Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsen rondom Barcelona

en_voyage
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 aug 2014 10:49

en_voyage 09 mar 2016 09:13

Die Gran Fondo Barcelona valt precies samen met mijn verblijf voor werk in Barcelona. Kom op zaterdag aan, ga dinsdagavond weer terug. Die zondag had ik al gereserveerd voor fietsplannen, maar die Gran Fondo is ook wel leuk (hoewel, die afdaling op het einde...). Eerst maar eens een huurfiets reserveren, inschrijven kan nog wel even.

Iemand goede ervaringen met fietsverhuur in Barcelona? En zijn deze trouwens open op zondag? Heb maandag niet zo veel tijd om een racemonster terug te brengen naar de verhuur, i.v.m. start van het congres waar ik bij ben.

DeletedUser05
Forum-lid
Berichten: 2285
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

DeletedUser05 09 mar 2016 12:04

De laatste afdaling valt reuze mee hoor. Het is snelle afdaling van +/- -5-7% met een 2 baans weg met zeer goed asfvalt. Simpelweg genieten!

https://www.strava.com/segments/945448

(je hebt als het goed is een PM gekregen m.t.b. een huurfiets)

en_voyage
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 aug 2014 10:49

en_voyage 11 mar 2016 12:05

Thanks, klinkt als goed te doen. Vanaf de itinerary op de site van de Gran Fondo kon ik dat niet zo goed inschatten.

(Contact via PM is gelegd, dank voor de tip!)

en_voyage
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 aug 2014 10:49

en_voyage 08 apr 2016 12:53

Afgelopen zondag was het dan zover, de Gran Fondo Barcelona. Van tevoren had ik wat twijfels of ik mee zou doen (ging naar de stad voor werk), maar uiteindelijk besloot ik om in te schrijven. In Barcelona heb ik een fiets gehuurd bij Cuesta Bike Rental, een Bianchi Intenso in celeste met Campagnolo Athena, die door de Nederlandse eigenaar Jorrit goed op mijn maten was afgesteld. Van tevoren hadden we prima contact gehad over de afstelling en de gang van zaken tijdens de Gran Fondo. Hierdoor kreeg ik een goede indruk wat ik zondag mocht verwachten. Het was namelijk ook de eerste toertocht ooit waar ik aan deel zou nemen…

De Gran Fondo was goed georganiseerd. Op zaterdag was uitgifte van de startnummers, shirtjes en welkomstpakketten bij Piscines Picornell, waar op zondag ook de start van de tocht was. Na het ophalen van mijn spullen ben ik met de Bianchi nog even de Montjuic opgereden, om de fiets te leren kennen. Na een korte avond en een ruime nacht slaap stond ik om 7.30 aan de start bij het zwembad, in een voornamelijk Spaanstalig deelnemersveld.

Afbeelding

Na het startschot reden we heuvelaf richting een snelweg die ons westwaarts Barcelona uit leidde. Een flink aantal politiemotoren begeleidde de tocht en zorgde voor de afsluiting van de snelweg, zodat we met een behoorlijk tempo uit Barcelona naar de kustweg richting Sitgès reden.

Onderweg had de organisatie de zaken goed voor elkaar. Tot het eerste rustpunt stonden op ieder kruispunt medewerkers de richting aan te geven. In totaal waren er vier rustpunten, waar in ruime mate water, sportdrank, cola, vers gesneden fruit en brood voor het pakken lag. Na het eerste rustpunt was er minder begeleiding door politie of vrijwilligers, maar de route was heel goed uitgepijld. Ik heb voor de route niet op m’n Garmin hoeven te kijken.

Afbeelding

De tocht ging door een afwisselend landschap. Via de snelweg Barcelona uit, langs de zee westwaarts en vanaf Sitgès door heuvelachtig langbouwgebied, volgens mij wijn- en olijfgaarden. Vervolgens werd het wat meer bebost en nog heuvelachtiger, om vanaf Begues flink af te dalen terug richting Barcelona. Ondanks dat ik niet zo’n kamikaze ben qua dalen, heb ik me door de Bianchi aardig laten verleiden tot wat snelheid. Op Strava kwam ik er achter dat ik met 70,2 km/u de helling ben af gedenderd… :shock:

De finish van de tocht lag in een industriezone van Barcelona (lekker rustig op zondag), maar we konden doorrijden naar de startplek waar een pasta party was georganiseerd en waar de verdiende medaille lag te wachten. Ik ben zelf niet lang gebleven, ik wilde later die dag nog even Barcelona in voor wat sightseeing. Ondanks 140 kilometer en 1300 hoogtemeters voelde ik me nog best fris, waarschijnlijk het gevolg van een fijne fiets met comfortgeometrie en prima wegdek onderweg. Met lichte pijn in het hart gaf ik de Intenso maandagochtend weer terug aan Jorrit, en ging ik een tikje stram naar de conferentie voor het werk.

Afbeelding

Was de Gran Fondo Barcelona een aanrader? Zeker. Geoefende rijders kunnen de ronde in hoog tempo rijden, daar is alle ruimte voor. Minder snelle asfaltridders kunnen in hun eigen tempo het afwisselende landschap te lijf gaan. De organisatie was dik in orde, ik voelde me de hele rit goed verzorgd. Zou ik volgend jaar weer mee doen? Misschien niet direct, want been there, done that. Echter, als m’n fietsgekke zwagers voor zouden stellen om de Gran Fondo Barcelona samen te rijden, doe ik zeker mee. Mocht het zover komen, dan kan Jorrit drie Bianchi’s prepareren, want Cuesta en de Intenso zijn mij goed bevallen. :winkthumb:

Adéu, Barcelona!

DeletedUser05
Forum-lid
Berichten: 2285
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

DeletedUser05 08 apr 2016 13:04

Goed te horen dat het bevallen is en ik merk uit je verhaal dat de Gran Fondo verbeterd is m.b.t. de 1e editie.

De kustweg naar Sitges is heel erg mooi on te fietsen en het heuvelige achterland van park Garraf ook. Het doet me goed dat je van de Begues afdaling genoten hebt! Het leek een hele stijle afdaling maar uiteindelijk is hij heel goed te doen.

Jorrit zal ook blij zijn met deze review!

jardinero
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 jun 2011 18:44

jardinero 08 apr 2016 19:46

Na een week fietsen in Girona en omgeving heeft het team van de Wielerbus.nl ook met 22 man/vrouw deze Gran Fondo Barcelona gereden. Het was wel een beetje vreemd dat het voorste peloton vaak door de auto en motoren bij elkaar werd gehouden en slechts af en toe de wedstrijd 'vrij' gegeven werd. Daardoor kon ik zelf steeds de aansluiting weer maken.

Hier een filmpje:
En na afloop gingen er 6 personen nog even op de fiets terug naar Girona. Dus ruim 250 km op de teller.
"Kijk hem daar nu harken op z'n buitenblad met z'n mijnwerkersgezicht."

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 10 apr 2016 08:37

A.s. September ben ik 2 weken in de omgeving van Barcelona met de familie. Ik ga je nog wel even contacten over wat leuke ritjes in de omgeving Jasper ;)
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

tinn
Forum-lid
Berichten: 983
Lid geworden op: 01 aug 2006 15:51

tinn 10 apr 2016 09:44

Mocht je in Barcelona een racefiets willen huren of een 'guided tour' willen maken dan kan ik je Claudio Montefusco aanbevelen. Hij is een ervaren (berg-)fietser en laat je de mooie plekken rondom Barcelona zien.

http://www.montefuscocycling.com/

Adres:
Rambla Fabra i Puig 64
BARCELONA
Leef! Fiets!

DeletedUser05
Forum-lid
Berichten: 2285
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

DeletedUser05 22 apr 2016 16:26

Nog een paar filmpjes voor de liefhebbers:

DeletedUser05
Forum-lid
Berichten: 2285
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

DeletedUser05 10 mei 2016 19:59

De Cuesta bike rental website is nu ook beschikbaar!
Met mooie foto's van de omgeving :like:

https://en.cuesta.cc/

DeletedUser05
Forum-lid
Berichten: 2285
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

DeletedUser05 10 mei 2016 20:33


Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 17 mei 2016 20:04

Gave filmpjes en wat is het daar mooi fietsen!
Maak joe woar

Plaats reactie