Alles over vakanties op én met de fiets

La Marmotte 2013

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 29 okt 2012 15:55

Welkom in het Marmotte 2013 topic.

Allereerst een linkje naar de topics van de afgelopen jaren, hierin is heel veel info te vinden

- Marmotte 2012
- Marmotte 2011

Datum?
6 juli 2013

Hoe kan ik inschrijven?
Losse kaarten kun je via de site van de organisatie aanschaffen vanaf (ongeveer) 1 december. Ook is het mogelijk bepaalde reisorganisaties (Enroute en Alpe d'Huez Fietsreizen) een losse inschrijving te kopen. Bij dergelijke organisaties kun je vaak al eerder dan half december inschrijven. Via reisorganisaties betaal je iets meer, maar krijg je wel een startkaart met een vrij laag nummer waardoor meer vooraan staat. Er is net als de laatste jaren een deelnemerslimiet van 7000. De site van de organisatie werkt niet lekker met FireFox, gebruik bij voorkeur een andere browser.

Inschrijving voor losse kaarten geschiedt op "first come, first serve" basis. Wanneer je niet meer kunt inschrijven via de site, kun je ervan uitgaan dat de kaarten zijn uitverkocht. De verkoop gaat ieder jaar sneller; in 2011 duurde dat ongeveer 2 weken, in 2012 waren de kaarten in 2 dagen uitverkocht.

Naast losse kaarten verkopen veel reisorganisaties (zoals Enroute, Cycletours, Chalet Beyond, Alpe d'Huez Fietsreizen) ook alles-in-één pakketten (inclusief accommodatie) Dergelijke pakketten zijn doorgaans al vroeg te boeken. Vaak zit er ook bevoorrading langs de route bij.

De inschrijving is gesloten, hoe kom ik aan een kaart?
Als je achter het net hebt gevist kun je proberen via Marktplaats een kaart te bemachtigen. Ook is het mogelijk een alles in één arrangement te boeken (zie boven). De ervaring leert echter dat met name in de laatste weken voor de de start er talloze kaarten worden aangeboden op Marktplaats en diverse wielerforums. Ook de diverse campings rond Bourg zijn vaak nog kaarten te koop.

Er is nog een mogelijkheid, namelijk om je via de site van de organisatie int e schrijven voor de Trophée d'Oisans. Hiermee schrijf je je in voor een 3-tal cyclo's, waaronder de Marmotte. Uiteraard sta je vrij om alleen in de Marmotte te starten. Je betaalt uiteraard wel fors meer.

Kan ik een startkaart wel overkopen van een ander?
Ja, in de zin dat er geen controle met paspoorten is zoals bij bijv. de Dolomieten Marathon. Nee, in die zin dat het officieel niet mag. Je rijdt dan wel op naam van de verkoper en zult ook een medische verklaring moeten overleggen met diens gegevens.

Echter, uit ervaringen van diverse forumleden blijkt dat de organisatie in de praktijk in sommige gevallen toch bereid is de deelname over te zetten.

Hoe ziet het parcours eruit?
De tocht vertrekt vanaf Bourg d'Oisans, aan de voet van de Alpe d'Huez. Daarna worden achtereenvolgens de volgende cols beklommen: Col du Glandon (buitencat), Col du Télégraphe (1e cat), Col du Galibier (buitencat), Alpe d'Huez (buitencat). Totaal goed voor 174 km met +/- 5000 hoogtemeters.

Waar zijn de bevoorrading?
- 1e dorpje Glandon: Le Rivier d'Allemont (vaste waterbak)
- Bovenop Glandon (Marmotte organisatie)
- Onderaan Télégraphe (Marmotte organisatie)
- Halverwege Télégraphe* (Marmotte organisatie)
- Bovenop Télégraphe (Marmotte organisatie)
- Onderaan Galibier (Marmotte organisatie)
- Bovenop Galibier (Marmotte organisatie)
- Onderaan Alpe d'Huez (Marmotte organisatie)
- 1e dorpje Alpe d'Huez* La Garde (Marmotte organisatie)
- 2e dorpje Alpe d'Huez* (Marmotte organisatie)

* = alleen water

Wat kun je bij de bevoorradingen zoal krijgen?
Een mix van stukken stokbrood, koekjes, cakejes, amandelen, vijgen, sinaasappelpartjes etc. Uiteraard veel water en ook sportdrank.

Kun je ook last-minute inschrijven?
Dat kan alleen wanneer het maximaal aantal deelnemers nog niet bereikt is. Dat is de laatste jaren nooit het geval geweest.

Wat zijn de limieten voor goud en zilver?
Dat hangt af van je leeftijd. De tabel kun je hier vinden.

N.B.: de limieten zijn aangepast, omdat de afdaling van de Glandon uit de tijdsmeting is gehaald. De oude limieten zijn ook nog beschikbaar

Hoe zit het met de tijdwaarneming?
Tijdwaarneming werkt met een enkelbandje met daarin een chip i.c.m. magnetische matten waar je overheen rijdt. De tijd begint dus pas te tellen wanneer je daadwerkelijk over de start rijdt. De afdaling van de Glandon is uit de tijdwaarneming gehaald, omdat dit volgens de organisatie veiliger zou zijn. Het is dus aan te raden zelf ook je tijd te meten (bijv. met je fietscomputer), omdat de totaaltijd een vertekend beeld geeft. Op het enkelbandje zit borg, dat je bij de finish weer terug kunt krijgen.

Hoe zit het met de medische verklaring?
Voor deelname dien je een medische verklaring te overleggen. Deze moet je van tevoren faxen (+ 33 (0) 820 064 416) of ter plaatse laten zien. De verklaring mag max. 6 maanden oud zijn en moet ook bij herhaalde deelname worden overlegd. Een licentie voldoet overigens ook. Er wordt overigens totaal niet gekeken naar de echtheid van de verklaring, zelf ondertekenen (zonder stempel) is dan ook geen probleem.

Welke kleding neem ik mee?
Het advies luidt: neem alles wat je thuis hebt liggen mee naar Frankrijk en kijk ter plekke wat je nodig hebt. Als het mooi weer is dan volstaan in principe een paar armstukken voor de hele tocht. In Bourg d'Oisans zit overigens ook een FM die veel kleding verkoopt.

Wat moet ik eten tijdens de rit?
Eet waar jij al het hele seizoen goed op presteert en ga niet experimenteren tijdens de race. Veel gebruikt zijn gells, energyreepjes, ontbijtkoek, bananen, etc.

Welke cols zijn er verder nog in de buurt?
Kijk hiervoor eens op Cyclingscols. Wanneer je een col intikt, krijg je automatisch "cols nearby" aan de rechter kant. Bekende namen zijn o.a. de Sarenne, Sabot (Vaujany), Villard-Nôtre-Dame, Lex2Alpes, La Berarde, Col d'Ornon en nog reeks anderen. Op een uurtje rijden met de auto vind je o.a. de Madeleine, de Izoard, Sèstriere, Col de Vars, en de Granon.

Hoe zit het met startvakken?
Er wordt gestart in vakken, met steeds 15 minuten tussen de vakken. In 2011 waren de starttijden alsvolgt:

7:00 1-400 wedstrijdrenners
7:15 401-2000
7:30 2001-4000
7:45 de rest

Hoe zorg ik dat zo ver mogelijk vooraan kan starten?
Als je goede cyclo- of wedstrijdresultaten kunt overleggen kun je je startnummer omruilen voor een lager nummer. Dit moet je ter plekke regelen. Ook kun je een startkaart via Enroute kopen ipv. rechtstreeks via de organisatie. Je krijgt dan meestal een wat lager nummer, al sta je nog niet in het wedstrijdvak. Is dit ook geen optie dan resten nog illegale praktijken.

Hoeveel moet ik trainen voor de Marmotte?
Dat hangt af van een groot aantal factoren. Je fietservaring, aanleg, doel, gewicht, doorzettingsvermogen, vorm van de dag, lengte van de trainingen, etc. Heel algemeen gesteld is 2500 km een aardig startpunt met uitrijden als doel. Vanaf 5000 km kun je spreken van een zeer degelijke voorbereiding. Lange trainingsritten (100 km+) en heuvelervaring (Ardennen, Limburg) zorgen voor een aanzienlijk beter eindresultaat.

Waar kan ik meer vinden over training?
Zitvlees is een aardig startpunt.

Welk verzet moet ik monteren?
Het juiste verzet hangt af van niveau, gewicht, getraindheid, aanleg, vorm van de dag, duurvermogen, trapfrequentie, etc, etc. Toch kun je er wel iets van zeggen. De snelle mannen rijden veelal met 39x25 als lichtste. Iets mindere goden monteren een compact (34x27 of 34x29) of een triple (30x25 of 30x27). Bedenk: wat je niet bij je hebt kun je ook niet gebruiken.

Welke campings zijn in de buurt van de start?
- La Cascade
- Le Chateau
- Le Colporteur
- Belledonne
- Le Plan Allemont

Op- en aanmerkingen zijn welkom.

v 4.0
Laatst gewijzigd door havana op 19 apr 2013 14:51, 4 keer totaal gewijzigd.

evrieselaar
Forum-lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 jan 2011 14:47

evrieselaar 29 okt 2012 19:18

Thanks Havana!

Ik rijd volgend jaar met een groot team Alpe d'Huzes, maar de maand erna wil ik weer in de omgeving zijn voor La Marmotte! Vorig jaar greep ik net naast de kaarten, maar als alternatief Les Trois Ballons gereden en dat was ook super!

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 05 nov 2012 22:53

Dit jaar was de Trophée d'Oissans een achterpoortje dat wel heel lang blijven open staan is. Ik was ook niet ingeschreven geraakt nadat de inschrijvingen totaal onaangekondigd opengegaan waren op 1 december, vroeger dan anders dus.
Ging uit principe ook niet inschrijven want was toch het dubbele van de prijs maar ja, het bloed kruipt nu eenmaal waar het niet gaan kan hé.
Kan de Vaujany en de Grand prix des Rousses enkel maar aanraden trouwens. Denk om opnieuw in te schrijven voor de Trophée d'Oissans, inclusief de grimpée de l'Alpe op zondag. Moet je toch ooit eens gedaan hebben he :).
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37369
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 nov 2012 07:39

Hij ging niet onaangekondigd open hoor. Stond bij mij in de agenda en smorgens direct ingeschreven. Heb dit trouwens liever dan het lootsysteem van de DM.
Less is bore

evrieselaar
Forum-lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 jan 2011 14:47

evrieselaar 06 nov 2012 13:10

Je weet inderdaad wel meteen waar je aan toe bent. Maar vandaar dit topic, zodat iedereen hier in ieder geval weet wanneer het is!

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 06 nov 2012 16:59

daniel1975 schreef:Hij ging niet onaangekondigd open hoor. Stond bij mij in de agenda en smorgens direct ingeschreven. Heb dit trouwens liever dan het lootsysteem van de DM.
Mag ik je vragen hoe je daar dan achter komt? Is dat dan via een reisorganisatie of zo. Is al bekend wanneer ze dit jaar gaan opengaan?

Thanks!
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37369
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 nov 2012 17:07

Ze kondigden het een tijdje vooraf aan op de site.
Less is bore

SvN
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 okt 2011 20:54

SvN 06 nov 2012 18:41

Nuttige info, bedankt!
Heb hem in 2009 gereden en ga in 2013 terug voor tweede deelname.

janthemaster
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 19 okt 2011 00:03
Locatie: Almere

janthemaster 06 nov 2012 19:15

ik ga dit jaar voor het eerst mee doen. Ga dit topic stalken

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 nov 2012 21:46

Mooier dan een eerste deelname wordt het niet!!

hm2694
Forum-lid
Berichten: 751
Lid geworden op: 16 jun 2007 09:38
Locatie: Westland

hm2694 07 nov 2012 13:37

Ik ook accomodatie al geboekt, nu alleen nog kaarten. Hopelijk gat dat lukken.

Ik ga dit topic ook volgen.
Veel plezier met de voorbereidingen
Ik fiets dus ik besta!
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd!
Waar een berg is een weg omhoog te fietsen!
Race: Jan Janssen Blade met Sram Force.
MTB: Jan Janssen Jan Fenix met Decore SLX

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37369
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 nov 2012 15:42

havana schreef:Mooier dan een eerste deelname wordt het niet!!
+1!
Dan is de sfeer nog overweldigend, ik had er prachtig weer bij, de vraag of het allemaal wel zal gaan lukken, die eerste overwinning op jezelf. Net als altijd, de 1e keer blijft je altijd bij :mrgreen:
Less is bore

Plaats reactie