Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Vercors

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 04 jul 2013 10:40

Afgelopen week heb ik een aantal dagen in de Vercors gefietst. De Vercors is een nationaal park en ligt ten zuiden van Grenoble. Het gebied kenmerkt zich vooral door de vele steile rotswanden en spectaculaire vergezichten.

In vergelijking met de hoge Alpen zijn de beklimmingen er vaak minder hoog en iets minder stijl. Wat betreft hoogtemeters ontloopt het elkaar niet zo veel, het is enkel wat lager gelegen en je blijft beneden de boomgrens. Maar mocht je de behoefte hebben, dan zijn zowel l'Alpe d'Huez als Mont Ventoux vanuit dit gebied prima te bereiken voor een dagtrip.

Wij hadden ons onderkomen bij Velo Vercors in Saint Jean-en-Royans. Dit is een verblijf dat zich voornamelijk op fietsers richt en beschikt over drie gites en twee B&B's. De eigenaren, een engels echtpaar, zijn ontzettend aardige mensen die er alles aan doen om er een geslaagde vakantie van te maken. Mocht je ooit in de Vercors willen fietsen, dan is dit echt een aanrader.

Hieronder een aantal links naar de routes die we hebben gereden: ... en wat foto's om een indruk te krijgen (in het echt is het veel mooier):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 jul 2013 14:06

Mooie plaatjes. De Vercors staat al even op mijn verlanglijstje, volgend jaar zou het er zo maar eens van kunnen komen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37371
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 jul 2013 14:35

Fraaie foto's!
Wij hebben 2jr geleden in Die gezeten, rij je vanaf de zuidkant de Vercors in. Erg mooi fietsen daar!
Less is bore

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 04 jul 2013 15:42

Het is er ook erg rustig, wanneer je van de hoofdwegen af bent kom je bijna geen auto's meer tegen. Op de beklimming van de Col de Tourniol heb ik slechts twee auto's gezien en dat was het dan, ook geen fietsers overigens. De kwaliteit van de wegen is ook erg goed, op veel plekken lag er een nieuwe laag asfalt. Enkel de eerste 6km in de afdaling van de Mont Noir was het slecht met veel kuilen en hobbels.

@daniel1975 dan heb je vast de Col de Rousset vanuit Die beklommen. De laatste foto is genomen vanaf de Rousset vlak voor de tunnel, ergens in de diepte moet Die liggen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37371
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 jul 2013 16:13

Nu je het zegt, herkenbaar!
Less is bore

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 04 jul 2013 17:43

Prachtig, lijkt me heel mooi fietsen daar!

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 04 jul 2013 18:09

Ik ben er in 2005 geweest; helaas maar voor een week. We zijn naar warmere streken gereden (Ventoux), waar het handiger kamperen was (Villard-de-Lans op ruim duizend meter, koud). De uitzichten zijn er geweldig. De Vercors heeft voldoende kleine weggetjes voor leuke rondjes. Voor het wat zwaardere klimwerk konden we terecht aan de West- en Noordwestzijde. Daar begin je lager en klim je op veel colletjes met 8 a 9 procent meer dan 1000 meter omhoog; bijv. de Col du Mont-Noir (1234 meter a 7%). Erg rustig. Col de Romeyere heb ik ook van genoten.

Jammer dat ik er niet nog een paar jaar eerder was. Toen was de oorspronkelijke bergweg door de Grand Goulets nog open. Ligt nu een tunnel.

Tipje voor rustdag zijn de grotten bij Choranche; mooiste die ik ooit heb gezien. Hangen gordijnen van hele fijne, witte, doorzichtige stalagtieten.

Was geloof ik viereneenhalf uur rijden naar Bedoin...

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 04 jul 2013 18:21

Heel erg mooi daar.
Villard-de-Lans is ook geschikter voor de wintersport, maar vrij onbekend in NL.
Net iets zuidelijker heb ik ook een week gefietst, omgeving Die.
Ook prachtig: goede routes, mooie klimmetjes, zonnebloemen, lavendel.......en nog lekker weer ook.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 04 jul 2013 21:41

apexrider schreef:Afgelopen week heb ik een aantal dagen in de Vercors gefietst. De Vercors is een nationaal park en ligt ten zuiden van Grenoble. Het gebied kenmerkt zich vooral door de vele steile rotswanden en spectaculaire vergezichten....

... en wat foto's om een indruk te krijgen (in het echt is het veel mooier)
+1!!!
Ben er zelf tweemaal geweest (standpaats was ook St. Jean-en-Royans). Inderdaad een schitterend gebied en gelukkig ook niet zo 'super-toeristisch'! Een regelrechte aanrader dus!
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 19 jul 2013 21:53

Nog even wat reclame maken voor deze prachtige regio: http://www.steephill.tv/2006/vercors/
Afbeelding

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 26 jul 2014 08:52

Iemand nog gpx routes door de Vercors ?
Ik ga morgen die kant op, volgens mij moet het ook wel lukken door gewoon wat te gaan fietsen maar paar routes als idee zijn welkom. (al even naar de routes van apexrider gekeken)

Ik zit 10km boven Romans, dus waarschijnlijk ook idee om richting Ardeche te fietsen.

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 26 jul 2014 09:21

@ apexrider: Ja, schitterend man! Leuk daar weer eens plaatjes van te zien. Ben er zelf ook tweemaal geweest. Standplaats was ook St. Jean, waar toen nog een camping was, doch die is naar ik begrepen heb, een aantal jaren geleden opgedoekt. Later heb ik vanuit Monestier-de-Clermont (aan de D1075, v/h N75) de vanuit de centrale Vercors niet op de fiets bereikbare, maar ook schitterende cols in de oostelijke Vercors 'gedaan'. Ook een aanrader hoor. En vanuit Monestier kun je dan meteen prachtig in de Trièves met al z'n leuke colletjes (tussen de D1075 en de Route Napoléon) gaan fietsen. Maar de centrale Vercors, die 'moet' je als fietser eigenlijk toch wel een keertje bezocht hebben ;) .
60 x Ventoux

Plaats reactie