit Reifferscheid naar Blumenthal) heb je bewust geskipt, neem ik aan?

shellshock
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 feb 2017 11:50

shellshock 08 jul 2020 16:18

www.gasthofburghausen.com
ben ik 2 weken geleden geweest. aardige Nederlandse eigenaren, het gebouw(tje) is authentiek (lees: zo scheef als alle straten) en goedkoop :)

WD-40
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 08 apr 2019 13:16

WD-40 08 jul 2020 19:17

buzz schreef: 08 jul 2020 13:45
WD-40 schreef: 07 jul 2020 23:00 Heb twee dagen heerlijk gefietst in de Eifel. Zou eigenlijk afgelopen weekend de Marmotte hebben gereden, maar Der Schwarzer Mann was een waardig alternatief. Mijn vader noemde het zelfs: "Werkelijk waar de meest prachtige route die ik ooit in de heuvels heb gereden". Helaas wel wat buien, maar moet zeggen dat het ook wel een heroïsch gevoel gaf om in de stromende regen de GrünentalstraBe op te rijden. We verbleven in Venngasthof Zur Buche in Mützenich. Prima uitvalsbasis voor wat mooie tochten richting rursee of vulkaneifel.
Dan is jouw vader natuurlijk wel een ware kenner hè, die gewoon door alle buien heen kijkt en "de meest prachtige route ooit" op waarde weet te schatten. ;)

Zojuist zag ik dat jij 'en passant' de straffe Schwarzer Mann-KOM nog meegepikt hebt, met welgeteld 39 seconden sneller dan oude recordtijd uit 2014! Heroïsch weekendje, lijkt me inderdaad. :winkthumb:

P.S. Het lusje over Hönningen (vanuit Reifferscheid naar Blumenthal) heb je bewust geskipt, neem ik aan?
Ja, er was bevoorrading nodig en in Reifferscheid was niks open, dus toen zijn we direct doorgestoken naar het supermarktje daar.

WD-40
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 08 apr 2019 13:16

WD-40 08 jul 2020 19:20

Gerwin89 schreef: 08 jul 2020 12:56 Hmm ja er zijn er zoveel in de Eifel...
Wat is een goede locatie?
Iemand die een goed hostel/hotel/appartement/hutje op de hei etc aan kan bevelen?
(waar de fiets ook veilig gestald kan worden)
Venngasthof Zur Buche in Mützenich (bij Monschau) kan ik na afgelopen weekend zeker aanraden. Hebben een garage waar de fietsen gestald kunnen worden, met allerlei gereedschap ook aanwezig. Ontbijt en restaurant zijn ook weinig op aan te merken.

Koev
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 mei 2020 19:45

Koev 14 jul 2020 13:52

Afgelopen weekend hebben we 3 dagen gefietst met de routes van Buzz en Hopjes.
Startpunt Landal Eifeler Tor, nabij Heimbach (foto bijgevoegd om een idee te geven)
  • Vrijdag via Hurtgenwald 75km/1200hm,
    Zaterdag Miniroute Rursee-rott 130km/2200hm,
    Zondag uitfietsen 40km en 700hm
We hebben onwijs genoten, omgeving is prachtig en routes zijn heel tof.
Goede afwisseling van omgevingen, bos/dorp/wijde, hier en daar een kuil maar prima te doen. Ook ten opzichte van Cochem (a.d. Moezel) vonden we de Eifel een stuk mooier.

Enige tip, plan je lunch/stops goed, niet alle terassen waren open in de kleine dorpjes. Simonskall heeft bij inrijden van dorp een hotel met teras, was erg goed maar was pas na 92km. Monchau hebben we overgeslagen maar daar was wel veel open.

Thanks voor alle input!
Bijlagen
routes gereden overzicht komoot.PNG
Orbea Orca OMX 2020
Cube Attain Race 2017 (@Tacx Neo2)

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 14 jul 2020 19:15

WD-40 schreef: 08 jul 2020 19:20
Gerwin89 schreef: 08 jul 2020 12:56 Hmm ja er zijn er zoveel in de Eifel...
Wat is een goede locatie?
Iemand die een goed hostel/hotel/appartement/hutje op de hei etc aan kan bevelen?
(waar de fiets ook veilig gestald kan worden)
Venngasthof Zur Buche in Mützenich (bij Monschau) kan ik na afgelopen weekend zeker aanraden. Hebben een garage waar de fietsen gestald kunnen worden, met allerlei gereedschap ook aanwezig. Ontbijt en restaurant zijn ook weinig op aan te merken.
Was een mondkapje hier verplicht?

RafClaessens
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 okt 2017 20:13

RafClaessens 15 jul 2020 14:21

Hoi Buzz,

Komend weekend gaan we naar de Eifel. We vertrekken vanuit Rott. Ik had graag een van jouw routes gebruikt via Komoot. Wil je hier je toestemming voor geven aub?

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2327
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 15 jul 2020 14:51

Hoi Raf,

Mijn Eifel-routes zijn (met een gratis account) vrijelijk te downloaden via Alltrails. Zie linkjes in dit bericht op de vorige pagina.

RafClaessens
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 okt 2017 20:13

RafClaessens 15 jul 2020 15:54

Gelukt! Bedankt!!

felipe07
Forum-lid
Berichten: 296
Lid geworden op: 20 sep 2009 10:57

felipe07 17 jul 2020 07:53

Binnenkort ga ik er ook fietsen. Uitvalsbasis Deudesfeld. Welke routes met veel hoogtemeters én lange niet te steile lopers kan ik er doen?
Is er in regio Deudesfeld wine tasting mogelijk?

jvee
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mei 2020 12:32

jvee 19 jul 2020 17:41

Wellicht is het wat 'vloeken in de kerk', maar ik ben benieuwd of er ervaringen/tips zijn met een detour door de Eifel heen. Is dat de moeite waard of loont het meer om gewoon een keer een paar dagen uit te trekken en echt een paar mooie rondjes te pakken?

Ik ben van plan om naar Keulen te fietsen om daar een vriend op te zoeken, ~2-3 daagjes rustig aan te doen en dan mogelijk via Eifel terug naar huis (Helmond) te fietsen. Ik heb even vlug gekeken wat Komoot ervan maakt als ik zeg dat ik via Eifel terug wil fietsen, en daar komt zoiets uit:

Afbeelding

Ik ben nog even aan het twijfelen of ik die ~210km met klimwerk echt op 1 dag wil doen, anders misschien op te splitsen in dag 1 Keulen -> Eifel (+ rondje), daar (of richting Helmond onderweg) overnachten en dag 2 dan verder naar huis. Iemand leuke ideeen? :)

Plaats reactie