Alles over vakanties op én met de fiets

Met kind de Ventoux op fietsen

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 30 jan 2014 19:41

:D :D :lol:

AvS
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 25 jun 2013 22:08

AvS 30 jan 2014 20:18

Wij hebben ook de nodige ervaring, 3 dochters die Mont Ventoux, Alpe d'Huez en Aspin al eens op gereden zijn (vanaf de leeftijd van ongeveer 9 jaar). Ze zijn nu 14, 12 en 10 jaar.

Als het tussen de oren goed zit lukt het ze prima. We zijn dit jaar de Ventoux op gereden, de jongste hadden we mee afgesproken dat ze tot Reynard zou gaan. Ze is daar gestopt, maar had daar later zo een spijt van dat ze aan het eind van de vakantie de Alpe d'Huez nog opgereden is.

Wij laten de kinderen pas lange afdalingen doen na voldoende kilometers op een racefiets. Ervaring is essentieel. De jongste twee hebben tot dusver deze lange dalingen altijd met de auto gedaan (de korte afdalingen in de ardennen doen ze wel zelf). Ook zorgen we dat er bij ieder kind altijd een volwassene aanwezig is in klim en afdaling (alleen de oudste niet meer, we houden haar niet meer bij :roll: ). In de afdaling voor de veiligheid, in de klim om voor afleiding te zorgen en de conditie te peilen. We spreken onderweg pauzemomenten af, waar ze naar toe fietsen, om op die manier de lange klim in delen op te splitsen. Neem altijd lekkere dingen mee, dat maakt de motivatie naar de volgende stop nog groter. Zorg wel voor een goed licht verzet, anders kost het knieen (ongeveer 1:1). Zorg zelf ook liefst voor een gelijksoortig verzet, aangezien je dezelfde snelheid mee moet fietsen...

Qua training, op de oudste na fietsen de meiden niet heel veel in NL, maar wel tijdens de uitstapjes in Ardennen/limburg (ze houden niet van vlakke wegen...). Wel schaatsen ze allemaal, en doen daar de standaard trainingen voor (vooral lopen/schaatssprongen/etc). Basisconditie is dus OK, fietsconditie bouwen we in de eerste dagen op.

Tot dusver hebben deze tochten de motivatie om te fietsen alleen maar groter gemaakt, ze zijn er erg trots op en zien al uit naar nieuwe uitdagingen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
wrc1
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 18 jan 2013 15:37

Gebruikersavatar wrc1 30 jan 2014 20:56

Ben deze zomer met mijn zoon van 10 de ventoux opgereden vanuit sault 2 dagen voor dat de tour langs kwam. Hij heeft een eigen racefiets en wou absoluut de ventoux op. Ben met hem mee geweest en het was een super ervaring (vader en zoon). Moeder volgde met de auto om te supporteren en om zoals in de koers om de drinkbus aan te geven . Na chalet renard tot de top had hij af en toe een duwtje nodig in de rug van mij.

De afdaling heeft hij niet volledig gedaan. We zijn afgedaald tot in maulaucene omdat we in vaison la romaine zaten. Het eerste stukje heeft hij in de auto gedaan maar na een 10 tal km heeft hij de rest van de afdaling gedaan naar maulaucene toe met zijn fiets.

Mijn ervaring is als uw kinderen het willen doen, steun ze erin en je gaat super genieten van die rit. Mijn zoon ook trouwens want de aanmoedigingen dat hij kreeg van de mensen die ons voorbij staken en die na chalet renard stonden te wachten op de tour waren subliem ! Een moment om nooit te vergeten, zowel voor de zoon als voor de papa !!!!
---
Pinarello Dogma 65.1 - Bianco rosso - Mavic Cosmic Carbone SLE

rubencornelisse
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 11 jan 2007 22:45

rubencornelisse 31 jan 2014 16:39

Mijn zoon is redelijk sportief, maar heeft weinig fietservaring. Gaat ook meer om het bouwen aan zelfvertrouwen dan aan het zo snel mogelijk die berg op te stampen, vandaar ook vanuit Sault.
Als ervaringsdeskundige weet ik wel zeker dat dit ook goed is voor het zelfvertrouwen van jouw zoon.
Vanaf mijn 10e ben ik bijna elke zomervakantie met mijn pa op fietsvakantie gegaan: 10jr: rondje Luxemburg, 11 jr: Leiden - San Sebastaan, 12 jr Leiden - Nice en met Leiden - Rome op mij 16e als langste afstand.
Het gaf mij trots en creeert doorzettingsvermogen, zowel mentaal en fysiek. Natuurlijk waren er wel eens momenten dat je niet zo veel zin meer had. Maar terugkijkend was het erg gaaf.
Mijn zoontje van 5 is nog te jong voor het fietsen, maar wandelt met ons al flinke stukken door de bergen op vakanties. Ik merk dat door zelf ook enthousiast te zijn je kinderen ook graag willen. En door te motiveren zonder echt te pushen verleggen ze op eigen kracht hun grenzen en leren ze niet te snel opgeven.
En ze zijn nog niet zo zwaar dus klimmen gaat snel :D
Dalen zou ik nu ook een beetje riskant vinden op 10 jarige leeftijd. Aan de andere kant; als het rustig is en deelt de afdaling op in stukjes en gaat niet te hard waarom niet een stukje proberen.

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 01 feb 2014 20:51

Hallo allen,

Bedankt voor alle reacties,
Zowel mijn zoon als ik zijn overtuigd van de mogelijkheden. We gaan er gewoon voor en zien wel waar we uitkomen.Bedankt voor alle tips en genoemde valkuilen.
Ik heb er zeker mijn voordeel mee kunnen doen.

U zult begrijpen, ik ben nog op zoek naar een kinder racefiets/mountainbike. Hij fiets nu naar school op een 28" omafiets, framehoogte 48 cm.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 01 feb 2014 21:18

Hoe groot is die jongen? Wat is je budget? Aan omafiets en 48cm heb ik niet veel houvast, al kan hij niet al te klein zijn.

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 03 feb 2014 17:36

Lengte is 155 cm, bbl is 76,5 cm..

Budget geen idee, omdat ik ook wil zien hoe hij het volhoudt gaat mijn voorkeur in 1e instantie uit naar een niet al te dure fiets, die echter kwalitatief wel aan de eisen moet voldoen qua versnellingen en betrouwbaarheid, Geen idee wat zoiets moet kosten.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 03 feb 2014 18:47

Je hebt PB.

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 03 feb 2014 19:13

PB beantwoord.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 03 feb 2014 19:21

Hou er bij de aanschaf van een fiets wel rekening mee dat kinderen ergens rond die leeftijd af en toe een flinke groeispurt doormaken, de één wat eerder of later dan de ander, maar toch....
De fiets die je nu koopt kan straks flink te klein zijn....

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 03 feb 2014 19:45

Dat realiseer ik me ook, daarom wil ik er in 1e instantie ook niet teveel aan uitgeven. 't is ook nog even afwachten of jr. er op langere termijn nog lol aan beleefd. Hij is nu razend enthousiast, maar ben benieuwd hoe lang dat duurt.

Nog een vraag trouwens, klikpedalen of niet?
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 11 feb 2014 14:13

Het lijkt me practischer om goede platform-pedalen te nemen. Dus met een metalen kooi of pinnen. Dan kan hij met zijn gewone schoenen erop, maar heeft hij toch veel grip. Om nu steeds weer nieuwe fietsschoenen voor hem te moeten kopen lijkt me erg vervelend (ook voor hem, want hij doet ook te kort met een paar schoenen om lekker te wennen).

Plaats reactie