Alles over vakanties op én met de fiets

Trainen voor Alpe d'Hueze

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 10 jan 2014 12:34

Of door even op t muurtje te gaan zitten ;)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27557
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 jan 2014 12:45

Alpe d'Huez is bepaald geen Mt. Everest.

Gebruikersavatar
profoundo
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 apr 2010 12:15

Gebruikersavatar profoundo 10 jan 2014 12:47

Een buitenbochtje is niet voldoende voor een onervaren fietser met een te hoge hartslag , kan ik je uit eigen ervaring uit het grijze verleden vertellen. :oops:
Will the world end in the daytime ?

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 10 jan 2014 20:25

profoundo schreef:Een buitenbochtje is niet voldoende voor een onervaren fietser met een te hoge hartslag , kan ik je uit eigen ervaring uit het grijze verleden vertellen. :oops:
Ik wil me niet bemoeien met zaken waar ik wellicht geen verstand van heb...maar realiseren jullie je wel dat TS een redelijk onervaren fietser is? Spinning in de sportschool, zelfs met de knop op standje maximaal, is op geen enkele manier te vergelijken met een (lange) klim...kan ik dan weer uit ervaring vermelden. Bij een spinningfiets kan je op de stopknop drukken, een berg heeft zo'n uit-knop niet.:)
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 10 jan 2014 20:43

profoundo schreef:En zorg dat je een fiets met het juiste verzet hebt, lekker licht trappen is beter voor je knieen maar houdt je ook een stuk langer vol. En gelukkig zijn over het juiste bergverzet pagina's vol geschreven ;) ...
+1! Als TS nog lang wil blijven genieten van het fietsen, is het IMHO héél verstandig om zuinig te zijn op je knieën! M.a.w. 'de boel' niet forceren of te veel 'op kracht' klimmen. Aan een paar (vroegtijdig) versleten knieën heb je echt helmaal niets!
60 x Ventoux

joshua
Forum-lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 06 apr 2006 12:34

joshua 11 jan 2014 09:11

Met TumTumTum eens. Ben ook geen expert op het gebied van training, maar ik vind het gevoel van 'klimmen' op een spinningbike absoluut niet vergelijkbaar met het fietsen van een flinke klim.

Mijn advies zou zijn om zeker ook de echte fiets erbij te pakken en eens een paar heuvels op te zoeken, al was het alleen maar voor het gevoel. Ben bang dat de eerste paar kilometers van de Alpe (en daarna ook de rest) rauw op je dak vallen na alleen indoor training.

Maar dat is zoals gezegd meer gebaseerd op gevoel dan op harde feiten.

i-mac

i-mac 11 jan 2014 10:11

Mijn ervaring met Alpe d'Huez én de voorbereiding ervan is dit : ik ben begin juni naar ginder geweest. Ik had tijdens de eerste 5 maanden van het jaar 6000km bijeen gefietst (al had ik de maanden voor het nieuwe jaar ook al veel km gefietst. De meeste van die kilometers waren gewoon duurtraining op een hoge cadans. Na pakweg 4 maanden deed ik dan krachttraining. Aangezien ik aan de Belgische kust woon én het hier biljartvlak is, was de wind mijn trainingspartner.
Krachttraining ging als volgt : 30 minuten rustig fietsen aan een hoge cadans en lage hartslag. Dan naar het grootste verzet, om tegen de wind in maximaal 60 omwentelingen te houden. Dit 5 minuten. Na deze inspanning 5 minuten rustig uit fietsen (hoge cadans/lage hartslag). In het begin deed ik dit 2 à 3 keer. 4 weken later 10 keren.

Nog dit : de eerste 3 km én de laatste km van de Alpe zijn de zwaarste. Daar gaat het makkelijk naar 10%. Net daar moet je zeer rustig beginnen. In de bochten probeer je naar de buitenkant te gaan, daar kan je iets recupereren. Na 3km gaat het dan naar 7 à 8%, en je voelt zo dat het beter zal gaan. Probeer wat energie over te houden voor de laatste km.


Als je eventueel naar de Ardennen kan gaan, zoek daar de langere hellingen op ... Snelheid is niet belangrijk. Cadans wel.

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 12 jan 2014 14:53

TumTumTum schreef:
profoundo schreef:Bij een spinningfiets kan je op de stopknop drukken, een berg heeft zo'n uit-knop niet.:)
Jawel hoor. Zoals hierboven al aangegeven is kun je gewoon stoppen in een bocht en eventueel op een muurtje gaan zitten. Niemand weerhoud je daarvan... 1 minuut stilstaan, drinken en/of wat eten en misschien een kort praatje met een andere "ruster" kan al "wonderen" verrichten.
* Een eventueel klein tipje kan zijn: bij het weer opstappen, eerst weer een stukje naar beneden rijden om veilig in te kunnen klikken. Je zal niet de eerste zijn die anders op je snufferd gaat.
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

Gebruikersavatar
CycloJ
Forum-lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 21 sep 2013 16:49

Gebruikersavatar CycloJ 12 jan 2014 16:27

Zorg voor de juiste voeding in de week van de alp, koolhydraten stapelen. Drink genoeg en houd souplesse.
Duurritten zijn toch wat mij betreft het beste.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 jan 2014 08:46

Koolhydraten stapelen voor 14 km fietsen? Duurriten om te trainen voor een rit die hooguit 2 uur duurt? Ik snap niet hoe je er bij komt om zulk advies te geven.

Hele koolhydraten stapelen verhaal is al lang achterhaalt, je moet gewoon goed eten. Met het eten van absurde hoeveelheden pasta en suiker schiet je echt niets op.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
yogi
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 jan 2014 11:05

Gebruikersavatar yogi 13 jan 2014 09:39

De Alpe is niet mijn enige doel, ik doe sowieso veel aan spinning maar misschien krijg ik de smaak te pakken. Ik ga in mei naar Kos, staat bekend als fietseiland met wat lichte bergen ;) . Dat wordt natuurlijk ook fietsen!
Nu het steeds beter gaat wil ik ook op mijn tijd gaan letten.

Met mijn knieën gaat het trouwens een stuk beter! ik slik sinds 2 weken glucosamine en heb een koelspray van het Kr*dvat gevonden die heerlijk ijskoud koelt. Of ik ben op natuurlijke wijze erdoor heen gekomen. zowel zaterdag als zondag 1,5 uur getraind. Gisteren voor het eerst geen last!

Vandaag gaan we naar Virtual Spinning de Alpe doen. :P

Gebruikersavatar
yogi
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 jan 2014 11:05

Gebruikersavatar yogi 13 jan 2014 10:13

oh ja, mijn MTB is klaar voor gebruik dus ik kan ook het "buitengevoel" gaan proeven. Bij ons in de buurt is een behoorlijke helling (bij de Maeslantkering - woon daar zo'n 4 km vandaan) dus dat is een mooie oefening om te beginnen.
en ik gebruik trouwens nooit de stopknop op mijn spinningbike, draai enkel de weerstand lager...

Plaats reactie