Alles over vakanties op én met de fiets

La Marmotte 2013

wm
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 13 aug 2007 11:02

wm 09 jul 2013 08:59

daniel1975 schreef:Hoop het niet. Was op een plaats waar het niet voor de hand zou liggen, gewoon recht stuk ergens in het bos. Had elke willekeurige afdaling kunnen zijn.
Stuurfout, klapband, aangetikt? Wie zal het zeggen :(.
Iemand wist mij te vertellen dat de renner door een put was gereden en vervolgens over het stuur was "gevlogen".


Iedereen de loslopende koe in de afdaling van de Glandon kunnen ontwijken?

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 09 jul 2013 10:12

wm schreef:
daniel1975 schreef:Hoop het niet. Was op een plaats waar het niet voor de hand zou liggen, gewoon recht stuk ergens in het bos. Had elke willekeurige afdaling kunnen zijn.
Stuurfout, klapband, aangetikt? Wie zal het zeggen :(.
Iemand wist mij te vertellen dat de renner door een put was gereden en vervolgens over het stuur was "gevlogen".


Iedereen de loslopende koe in de afdaling van de Glandon kunnen ontwijken?
Iemand anders vertelde onderstaande:
Persoon die gevallen is in de afdaling van de Glandon (begin van de bos gedeelde). Ervaren marmotte (wed)strijder.
Door een klapband ten val gekomen.
Per ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis en later per heli naar Grenoble. Een gebroken heup en zal daar een paar dagen moeten blijven liggen voorlopig.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 jul 2013 11:30

Ik had zelf de Marmotte nog wel op mijn verlanglijstje staan om nog weer eens te rijden. Maar als ik de verhalen zo lees dan hoeft het van mij niet zo nodig meer, het AGR kermis gehalte is mij wat te hoog aan 't worden. Zelf zou ik er niet eens (veel) last van hebben, maar een hele week met plaatsvervangende schaamte rond rijden voor alle idioten die ook op een fiets gekropen zijn..
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Tracing
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 mar 2013 12:22

Tracing 09 jul 2013 11:55

Kermisgehalte viel wat mij betreft wel mee, was voor mij de eerste keer. Grootte van het evenement is wel echt gigantisch. Deelnemersveld was wat mij betreft een doorsnee van wat er bij mij in het pension zat:

* Merendeel goedwillende amateurs die zich redelijk tot goed hebben voorbereid (in ieder geval geprobeerd). Daar hoor ik ook bij ;)
* Een paar fanatiekelingen die tijden rijden waar je mond van openvalt :shock: :o
* en inderdaad een aantal die op vrijdag arriveerden, een fiets hadden gehuurd en 's zaterdag de marmotte hebben geprobeerd. :x Nodeloos te zeggen dat dit niet gelukt is .

Maar goed, ik denk dat je daar toch niet aan ontkomt. Heb met één van die laatste gasten nog wel een discussie gehad over de vraag of ze ook wisten waar ze mee bezig waren. Dat win je toch nooit. Zij vinden dat wij veel te serieus er mee bezig zijn. "two worlds apart".

De laatste Elfstedentocht was ik niet ingeloot en zat ik ook naar mensen te kijken die in Stavoren van het ijs stapten met de mededeling 't was leuk, maar ik heb het koud en krijg nu wind tegen dus ik vind het wel mooi geweest. GRR. :evil: door die lui mag ik dus niet meedoen.

Deze frustratie is dus bij veel evenementen en van alle tijden. Als ik dan wel (eindelijk) aan zoiets mee mag doen zal het mij worst zijn wie er verder nog rijd. het gaat om mijn prestatie en het evenement op zich. Vraag is belangrijker: Wat zullen we volgend jaar nog eens gaan doen. Dit jaar verder voorlopig alleen nog maar de criquilion op het programma

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 jul 2013 11:57

Bij de 11-steden is het nog veel frustrerender, want daar staan geen kaarten op MP.

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 09 jul 2013 12:00

Tracing schreef:De laatste Elfstedentocht was ik niet ingeloot en zat ik ook naar mensen te kijken die in Stavoren van het ijs stapten met de mededeling 't was leuk, maar ik heb het koud en krijg nu wind tegen dus ik vind het wel mooi geweest. GRR. :evil: door die lui mag ik dus niet meedoen.
Bij de Elfstedentocht probeert men hier iets aan te doen doordat nieuwe leden "aangedragen" moeten worden door andere leden, die hiermee als het ware verklaren dat het nieuwe lid in staat is om een tocht te volbrengen. Sympathiek idee, maar in de praktijk natuurlijk een wassen neus.

Toch vind ik dat er ook bij de Marmotte wel eens in die richting gedacht mag worden. Ik heb nog nooit een cyclo gereden. Het lijkt me wel eens leuk om te doen, maar door bovenstaande verhalen blijf ik twijfelen. De AGR hoeft van mij ook niet. Ik hou niet van massale, commerciele evenementen en volgens mij valt de Marmotte daar wel onder.

Misschien dat ik het rondje wel eens op een andere dag ga rijden.

Tracing
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 mar 2013 12:22

Tracing 09 jul 2013 12:27

Grofweg zijn er voor ons soort fietsers drie mogelijkheden:

Cyclo, Toertocht en individueel

Cyclo: Natuurlijk is dit een beetje commercieel. Als je ziet wat er bij komt kijken is dat ook nie gering. Te commercieel? ik zou niet weten waarom (alleen prijs / kwaliteit verhouding af en toe scheef). De kick om met 8000 mensen aan de start te staan is wel mooi. En fietsen doe je toch voor jezelf. Het mooie van een cyclo vind ik het "wedstrijd" / tijdselement, je rijd voor een bepaalde tijd en kan jezelf daardoor soms net iets meer motiveren. Als je zo'n ding als toertocht wil rijden, ook prima. Zaterdag zag ik in valloire genoeg mensen "effe Lunche". :)
Toertocht: ligt er een beetje aan, AGR eens, 10 min. wachten vordat je de keutenberg op kan is ook niet mijn ding, maar dat was zaterdag door oa gefaseerd starten en zeker tot op de Glandon mooie brede wegen wat mij betreft niet van toepassing.
Individueel: Zeker zoiets als de marmotte zou ik niet snel doen. Wegen zijn alleen die dag op je berekend, dalen vanaf lautaret is zeker in een groep veel lekkerder.

Het concept cyclo is echt wel aan mij besteed. na vorig jaar de criq. en dit jaar de marmotte is mijn honger nog niet gestild.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 jul 2013 12:45

@amcf: jij hebt geen last van die 'kermis'. En in de week vooraf is het enorm verdeeld over het gebied en tijdstippen, dan heb je er geen last van. Is qua deelnemers niet anders dan de DM waar je ook nog eens serieus last hebt van de dikbuikers ie alleen het Sellarondje komen rijden.
Less is bore

jardinero
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 jun 2011 18:44

jardinero 09 jul 2013 13:08

Ik ben ook weer terug van mijn Marmotte avontuur. Het was afgelopen week voor het eerst dat ik echte bergen ben opgefietst en die kennismaking beviel me zwaar. Na 1 dag dacht ik serieus dat ik maar beter niet kon starten aan de Marmotte, maar als je gedurende de week al die echte koekebakkers bezig ziet krijg je weer een beetje vertrouwen terug. Uiteindelijk toch maar gestart, rustig de Glandon opgefietst en na 2u15 boven. Daar een uurtje gewacht op 2 maten en toen het rustig was op de klim samen met 1 van die 2 weer afgedaald naar de Bourg. Na een grote boodschap in ons huisje en wat gegeten te hebben toch nog de Alpe d'Huez opgegaan op hartslag 170 met in de laatste kms nog een versnelling. Dus na 1u15 redelijk fris boven gekomen en totaal 110 km gereden.
Heb ik achteraf spijt dat ik de hele Marmotte niet heb gereden? Ja, een beetje wel maar ik rijd liever in een leuk tempo een berg op dan dat ik na 160 km helemaal uitgewoond nog eens aan de Alpe d'Huez moet beginnen en onderweg met kramp van de fiets moet. Het blijft toch een hobby. Net als al die gasten die je met een compact de 34x28 niet rond ziet krijgen terwijl ik zelf met een triple met 30x25 soepeltjes kan doordraaien en dan nog een tandje over heb.
Eindconclusie: met mijn 104 kg zal het hooggebergte nooit mijn specialiteit worden, maar ik ben er nu wel achter gekomen wat mijn klimtempo is waarmee ik een lange klim kan overleven.
"Kijk hem daar nu harken op z'n buitenblad met z'n mijnwerkersgezicht."

Tracing
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 mar 2013 12:22

Tracing 09 jul 2013 13:14

Om eerlijk te zijn vond ik die 'kermis" in de week vooraf juist hartstikke leuk. Overal fietsers om mee samen te rijden / klimmen, bourg door de week in de middag geweldig, lekker overal pasta eten, mooie fietsen bekijken, met zijn allen op het terras tour kijken. mensen uit alle windstreken en landen ontmoeten. heb gewldige gesprekken gehad met oa. schotten en denen (veel deense deelnemers trouwens).

Kortom. Heerlijk!

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 09 jul 2013 13:42

Volgens onbevestigde geruchten zijn er spijkers en punaises gestrooid op de Glandon. Vandaar het hoge aantal klapbanden en valpartijen.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 09 jul 2013 14:05

jardinero schreef:Net als al die gasten die je met een compact de 34x28 niet rond ziet krijgen terwijl ik zelf met een triple met 30x25 soepeltjes kan doordraaien en dan nog een tandje over heb.
Dan heb je een betere conditie, want 34x28 en 30x25 zijn vrijwel hetzelfde (scheelt een procentje).

Plaats reactie