Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsen in Toscane

feddesman
Forum-lid
Berichten: 993
Lid geworden op: 25 mei 2011 10:56

feddesman 13 okt 2019 20:36

Wie weet een leuke grote familiecamping (aan de kust zou fijn zijn)met ook een stadje met terrassen en restaurantjes in de buurt.Dit om vrouw en kinderen tevreden te houden.
Ik zelf zou graag wat rondjes van +-120 km met wat flinke heuvels / Bergen willen doen.
Specialized Diverge Axs

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 okt 2019 22:17

Contradictio in terminis: 'leuke' & 'grote familiecamping'. De grote campings zijn ook direct monstercampings.

Maar goed even serieus, heb je enig idee waar je in Toscane wat zoekt? Langs de kust is over het algemeen niet het meest interessante fiets gebied, zeker als je veel wilt klimmen. Enige uitzondering daarop is het noorden van Toscane (rondom Massa).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

feddesman
Forum-lid
Berichten: 993
Lid geworden op: 25 mei 2011 10:56

feddesman 13 okt 2019 22:59

amclassic-fan schreef: 13 okt 2019 22:17 Contradictio in terminis: 'leuke' & 'grote familiecamping'. De grote campings zijn ook direct monstercampings.

Maar goed even serieus, heb je enig idee waar je in Toscane wat zoekt? Langs de kust is over het algemeen niet het meest interessante fiets gebied, zeker als je veel wilt klimmen. Enige uitzondering daarop is het noorden van Toscane (rondom Massa).
Nee totaal geen idee voor de rest,Dit word de eerste keer Toscane hiervoor alleen voor fietsvakantie in bormio geweest.
Tot nu toe is mijn oog gevallen Camping Etruria in Marina Castagneto Carducci.
Specialized Diverge Axs

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 13 okt 2019 23:29

feddesman schreef: 13 okt 2019 22:59
amclassic-fan schreef: 13 okt 2019 22:17 Contradictio in terminis: 'leuke' & 'grote familiecamping'. De grote campings zijn ook direct monstercampings.

Maar goed even serieus, heb je enig idee waar je in Toscane wat zoekt? Langs de kust is over het algemeen niet het meest interessante fiets gebied, zeker als je veel wilt klimmen. Enige uitzondering daarop is het noorden van Toscane (rondom Massa).
Nee totaal geen idee voor de rest,Dit word de eerste keer Toscane hiervoor alleen voor fietsvakantie in bormio geweest.
Tot nu toe is mijn oog gevallen Camping Etruria in Marina Castagneto Carducci.
Perfecte camping. We waren daar het afgelopen jaar en gaan er het komende jaar ook naartoe. Daar speelde het verhaal zich af dat ik postte in het topic 'Welke (bijzondere) dieren gespot tijdens je ritje' pag 49. Je zit snel in de heuvels als je naar Castagneto Carducci rijdt. Erg hoge bergen zij er niet.
Vrouw en kinderen kunnen zich prima vermaken bij zwembad of het strand. Ik weet ook nog wel een paar goede restaurantjes 👌😂
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 14 okt 2019 09:55

Ik heb vorig jaar op Camping Le Capanne gezeten. Prima camping, vlakbij de camping die De Tukker aangeeft.
Hoge bergen zijn er inderdaad niet, maar het is wel mooi en leuk fietsen. Voor vrouw en kinderen genoeg te doen, leuke plaatsen in de (relatieve) omgeving. Zowel groot en bekend (Pisa, Volterra, Siena) als ook kleine sfeervolle dorpjes.
Maar nogmaals: geen echt hoge bergen.
Less is bore

feddesman
Forum-lid
Berichten: 993
Lid geworden op: 25 mei 2011 10:56

feddesman 14 okt 2019 10:03

daniel1975 schreef: 14 okt 2019 09:55 Ik heb vorig jaar op Camping Le Capanne gezeten. Prima camping, vlakbij de camping die De Tukker aangeeft.
Hoge bergen zijn er inderdaad niet, maar het is wel mooi en leuk fietsen. Voor vrouw en kinderen genoeg te doen, leuke plaatsen in de (relatieve) omgeving. Zowel groot en bekend (Pisa, Volterra, Siena) als ook kleine sfeervolle dorpjes.
Maar nogmaals: geen echt hoge bergen.
👍 nog suggesties voor leuke routes?
Gpx zou helemaal top zijn.
We hebben besloten om eerst een week rond de mont Ventoux te verblijven waar ik de Cinglé du Mont-Ventoux wil fietsen .In de Toscane kan je ook nog genoeg hoogtemeters pakken en m’n vrouw wil graag een keer naar Italië.
Specialized Diverge Axs

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 14 okt 2019 10:18

Als je vanuit Marina di Castagneto naar Castagneto Carducci rijdt kun je halverwege afslaan naar camping Le Pianacce. Dat is een terrassencamping tegen de bult waar Castagneto Carducci op ligt. Die camping is geschikt als je kleine kinderen hebt.
Camping Village Montescudaio een paar kilometer ten oosten van Cecina is ook een optie, maar daar is iets minder te doen.

Verder naar het zuiden, Parc Albatros Village, iets onder San Vincenzo daar moet je niet zijn. Megagroot en megadruk.

Vanaf de camping naar het centrum van Siena Piazza del Campo is trouwens zo'n 120 km.

We hebben het afgelopen jaar een aantal campings bezocht tussen Marina en Vada, maar de meeste daar wil je niet zijn. Veel te kleine plekken, dicht op elkaar, geen privacy, geen ruimte voor auto bij de tent etc.

Je hebt trouwens wel een heel verstandige vrouw :lol:
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 okt 2019 12:29

Siena is 120 km, maar wel 2 uur rijden enkele reis. Km's duren lang is Toscane.

Combineren met de Ventoux is logistiek gezien niet erg logisch. Italiaanse Alpen ligt dan bijvoorbeeld veel meer voor de hand.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 14 okt 2019 13:28

De Tukker schreef: 14 okt 2019 10:18

Verder naar het zuiden, Parc Albatros Village, iets onder San Vincenzo daar moet je niet zijn. Megagroot en megadruk.

Vanaf de camping naar het centrum van Siena Piazza del Campo is trouwens zo'n 120 km.
Wij hebben paar jaar geleden in september in Figline Valdarno op de zustercamping van Pack Albatros gestaan. Fantastische camping zolang hij voor maximaal 70% gevuld is. Ik zou er nog niet dood gevonden willen worden als het daar hoogseizoen is.

Siena is idd 120km maar ik zou het zeer zeker doen als dagtocht. Ik vind het een fijnere stand dan Florence (persoonlijk).
Less is bore

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 14 okt 2019 13:53

daniel1975 schreef: 14 okt 2019 13:28
De Tukker schreef: 14 okt 2019 10:18

Verder naar het zuiden, Parc Albatros Village, iets onder San Vincenzo daar moet je niet zijn. Megagroot en megadruk.

Vanaf de camping naar het centrum van Siena Piazza del Campo is trouwens zo'n 120 km.
Wij hebben paar jaar geleden in september in Figline Valdarno op de zustercamping van Pack Albatros gestaan. Fantastische camping zolang hij voor maximaal 70% gevuld is. Ik zou er nog niet dood gevonden willen worden als het daar hoogseizoen is.

Siena is idd 120km maar ik zou het zeer zeker doen als dagtocht. Ik vind het een fijnere stand dan Florence (persoonlijk).
Figline (camping Norcenni Girasole Village) is inderdaad een megacamping, maar als je het geluk hebt om in het voor- of nazeizoen op vakantie te kunnen gaan, dan is het prima te doen. Helemaal als je 'buiten' de oorspronkelijke camping een huisje huurt.
Er is een flink hoogteverschil tussen het hoge en lage deel van die camping. Als je daar gaat hardlopen ben je na drie rondjes kapot :lol:
Camping is wel erg geschikt voor kinderen (in alle leeftijden).

Voordeel van die camping is dat je heel centraal zit. Het is relatief dichtbij Florence en Sienna of Arrezo. Naar Florence met de trein is een aanrader. Gemakkelijk, goedkoop, snel en geen gedoe met parkeren. #Daniel1975 heeft wel gelijk: Florence is eigenlijk niet zo bijzonder. Tenzij je per se heel graag, heel lang in de rij wilt staan voor de musea daar. En Ponte Vechio ... tja ...

Naar Siena wel met de auto en dan onderaan de bult parkeren en met roltrappen omhoog. Ook goed te doen. Il Cecco: prima restaurant waar moeke nog achter 't fornuis staat (als ze nog leeft). Twee jaar geleden daar voor 't laatst geweest.

Arrzezo: met de auto en parkeren bij Parcheggio Pietri; genoeg plek en betaalbaar. Dan te voet naar Piazza Grande (waar de film 'La vita e bella' is opgenomen). De laatste keer dat ik er was, twee jaar geleden, was er op dat plein een grote markt met alles wat met oude fietsen te maken heeft. Van wollen shirts tot kettingbladen, van 'worsten-helmen' tot klassieke drinkflessen.

En wil je fietsen ... Vanf de camping zit je direct al in de heuvels. en midden in de Chianti (bijoorbeeld een tochtje naar Greve in Chianti: wijnmuseum).
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 14 okt 2019 18:34

Norcenni hebben wij inderdaad in september gedaan en in een huisje op het bovenste deel. Helemaal top dan!!
Goede voorzieningen, fantastisch zwembad voor jong en oud.
Omgeving heeft Tukker genoeg over geschreven. En als je toch naar het wijnmuseum gaat in Greve; vergeet de lokale slager niet https://falorni.it
Heerlijke worstjes, broodjes, etc.

Wel 1 extreem goede reden om naar beneden te gaan: de lokale ijsboer.
Wat een waanzinnig fantastisch ijs hebben ze daar.
Less is bore

feddesman
Forum-lid
Berichten: 993
Lid geworden op: 25 mei 2011 10:56

feddesman 14 okt 2019 20:01

Top! Ik ga hier plezierig aan beleven en dat ijsje ga ik zeker halen.Voorlopig nog even wat voorpret @instagram-Toscane
Specialized Diverge Axs

Plaats reactie