Hallo,
Ik fiets dagelijks 20 km naar m'n werk en maak ook langere tochten op mijn Giant Futuro CS 0. Na 15 maanden zit daar nu een 4e Shimano Alfine 11 versnellingsnaaf op.
De eerste 3 naven trapten ernstig door in alle versnellingen. De laatste nu heeft welliswaar de minste problemen, maar trapt ook weer door vooral in de 5 en 6, waar ik veel in rij. Het lijkt op het doorschieten van de ketting bij een derailleurversnelling, wanneer het achterpignon versleten is. Shimano vindt ook dat dit niet mag/kan, maar herkent niet deze lange reeks problemen bij mij en vermoedt dat er mogelijk iets in de combinatie met het frame fout is. Ik zie deze problemen ook totaal niet terug in reviews/ervaringen op het internet.
Hebben jullie hier ervaringen mee?
Ervaringen Shimano Alfine 11 versnellingsnaaf?
- Le Grimpeur
- Forum-lid
- Berichten: 2623
- Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37
Je hebt je bericht in de verkeerde categorie geplaatst, waardoor de kans op reacties relatief klein is. Vraag aan de mods of ze je bericht over willen hevelen naar het subforum 'Techniek'.
60 x Ventoux
En probeer deze vraag ook is te stellen op
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/index ... 0fbc13fd27
Ik denk dat er hier niet veel zitten met een alfine naaf
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/index ... 0fbc13fd27
Ik denk dat er hier niet veel zitten met een alfine naaf
Gr Roos
-
- Forum-lid
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 07 jun 2014 12:02
Beste Ton,
Ik rij ruim twee jaar met een trek X800 rond. Alfine 11 speed. 14.000 km mee gefietst.
Problemen komen mij zeer bekend voor. Mijn fietsenmaker heeft uiteindelijk erkend onvoldoende kennis in huis te hebben om de naaf goed af te stellen of te onderhouden.
Simpelweg omdat de monteurs nog niet geschoold waren voor deze nieuwe naaf.
Inmiddels heeft de vakman deze kennis wel in huis, zo ook mijn fietsenmaker.
Uiteindelijk heb ik mijzelf gewaagd aan het afstellen van de naaf, hiermee heb ik de problemen kunnen verhelpen! Zorg voor goede kabels, afstellen komt heel precies, maar het doortrappen is voorbij.
Groet Eloy
Ik rij ruim twee jaar met een trek X800 rond. Alfine 11 speed. 14.000 km mee gefietst.
Problemen komen mij zeer bekend voor. Mijn fietsenmaker heeft uiteindelijk erkend onvoldoende kennis in huis te hebben om de naaf goed af te stellen of te onderhouden.
Simpelweg omdat de monteurs nog niet geschoold waren voor deze nieuwe naaf.
Inmiddels heeft de vakman deze kennis wel in huis, zo ook mijn fietsenmaker.
Uiteindelijk heb ik mijzelf gewaagd aan het afstellen van de naaf, hiermee heb ik de problemen kunnen verhelpen! Zorg voor goede kabels, afstellen komt heel precies, maar het doortrappen is voorbij.
Groet Eloy
Ik heb een giant CSO, model 2012. Inmiddels 30.o00 km er op zitten met de alfine 11. Niks geen problemen gehad. De naaf geschakeld nog steeds fantastisch! Op tijd olie verversen (om de 5000 km).
Echt een aanrader t.ov. een derailleur versnelling. Ketting gaat veel langer mee, evenals de tandwielen.
Groeten,
Jack
Echt een aanrader t.ov. een derailleur versnelling. Ketting gaat veel langer mee, evenals de tandwielen.
Groeten,
Jack
Een Stevens met alfine11 gebruik ik al 4jaar in de herfst+ winter voor woon-werk ( ongeveer 16000 km)
Het doortrappen herken ik zeker, goed afstellen helpt maar het doortrappen komt terug en blijft irritant.
Voor 1000 euro was de Stevens alfine geen miskoop, maar ook geen aanrader.
Het doortrappen herken ik zeker, goed afstellen helpt maar het doortrappen komt terug en blijft irritant.
Voor 1000 euro was de Stevens alfine geen miskoop, maar ook geen aanrader.
Al 20000km gefietst met de Alfine 11 naaf, zonder problemen, wel altijd de olie laten verversen; slipte nu een paar keer door.
Oorzaak: stof / "te zwaar lopen" schakel-kabel.
Tip:
Als men omhoog/op schakelt en weer terug naar het midden ( 6 )moeten de markeringspunten zuiver tegenover elkaar staan;
ook als men omlaag/af schakelt moeten de markeringspunten in het midden ( 6 ) zuiver tegenover elkaar komen te staan op exact dezelfde plaats !! (keer op keer)
Schoonblazen en gangbaar maken van de schakeling bij het stuur en bij het wiel heeft het probleem voor 100% verholpen. (zonder demontage)
Oorzaak: stof / "te zwaar lopen" schakel-kabel.
Tip:
Als men omhoog/op schakelt en weer terug naar het midden ( 6 )moeten de markeringspunten zuiver tegenover elkaar staan;
ook als men omlaag/af schakelt moeten de markeringspunten in het midden ( 6 ) zuiver tegenover elkaar komen te staan op exact dezelfde plaats !! (keer op keer)
Schoonblazen en gangbaar maken van de schakeling bij het stuur en bij het wiel heeft het probleem voor 100% verholpen. (zonder demontage)