Alles over vakanties op én met de fiets

Met kind de Ventoux op fietsen

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1704
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 30 jan 2014 15:59

Ik zit er aan te denken om deze zomer samen met mijn 10 jarige zoon de Ventoux op te fietsen vanaf Sault. We willen daar dan in de buurt op vakantie gaan omdat ik 18-07 zelf drie keer omhoog wil. ( La Garenne zit helaas al vol in onze vakantieperiode)

Mijn zoon is redelijk sportief, maar heeft weinig fietservaring. Gaat ook meer om het bouwen aan zelfvertrouwen dan aan het zo snel mogelijk die berg op te stampen, vandaar ook vanuit Sault.

Heeft iemand ervaring met het beklimmen van de Ventoux met/door kinderen.??
Wat is wijsheid in deze qua training??

Graag tips en tops, do's en don'ts.

Ik ken de site de Kale Berg goed, maar ben op zoek naar ervaringen, liefst uit eerste hand.

In ieder geval bedankt alvast voor de reacties.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 30 jan 2014 16:09

Ik heb wel eens ouders met kinderen zien fietsen in de Ardennen. Ongeveer 10-12 jaar oud. Op een bepaalde klim zag het kind het niet meer zitten en stapte huilend af. Enige voorzichtigheid lijkt me dus wel raadzaam op de Ventoux
Live fast; die young. mijn blog

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1704
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 30 jan 2014 16:16

Ben het helemaal met je eens, mijn zoon mag ook, hij moet niet.

Met name om een lijdensweg te voorkomen, ben ik op zoek naar ervaringen. Doel is om het zelfvertrouwen te vergroten, niet het tegenovergestelde.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1053
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 30 jan 2014 16:44

Ik heb geen ervaring hier mee (heb geen kinderen), maar ik zou aan hem uitleggen dat het belangrijk is om ook in Nederland een basis te leggen op de fiets.
verder inderdaad alleen doen als hij het zelf wil. Als hij uiteindelijk die dag liever aan het zwembad blijft liggen, ook goed!

Ik heb op de col d'Aspin een 13-14 jarige jongen zien omvallen van de vermoeidheid. Geen ernstige gevolgen, maar toch niet leuk. Het was weliswaar een zeer hete dag, maar dat vergeet je als 'slachtoffer' toch gauw.

-eric-
Forum-lid
Berichten: 523
Lid geworden op: 10 sep 2009 00:47
Locatie: Kop van Drenthe

-eric- 30 jan 2014 16:45

Klimmen is niet alleen fysiek zwaar maar ook mentaal. Mijn zoontje vind fietsen heel leuk maar vind het lastig om krachten te verdelen. Misschien eerst een paar keer wat kortere beklimmingen doen om aan het gevoel te wennen, voordat je de Ventoux op gaat..... Als een klim langer dan 30-45 minuten duurt dan haakt mijn zoon af (maar is jonger, net 9) Ik zou hem er geen plezier mee doen om de ventoux omhoog te gaan.
Groet,
Eric

-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-

conrad4dx
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 22 aug 2012 22:31

conrad4dx 30 jan 2014 16:52

Ik heb er meer zien gaan vanuit Bedoin en Sault. Verveling is een factor en ik vind Sault wel erg saai de eerste 18 km. Hun uithoudingsvermogen is enorm en als je een paar keer stopt voor iets te drinken en een repje maakt het makkelijker voor de junior denk ik. Laat Reynard als doel zijn dan is het een stuk korter in zijn beleving, de laatste 6 km zijn zwaar maar veel interessanter lijkt me. Veel succes, ik ben er iets later (kom de 26 ste aan en ga begin augustus voor de bicinglette)
Team Pieken en Dalen 2015; Stelvio for Life, volg ons op facebook

spook
Forum-lid
Berichten: 1058
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:13

spook 30 jan 2014 17:32

Omhoog is één, omlaag is een tweede. Ik zou in beide gevallen, omhoog en omlaag, van punt naar punt rijden. Dan rusten en goed kijken hoe het met hem gaat.

En wees erop voor bereid dat hij sneller dan verwacht (gehoopt?) het niet meer leuk vind. Trek er een hele dag voor uit. (Of een paar jaar, ik ben ook samen met mijn vader omhoog gereden, maar ik was 35 en 65 :-) )

Het spreekt voor zich dat zijn fiets en remmen in orde moeten zijn. Voor je het weet rijdt hij met 60km/pu naar beneden...

Maar mocht je uiteindelijk samen boven komen, is het natuurlijk wel fantastisch!
Maar mocht
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 30 jan 2014 18:05

Ik heb twee jongens die verschillende malen samen met mij naar boven zijn gefietst zowel vanuit Sault als uit Malaucène. Ze waren destijds resp. 11 en 12 jaar oud. Kinderen hebben een geweldig natuurlijk uithoudingsvermogen en kijken wel waar het schip strandt (meestal niet). Wij, volwassenen, willen alles van te voren weten. (Ik heb er een dagtaak aan, zie mijn onderschrift). Als ze het echt als een leuke uitdaging zien, lukt het ook nog. Veel training hebben wij destijds niet gedaan. Maar afdalen, dat moet je wel oefenen. Handig als je een helling in de buurt hebt. Heb je ook een redelijk lichte fiets voor hem? Want een fiets van 12kg voor een kind van 30kg, is hetzelfde als een fiets van 25kg voor een volwassen kerel. Daar wil je niet de kale berg mee op!

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1704
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 30 jan 2014 19:13

Ha Klimmer, Bedankt voor je reactie. Ik heb je een PB gestuurd met daarin mijn mailadres.

Ik had tevens aangegeven het bericht ook via de link te mailen, maar als erkend digibeet is me dat een stap te ver.

Ik fiets liever een bult op.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

kogafanaat
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 13 jun 2008 00:02

kogafanaat 30 jan 2014 19:15

Maak gebruik van een recht stuur, zoals op atb. Met name in de afdaling is dat makkelijker voor een kind dan voorovergebogen.
fietsfanaat

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1704
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 30 jan 2014 19:18

Dalen laat ik hem niet doen, Ik ga zelf ook liever naar boven dan naar beneden en vind het risico dat hij de boel niet onder controle houdt als er iets gecorrigeerd moet worden te groot.

Tip van een recht stuur is wel een goeie. Bedankt Kogafanaat.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 30 jan 2014 19:36

Volgens mij is er maar één vraag die je moet beantwoorden:
Wil hij of jij....
Allard

Plaats reactie