Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: San Gimignano (Toscane)

benvdv
Forum-lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 nov 2008 15:13

benvdv 03 feb 2012 12:51

Het valt niet mee om een locatie uit te zoeken in Toscane, in ons geval een camping, omdat het werkelijk overal prachtig is. Uiteindelijk hebben we een plaats uitgekozen die zowel qua fietsen als cultuur de nodige mogelijkheden biedt. San Gimignano, een (toeristisch) dorp, ligt bovenop een heuvel, en was niet alleen in deze tijd een praktische centrale locatie maar ook in de geschiedenis. Vandaar dat grote belangrijke families zich hier vestigden en als statussymbool een steeds grotere toren bouwde in het kader van: wie heeft de grootste. Door het aanzicht van deze torens wordt het nu ook wel het Manhattan van Toscane genoemd. Een van de belangrijkste aspecten van dit stadje, waar je het vaakst zult komen en waar ik zeker dit verhaal nog wel op terug zal komen: de ijssalon op het hoofdplein San Gimignano.

Op zo'n 5 minuten fietsen ten zuidwesten van 'Gimi' ligt de camping Boschetto di Piemma. Heerlijk schaduwrijk (en dat heb je nodig!) met vriendelijke personeel, mooi sanitair en een mooi, groot (helaas openbaar) zwembad net buiten de camping. Als je iets meer op stand hier in de buurt wilt zijn dan kan je de Agritrurismo's proberen, een soort 'Bed and breakfast', of beter gezegd, 'Bed and Wine'.


Route 1: http://ridewithgps.com/routes/487079 90km en 1800hm
Bleu als we waren in het fietsen hartje zomer in het warme Toscane waren we vrolijk om 10 uur op de fiets gestapt voor een rondje van zo'n 90 kilometer. De weg naar Poggibonsi waar we ook overheen waren gekomen met de auto is relatief druk en door Poggibonsi zelf heen is ook even doorzetten, maar zodra je door een tunneltje bent en aan de klim naar het oosten begint, is er vrijwel niemand meer. De weg loopt heerlijk, zo'n 7 a 8 procent, en relatief lang als je net uit Nederland komt. Bovenin kan je water tanken, (bijna elk zichzelf respecterend dorpje heeft wel een fonteintje waar je drinkbaar water uit kunt tappen). Na de afdaling meander je door wat dorpjes heen en hier en daar is het wat zoeken omdat ze met de weg bezig waren, maar ook omdat ik de routes van tevoren had gemaakt en hier en daar niet helemaal overeen komt met de werkelijkheid.

Het enige nog echt vermelden waard is het klimmetje van 20% na Vico D'elsa. Tot daar had ik met redelijke rustige hartslag gereden en gedronken, het was inmiddels meer dan 40 graden! Het probleem is dat je als het zo warm is en je zoveel drinkt, je niet goed voelt hoeveel je moet eten en een hongerklop dus op de loer ligt, wat dus exact was hetgeen mij gebeurde. Na dat steile klimmetje was het even op en ben ik even langs de kant gaan zitten/liggen precies op de plaats waar de man met de hamer me naar toe geslagen had. Na enkele gelletjes en een reep was ik weer op de fiets te krijgen en we hebben daarna nog even een waanzinnig lekker ijsje gegeten op het plein in Gimi bij de voormalig wereldkampioen ijs-maken, waar we ook concludeerden dat je eigenlijk tussen pakweg 1-4 uur 's middags niet wilt fietsen.

Vlak voor het hongerklop klimmetje van 20 graden bij 40 graden, achteraf had ik beter een reep kunnen eten dan een foto maken.
Afbeelding

Het plein in 'Manhattan' San Gimignano.
Afbeelding

Als je je omdraait sta je voor de ijssalon.
Afbeelding



Route 2: Na een cultureel dagje in het prachtige Siena zijn we nu een stuk vroeger vertrokken voor een tocht van opnieuw 90 kilometer en zo'n 2000hm, (en 4km onvervalste strade bianche ssssst! niet tegen je vriendin zeggen). http://ridewithgps.com/routes/487132

Deze route is eigenlijk vanaf het begin al meteen lekker klimmen en dalen over goede wegen en relatief rustig. Na een klein stukje over een regionale weg duik je naar het zuiden en vanaf dat moment is het echt genieten. Toscane zoals Toscane moet zijn, glooiende wegen langs cipressen en andere begroeiing. Hier en daar zie je in de verte een dorpje op een heuvel liggen zoals Casole d'Elsa waar je lekker op een pleintje koffie kan drinken en water bijvullen. Dat is na 30km al, dat wel, maar goed je bent op vakantie. Je kan ook iets doorrijden naar Mensano, ook een dorpje op een heuvel maar hebben dat niet van binnen gezien. Dan verder doorrijden naar Pievescola en Ancaiano via twee makkelijke klimmen, zal niet stijler worden dan 6/7% ongeveer.

Dan het leukste stukje van de dag, de Strade Bianche. Mijn vriendin zag het niet zo zitten die onverharde weg met haar racefiets maar het vooruitzicht van 40km omrijden deed haar overtuigen over dit stukje heilige fietsgrond te gaan rijden. Ik was met iets meer gewicht in het voordeel ondanks dat de hellingen oplopen tot een procent of 15, maar tractie is het sleutelwoord als je met je gladde bandjes daar omhoog rijdt. De ene strade bianche weg zal de andere niet zijn en veel ervaring hebben we niet maar je kan het vergelijken met een tennis gravel-baan. Hoe vaker eroverheen gereden zal worden, hoe beter. Er is genoeg info te vinden over de strade bianche op dit forum.

De afdaling naar Colle val D'elsa loopt lekker en snel. Alleen het stadje zelf kan je beste ontwijken en omheen rijden. Erg druk en veel zoeken naar de juiste weg. En heb je die uiteindelijk gevonden, omhoog en tegen het verkeer in dan kom je ongetwijfeld Carabinieri tegen die je doodleuk vertellen dat je daar niet mag fietsen, maar wel lopen. Afstappen dus en wandelen met de fietsschoenen. Na afloop een heerlijk ijsje gegeten in Gimi uiteraard.

Onderweg naar het zuiden over de glooiende wegen.
Afbeelding

Casole d'Elsa
Afbeelding

Toscane zoals het moet zijn.
Afbeelding

Moet dit nu echt? -Ja.
Afbeelding

Leuk he!
Afbeelding

Ik glij de hele tijd weg. -Moet je meer eten.
Afbeelding

De afdaling naar Colle val D'elsa
Afbeelding

Genoeg van de Strade Bianches gezien onderweg. Ik kom terug!
Afbeelding


Route 3: De laatste route die ik hier bespreek is er een naar het westen, richting Volterra. 65Km met 1500hm.
http://ridewithgps.com/routes/487342
Opnieuw na een cultureel dagje in Florence hadden we een relatief korte route op het oog met eigenlijk alleen 1 klim die het vermelden waard is, de klim naar Volterra zelf. De weg ten noorden van 'Gimi' richting het westen loopt heerlijk glooiend en veel klimmetjes zijn op de macht te doen. De lange afdaling richting de klim naar Volterra is eerder een lang vals plat waar je een prachtig uitzicht hebt op de omgeving en Volterra zelf wat je al van verre ziet liggen omdat het bovenop een heuvel ligt. De klim zelf is een goede lekkere klim tot een procent of 12 als ik het me goed kan herinneren. Boven in Volterra kan je je meteen opfrissen bij een fonteintje voordat je tussen de toeristen doorfiets door het stadje.

Op de terugweg van Volterra naar Castel San Gimignano zagen we dat er al wat donkere wolken binnendreven maar wat er vervolgens naar beneden kwam had je echt niet voor mogelijk gehouden. We besloten nog snel even een ijsje te halen in Gimi voordat we terug zouden keren naar de camping. Op het plein aangekomen en met de fietsen net geparkeerd naast de ijssalon gingen de hemelsluizen open, alsof er in de wolken een dam doorgebroken was. Bliksem sloeg in de torens van 'Gimi' en hagel kwam naar beneden alsof het winter was. Het was 10 minuten geleden toch echt een graad of 35. De natte stenen van het stadje waren bijzonder glad en het was nog best gevaarlijk daar afdalen tussen de toeristen na deze wolkbreuk. Zelf waren we droog gebleven tot 1 kilometer voor de camping, althans ik bleef wel droog (zie laatste foto). Bij de terugkomst stond ook de voortent blank met 20cm water en heb ik nog even tijdens een nieuwe wolkbreuk een half uur staan water staan scheppen alsof mijn leven ervan af hing, en dat van mijn vriendin en onze tent.

Vals plat naar Volterra.
Afbeelding

Het uitzicht onderweg.
Afbeelding

Opfrissen in Volterra.
Afbeelding

Een kwestie van slechte timing of juist een hele goede! (even goed kijken)
Afbeelding

De 'Standplaats' zoals hierboven beschreven is goed te combineren met wat cultuur snijven in bijvoorbeeld Siena, Florence of Volterra. Leuk als je met je vriendin, vrouw en kinderen op vakantie gaat. Om het strand te bezoeken moet je toch wel een stukje rijden, 1,5 uur ongeveer omdat de goede stranden wat noordelijker liggen richting Pisa. Als je wat meer details wilt weten over de omgeving, Siena of Florence of andere campings moet je maar even een pm sturen.

Hier zijn nog 2 routes die ik wel heb gemaakt (op basis van routes gemaakt door anderen) maar hebben we niet gefietst.
http://ridewithgps.com/routes/487112 40km 900hm
http://ridewithgps.com/routes/492194 115km 2300hm

Tips:
- Hou rekening met de temperatuur, die kan erg hoog oplopen en is erg vervelend zeker als je je nog niet hebt aangepast. Drink daarom ook voldoende
- Neem zoveel mogelijk Strade Bianches!
- Door de warmte en het vele water dat je naar binnen werkt, kan je een hongerklop laat of niet voelen aankomen.
- Neem de tijd om ook de omgeving te bekijken, echt ontzettend mooi.
- We hebben ontzettend veel Agriturismo's gezien onderweg, hebben vaak ook een heerlijk terrasje waar je een wijntje kan drinken. Je kan er ook wat flessen wijn kopen en meenemen. Als je niet de gemakken en ongemakken van de camping wilt hebben, kan je hier ook overnachten.
- Graaf alvast kuilen om je tent voordat je gaat fietsen.
"Ik reed lek, maar de rest ging lekker"

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 03 feb 2012 14:30

Ja, toch maar even goed gekeken of ik niet verkeerd 'geklikt' had en een 'oude' post zat te lezen :D ! Want terwijl het hier stevig door sneeuwt, lees ik zo maar een leuk 'zomer-verslag' waarbij het water je al weer in de mond loopt en zie ik dito foto's. Prima timing om je verslag nu te plaatsen, dan vergeet je (althans ik) de winter even en droom je al weer van wat er (hopelijk) voor ons in het verschiet ligt...
60 x Ventoux

benvdv
Forum-lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 nov 2008 15:13

benvdv 03 feb 2012 14:54

Hij lag al een tijd op de plank maar had ik ivm een griepje nu eindelijk even tijd voor. Zou nu ook liever met de crosser in de sneeuw buitenspelen! Op zich ook een goed moment om zomerplannen te maken.
"Ik reed lek, maar de rest ging lekker"

gandalf
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 08 mei 2004 19:21

gandalf 03 feb 2012 17:00

Ik heb daar in 2010 nog de GF della Vernaccia gereden. Die start gewoon vanaf het plein van jouw tweede foto. Mooie GF, niet te zwaar, door typisch Toscaans landschap. Uitgebreider verslag hier: http://fietskrabbels.blogspot.com/2010/ ... accia.html" onclick="window.open(this.href);return false;
It is not a lie if you believe it...

bianchisl3
Forum-lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 29 okt 2005 22:48

bianchisl3 03 feb 2012 17:09

Allemaal bekende foto's! Leuk, ik zat er (Radicondoli) afgelopen zomer ook en heb al weer zin om terug te gaan.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 03 feb 2012 19:17

Vooral de ijssalon is een aanrader in San Gimignano, verders een van de mooiste omgevingen die ik ken !
YFood !!!

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 03 feb 2012 19:26

Geweldig verslag van een schitterende omgeving.

Er ligt daar op dit moment overigens meer sneeuw dan HIER :-)

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 03 feb 2012 20:01

Prachtig verslag! Ik ga er ook graag weer heen.

Vorig jaar via ons vakantieadres twee keer een tochtje op de racert gemaakt: naar San Gimignano en Volterra. Aardig wat hoogtemeters in een relatief korte afstand. Temperaturen boven de dertig graden.

En aan de koffie (caffè latte), si capisce!

Afbeelding

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 03 feb 2012 20:07

walterg schreef: En aan de koffie (caffè latte), si capisce!
Ai, moet ik dit prachtige verslag toch even vervuilen met het wijzen op Regel nummer 55.

Rule 55:

When wearing a cycling kit and enjoying a pre or post ride coffee, it is only appropriate to drink espresso or macchiato. If the word soy/skim latte is heard to be used by a member wearing cycling apparel, then that person must be ceremonially beaten with Co2 canisters or mini pumps by others within the community.


;)
FacebookS3RSSite

capo di frutta
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 21 okt 2011 19:27

capo di frutta 03 feb 2012 20:48

Een schitterende omgeving en een prachtig fietsland. De afgelopen 4 jaar verschillende tochten gemaakt o.a ook naar het westen / kust richting Montecatini Val di Cecina - Riparbella - Bibbona (geboorteplaats van de "krekel" Paolo Bettini en fanclub) Canneto en dan weer terug naar Voltera. Op zondag ochten 9.30 uur kun je mee met de plaatselijke bikkels die je het zwart voor de ogen fietsen (zij weten waar het zwaar en pijn gaat doen) waarna gezamenlijk de bidons gevuld worden in een klein dorpje bij een verborgen bron. Aan het einde van de rit wanneer je er een aardig gemiddelde op hebt zitten wordt je gevraagd of je ook volgende week weer meegaat. Ik kan niet wachten op aankomende zomer.

benvdv
Forum-lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 nov 2008 15:13

benvdv 03 feb 2012 21:29

danny1407 schreef:
walterg schreef: En aan de koffie (caffè latte), si capisce!
Ai, moet ik dit prachtige verslag toch even vervuilen met het wijzen op Regel nummer 55.

Rule 55:

When wearing a cycling kit and enjoying a pre or post ride coffee, it is only appropriate to drink espresso or macchiato. If the word soy/skim latte is heard to be used by a member wearing cycling apparel, then that person must be ceremonially beaten with Co2 canisters or mini pumps by others within the community.


;)

Haha, ben wel benieuwd naar de rest van de regels!
Merci voor de reacties.
"Ik reed lek, maar de rest ging lekker"

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 03 feb 2012 21:34

benvdv schreef: Haha, ben wel benieuwd naar de rest van de regels!
Merci voor de reacties.
http://www.bartape.nl

Uiteraard "regels" met een flinke knipoog!

;)
FacebookS3RSSite

Plaats reactie