Alles over vakanties op én met de fiets

Quebrantahuesos, sabado 23 junio 2012

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 16 jan 2012 22:35

Ik ga weer eens iets nieuws doen. Het idee stond al een tijdje ergens achteraf op een klein pitje te pruttelen maar ik zie nu ineens dat het pannetje kookt. Tijdje geleden hier en daar wat info opgevraagd en m'n naam in de loterij achtergelaten en nu mag ik nog meedoen ook. En dat is goed nieuws want het schijnt een bijzonder sfeervol evenement te zijn, dat Quebrantahuesos.

Afbeelding

De uitspraak heb ik al onder de knie. Nu het parcours nog. Het is een cyclo over 205km met achtereenvolgend de Alto de Somport, Marie Blanque, Alto de Portalet en de Alto Hoz. Voor mij de eerste confrontatie met de pyreneeën. Als ik zo naar foto's van eerdere edities kijk hoef je er over belangstelling niet te klagen.

Afbeelding

Afbeelding

Doe ik vooraf nog even een paar dagen cols verzamelen en dan moet het weer een mooi tripje worden. Iemand hier die al eens heeft deelgenomen en en ervaringen wil delen?

farelli
Forum-lid
Berichten: 2603
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:14

farelli 16 jan 2012 22:52

Niet deelgenomen maar wil kwijt dat het een prachtig gebied is. En die gier is serieus denkbaar.
Ik heb lang geleden in de omgeving van d'Aspin wat gefietst. Maar gewandeld in de Pyreneeën meerdere malen. Verder op de fiets de doorgang westelijk van de Somport, de Alto Ibaneta oftewel de Roelandspas. Op weg naar Santiago de Compostela. Maar dit alles toeristisch, op m'n gemak. En dat is andere koek.
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

floepert99
Forum-lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 10 apr 2008 02:05

floepert99 17 jan 2012 09:56

Prachtige omgeving en van horen zeggen een perfecte organisatie. Na afloop gratis bier !
Somport is prima te doen, breed en een geleidelijk begin. Marie-Blanque mag duidelijk zijn. Portalet is een heeeeel eind omhoog, maar nergens echt steil. Alto de Hoz geldt als scherprechter en daarna is het afdalen naar Sabinanigo. Tip: zorg op tijd voor accommodatie, schijnt snel vol te zitten en heel veel aanbod is er niet in de omgeving.

De Lammergier (vertaald uit het spaans heet hij "de bottenbreker") ga je overigens niet zien, is zelfs in de Pyreneeen zeldzaam...
http://www.transpirinaika.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

farelli
Forum-lid
Berichten: 2603
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:14

farelli 17 jan 2012 10:26

floepert99 schreef: De Lammergier (vertaald uit het spaans heet hij "de bottenbreker") ga je overigens niet zien, is zelfs in de Pyreneeen zeldzaam...
Ik doelde op gieren in algemene zin. Overigens is de lammergier daar toch niet ver vandaan wel te zien. Westelijk van Jaca, in Valle de Hecho bij de Boca del Infierno. Maar inderdaad, zeldzaam.
Mooi daar!
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 17 jan 2012 10:34

floepert99 schreef:Tip: zorg op tijd voor accommodatie, schijnt snel vol te zitten en heel veel aanbod is er niet in de omgeving......
Ik had destijds via booking.com al even snel twee overnachtingen rondom deze rit geboekt want ik zag al dat er niet zo heel veel opties waren. Die had ik anders nog kosteloos kunnen afzeggen. Het zullen wel een paar dagen extra worden om wat leuke cols te doen maar ik moet nog even kijken waar ik verder tegenop wil fietsen.

En als het spotten van die bottenbreker niet lukt moet ik er maar zo één meenemen....

Afbeelding

bianchisl3
Forum-lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 29 okt 2005 22:48

bianchisl3 17 jan 2012 18:33

Samen met Lieven?

tinn
Forum-lid
Berichten: 983
Lid geworden op: 01 aug 2006 15:51

tinn 17 jan 2012 19:51

Mooi avontuur. Lijkt me een heftige cyclo! D'r is daar natuurlijk 'de wereld' aan cols te fietsen. Ik heb ervaring met de Marie Blanque (erg lastig vanuit westen) en de Portalet. Die laatste is vooral lang. Echt steil is ie nergens. Overigens wel een mooie klim qua natuur en landschap. Vergeet niet boven op de Portalet belastingvrij inkopen te doen :-) En bij Bielle stikt het van de (vale) gieren vanwege Falaise aux Vautours.
Leef! Fiets!

jackflash
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 16 jun 2012 10:42

Ik vertrek morgen voor een weekje fietsen in dezestreek met als afsluiting deze geweldige tocht. Het schijnt een zeerzware rit te zijn vergelijkbaar met de marmotte, maar met veel grilligere en steilere bergen. Deze tocht maakt onderdeel uit van het UCB golden bike programma, wat garant staat voor super organisatie en geweldige ambiance. Ik heb 2 jaar in deze reeks de ariegeoise gedaan, wat een geweldige tocht was dat! En de quebrantahuesos schijnt nog veel mooier te zijn. Dit evenement leeft enorm in die streek, ook tezien aan het publiek langs de kant van de weg op de foto. Ik zal op dit forum volgende week wel een verslagje schrijven van mijn ervaringen.

next
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 jun 2009 22:46

next 16 jun 2012 17:45

Volgens mijn fietsmaten hier in Portugal is het een geweldige tocht, die rijden hem om het jaar. Ze hebben hem vorig jaar gereden, dus helaas dit jaar niet, anders had ik mee gekund. Klimmen zijn vooral zwaar door de lengte, maar niet echt extreem steil op een paar stukjes na. Heb wat rondgevraagd, zij rijden hem 'gewoon' met 39/53 en 11/28. De afdalingen zijn geweldig zeggen ze, vooral het laatste stuk naar de finish. Geniet ervan! Lijkt mij een supertocht om eens te rijden.

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 17 jun 2012 22:36

Voor mij zal het een kort tripje worden. Eigenlijk had ik me vrij impulsief aangemeld voor die loting maar toen ik eenmaal werd verrast met de bevestiging heb ik besloten om ook gewoon te gaan want het lijkt me echt een geweldig evenement. Ik vlieg op donderdag heen en ga op zondag alweer terug. Eigenlijk te kort voor die streek maar dat doe ik liever een keer over met een leuk groepje. Dat neemt niet weg dat ik een paar stevige plannen heb gemaakt:

Donderdagochtend vliegen op Toulouse. Dan met de huurauto naar het hotel aan de Franse kant van de Pyreneëen en gelijk de Tourmalet op rijden!
Vrijdagochtend bij normaal weer wil ik Cirque de Troumouse doen en mezelf kennende doe ik Gavarnie er ook bij want die ligt er naast. Dan door naar Sabinanigo om de startpapieren op te halen.
Zaterdag volledig uitgerust aan de start van Quebrantahuesos.
Zondag beetje foto's schieten in de omgeving en 's avonds weer naar huis.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 18 jun 2012 08:07

Hee Ingmar, wist niet dat jij ook van de partij bent, misschien zie ik je nog!
Wij vliegen woensdag op Pau en rijden dan met huurbus naar ons verblijf in Jaca. Ook zondag weer terug.

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 18 jun 2012 11:30

bottecchia schreef:Voor mij zal het een kort tripje worden. Eigenlijk had ik me vrij impulsief aangemeld voor die loting maar toen ik eenmaal werd verrast met de bevestiging heb ik besloten om ook gewoon te gaan want het lijkt me echt een geweldig evenement. Ik vlieg op donderdag heen en ga op zondag alweer terug. Eigenlijk te kort voor die streek maar dat doe ik liever een keer over met een leuk groepje. Dat neemt niet weg dat ik een paar stevige plannen heb gemaakt:

Donderdagochtend vliegen op Toulouse. Dan met de huurauto naar het hotel aan de Franse kant van de Pyreneëen en gelijk de Tourmalet op rijden!
Vrijdagochtend bij normaal weer wil ik Cirque de Troumouse doen en mezelf kennende doe ik Gavarnie er ook bij want die ligt er naast. Dan door naar Sabinanigo om de startpapieren op te halen.
Zaterdag volledig uitgerust aan de start van Quebrantahuesos.
Zondag beetje foto's schieten in de omgeving en 's avonds weer naar huis.
Vooral dat laatste staat me erg aan..... Schijnt er erg mooi te zijn!

Veel plezier en hou je niet in (qua foto's).
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

Plaats reactie