Alles over vakanties op én met de fiets

Mont Ventoux als beginner

Gebruikersavatar
Jope147
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 jan 2012 20:42

Gebruikersavatar Jope147 21 feb 2013 21:46

Hoi,

Ik wil met een paar collega's volgend jaar of zo de Mount Ventoux beklimmen.
Enig probleem: ik ben een groentje op fietsgebied :(
Nu is mijn vraag: hoe bereid ik me daar -als groentje- op voor?
1 voordeel: ik heb nog een pak tijd of niet...?
Iemand een makkelijk verstaanbaar trainigsschema voor een beginner eventueel?
Alvast bedankt.

PS Moest dit belangrijk zijn: ik rij met een Trek 7.6 FX...

twofourtwo
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 18 mar 2010 14:02

twofourtwo 21 feb 2013 22:04

er is maar één plek om te starten: http://www.dekaleberg.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
It's all fun and games ... until it gets on YouTube!

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 21 feb 2013 22:10

Tijd genoeg inderdaad.
Ga geen ingewikkelde officiele trainingsprogramma's volgen. Fiets in het voorjaar en de zomer min 100km per week. Doe een paar toertochten in Limburg of de Ardennen en het moet wel lukken.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 21 feb 2013 23:03

Je zegt: ik ben een groentje op fietsgebied. Dat was ik ook toen ik aan de dekaleberg begon, maar wel al 50+. In dat geval heb je wat meer tijd nodig. Bij 20+ of iets meer: zie Herman_N. De fiets waar je op rijdt is niet relevant, het lijf en de kop waar je mee rijdt, dat doet het 'm. En uiteraard een bij je vermogen passend verzet.

tnieuw
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 21 mei 2007 17:04

tnieuw 22 feb 2013 11:46

Ach je bent nog tijd genoeg als je pas volgend jaar gaat. Zorg voor een goede fiets bij voorkeur met een triple zodat je lekker licht kunt rijden. Ga ook eens met je collega's een weekend naar Limburg en rij daar de uitgepijlde route van de Amstel Gold Race en dan kom je al aardig wat opstakels tegen. Deelname aan wat "lange" tourtochten die georganiseerd worden om ritme op te doen.

De Mont Ventoux kun je van diverse kanten oprijden. Vanuit Bedoin is deze zwaarder dan vanuit Sault dus misschien raadzaam om het eerst van deze kant te doen en de dag erna vanuit Bedoin. Van beide kanten kom je uiteindelijk uit bij Chalet Reynard waar de laatste 6 km dezelfde route volgt.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5692
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 22 feb 2013 12:03

Jope147 schreef:Hoi,

Ik wil met een paar collega's volgend jaar of zo de Mount Ventoux beklimmen.
Enig probleem: ik ben een groentje op fietsgebied :(
Nu is mijn vraag: hoe bereid ik me daar -als groentje- op voor?
1 voordeel: ik heb nog een pak tijd of niet...?
Iemand een makkelijk verstaanbaar trainigsschema voor een beginner eventueel?
Alvast bedankt.

PS Moest dit belangrijk zijn: ik rij met een Trek 7.6 FX...
Je stelt een vraag, maar geeft geen relevante gegevens op : hoe oud ben je, wat is je geschiedenis op gebied van sport, hoeveel weeg je, hoe groot ben je, hoeveel tijd heb je en wil je er aan besteden, wil je gewoon boven geraken of wil je meer ( een tijd, eerste van je collega's zijn, e.d.). Pas dan kun je een min of meer bevredigend antwoord krijgen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 22 feb 2013 22:12

Is zeker te doen : zorg gewoon dat je wat basisconditie hebt (kms maken) en soepel rijdt. Doseren en genieten. (ik ben ook niet voor allerlei schema's)
En zoals al gezegd : 1 adres = http://www.dekaleberg.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 23 feb 2013 12:25

timper schreef:Is zeker te doen : zorg gewoon dat je wat basisconditie hebt (kms maken) en soepel rijdt. Doseren en genieten. (ik ben ook niet voor allerlei schema's)
En (zeker) de eerste keer niet proberen het net zo snel te doen als timper... :lol:
60 x Ventoux

bijs
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 jul 2007 13:22

bijs 24 feb 2013 13:47

Probeer ook tijdens toertochten uit te vinden welk verzet je het beste ligt om langdurig 8-10% stijgingspercentage te rijden.
Vanaf Bedoin rij je langdurig rond 9-10% (+/- 15 km)
Vanaf Maulecene zeer wisselend maar wel stukken van een aantal km met 11%
Vanaf Sault tot aan Chalet R. goed te doen (Ardennenklim) maar van Chalet R. zelfde stuk als vanaf Bedoin.
Succes mer voorbereidingen.
DB

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 24 feb 2013 14:10

bijs schreef:Vanaf Malaucène zeer wisselend maar wel stukken van een aantal km met 11%
Om precies te zijn van 9,8 km tot 13,5 km is het gemiddelde stijgingspercentage 10,9%.
Maar troost je: dit is de kortste klim: slechts 21,2 km :mrgreen:

Gebruikersavatar
Jope147
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 jan 2012 20:42

Gebruikersavatar Jope147 28 feb 2013 20:00

Iedereen bedankt voor de reacties.
Blijkbaar is er nog hoop ;)

@ Fiedoo: Ik ben 37 jaar, heel héél héél vroeger atletiek gedaan maar nu lange tijd zonder sport buiten af en toe eens fietsen.
Ik ben 1m97 en weeg 80 kg en mijn bedoeling is gewoon (in eerste instantie) om boven te geraken.
Ik rij trouwens met een compact.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 01 mar 2013 08:14

Als ik afgelopen zomer zag wat voor brandhout er allemaal boven kwam..... Voor de duidelijkheid: veel respect voor!

Plaats reactie