Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsen in Toscane

Gebruikersavatar
gam
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 12 jul 2010 18:40

Gebruikersavatar gam 17 mei 2013 16:10

Hallo,

Ik ga deze zomer 3 weken naar Toscane, Cecina.
Wie kan me vertellen of je daar goed kan fietsen?
Ik wil niet 3 weken stil blijven zitten omdat ik eind augustus Alpenbrevet ga fietsen.
Alvast bedankt.

capo di frutta
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 21 okt 2011 19:27

capo di frutta 17 mei 2013 19:25

Het is een prachtig gebied om te fietsen. Heuvelachtig (vanuit de kustlijn naar het binnenland) met klimmetjes die goed te doen zijn. Enkele aanraders zijn; Cecina -Riparbella-Montecatini Val di Cecina (route langs de windmolens) - Volterra- Pomarance - Larderollo-Canneto- Bolgheri - Bibbona - (stop dan even bij het fan-home van Paolo Bettini in het plaatjes La California) - Cecina.
Ook ook een aanrader is ; Cecina - Donoratico (in het centrum een mooie fietsshop met regio teamkleding) - Castagneto Carducci - Monteverdi Marittimo - Canneto - (klimmetje naar La Sassa meenemen) - Guardistallo - Montescudaio - Cecina.
Wil je minder km maken dan moet je zeker de klimmetjes pakken naar Riparbella (neem de kleine alternmatieve klim naar het dorp) La Sassa, Querceto (route vanaf La Sassa) en Guardistallo (route vanaf Querceto) en als laatste Canneto ( een mooie goedlopende klim).
Veel plezier in Toscane

capo di frutta
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 21 okt 2011 19:27

capo di frutta 17 mei 2013 19:38

Elke zondag om 9.30 uur bij de koffiebar aan de rotonde in Cecina (tegenover het ziekenhuis) kun je met de snelle Italianen mee. Leuke groep die elke week een mooie route uitzet .....

Gebruikersavatar
gam
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 12 jul 2010 18:40

Gebruikersavatar gam 20 mei 2013 14:03

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ga het eens bekijken, thanx.
Gelukkig dat je er ook lekker kan fietsen.
Ik wil mijn voorbereiding op het alpenbrevet niet te veel onderbreken.

Bedankt.

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 20 mei 2013 16:47

Ik ga hier al ca. 6 jaar op vakantie.

Ook erg mooi:

Cecina, Bibbona, over de via Bolgherese naar Castagneto Carducci, (Suvereto), [Monteverdi Marittimo], Canneto, Guardistallo, Montescudaio, Cecina.
i.p.v. de provinciale weg (Guardistallo, Montescudaio) naar Cecina, kun je ook over de rustigere SP14b via Casale Marittimo.

De klim naar Sassetta is mooi; je kunt er via drie kanten af, vandaar de verschillende haakjes. De afdaling naar Suvereto is lang, maar kun je doen zonder noemenswaardig te trappen en te remmen. Direct via Canneto of evt. via Monteverdi Marittimo naar Canneto is korter en kan ook.
Afbeelding

wibbel2
Forum-lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 jun 2011 13:03
Locatie: Warmond

wibbel2 21 mei 2013 16:32

Ik ben vorig jaar in Cecina geweest, ik heb er niet meer gefietst, dus een heel reeel antwoord kan ik je niet geven. Ik vond de omgeving nadat ik een week in het Toscaanse binnenland was geweest, ronduit teleurstellend. Cecina daar gaan wij niet meer naar terug. Iets ten zuiden van Cecina ligt San Vincenzo, dat vond ik erg indrukwekkend. Maarja naast fietsen ben ik ook enthousiast watersporter.
I find your lack of faith disturbing

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 22 mei 2013 16:09

wibbel2 schreef:Iets ten zuiden van Cecina ligt San Vincenzo, dat vond ik erg indrukwekkend. Maarja naast fietsen ben ik ook enthousiast watersporter.
Dat klopt, iets zuidelijker is idd. mooier en er is ook meer te doen.
B.V. Campiglia Marittima (een oud mijnwerkersstadje met middeleeuws centrum), Massa Marittima (prachtig plein waar 's zomers opera's opgevoerd worden) en de wijnroute van Suvereto naar Massa M.
Verder is het strand bij de Golfo dit Baratti nog een aanrader. Dat kun je combineren met een openluchtmuseum met Etruskische vondsten (Populonia).
Afbeelding

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 01 jul 2013 23:10

Zit over drie weken op camping Belsito bij Vico/Montecatini Therme. Iemand daar nog leuke tips voor de racefiets?
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 02 jul 2013 08:35

Richting montecatini alto vertrekken ( onmiddellijk en klim van 15 kms a 6%) castelnuovo di gardagna, pistoiese, pitteglio rijden . Mooie kronkelende wegen en op en af. Neem een goede kaart mee , er zijn genoeg mogelijkheden om rondjes te rijden zodat je ter plaatse zelf kunt beslissen om langswaar en hoever je rijdt.
Zondags rijden er tussen Lucca en Montecatini vele itaiaanse wielertoeristen in groepjes aan hoge snelheid rond.
Richting Lucca vlak! Naar Pisa ( 30 kms) mogelijkheid om te fietsen maar drukker denk ik.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 02 jul 2013 18:55

uninvitedguest schreef:Zit over drie weken op camping Belsito bij Vico/Montecatini Therme. Iemand daar nog leuke tips voor de racefiets?
Hoe ver zou je willen fietsen en hoeveel hoogtemeters wil je pakken?
Heb je een Garmin?
Ik ben daar toevallig drie weken geleden gefietst.
Goed fietsen daar, maar best steil.

tip: ga eens 's avonds met het treintje naar montecatini alto. Daar is een prachtig pleintje om te eten.
Afbeelding

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 03 jul 2013 00:06

loos schreef:
uninvitedguest schreef:Zit over drie weken op camping Belsito bij Vico/Montecatini Therme. Iemand daar nog leuke tips voor de racefiets?
Hoe ver zou je willen fietsen en hoeveel hoogtemeters wil je pakken?
Heb je een Garmin?
Ik ben daar toevallig drie weken geleden gefietst.
Goed fietsen daar, maar best steil.

tip: ga eens 's avonds met het treintje naar montecatini alto. Daar is een prachtig pleintje om te eten.
Inderdaad mooi dorpje met prachtig pleintje. 'k heb daar 3 dagen rondgefietst in het heuvelachtig gedeelte maar de rondjes zowat op goed geluk gereden. Met de kaart in de hand een weg ingeslaan en hopende dat ik niet te veel extra kms zou bekomen.
In elk geval zeer mooie parcours en massa's hoogtemeters ( op ritjes van 85 kms had ik zowat 2300 hoogtemeters!).
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 03 jul 2013 12:47

fiedoo schreef: In elk geval zeer mooie parcours en massa's hoogtemeters ( op ritjes van 85 kms had ik zowat 2300 hoogtemeters!).
Dat die klimmetjes zijn ook nogal stevig.
Vaak 900 - 1000 hm en nog steil ook.
Vandaar ook mijn vraag aan @uninvitedguest

In dit gebied trainen Taylor Phinney en Ted King regelmatig.
En ook die halen dan gemiddeldes van tussen de 12 en18 km/u:
http://app.strava.com/activities/59004969#1096052693
Afbeelding

Plaats reactie