Alles over vakanties op én met de fiets

Trainen voor Alpe d'Hueze

Gebruikersavatar
yogi
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 jan 2014 11:05

Gebruikersavatar yogi 09 jan 2014 11:37

Beste allemaal,

Ik ben nieuw en zal me kort voorstellen. Vrouw, 53 jaar zittend beroep. Altijd gesport met af en toe onderbrekingen (hardlopen, fitness).
Ik heb het plan om in aug. samen met een fietsmaatje de Alpe d'Huez op te fietsen, een oude droom van mij, puur voor de kick.
Ik heb thuis een spinningbike waar ik door de jaren heen veel of weinig, net hoe 't uitkwam op gefietst heb (In het verleden veel lessen gevolgd) heb maar sinds enkele maanden voer ik mijn intensiteit op en ga ik één keer in de week lessen en 3 of 4 keer op mijn eigen bike. als ik voldoende tijd heb 1,5 uur anders een uur. Ik klim veel, zwaar en middelzwaar en wissel af met sprinten. door zwaar verzet heb ik last van mijn knieen en fiets ik met elastische kniebanden en gebruik ik warmtepleisters. tijdens het fietsen red ik het wel en ik heb na de training vaak het gevoel dat ik nog langer had gekund maar ik doe dit niet vanwege mijn knieen.

Ik ga binnenkort ook buiten fietsen op een MTB, die staat nu bij de fietsenmaker om opgeknapt te worden.
Dat is nog een groot tekort in mijn training, maar ik heb nog de tijd. Moet ook nog een paar kilo zien af te vallen.

Mijn vraag is of ik goed bezig ben op deze manier en of ik een kans maak de rit uit te rijden.
(ben de jongste niet meer maar verder wel gezond)

bij voorbaat dank voor evt. reacties

mvg, Mieke

Daniel1989
Forum-lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 16 okt 2013 21:44
Locatie: Alphen aan de Rijn

Daniel1989 09 jan 2014 11:49

Hoi Mieke

Zo te lezen ben je aardig op weg.
Maar probeer een te experimenteren met je zadel hoogte op de spin fiets
Om je knieën te ontlasten
Probeer daarnaast er op te letten dat je minder zwaar gaat trappen
Maar probeer meer omwentelingen per min te maken bijv. Tussen de 70-100 te variëren
Zo bouw je ook een goede conditie op
En maak je in mijn ogen zeker kans

Veel plezier met trainen

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 09 jan 2014 12:09

Maak er ook niet zo een punt van, als je op je Eigen tempo rjd, en zorgt voor een licht verzet dan is die berg echt geen problem.

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 09 jan 2014 12:40

Als je pijn hebt doe je iets verkeerd. Zo te horen heg je de wrijving te zwaar staan. Je hoeft niet op vermogen een bult op, souplesse mag ook ;) .

Gebruikersavatar
yogi
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 jan 2014 11:05

Gebruikersavatar yogi 09 jan 2014 14:56

Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties. Ik ben me er inderdaad van bewust dat ik door zwaar verzet last krijg van mijn knieën dus ik ga dat een beetje loslaten. Het is alleen dat ik het gevoel heb dat hoe zwaarder hoe meer conditie, maar dat is natuurlijk niet zo. Ik kan ook op licht verzet gaan fietsen en dat zal zeker de eerste paar zware kilometers vd berg moeten.

Fijn om te horen dat ik kans maak... Heb er iig veel zin in.
Ik ga op dit forum nog wat lezen of er nog meer mensen de Alpe hebben gedaan.
groetjes, Mieke

robma
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 feb 2011 20:32

robma 09 jan 2014 19:21

Je vergeet de basis.
Elk trainingsschema begint met duurtraining.

Probeer zoveel mogelijk kilometers te maken met een lage intensiteit.
Daarna uitbreiden met kracht en snelheidstrainingen.

Jouw manier werkt blessures in de hand,veel te intensief..

Dit is bedoeld als opbouwende kritiek... ;)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 jan 2014 19:25

Dat doet 't helemaal niet. Als je doel een inspanning van max 2 uur is, dan volstaan de trainingen die ze nu doet prima.

Je bereikt eerder een grens door deze manier van trainen, maar dat is in dit geval geen punt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 09 jan 2014 20:29

Mieke
Een tip van mij, zorg dat je zo min mogelijk kg naar boven moet mee slepen ;-)

Gebruikersavatar
yogi
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 jan 2014 11:05

Gebruikersavatar yogi 10 jan 2014 09:02

Robma,

De basis is bij mij al jaren geleden gelegd. (10 jaar doe ik aan spinning met enkele onderbrekingen)
Dus een trainingsschema kan ik dromen. Dat is het probleem niet.

Amclassic, ik loop idd tegen mijn grenzen aan, maar ik wil die grenzen steeds verder leggen en ja, dat ik dan wel eens last heb van mijn knieën is niet meer dan logisch. Overigens kan ik daar mee leven. Als ik ergens voor ga, doe ik het voor 100%. Ik moet alleen meer rustdagen inlassen (eigenlijk om de dag fietsen) en dat valt niet mee nu ik zo lekker bezig ben.

Ik moet een kilo of 5 afvallen, moet kunnen.

Groetjes, Mieke

Gebruikersavatar
profoundo
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 apr 2010 12:15

Gebruikersavatar profoundo 10 jan 2014 09:41

De kilo's zijn belangrijk , heel belangrijk. En niet te snel beginnen alles wat je op de eerste km. teveel verspeelt krijg je nooit meer terug. Op het vlakke kun je van een te hoge hartslag snel herstellen door even wat minder hard te gaan fietsen, maar je kunt wel doorfietsen. Op een berg die continu blijft stijgen kun je ,als onervaren fietser, alleen herstellen door naast je fiets te gaan staan uithijgen en zeggen dat je effe stopt om een fotootje te maken. En zorg dat je een fiets met het juiste verzet hebt, lekker licht trappen is beter voor je knieen maar houdt je ook een stuk langer vol. En gelukkig zijn over het juiste bergverzet pagina's vol geschreven ;) ...en als laatste , geniet ervan.
Will the world end in the daytime ?

c.zaballa
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 12 feb 2009 12:24

c.zaballa 10 jan 2014 10:38

profoundo schreef:En niet te snel beginnen alles wat je op de eerste km. teveel verspeelt krijg je nooit meer terug...En zorg dat je een fiets met het juiste verzet hebt, lekker licht trappen is beter voor je knieen maar houdt je ook een stuk langer vol.
+ 1

Als het enige doel is om de Alp op te rijden, dan is de training die je nu doet meer dan voldoende. Een vriend van mij die nooit aan sport doet, een pakje per dag rookt en 95 kilo weegt stond na 1:45 ook gewoon vrolijk boven. De belangrijkste tip is zoals hier boven aangegeven: verdeel je krachten goed! Rijd de eerste 3 steile kilometers op het gemakje naar boven, zonder extreem buiten adem te raken (lees: je zou evt. nog wat kunnen praten) in de laatste kilometers kun je altijd nog versnellen. Daarvoor heb je dan idd wel het juiste verzet nodig. Weet niet of je met een racefiets of mtb omhoog wil? Een mtb zal iig wel over het juiste verzet beschikken, al rijdt dat wel wat zwaarder dan op een racefiets.
Gazelle Team TVM \'99

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 10 jan 2014 12:26

profoundo schreef:Op een berg die continu blijft stijgen kun je ,als onervaren fietser, alleen herstellen door naast je fiets te gaan staan uithijgen
Of door de buitenbocht te pakken. :ugeek:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie