Alles over vakanties op én met de fiets

Vervoer naar vakantieadres met racefiets

JanWielrenner
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 feb 2014 08:29

JanWielrenner 14 mar 2014 18:19

Beste forumleden,

Komende zomer wil ik met drie vrienden een week gaan fietsen in Italië (Dolomieten) of Frankrijk (Alpen of Pyreneeën). Wij zijn ons nu op de mogelijkheden aan het oriënteren. Voor ons allemaal wordt dit de eerste keer dat wij de racefiets meenemen naar het buitenland.

Ik vroeg mij af wat jullie ervaringen zijn met het vervoer naar je vakantiebestemming. Het ligt denk ik voor de hand dat we met de trein of met de auto gaan.

- Hebben jullie ervaring met het reizen naar Italië en/of Frankrijk per trein? Zo ja, heb je tips voor wat betreft het boeken? Hoe reis je vervolgens van het treinstation naar de daadwerkelijke plaats van bestemming? Moet je dan ter plekke alsnog een auto huren om daar te komen?

- Hebben jullie ervaring met het huren van een imperiaal voor achter de auto? Is dit schadelijk voor je fiets?

Mochten jullie concrete tips hebben met betrekking tot het vervoer van en naar de Dolomieten, de Alpen of de Pyreneeën dan hoor ik het graag! Wellicht dat dit een doorslaggevende rol kan spelen bij onze keuze voor een bepaalde bestemming.

Ook als jullie nog tips hebben voor handige sites waar je een accommodatie kan boeken zijn deze welkom. Tot nu toe ben ik nog niet helemaal overtuigd van het aanbod op sites als booking.com en gites.nl, vaak liggen deze accomodaties niet direct in de buurt van cols.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 14 mar 2014 19:21

Als je voor minimaal een week gaat, is de auto veruit de beste optie. Ikzelf zet ieder jaar de Thule dakdrager op de auto wanneer ik met gezin op vakantie ga. Bij deze dakdrager verwijder je het voorwiel en klem je de voorvork zoals je normaal je voorwiel vastklemt. Hele pagina's zijn volgeschreven over de gevaren, maar in al die jaren heb ik geen problemen/schade gehad.
Afgelopen september ben ik een lang weekend in de Alpen gaan fietsen. Toen heb ik het vliegtuig genomen. In het geval van Easyjet is dat vrij straight forward: aangeven dat je fiets meeneemt (uiteraard tegen kosten) en fiets vervoeren in een fietskoffer. Een taxi heeft mij naar mijn verblijfadres gebracht (net buiten Geneve).
Dit jaar fiets ik de Marmotte en speel met het idee om de trein te pakken. Ben nog niet echt gedoken in deze materie, maar er zullen vast meerdere forumleden zijn die hier ervaringen gaan achterlaten.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

jeroennl
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 16 mei 2009 19:02

jeroennl 14 mar 2014 19:25

Ik ga altijd naar Italië met het vliegtuig en huur dan een auto, dat is niet duurder dan de trein. Fiets moet je wel in een stevige harde koffer doen, anders gaat het niet goed. Booking.com is prima om een hotel te zoeken, daarna bel/mail ik altijd even met het hotel voor de beste deal. Ik lees ook altijd de recensies op trivago.

Gebruikersavatar
Slowracer
Forum-lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 13 sep 2011 15:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Gebruikersavatar Slowracer 14 mar 2014 21:57

Qua vervoer zou ik gaan voor de auto met fietsdrager, ik doe dit sinds 2008 en nog nooit een fiets beschadigd. Wel even goed kijken hoe je de fietsen erop zet en eventueel her en der wat isolatieschuim ertussen stoppen. Eventueel is de combinatie vliegtuig en huurauto ook mogelijk, maar dan zou ik al goed kijken naar de afstand vanaf vliegveld naar eindbestemming. Trein zou ik persoonlijk niet doen. In lang niet alle treinen in/naar het buitenland kan de fiets mee en je moet bij elke overstap met al je spullen van perron a naar perron b sjouwen.
Qua locatie in Frankrijk zou ik eens kijken op www.gites-de-france.com . Oke, er zitten ook mindere gites tussen maar dat is een kwestie van kijken, lezen en eventueel een gokje durven nemen. Booking .com is wat mij betreft ook prima voor hotel en/of B&B. Italië ben ik niet bekend mee voor verblijf.
Zeer geleidelijk weer een beetje Slowracer

http://www.gaul.nl

rubencornelisse
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 11 jan 2007 22:45

rubencornelisse 17 mar 2014 15:45

Ik zet ook altijd de fiets op een fietsdrager op het dak. Kijk alleen uit bij TOL poortjes in Frankrijk: er zijn erbij met een max doorrij hoogte afscheiding van 2.5 meter (balk aan ketting) Heb ik wel eens over het hoofd gezien :oops:

Voor Italie huur ik wel eens via deze site: http://www.agriturismo.it/en/ of http://www.homelidays.nl/

cyclochef
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 feb 2013 20:27

cyclochef 02 apr 2014 01:43

Spam verwijderd

Gebruikersavatar
rico8
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 27 jan 2009 21:09
Locatie: Arnhem

Gebruikersavatar rico8 15 apr 2014 14:10

Je bestemming is, lijkt mij, nogal bepalend voor de verder planning (vervoer, verblijf). Waar wil je naartoe?

Ik organiseer voor ons fietsgenootschap (12 mannen) al jaren de buitenlandtrip inc. vervoer (veelal leasebakkenmet fietsdragers), verblijf en routes.

Een bus huren is ook een prettige optie. (zoek even naar aanbiedingen via bijv. Groupon) bedenk dat kosten voor het huren vaak wegvallen tegen de besparing van 1 keer tolgeld, 1x brandstof en bovendien is het wel zo gezellig om in 1 bus te gaan, dan bijvoorbeeld met twee auto 's.

In Frankrijk verhuren campings vaak stacaravans: redelijk goedkoop (buiten seizoen), vaak prima gelegen en faciliteiten als broodservice, wasmachine voor de fietskleding en als het een beetje meezit een zwembad voorhanden.
De voldoening duurt langer dan de pijn...

Plaats reactie