Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsen in Toscane

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 03 jul 2013 17:08

loos schreef:
uninvitedguest schreef:Zit over drie weken op camping Belsito bij Vico/Montecatini Therme. Iemand daar nog leuke tips voor de racefiets?
Hoe ver zou je willen fietsen en hoeveel hoogtemeters wil je pakken?
Heb je een Garmin?
Ik ben daar toevallig drie weken geleden gefietst.
Goed fietsen daar, maar best steil.

tip: ga eens 's avonds met het treintje naar montecatini alto. Daar is een prachtig pleintje om te eten.
Alvast bedankt voor de reacties allemaal.

Ik heb geen Garmin, en aangezien er ook tijd aan het gezin besteed moet worden wil ik een keer of drie, vier fietsen daar.
Telkens zo rond de 60/70 km per keer, aantal hoogte meters maakt me niet zoveel uit. Klimmen vind ik prachtig maar het moet wel fietsbaar blijven. 15 km á 6% vind ik prima, Ik zit echter niet te wachten op hele stukken tegen belachelijk steile percentages.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5689
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 04 jul 2013 07:40

Indien je richting montecatini alto vertrekt is het de eerste 3 kms steil ( 7 a 9% -niet echt super steil), daarna mits wat klimtalent best leuk (bergop) fietsen en soms golvend parcours..
Ik heb er op 5 dagen 3 maal gaan rijden , telkens richting M-Alto en dan op goed geluk ritjes gemaakt van 75 a 85 kms in een supermooie omgeving. Supersteile klimmen ( behalve eens 1 a 2 km van een 9 a 12%) ben ik er eigenlijk niet tegen gekomen.
Zeker 1 dag voorzien voor een uitstap met de trein naar Firenze. Er is een station in M-Terme en je stopt midden in het centrum van Firenze ( zonder overstappen).
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 04 jul 2013 19:58

Kijk, dat zijn goeie berichten. Met supersteil, lees fietsbaar bedoel ik stukken van 15% en meer. Zoals ik al zei, klimmen vind ik leuk en gaat me redelijk af, ondanks mijn 115kg, maar harkend over stukken van dik > 15% heb ik niet heel veel lol in.

@fiedoo, welke kaart heb je voor de omgeving gebruikt?
Bedankt ook voor de tip omtrent de trein naar Firenze.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5689
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 07 jul 2013 23:53

ik dacht de michelinkaart 358 gebruikt te hebben maar daar ben je eigenlijk weinig mee als je echt gedetailleerd een tour wilt uitpijlen.
Pijl anders een paar routes uit via de website "routeyou " en druk die af of ga bij een goede kaartenwinkel of koop er een ter plaatse. Ik heb mijn ritjes vnl tijdens het rijden zelf ter plaatse bepaald: daarmede dat ik de juist te volgen weg niet exact meer kan zeggen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 16 aug 2013 11:16

Net terug uit Toscane en idd 4x lekker gefietst. Qua afstand telkens niet al te lange rondjes, 55 km was max. Eigenlijk zo maar wat gefietst, rondjes genoeg daar in de omgeving, tevens uitdaging genoeg daar. Bewegwijzering meer dan voldoende. Rondes kwamen deels overeen met die Fiedoo heeft beschreven.
Prachtig gebied om te fietsen. Buurman op de camping fietste ook, dus samen een paar keer gefietst.
Klimmen genoeg, ook de klim naar Montecatini Alto een paar maal gedaan, camping lag nl. net onder de top van Montecatini Alto. Prachtig nieuw asfalt daar want het bleek het parcours van het komende WK te zijn.

Buurman had de Fietsbijlage "75 mooiste beklimmingen in Italie" bij zich en daarin stond de beklimming van de Monte Serra in vermeld. Hebben we ook nog gedaan 11,2 km á 7,8% gem. vanuit Calci, Hans, als je dit leest nogmaals bedankt.

Aanrader om daar te fietsen, voor elk wat wils.

Allen nogmaals bedankt voor de tips.
@ Fiedoo, ook trip met de trein naar Firenze gedaan, bedankt daarvoor. Papa vond het relaxt reizen en de kids vonden de treinrit prachtig.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

SandeR.
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 08 jul 2014 18:57

SandeR. 17 okt 2016 13:56

Hi allemaal,

Ik weet het, de zomer is net achter de rug. Maar de plannen voor de volgende zomervakantie zijn alweer bekend.
We willen graag weer naar de omgeving Toscane, nu ben ik dit jaar in de Dordogne geweest. Dit was voor mij een mooie ervaring (ik (race)fiets sinds Jan-2016) nu vraag ik mij af of de heuvels/bergen in Toscane te vergelijken zijn met de Dordogne ?

Mijn fiets is een Canyon Endurace al 6.0 (weet eigenlijk niet of het nou een dubbel of compact is ? )
Kan ik met deze afstelling goed door Toscane fietsen ?

De Dordogne afgelopen jaar was soms wel pittig maar denk dat dat ook aan mijn niet zo goede conditie/ervaring lag en toen nog geen bikefitting had gedaan (inmiddels wel)


Hoor graag van jullie.
Bedankt :)

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 17 okt 2016 15:06

Dubbel of compact (allebei 2 voorbladen) heeft als enig verschil de BCD (diameter van je spider, zeg maar het ding waar je je voorbladen op vastschroeft) bij een traditionele dubbel zijn de voorbladen (buitenblad) 53 en (binnenblad) 39 tandjes groot. Staat wel ergens op de bladen gedrukt hoeveel "tooth" ze hebben, maar je kan ze ook tellen :-). Een compact heeft meestal 50 en 34 tandjes. Als het een compact is (34 tandjes op je kleinste voorblad) en je monteert een cassette met als grootste kransje 28 tanden dan moet het lukken in Toscane. Al heb je ook daar steile stukken waar je echt wel door zult moeten bijten (evt zelfs afstappen, been there done that). Toscane is groot, ga je naar het gebied dat in dit topic besproken wordt (Montecatini Alto) ten noorden dan heb je pittige heuvels, en qua natuur is het meer pijnbomen e.d. niet het traditionele Toscane van de reclames zeg maar (wel heel mooi hoor). Ook de heuvelrand waar Vinci (van Leonardo) op ligt is fucking steil hier en daar. De rit naar Lucca is ok (drukke weg) maar Lucca is echt prachtig.

Onder Montecatini heb je een heel stuk vlak wat gewoon niet erg mooi is, veel planten opkweek bedrijven e.d. Pas als je bij de volgende heuvelrand (San Miniato) komt is het mooi en begint het "echte" Toscane. Wil je de glooiende heuvels en Cypressen dan moet je wat zuidelijke gaan zitten (Certaldo, San Gimignano, Volterra).
Laatst gewijzigd door Sieper op 18 okt 2016 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

daclimber
Forum-lid
Berichten: 251
Lid geworden op: 10 apr 2010 00:19

daclimber 18 okt 2016 10:59

SandeR. schreef: We willen graag weer naar de omgeving Toscane, nu ben ik dit jaar in de Dordogne geweest. Dit was voor mij een mooie ervaring (ik (race)fiets sinds Jan-2016) nu vraag ik mij af of de heuvels/bergen in Toscane te vergelijken zijn met de Dordogne ?
Grappig, vorig jaar zijn wij in Toscane geweest en dit jaar in de Dordogne.
We zaten vorig jaar iets ten westen van Volterra en het is daar mooi fietsen. Je begeeft je daar ruwweg tussen de 150 en 500m hoogte, in de Dordogne over het algemeen tussen de 50 en 300m hoogte. Je zou denken dat je dus in Toscane meer HM kunt maken, maar ik denk dat dat in de Dordogne sneller gaat omdat daar veel meer kleine weggetjes liggen waardoor je soms de mogelijkheid hebt om meer "loodrecht" omhoog te rijden. Dat is althans mijn ervaring.

De klim naar Volterra is mooi, maar redelijk druk via de hoofdweg. Blijkbaar is er via "de achterkant" ook nog een mooie klim die rustiger is. Ben in Toscane maar een paar keer op pad geweest helaas (onder andere 2x naar San Giminiano) en vóór 07.00u vertrokken omdat het toen al een graad of 25 was en ik natuurlijk ook nog familieverplichtingen had. Wat me wel opviel is dat de doorgaande wegen van goede kwaliteit zijn maar de binnendoorweggetjes kunnen echt slecht zijn.
Men rijd ook aardig door en hier en daar zijn de bochten onoverzichtelijk, dus let wel op. Echt hele steile klimmen ben ik niet tegengekomen (tenzij je naar een dorpje boven op een heuvel wil) en hele lange met een flink stijgingspercentage ook niet.
Als je dus in de Dordogne bent rondgekomen gaat dat in de streekt van Volterra / San Giminiano ook wel lukken.

Verder wat Sieper zegt ten aanzien van de "tandjes".

Veel plezier in ieder geval. Kun je ons vertellen waar je precies (of ongeveer) zit?
Colnago CX Zero Alu 2016
Colnago CLX2.0 Carbon 2010
Colnago Super Staal 1990

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 18 okt 2016 13:49

Afbeelding

Toscana is best groot. Het maakt nogal wat uit of je aan de kust gaat zitten of in het hartje van de Appenini. Dus als je wat specifieker bent, krijg je vast een antwoord waar je wat mee kunt.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5689
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 18 okt 2016 17:05

als je vooral gaat om te fietsen op rustige maar bergachtige wegen zeker eens de streek van pontremoli aandoen. 'k ben zinnens van er volgend jaar te gaan fietsen en wat ik al heb opgezocht is echt veelbelovend : veel authentieke dorpjes, bereikbaar via smalle bergwegen, klimmen en dalen en hoogteverschillen tot 1000 m. Met de auto zijn parma, piacenza, lucca, cinque terre, posa en genua op maximaal een goed uur bereikbaar. Nu niet allen daarheen hé, dat ik nog wat rustig kanfietsen volgend jaar. :-)
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8546
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 21 okt 2016 20:01

Ik heb in san feliciano oostzijde Trasimeno meer is net Umbrië. gezeten 2 jaar voor mijn werk en afgelopen jaar 8 km van Montepulciano beide streken veel autoluwe wegen.voor ritten moet je maar op strava kijken staan er wel een paar.
https://www.strava.com/athlete/training
Ik heb een compact 50-34 en een 11-28 en kom overal omhoog in Toscane.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5689
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 22 okt 2016 21:37

aan het trasimenomeer kun je ook mooie routes rijden, maar eigenlijk best met de MTB, je hebt daar een aantal mooie "strade bianchiwegen die je kunt afwisselen met asfalt. De rit rond het meer, richting arrezzo, ook richting sienna zijn best leuk om te fietsen. gelogeerd toen in passignano am trasimeno, stadje aan het meer.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Plaats reactie