Alles over vakanties op én met de fiets

Geboekt: met de TGV naar de Alpen Cols

Gebruikersavatar
cannae
Forum-lid
Berichten: 445
Lid geworden op: 04 dec 2010 09:58

Gebruikersavatar cannae 23 mei 2014 16:18

De laatste post is al weer even terug, dus tijd om de thread weer eens bij te werken.

@ Super grover foto’s maken en plaatsen.
Ik ga zeker foto’s maken met mijn mobiel en plaatsen, komt dus helemaal goed.

@ Dejeep en erwind14, gesloten cols
Zoals het er nu naar uitziet zijn de Madeleine en de Bonnette niet open, Galibier moet deze of volgende week al open zijn.

@ Klimmer en Legrimpeur
Galèrien ga ik helemaal op de racefiets doen ik heb een aantal andere verslagen gezien dat deze weg niet ideaal is voor de racefiets. Want ik zal route Cedres rijden die volgens de verschillende verslagen een zeer slecht onderhouden asfaltweg is onderbroken door een paar stukken met zand en steenslag. Om het probleem te beperken heb ik een verzet 34x30 en Continental GP 4-seasons gemonteerd, wat mij een betere versnellingskeuze en grip bij lage temperaturen zal geven op de verschillende ondergronden. Daarnaast heb ik heel veel ATB ervaring, want op de racefiets zit ik pas sinds begin 2010. Schade heb ik nog nooit gehad in al die keren dat ik onverhard heb gereden met de racefiets, dus daar ben is niet echt bang voor.
Mogelijk ga ik route de Cedres nog wel verkennen de woensdag of de donderdag voor ALS, door hem af te dalen.

@ amclassic-fan, de zwaarte van de route
De route heb ik bewust zwaar gemaakt, want sommige dingen doe je niet omdat ze makkelijk zijn maar omdat ze juist moeilijk zijn. De fietsstrategie is om op duurvermogen te fietsen (dus max grens D2-D3, dit is vastgesteld op basis van een ademgasmeting), na elke klim een half uur rust te nemen of elke zoveel uur alleen niet tijdens de klim. Ik zorg er ook voor dat ik elk uur tussen de 70 en 90 gram koolhydraten eet om dit vol te kunnen houden, ik ga niet alles meenemen maar weet uit ervaring wat ik daar zoal kan krijgen.


Training
De laatste jaren fiets ik in het voorjaar altijd een keer vanuit Genderen naar Vollehove als daar een familielid jarig is. Alleen dit keer was ik van plan om de route ook over wat heuvels tussen Rhenen en Renkum te laten gaan en minimaal 200 km te fietsen.

Een week eerder had ik ontdekt dat de airco van mijn Honda weer leeg was, de condensor moest nu vervangen worden wat twee dagen werk is. De weersvoorspellingen waren zeer goed dus een uitgelezen kans om de week erna een paar dagen verplicht woon-werk te gaan doen afgesloten met op zaterdag een 200km rit naar Vollehove. De afspraak werd uiteindelijk voor dinsdag de week erna gemaakt. Het enige jammere was dat ik ook op woensdag de sportmedische keuring al had gepland waarvoor je eigenlijk 36 uur rust moet houden, deze keuring is verplicht voor deelname aan tour du ALS. Maar ja, je kan niet alles hebben.

De weersvoorspelling hield stand en het was de dinsdag dat ik de auto wegbracht prachtig weer. Die dinsdag heb ik uiteindelijk 42km naar het werk in Houten gefietst en 59km weer naar huis, waarbij ik bewust op de grens D2-D3 heb gereden. Op woensdag heb ik zeer relaxed met 53km een korte route naar het werk genomen. De sportmedische keuring was om 2 uur bij de Uithof, waar een maximaal test is afgenomen. Bij de 400w ben ik gestopt met nog wat over omdat ik ook nog 60km naar de garage moest fietsen. De weg naar de garage viel zwaar omdat ik tussen Vianen tot Gorinchem de windkracht 3-4 schuintegen had, eenmaal bij de garage in Sleeuwijk was ik dan ook aardig vermoeid. Eenmaal bij de garage kreeg ik nog wel een verrassing want de auto was nog niet klaar, na een pauze heb ik de laatste 20km met vooral wind mee naar huis gefietst.
Die avond heb ik de kortste route woon-werk uitgezocht van 48km met twee pontjes. Om voldoende uren te kunnen werken bij schemering op de fietst gestapt, uiteindelijk toch een iets langere route van 52km gefietst met maar een pont. Aan het eind van de middag rustig 45km naar de garage gefietst om de auto te halen. Uiteindelijk was ik niet zo gesloopt bij de garage als de dag ervoor omdat ik bewust meer koolhydraten had gegeten over de hele dag.

De vrijdag ochtend nog een hersteltraining van 10 km gedaan, maar was niet echt nodig.

Zaterdag ochtend ben ik om 6 uur gaan fietsen met windkracht 2 tegen. Uiteindelijk met pauzes 7 ½ uur onderweg geweest, dit was iets langer dan verwacht.

Afbeelding

De koolhydraten inname had ik van tevoren gepland, omdat ik voorgaande keren vaak te weinig meenam. Uiteindelijk heb ik het volgende gegeten;
Ontbijt; 250-300 gram stand yoghurt met havermout en aardbeienjam 40-50gr koolhydraten,
op de fiets; 8 muesli repen 80 gr koolhydraten, 3 bananen 90 gr koolhydraten 6 zakjes Haribo 120 gr koolhydraten 500 ml, 500ml Aquarius 35 gr koolhydraten, 750 ml vruchtensap 30-35 gr koolhydraten, 1 portie poffertjes met suiker 30 gr koolhydraten 2 dubbele espresso's in Elburg. In totaal heb ik zo doende ongeveer 450 gr koolhydraten gegeten voor en tijdens het fietsen, wat neer komt op iets meer dan 60gr koolhydraten per uur. Volgens een artikel in fiets had ik eerder 90gram moeten eten, dus dat is een puntje voor later want ik had meer meegenomen.
Bij aankomst in Vollehove voelde ik me nog goed, want ik heb de hele weg bewust op de grens D2-D3 gereden. De dagen erna geen last gehad van de benen maar merkte wel dat ik meer honger had.

Uiteindelijk in 5 dagen 560 km gefietst, gewerkt en thuis gewoon mijn deel van de taken gedaan. Het gevolg was veel passen en meten en wat stress, in Frankrijk hoef ik alleen te fietsen. Wat ik wel geleerd heb is dat ik er zeer goed op moet letten dat ik voldoende ga eten en drinken.
enjoy the ride

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 jun 2014 14:24

Hoe is het gegaan? Heeft het weer een beetje mee gewerkt?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 08 jun 2014 14:56

Koolhydraat opname verschilt per persoon tussen de 65 en 90 gram/uur. Eet je te veel dan werkt dit alleen maar tegen je. Prima voedsel inname zeker omdat je goed voorbereidde en niet op de fiets pas begon te eten.

Meer trek de dagen erna heeft met herstel te maken. De voorraden worden weer aangevuld en iets uitgebreid. Mooi ritje hoor.

Plaats reactie