Alles over vakanties op én met de fiets

verborgen vogezen

hans darmstronger
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 19 jun 2011 16:31

hans darmstronger 07 apr 2012 19:15

Net terug van een midweekje vogezen. Verborgen slaat zowel op de permanent aanwezig mist als op de ontdekkingen. Ik ben er toch al vaak geweest, maar alweer nieuwe routes ontdekt. Door de mist helaas zonder foto's.
Ik verbleef in Chalets de la Wormsa in Metzeral. Een aanrader! Prijs-kwaliteit perfect en in Metzeral vind je alles wat je nodig hebt: bank, bakkker, kranten, kruidenier.

Eerste rit ging via Munster naar Wihr-au-vahl, naar de de firstplan. Van daar onverhard naar de Boenlesgrab, afdalen naar Guebwiller en omhoog naar de Markstein. Van de Markstein naar de Breitfirst, Platzerwasel en afdalen naar Metzeral. Dit is een mooi rondje. De onverharde weg naar de Boenlesgrab is goed te rijden. Ik koos die optie om wat kilometers te sparen. Goeie keuze vind ik zelf. De firstplan en de Markstein draaien rond de 6-8%. Geen makkie, maar ook niet onoverkomelijk. De route des cretes is nog niet open, omdat de skipistes van de markstein nog over de weg gaan. Na 2 keer 20 meter klunen ben ik helemaal alleen op de Crete.Heerlijk.

Omdat ook richting platzerwasel nogal wat sneeuw lag vroeg ik de eigenaar van het Wormsa-spul hoe het zat met de route des Cretes: antwoord: No Probs. Ze moeten nog vegen maar hij is open. Les: een mercantiele fransman zegt gewoon wat je graag wil horen. Zou ik merken. Rit twee wil ik iedereen aanraden. Van Munster over de Linge, naar Orbey, over de Freland naar St-Marie des Mines en van daar naar de Col des Bagnelles. Via de col du Pre des Raves kom je op de route des cretes en daal je af naar de Col du Bonhomme. Tot zover een schitterende rit. altijd rond de 6-7%, mooie zichten, goed asfalt: alles wat je wil. Van de Bonhomme naar de Calvaire is even lastig, want stroken aan 8% en de voorjaarsbenen beginnen vol te lopen. De gewenste cola op de Calvaire gaat niet door, de bar is dicht. Van de Calvaire wil ik naar de schlucht, dat is een tiental kilometer hoofdzakelijk dalend. In de eerste kilometer ligt er wat sneeuw, maar in de berm kan ik er fietsend rond. En dan kom ik op een kilometer of drie van de schlucht een wegdek tegen bedekt met ongeveer een meter sneeuw. Klunen als de beste is de enige optie. Met dank aan de fransman ong. 700 meter lager gezellig aan zijn toog. Nondedju. Er pakken zich regenwolken samen, ik heb een krampje klaarzitten en mijn eten/drinken is op. Dit past in de categorie 'niet zo verstandige plannen'. (ik heb ook mijn gsm niet mee :)) Gelukkig stel ik vast dat er op de sneeuw nog wat te bollen is en na twee km sukkelen kan ik de laatste km naar de schlucht weer fietsen. Waarna een heerlijke afdaling volgt! Dit is een rit van ong 120 km, en 2500 hm. Zonder sneeuw aan iedreen aan te bevelen. Ik was 7.15 onderweg, dus het klunen heeft met toch een uurtje gekost...

Tenslotte nog de vaststelling dat niet de Platzerwasel de zwaartste Vogezencol is. Ik viel nog de Petit Ballon aan van Wihr au val via Wasserbourg. Gemiddeld zegt het salite profiel ong 9% over 5 km. Bollocks! Mijn polar gaf als max. 21% aan. Er zijn drie stroken van een paar 100 meter die zeker boven de 15% gaan, gevolgd door wat mildere stroken. Maar nondedju, wat een beest!

Allez, elk doet er zijn plezier mee,

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27567
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 apr 2012 08:05

Mooi verslagje! Zou je die ritjes niet even kunnen uittekenen zodat de GPS adepten ze kunnen nafietsen?

hans darmstronger
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 19 jun 2011 16:31

hans darmstronger 08 apr 2012 09:15

http://www.routeyou.com/route/view/4208 ... gnelles.en" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.routeyou.com/route/view/4208 ... erbourg.en" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.routeyou.com/route/view/4208 ... rkstein.en" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.routeyou.com/route/view/4208 ... urkheim.en" onclick="window.open(this.href);return false;

lukt dit?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27567
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 apr 2012 16:21

Geweldig! Opgeslagen voor komende zomer!

hans darmstronger
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 19 jun 2011 16:31

hans darmstronger 08 apr 2012 16:50

Great!

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 08 apr 2012 18:31

Mooi!

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 09 apr 2012 07:43

havana schreef:Geweldig! Opgeslagen voor komende zomer!
Havana, ken je deze al: http://users.telenet.be/rumswebstekje/t ... ogezen.dwt" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27567
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 apr 2012 08:35

Nee, maar is ook gebookmarkt. Op Gpsies vond ik al wel de nodige ritten van ene Joseba getiteld "bootcampdag 1, 2, 3" etc ;)

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 09 apr 2012 09:09

Kijk eens aan.... Boeloki's Boot Camp 3-6 mei 2012, nu al een fenomeen.
Ga inderdaad begin mei met een paar mannen de Vogezen onveilig maken en tevens wat trainen.

Hier trouwens de routes van de vier bestanden die je op GPSies hebt gevonden.

Afbeelding

Mvdkoffie
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 jun 2011 12:27

Mvdkoffie 09 apr 2012 21:20

Afgelopen zomer ondermee in Mitlach met camper gezeten, iets verd erop van Metzeral. Ik dacht. altijd dat de Vogezen wat belegen waren maar heb me daar uitstekend vermaakt met de racefiets. Een aanrader voor mensen die de Ardennen wel eens gezien hebben, maar de alpen te ver vinden. Qua hoogtemeters, lengte van beklimmingen en variatie in stijgingspercentageskan je je lol op!
Kortom een aanrader

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 09 apr 2012 21:25

Mvdkoffie schreef:Kortom een aanrader
Volmondig eens na vorig jaar met een spontane actie Les Trois Ballons gereden te hebben. Tussen het afzien door een prachtig landschap gezien. Daar ga ik zeker nog eens terugkomen voor een langer verblijf.

Gebruikersavatar
roger68
Forum-lid
Berichten: 546
Lid geworden op: 04 jul 2007 23:32

Gebruikersavatar roger68 10 apr 2012 09:50

hans darmstronger schreef: ...
Tenslotte nog de vaststelling dat niet de Platzerwasel de zwaartste Vogezencol is. Ik viel nog de Petit Ballon aan van Wihr au val via Wasserbourg. Gemiddeld zegt het salite profiel ong 9% over 5 km. Bollocks! Mijn polar gaf als max. 21% aan. Er zijn drie stroken van een paar 100 meter die zeker boven de 15% gaan, gevolgd door wat mildere stroken. Maar nondedju, wat een beest!
...
Helemaal mee eens! Ben 'm een paar keer opgereden; erg mooi en ook heerlijk rustig. Stukjes direct in/na Wasserbourg idd behoorlijk pittig. Kon een eerder topic hierover niet terug vinden, dus maar op deze manier:
Afbeelding


Heb deze route overigens ook op GPSies gezet.

Plaats reactie