Alles over vakanties op én met de fiets

Lhasa naar Kathmandu, ervaringen?

fe
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 02 feb 2011 14:09

fe 05 jan 2014 21:59

Onlangs kregen we de brochure van Cycletours in de brievenbus en ons oog viel op deze reis. Het lijkt mij een van de mooiste tochten die je in je leven kunt doen.

Heeft iemand hier ooit een dergelijke reis/fietstocht gemaakt/gedaan? Graag lees ik over andermans ervaringen.

Daarnaast, heeft iemand ervaring met de verre buitenlandse reizen met Cycletours? Hoe zijn deze georganiseerd?

Thx alvast!

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 05 jan 2014 22:19

Heeft Marianne Vos niet in die buurt gefietst vorig jaar? Las ik in FIETS. Kan je verder niet helpen, maar ik lees graag over jouw ervaringen als je er bent geweest!

NB: forum van de website http://www.wereldfietser.nl geprobeerd? Zitten vast de juiste mensen.

sebas82
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 15 jan 2013 21:59

sebas82 05 jan 2014 22:50

Ben zelf ooit wel eens in lahsa geweest, niet met de fiets, maar lijkt me wel dat je daar even moet acclimatiseren, lahsa ligt nl op 3600 m hoogte, voor veel mensen is een trappetje op lopen al een uitdaging. Maar wel een ontzettend gaaf land en een mooie uitdaging.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 jan 2014 09:18

En ik ben in Nepal geweest; lijkt mij een fantastische tocht om te doen. Verder kan ik je helaas niet helpen, maar ik ben aandachtig lezer..... Wat ik daar gezien heb aan fietstochten was dat het niveau van de atb's niet bijster hoog was. Spullen van 7-8 jaar terug zeg maar, maar een beetje pech zelfs velgremmen. Ik zie op de site van cycletours dat ze het over een 24-versnellingen ATB hebben, dus dat is ook een simpel ding.
Ik zou het zelf liever een keer doen met een organisatie die iets meer van de gebaande paden af gaat. Met de fietsen die ze via CT aanbieden heb je ook de gewone weg al je handen meer dan vol : D :D

Als wij nog eens terug gaan die kant op dan zal het voor een trekking rondom de Annapurna zijn....
Less is bore

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 06 jan 2014 10:38


joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 06 jan 2014 10:58

De ervaringen van de tocht van dat YouTube filmpje waren uitstekend en erg inspirerend, het staat ook op mijn verlanglijstje. Qua avontuur valt het reuze mee, de wegen zijn bijna allemaal goed en de overige infrastructuur (lodges/hotels) ook, verwacht alleen geen 4/5 sterren accomodaties met riante badkamers. Als je het wat spannender wil maken zijn er bijvoorbeeld de afstekertjes naar Everest Basecamp. Wel constant op grote hoogte, dus je krijgt niets kado en de nachten zijn koud! Het laatste stuk schijnt een van de hoogtepunten te zijn, 70 km lang berg-af van de Chinese grens op 5000m richting Kathmandu, van de kale Tibetaanse hoogvlakte naar het subtropische groen.

kilometervreter
Forum-lid
Berichten: 800
Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59

kilometervreter 06 jan 2014 12:00

daniel1975 schreef:En ik ben in Nepal geweest; lijkt mij een fantastische tocht om te doen. Verder kan ik je helaas niet helpen, maar ik ben aandachtig lezer..... Wat ik daar gezien heb aan fietstochten was dat het niveau van de atb's niet bijster hoog was. Spullen van 7-8 jaar terug zeg maar, maar een beetje pech zelfs velgremmen. Ik zie op de site van cycletours dat ze het over een 24-versnellingen ATB hebben, dus dat is ook een simpel ding.
Ik zou het zelf liever een keer doen met een organisatie die iets meer van de gebaande paden af gaat. Met de fietsen die ze via CT aanbieden heb je ook de gewone weg al je handen meer dan vol : D :D

Als wij nog eens terug gaan die kant op dan zal het voor een trekking rondom de Annapurna zijn....
Niks mis met materiaal van 7 jaar oud. Zolang de staat nog prima is. Er word wel geroepen dat er elk jaar weer iets revolutionairs is bedacht. De laatste echte revolutie is het geintegreerde schakelen. En dat was 20 jaar geleden. 10 jaar daarvoor de clipless pedalen. Disk brakes, 10 ipv 7 kransjes achter, triple voorcrank, verende voor en achtervork zijn leuk hoor.

Misschien is er ook een revolutie van 10 jaar geleden en dat is het voor profs verplichten een helm te dragen. Al is dat nog niet tot iedereen doorgedrongen. Waarschijnlijk zijn die voor die tijd al een keertje op hun kop gevallen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 jan 2014 12:10

kilometervreter schreef:De laatste echte revolutie is het geintegreerde schakelen. En dat was 20 jaar geleden. 10 jaar daarvoor de clipless pedalen. Disk brakes, 10 ipv 7 kransjes achter, triple voorcrank, verende voor en achtervork zijn leuk hoor..
Dus disks en vering voegen niks toe? En wat doe een triple er toe in deze?
Dan ben jij duidelijk een wegfietser, want een beetje serieuze biker zou dit soort onzin nooit schrijven.
Die discussie ga ik graag met je aan, maar niet in dit topic, dit is een reistopic.
Less is bore

kilometervreter
Forum-lid
Berichten: 800
Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59

kilometervreter 06 jan 2014 12:35

Ik wil alleen maar zeggen dat ik wel eens een fiets heb gehuurd tijdens een reis (dus niet een vakantie). Meestal was dit vrij recent materiaal dat compleet afgeragd was. De staat is dus belangrijker dat de productiedatum.

Ben inderdaad een wegfietser maar bij gebrek aan wegen is een mtb wel handig. In verre oorden is verouderd materiaal meestal een pre. Lees onderhoudsarm en eenvoudig te repareren (probeer dat maar eens met een diskbrake of verende voorvork).

timetoride
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 mei 2004 22:48

timetoride 10 jan 2014 12:43

fe schreef:Onlangs kregen we de brochure van Cycletours in de brievenbus en ons oog viel op deze reis. Het lijkt mij een van de mooiste tochten die je in je leven kunt doen.

Heeft iemand hier ooit een dergelijke reis/fietstocht gemaakt/gedaan? Graag lees ik over andermans ervaringen.

Daarnaast, heeft iemand ervaring met de verre buitenlandse reizen met Cycletours? Hoe zijn deze georganiseerd?

Thx alvast!
Onlangs heeft een fietsmaat van mij daar een reis gedaan. Niet via Cycletours, maar een andere organisatie. Vraag ze zelf maar hoe het was. Zie http://jropdefiets.nl/

dutchymarc
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 28 nov 2006 19:27

dutchymarc 16 jan 2014 16:48

Exact deze tocht heb ik 15 jaar geleden gemaakt (1998). Inderdaad een prachtige ervaring en zeker aan te raden. Ik ben niet via Cycletours gegaan destijds, geen ervaring mee met hun, maar met een Britse organisatie KE-adventure ( http://www.keadventure.com/trip/timb/lh ... verse.html ). Ik was tevreden over de organisatie. Vleigreis, hotels, transfers (mens & fiets), eten, gidsen, mecaniciens ... het was allemaal prima geregeld.

Note: Peter Winnen reed exact dezelfde tocht op exact dezelfde datum met een Nederlandse organisatie. Ook daar waren ze tevreden over de organisatie. Onze groepen kwamen er elkaar dagelijks tegen en als Nederlander bij de Britten was het ook wel weer leuk om af en toe in het Nederlands wat te kunnen babbelen met mensen van die andere groep ;-)

Mocht je eventueel vragen hebben dan hoor ik het wel? Er is zoveel over te vertellen! Ik zou als je tijd&geld hebt niet twijfelen, gewoon doen!
Sporters die van afzien houden kunnen maar het beste ongetraind blijven.

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4506
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 16 jan 2014 19:18

Op hoogte fietsen vergt in ieder geval de nodige tijd voor acclimatisatie. Dat in acht nemen, maakt de hele onderneming veel gemakkelijker. Zelf in 2001 in noord-India van Leh naar Manali gereden over verschillende 5000+ passen. Dit was ook met KE-adventure. Een perfecte organisatie voor dit soort trips. Goede britse begeleider met een team van lokalen die gewend zijn expeditities te begeleiden. Zij zetten tenten op, koken etc. Prima geregeld.

Verder kan ik me heugen, dat op die hoogte het ná zonsondergang heel snel afkoelt. Warme kleding etc is enorm van belang.

Eigen fiets mee. Dat is natuurlijk ook een pré.

Plaats reactie