Alles over vakanties op én met de fiets

Marmotte 2 juli 2011 (Frankrijk)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27533
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 sep 2010 14:55

Welkom in het Marmotte 2011 topic.

Allereerst een linkje naar de topics van de afgelopen jaren, hierin is heel veel info te vinden

- Marmotte 2010
- Marmotte 2009
- Marmotte 2008
- Marmotte 2007

Wat is de datum?
2 juli 2011

Hoe ziet het parcours eruit?
De tocht vertrekt vanaf Bourg d'Oisans, aan de voet van de Alpe d'Huez. Daarna worden achtereenvolgens de volgende cols beklommen: Col du Glandon (buitencat), Col du Télégraphe (1e cat), Col du Galibier (buitencat), Alpe d'Huez (buitencat). Totaal goed voor 174 km met +/- 5000 hoogtemeters.

Waar zijn de bevoorrading?
- 1e dorpje Glandon: Le Rivier d'Allemont (vaste waterbak)
- Bovenop Glandon (Marmotte organisatie)
- Onderaan Télégraphe (Marmotte organisatie)
- Halverwege Télégraphe (Marmotte organisatie)
- Bovenop Télégraphe (Marmotte organisatie)
- Onderaan Galibier (Marmotte organisatie)
- Bovenop Galibier (Marmotte organisatie)
- Onderaan Alpe d'Huez (Marmotte organisatie)
- 1e dorpje Alpe d'Huez: La Garde (Marmotte organisatie)

Wat kun je bij de bevoorradingen zoal krijgen?
Een mix van stukken stokbrood, koekjes, cakejes, amandelen, vijgen, sinaasappelpartjes etc. Uiteraard veel water en ook sportdrank.

Hoe kan ik inschrijven?

!! Update 15 december

De inschrijving is inmiddels gestopt, omdat het maximaal aantal deelnemers bereikt is. Vanaf 15 januari worden de startnummers toebedeeld en wellicht komt dan nog een klein aantal plekken beschikbaar. Wil je toch meedoen maar heb je geen startplaats kun je over een paar maanden terecht in de "Te koop sectie" of op Marktplaats.

== hieronder staat nog de originele tekst, die dus niet meer relevant is ==

Inschrijven kan via de site van de organisatie of via Enroute. De inschrijving is begin december open gegaan. Via Enroute betaal je iets meer, maar krijg je wel een startkaart met een vrij laag nummer waardoor meer vooraan staat. Waarschijnlijk komt er net als in 2009 een deelnemerslimiet van 7000. De site van de organisatie werkt niet lekker met FireFox, gebruik bij voorkeur een andere browser.

Kun je ook last-minute inschrijven?
Dat kan alleen wanneer het maximaal aantal deelnemers nog niet bereikt is. Voor de editie 2011 is dit al het geval, er kan dus niet meer last-minute worden ingeschreven.

Wat zijn de limieten voor goud en zilver?
Dat hangt af van je leeftijd. De tabel kun je hier vinden.

N.B.: de limieten aangepast, omdat de afdaling van de Glandon uit de tijdsmeting is gehaald.

Hoe zit het met de tijdwaarneming?
Tijdwaarneming werkt met een enkelbandje met daarin een chip i.c.m. magnetische matten waar je overheen rijdt. De tijd begint dus pas te tellen wanneer je daadwerkelijk over de start rijdt. De afdaling van de Glandon is uit de tijdwaarneming gehaald, omdat dit volgens de organisatie veiliger zou zijn. Het is dus aan te raden zelf ook je tijd te meten (bijv. met je fietscomputer), omdat de totaaltijd een vertekend beeld geeft. Op het enkelbandje zit borg, dat je bij de finish weer terug kunt krijgen.

Hoe zit het met de medische verklaring?
Voor deelname dien je een medische verklaring te overleggen. Deze moet je van tevoren faxen (+ 33 (0) 820 064 416) of ter plaatse laten zien. De verklaring mag max. 6 maanden oud zijn en moet ook bij herhaalde deelname worden overlegd. Een licentie voldoet overigens ook.

Welke kleding neem ik mee?
Het advies luidt: neem alles wat je thuis hebt liggen mee naar Frankrijk en kijk terplekke wat je nodig hebt. Als het mooi weer is dan volstaan in principe een paar armstukken voor de hele tocht. In Bourg d'Oisans zit overigens ook een FM die veel kleding verkoopt.

Wat moet ik eten tijdens de rit?
Eet waar jij al het hele seizoen goed op presteert en ga niet experimenteren tijdens de race. Veel gebruikt zijn gells, energyreepjes, ontbijtkoek, bananen, etc.

Welke cols zijn er verder nog in de buurt?
Kijk hiervoor eens op Cyclingscols. Wanneer je een col intikt, krijg je automatisch "cols nearby" aan de rechter kant. Bekende namen zijn o.a. de Sarenne, Sabot, Villard-Nôtre-Dame, Lex2Alpes, Col d'Ornon en nog reeks anderen. Op een uurtje rijden met de auto vind je o.a. de Madeleine, de Izoard en de Granon.

Hoe zit het met startvakken?
Er wordt gestart in vakken, met steeds 15 minuten tussen de vakken. In 2010 waren de starttijden alsvolgt:

7:00 Startnrs. 1-2000
7:30 Startnrs. 2001-4000
7:50 Startnrs. 4001+

Hoe zorg ik dat zo ver mogelijk vooraan kan starten?
Als je goede cyclo- of wedstrijdresultaten kunt overleggen kun je je startnummer omruilen voor een lager nummer. Dit moet je terplekke regelen. Ook kun je een startkaart via Enroute kopen ipv. rechtstreeks via de organisatie. Je krijgt dan meestal een wat lager nummer, al sta je nog niet in het wedstrijdvak. Is dit ook geen optie dan resten nog illegale praktijken.

Hoeveel moet ik trainen voor de Marmotte?
Dat hangt af van een groot aantal factoren. Je fietservaring, aanleg, doel, gewicht, doorzettingsvermogen, vorm van de dag, lengte van de trainingen, etc. Heel algemeen gesteld is 2500 km een aardig startpunt met uitrijden als doel. Vanaf 5000 km kun je spreken van een zeer degelijke voorbereiding. Lange trainingsritten (100 km+) en heuvelervaring (Ardennen, Limburg) zorgen voor een aanzienlijk beter eindresultaat.

Waar kan ik meer vinden over training?
Zitvlees is een aardig startpunt.

Kan ik een startkaart overkopen van een ander?
Ja, in de zin dat er geen controle met paspoorten is zoals bij bijv. de Dolomieten Marathon. Nee, in die zin dat het officieel niet mag. Je rijdt dan wel op naam van de verkoper en zult ook een medische verklaring moeten overleggen met diens gegevens.

Echter, uit ervaringen van divere forumleden blijkt dat de organisatie in de praktijk in sommige gevallen toch bereid is de deelname over te zetten.

Welk verzet moet ik monteren?
Het juiste verzet hangt af van niveau, gewicht, getraindheid, aanleg, vorm van de dag, duurvermogen, trapfrequentie, etc, etc. Toch kun je er wel iets van zeggen. De snelle mannen rijden veelal met 39x25 als lichtste. Iets mindere goden monteren een compact (34x27 of 34x29) of een triple (30x25 of 30x27). Bedenk: wat je niet bij je hebt kun je ook niet gebruiken.

Welke campings zijn in de buurt van de start?
- La Cascade
- Le Chateau
- Le Colporteur
- Belledonne
- Le Plan Allemont



Op- en aanmerkingen zijn welkom.

V 3.3

bellie
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mei 2007 13:56

bellie 27 sep 2010 20:25

Hallo,

Ik heb al contact gehad met de organisatie. Datum is 2 juli.

Groeten,

dijkjes
Forum-lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 08 aug 2006 21:14

dijkjes 28 sep 2010 12:27

Wij gaan met zijn 12e, het is al geboekt. ik heb er zin in!
Wielrennen, Veldrijden, Mountainbiken, you got to love it..

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27533
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 sep 2010 17:18

Ik ben ook van plan te gaan, het hangt even van het werk af hoe lang van tevoren ik kan vertrekken. Ik hoop op een week. Ik heb waarschijnlijk nog een plek in de auto over.

Voorbereiding staat ook al min of meer vast. Ik mik op tussen de 5000-6000 km aan training inclusief 4 toertochten in de Ardennen plus een week klimmen op Gran Canaria.

Terplekke wil ik in ieder geval de Izoard graag beklimmen (ligt op een uurtje met auto vanaf Bourg).

pizzi
Forum-lid
Berichten: 475
Lid geworden op: 06 feb 2009 16:03

pizzi 28 sep 2010 22:07

Ik acht de kans vrij groot dat ik 'm weer rij. Beetje afhankelijk van eventueel inloten voor de DM wil ik ook wel de Vaujany rijden.

moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 28 sep 2010 22:10

Ben er bij in 2011. De omgeving daar kan ik dromen, alleen nog nooit de Marmotte gereden.
Ik ben benieuwd!

charite
Forum-lid
Berichten: 520
Lid geworden op: 15 mei 2006 16:02

charite 28 sep 2010 22:14

Ik ben er ook weer bij.

Ik moet toch mijn PR verbeteren ;)

Lekker een weekje op de camping vertoeven met de camper, beetje rondfietsen.
Ik heb er al weer zin in.

Groet,

Peter

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27533
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 sep 2010 22:32

Ik ga ook terug om mijn PR te verbeteren. Tot nu toe één keer meegedaan, en dat was in mijn allereerste jaar als wielrenner, 2006. Tijd toen was 9h20. Mijn doel nu: < 8h00

Gebruikersavatar
jcvdw27
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jun 2010 22:02

Gebruikersavatar jcvdw27 29 sep 2010 17:03

Ik ga met een groep van totaal 8 pers., 7 rijders en 1 begeleider/kok/manusje van alles.
Accommodatie is al geregeld. Ben benieuwd, wordt voor ons allen de eerste keer. Hebben wel bijna allemaal ervaring in de (echte) bergen, wel zo prettig.
Mijn doel is .... uitrijden!

spook
Forum-lid
Berichten: 1058
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:13

spook 29 sep 2010 19:50

Ik ga nooit meer...! Wat een marteling! Wat een pijn....! Duizend doden....!

Niettemin, respect voor hen die gaan! Heel veel plezier en succes met een mooi tijd!
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

hero
Forum-lid
Berichten: 267
Lid geworden op: 14 jun 2007 15:17

hero 04 nov 2010 23:59

Mooi alles bij elkaar gezet Havana! En een mooie uitgesproken ambitie om bijna 1,5u van je tijd af te halen... Ik heb 'm dit jaar gedaan en wat was ik blij toen ik onder de finishdoek doorreed. De Alpe was een oven en de fietsers stapten bij bosjes af.

Bevoorrading; een mix van stukken stokbrood, koekjes, cakejes, amandelen, vijgen, sinaasappelpartjes etc. Uiteraard veel water en ook sportdrank. Er is dus genoeg, ik had zelf eigenlijk teveel meegenomen gezien de goede bevoorrading (hoewel ik wel altijd een aantal repen mee zou nemen). Kan het zijn dat ik in je overzicht een bevoorrading op de Glandon mis (water kan je daar zeker krijgen)?

Snel na opening inschrijven kan ook resulteren in een laag startnummer (zoals in mijn geval).

Voor wat betreft training; met 5000-6000km moet je het inderdaad wel redden. Door drukke baan en gezin heb ik dat niet gered. Een keer of 4-5 een tocht van 150km over heuvelachtig terrein is aan te bevelen (bv. AGR, SRC). Ik heb zelf ook een keer (solo) een Rondje Markermeer gefietst vanuit Amsterdam (160km). Door de eerste 80km veel wind tegen was dit een uitermate goede training voor de Marmotte (fysiek en mentaal).

Het meest opvallende aan de tocht zelf vond ik de Galbier; het eerste stuk vals plat tot aan Plan Lachat liep voor geen meter, ik werd aan alle kanten ingehaald. Het stuk na Plan Lachat (het meest steile stuk) liep daarentegen verduveld goed; ik haalde weer veel mensen in. Achteraf denk ik dat het te maken kan hebben met dat het toen licht begon te regenen en het dus afkoelde (misschien ben ik daar gevoeliger voor dan anderen). De Alpe was zoals gezegd flink afzien. Normaal fiets ik daar binnen een uur naar boven maar nu deed ik er zo'n 1,5 uur over. Harder ging gewoon niet.

Het leukste is eigenlijk om een aantal dagen voor de tocht met een paar fietsmaten in en rond Bourg te lopen en een beetje de Alpe op te fietsen. Als je van mooie spulletjes houdt kan je je ogen uitkijken. Leuke sfeer ook, alles in het teken van het fietsen/de Marmotte).

Er was dit jaar wel gedoe omtrent de tijdneutralisatie van de afdaling van de Glandon (om veiligheidsredenen). Tijden voor goud en zilver zijn daarop aangepast.

Succes!

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 05 nov 2010 01:03

Wat betreft kleding: ook als het heel warm en zonnig bij het vertrek is kan het aan de andere kant van de Glandon of rond Valoire flink spoken met zware buien. Daarnaast kan het boven op de Galibier heel koud zijn. Ik raad iedereen aan om zo een licht opvouwbaar wind/regen jack mee te nemen. Gaat het niet regen dan toch voor de afdaling van de Galibier, rond la Grave kan dit dan weer uit en kun je je opmaken voor de finale.
Afbeelding

Plaats reactie