Alles over vakanties op én met de fiets

Mallorca

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 08 mei 2018 15:07

Ai, ik hoop voor jou dat het Alcudia wordt, want Cala d'Or is aan de verkeerde kant van de nogal vlakke oostelijke helft van het eiland. Wel mooie baaitjes en stranden, dat dan wel weer. Helemaal eens met Tinn, al rij je maar 1 ritje zorg dan dat het Sa Calobra is, via de Ma10 langs Polenca en Lluc. Een ander mooi rondje is de Col d'Honor, Inca-Lloseta-Bunyola-Orient-Alaro-Lloseta.

lochtejans
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 nov 2014 12:59

lochtejans 09 mei 2018 21:27

Het is toch Alcudia geworden :winkthumb:

Sa Calobra staat op het lijstje. Zal op gpsies ff een route gaan zoeken. Bedankt voor de tips! Heb er nu al zin in 8-)

erikkie39
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 dec 2016 14:29

erikkie39 10 mei 2018 09:04

Voor zowel Sa Calobra als de Cap de Formentador is de gouden tip om vroeg weg te gaan. Ik stond rond het middaguur bovenaan Sa Calobra, en toen was het enorm druk met touringbussen en huurauto’s. Ik ben toen omgekeerd omdat ik het afdalen in die drukte niet zag zitten (huurfiets met matige remmen, en gewoon weinig ervaring in de bergen).

Qua routes heb je twee smaken: bovenlangs via Pollenca, en dan de Col de Femenia, of onderlangs via Selva en dan de col de Batalla. Ik vond persoonlijk de tweede col leuker klimmen dan de eerste, bij de col de Femenia heb je van tevoren een paar kilometer een vrij saaie rechte weg die vals plat omhoog loopt. Ik zou dan dus de Col de Batalla omhoog rijden, Sa Calobra doen, en dan terug via de Col de Femenia naar beneden.
Giant Defy Advanced 2 2016
Gazelle XR4

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 11 mei 2018 11:13

Ben vorige week op Mallorca geweest, hotel aan de oostkant, dus vooraf huurauto geregeld. De Sa Calobra is fantastisch om te beklimmen, afdaling met al die bussen is minder, maar met een beetje sturen kun je ze bergaf wel voorbij. Was gestart in Inca, en heb uiteindelijk een rondje gereden van 135km met zo'n 3500 hm erin.
Pittig maar heel mooi. Wat me erg opviel waren 2 dingen: er zijn belachelijk veel wielrenners onderweg hier, je rijd nooit meer dan 10min alleen, ongeacht hoe klein het weggetje ook is EN de lokale auto/vrachtwagen/bus bestuurders houden zeer goed rekening met wielrenners (de toeristen in de huurauto's zijn dan weer de negatieve variant hiervan).
Bijlagen
mallorca.png
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 11 mei 2018 13:31

joopi schreef: 08 mei 2018 15:07Ai, ik hoop voor jou dat het Alcudia wordt, want Cala d'Or is aan de verkeerde kant van de nogal vlakke oostelijke helft van het eiland. Wel mooie baaitjes en stranden, dat dan wel weer.
...
Net terug van 9 dagen Cala d'Or. Met het gezin geweest en een dag ben ik op de fiets een rondje gaan rijden. Ik heb een mountainbike gehuurd bij het verhuurcentrum van Danilo Hondo, ze hebben daar de nieuwste fietsen van Giant.
Er zijn daar erg mooie singletrails. Deze heb ik gevonden via de kaarten van 4umaps.com.

Er is best aardig te fietsen in die buurt over de weg, het landschap is overal glooiend, nergens vlak. Als ik daar meerdere dagen zou zijn om te fietsen zou ik weer een MTB kiezen of een gravelracer.

EvertVdB
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 sep 2013 15:43

EvertVdB 27 mei 2018 21:00

Midden juli ga ik voor het eerst met de familie naar Mallorca, iets ten Oosten van El Arenal (15 min met de auto).

Waar ik nog naar op zoek ben zijn goede gpx routes en vooral, een geschikt fietsverhuur dat niet te ver van onze verblijfplaats is. Iemand tips voor fietsverhuur in de buurt van El Arenal (en GPS routes)? Aanraders?

lochtejans
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 nov 2014 12:59

lochtejans 17 jun 2018 10:40

Gisteren teruggekomen uit Mallorca (Playa de Muro). Woensdagavond een Centurion Carbon fiets (maat 62) opgehaald bij Huerzeler (schuin tegenover ons appartement). Fiets vond ik niet verkeerd voor een huurfiets. Netjes geholpen en fiets afgesteld op mijn doorgegeven maten.

Donderdag om 8 uur vertrokken naar Cap de Formentor. Erg mooie route van ongeveer 70 km gemaakt. Korte leuke klimmetjes met prachtige uitzichten. Ik heb de hele heenweg naar de vuurtoren alleen gefietst en ook haast geen auto's gezien. Bij de vuurtoren nog even gesproken met een andere fietser die aangaf om vroeg naar Sa Calobra te vetrekken i.v.m. de vele touringcars. Hij vertelde ook nog dat enkele dagen geleden een aantal fietsers achterop een auto waren gereden in de tunnel op terugweg vanuit Cap de Formentor. Op de terugweg even extra alert geweest tijdens de afdaling in de donkere tunnel zonder verlichting. Inmiddels was het al wat drukker geworden met fietsers en huurauto's. Onderweg nog enkele mooie foto's gemaakt en om 11 uur weer bij het zwembad gearriveerd.
https://www.strava.com/activities/1637606354

Vrijdag zat ik al om 6:45 uur op de fiets. Via Sa Pobla, Büger en Campanet richting Coll de sa Batalla gefietst. Een lekkere klim van ongeveer 8 km à 5% gemiddeld. Nog altijd geen fietsers gezien. Vervolgens via een lang en heuvelachtig tussenstuk naar de top van de Coll dels Reis gefietst om aan de spectaculaire afdaling te beginnen. Even een paar foto's gemaakt en een reepje gegeten. Lekker naar beneden gereden zonder ook maar 1 auto of bus tegen te zijn gekomen. Welgeteld 3 fietsers gezien tijdens de afdaling. Nog snel een gelletje erin en omhoog gefietst, er stond al ruim 900 hm's op de Garmin. Wat een mooie klim is dit zeg! De laatste km's had ik het wel even zwaar, na 45 minuten de top bereikt. Daarna een stukje afgedaald en een blikje cola en een muffin gescoord. Vervolgens via Coll de Femenia naar Pollenca afgedaald en richting Playa de Muro gefietst, uiteindelijk 111 km op de teller en om 12 uur weer in het appartement.
https://www.strava.com/activities/1639668181

Mallorca is zeker voor herhaling vatbaar!

EvertVdB
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 sep 2013 15:43

EvertVdB 09 jul 2018 09:25

Iemand nog goeie GPX files vanuit El Arenal?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 jun 2019 14:55

Ik heb dan eindelijk mijn Mallorca-ontmaagding achter de rug. Vanaf vorige week zaterdag vertoefde ik een weekje op het eiland met mijn gezin. Het was géén fietsvakantie, maar ik had mijn fiets uiteraard wel meegenomen en heb iedere dag wel kunnen fietsen. Wel steeds wat kortere ritjes, zodat het gezin ook wat aandacht kreeg ;) : 67 - 74 - 71 - 44 - 70 - 74 km.

Plaats van handeling was Portblue Club Pollentia nabij Alcudia. Een resort wat ik iedereen kan aanbevelen, zeker met kinderen. Erg fijne plek om te verblijven. Het eten was voor AI-begrippen erg goed.

Qua uitvalsbasis is de baai van Alcudia wellicht niet ideaal als je alleen wil klimmen - dan kun je beter in (Port) Soller of Sa Calobra zitten. Doch als je een mix wil doen tussen vlak en heuvels, zit je daar goed. En het voordeel is dat je dichtbij de vuurtoren zit. Helaas was die nog nét wel toegankelijk voor auto's, alhoewel ik dat niet eens als heel storend heb ervaren.

Wil je de Sa Calobra en de Puig Major doen heb je vanaf Alcudia twee opties: ófwel een lange rit maken ófwel een stukje met de huurauto doen. Die had ik wel, maar toch het kwam er dit jaar niet van. Ik heb dus nog iets om voor terug te komen.

Verder heb ik het fietsen op Mallorca als heel plezierig ervaren. Qua terrein wordt het nergens echt lastig; het lijkt wel wat op het gebied rondom de Mt. Ventoux (zonder de Ventoux zelf uiteraard ;) ). Zoals hierboven aangegeven kom je onderweg veel andere fietsers tegen. Ook fijn is dat het hele eiland afgestemd is op fietsen. Op ieder terras vind je fietsenrekken, verkoopt men bandjes, voeding, sportdrank, CO2 patronen enz. en heeft men zelfs gereedschap.

Fietsen huren kan op iedere hoek van de straat. Ons resort had zelfs de beschikking over 2 bikeshops, waarvan er eentje volledig self-service was. Ideaal.

Nadelen zijn er ook. De kleinere wegen zijn rustiger qua autoverkeer maar het wegdek is niet altijd even fantastisch. En de grotere wegen zijn qua wegdek goed maar soms druk met auto's. En als je niet van wind houdt, kun je ook beter thuisblijven!

Binnenkort zal ik op Cyclokalender eens een vergelijk maken tussen Mallorca en Gran Canaria.

esmeew
Forum-lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 27 nov 2022 18:16

Iemand nog goede 2022-2023 Mallorca tips?
Kom ik uit de voeten met een 11-30 / 52/36 setup of is 11-32/34 met een 50/34 beter?
Of anders gevraagd: zijn er stijle klimmen?

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1038
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 27 nov 2022 19:10

Daar kan ik niet op antwoorden, want ik ken jouw capaciteiten niet.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 27 nov 2022 19:39

Als er over 1 eiland toch veel bekend is dan is het Mallorca wel. Zoek eens op Google. Vooruit, ik zal een aftrap doen:

https://climbfinder.com/nl/beklimmingen ... sa-calobra

Nu ga ik zelf half februari een paar dagen fietsen op Mallorca. Ik heb de routes al uitgezet via Komoot. Daar kun je ook al veel info vinden over de omgeving qua stijging, ondergrond etc.
Ride bikes, not tanks!

Plaats reactie