Alles over vakanties op én met de fiets

Fietstochten omgeving Monschau?

nibali
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 18 mei 2012 21:44

nibali 16 mar 2013 16:08

We gaan begin mei een lang weekend naar Monschau en nemen de racefietsen mee.
Wie heeft (gps) / weet er nog mooie fietstochten in de omgeving van Monschau?
We zijn van plan er 2 of 3 tochten te maken van gemiddeld 100 km.
Specialized Venge Expert 2016

tosstheboss
Forum-lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 08 jan 2011 08:21

tosstheboss 16 mar 2013 16:46

http://www.gpsies.com/trackList.do" onclick="window.open(this.href);return false;

250 verschilllende GPS tochten gevonden.
Leef je uit en veel plezier
op een waterfiets kom je ook vooruit

rene-canyon
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 06 apr 2010 21:11

rene-canyon 16 mar 2013 16:54

http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=26&t=6870
Denk dat forumlid Buzz er ook nog wel een aantal weet

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2327
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 17 mar 2013 12:49

Indien gewenst, kan ik idd wel een paar routes uitstippelen. (Daarbij is het dan wel handig als je aangeeft wat de precieze startlocatie is.)

nibali
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 18 mei 2012 21:44

nibali 17 mar 2013 13:54

@Buzz: ik heb al diverse mooie tochten (en fotoreportages) van je gelezen op dit forum. Mijn complimenten!
We zitten in Monschau zelf, dus als je vanuit daar / langs daar nog tochten weet hou ik me aanbevolen.
Specialized Venge Expert 2016

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2327
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 17 mar 2013 15:08

Dank voor het compliment! En ja, ik heb diverse routes — getekend met Bikeroutetoaster — op de Eifel-plank liggen, waarvan er ongetwijfeld ook een aantal door/langs Monschau lopen, die bovendien ±100km lang zijn. Maar het uitzoeken welke dat zijn, kost waarschijnlijk meer tijd dan het opnieuw tekenen van een drietal routes, die nabij de voordeur van jullie logeeradres starten. Dat laatste kost me hooguit een kwartiertje...

honza
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 28 dec 2008 17:39

honza 17 mar 2013 21:28

Ik ga ook (eind mei) naar Monschau. Uiteraard heb ik het Eifel topic helemaal gelezen en de fantastische routes van buzz bekeken. En daar ben ik heel blij mee, want mijn ervaring met GPSies etc is dt er wel veel GPS tochten op staan, maar de kwaliteit vaak tegenvalt.... dus: thanx buzz!!!

:D

Dus ook maar een direkte vraag aan Eifel kenner buzz: we zitten aan de 258. Jij gaf al eerder aan dat dit geen prettige weg is om te fietsen (100 km/u weg). Wat is het beste alternatief als ik naar het zuiden wil? Via de Reichensteiner weg of gewoon even de 258 volgen en dan de 399?

klik

amateurke
Forum-lid
Berichten: 671
Lid geworden op: 10 jan 2007 13:16

amateurke 17 mar 2013 22:26

Een kleine sitestep; weet iemand toevallig of er ook nog toertochten in de buurt van Monschau zijn?
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2327
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 18 mar 2013 14:30

honza schreef:Ik ga ook (eind mei) naar Monschau. Uiteraard heb ik het Eifel topic helemaal gelezen en de fantastische routes van buzz bekeken. En daar ben ik heel blij mee, want mijn ervaring met GPSies etc is dt er wel veel GPS tochten op staan, maar de kwaliteit vaak tegenvalt.... dus: thanx buzz!!!

:D

Dus ook maar een direkte vraag aan Eifel kenner buzz: we zitten aan de 258. Jij gaf al eerder aan dat dit geen prettige weg is om te fietsen (100 km/u weg). Wat is het beste alternatief als ik naar het zuiden wil? Via de Reichensteiner weg of gewoon even de 258 volgen en dan de 399?

klik
Leuk dat je blij bent! ;)

Bundesstraßen als de B258 mijd ik inderdaad zoveel mogelijk. Wel heb ik een keertje de (bijna 1km lange) strook vanaf de B399 richting Höfen gereden. Daar fiets je dan op een soort vluchtstrook, pal langs het ‘snelverkeer’. Niet echt fijn dus.

Wat betreft de alternatieven naar het zuiden... Het is uiteraard ook een beetje afhankelijk van waar je logeert aan de B258. De ‘Reichensteiner Weg’ is in ieder geval onderdeel van een uitgepijlde fietsroute, maar is waarschijnlijk nog een gravelweggetje. Althans, zo was het destijds bij de ingang vanaf de L106. En ja, de 2e optie (de B399) is de ‘doorgaande’ weg naar Kalterherberg, en kan dus sowieso.

Een andere — fraaie en rustige — variant loopt via de Bergstraße naar Mützenich. Op dit BRT-kaartje is de route getekend vanuit het centrum van Monschau, waarbij de B258 dan overgestoken wordt.

nibali
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 18 mei 2012 21:44

nibali 18 mar 2013 17:26

Goed om te weten dat de B258 gemeden moet worden.
We verblijven aan de Walter Scheibler Strasse, ter hoogte van de kruising met de Haagweg.
Volgens mij gelijk al een aardige klim om te starten...als ik Buzz foto's zie.
Specialized Venge Expert 2016

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2327
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 19 mar 2013 01:09

nibali schreef:Goed om te weten dat de B258 gemeden moet worden.
We verblijven aan de Walter Scheibler Strasse, ter hoogte van de kruising met de Haagweg.
Volgens mij gelijk al een aardige klim om te starten...als ik Buzz foto's zie.
Nou, dat valt mee, hoor. Eigenlijk logeren jullie dan bovenop de steile Bergstraße (op zo'n 500m hoogte), ongeveer halverwege de klim naar Mützenich. Morgen zal ik wel een paar routes vanaf die kruising uitstippelen.

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2327
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 19 mar 2013 12:07

Hierbij twee routes in de Eifel en eentje (grotendeels) in de Ardennen. De beklimmingen worden — afhankelijk van de lengte/zwaarte — met maximaal 3 sterren gehonoreerd.

1) Monschau – Brück - Monschau: 110km, 1850hm. Stevige route rond de Rursee en een venijnige finale met de Grünentalstraße en de Bergstraße.

BRT-routekaart en ingrediënten...
Mützenich (*)
Simonskallerstraße (**)
Schmidt (*)
Müllenberg (**)
Kermeterhaus (**)
Rursee
Hubertushöhe (**)
Dedenborn (*)
Grünentalstraße (***)
Bergstraße (***)

2) Monschau – Widdau - Monschau: 95km, 1450hm. Het venijn van deze route zit halverwege met het tweeluik Widdauer Mauer / Hammer Mauer. Ook de Kirschberg en de Lönsberg zijn lastig.

BRT-routekaart en ingrediënten...
Mützenich (*)
Eschweide (*)
Höfen (**)
Eschbacherstraße (**)
Widdauer Mauer (***)
Forsthaus Rothekreuz (10km afdalen)
Hammer Mauer (***)
Tiefenbachtalstraße (*)
Rursee
Rurberg (*)
Kirschberg-Steckenborn (**)
Lönsberg (**)

3) Monschau – Malmedy - Monschau: 110km, 1700hm.
Het grootste deel van deze fraaie route wordt in de Ardennen afgelegd. En zoals elders al eens gezegd, vind ik de brakke en drukke verbindingsweg (N669) tussen België en Duitsland geen optie. Vandaar het heen-en-weertje over Auf dem Hau. Dit rustieke sluipweggetje is prima te doen. Soms ligt er weliswaar wat grind, of zit er een gat in het wegdek, maar daar kan je moeiteloos langs/omheen rijden. Zeker ook omdat gemotoriseerd verkeer niet toegestaan is. (Het wegdek in de Ardennen is verders prima.)

BRT-routekaart en ingrediënten...
Mützenich (*)
Eschweide (*)
Auf dem Hau (*)
Vallée du Bayehon (*)
Côte d'Aisomont (**)
Côte de Ronxhi (**)
Auf dem Hau (*)
Eschweide (*)
Mützenich (*)

Plaats reactie