Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Tenerife (Spanje)

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1754
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 19 dec 2011 21:15

Misschien helpt dit: Ik fiets in die 10 dagen tussen de 35 en 40 uur. 10 dagen = 240 uur. Dus hou je nog 200 uur over om elkaar te vervelen.........
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 dec 2011 14:35

fredmtb-sport schreef:Misschien helpt dit: Ik fiets in die 10 dagen tussen de 35 en 40 uur. 10 dagen = 240 uur. Dus hou je nog 200 uur over om elkaar te vervelen.........
Goed punt :D

frenkie
Forum-lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 23 mei 2008 13:09

frenkie 21 dec 2011 15:07

iemand nog iets vermeldenswaardig over de lokale fietsverhuurders?
De één is een stylist, de ander knakt gewoon z'n fiets in tweeën
LRTV Swift

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1754
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 22 dec 2011 21:01

In 2008 bij een lokale fietsenboer terecht gekomen, maar toen wist ik het zeker: Blij dat ik mijn fiets bij me had.
In GC wel aardige mogelijkheid, maar in Tenerife geen kwaliteitsbedrijf gezien.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
Jeroen Vermeeren
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 07 aug 2011 21:47
Locatie: Rotterdam
Contact

Gebruikersavatar Jeroen Vermeeren 13 feb 2012 23:49

He allemaal,

Ik ga samen met een fietsmaat eind deze maand (22-29 februari) ook naar Tenerife voor een trainingsweekje op niveau! :) Gaan er misschien ook nog andere forumleden deze periode?

Heb ook nog wat andere vraagjes:
- heeft er iemand nog GPS routes om onderling uit te wisselen? Amclassic-fan misschien?? Je routes zien er namelijk tof uit!
- wij willen ook een dagje op het eiland Gomera gaan fietsen. Heeft iemand hier ervaring mee?
- wie heeft er info over georganiseerde groepsritten op Tenerife? Bike Point Tenerife schijnt ze wel te organiseren, maar krijg slecht reply op vragen hierom..

Thx!!
Jeroen

Gebruikersavatar
Jeroen Vermeeren
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 07 aug 2011 21:47
Locatie: Rotterdam
Contact

Gebruikersavatar Jeroen Vermeeren 02 mar 2012 19:03

Hoi allemaal,

Ik kom net terug van een weekje Tenerife om wat hoogtemeters te maken in voorbereiding op het ‘wegseizoen’ hier in Nederland. Nadat ik afgelopen december ook al had meegedaan aan de Vuelta de Gran Canaria (zesdaagse etappe cyclo), nu dus naar Tenerife geweest. Omdat in dit topic en in dat van Gran Canaria regelmatig de vraag terugkeert wat de verschillen zijn tussen beide eilanden, hier een beetje de beleving vanuit mijn perspectief:

Tenerife:
De Teide (2180m) is echt fantastisch om op te rijden! Ik zat met een fietsvriend in een hotel in Costa Adeje, zeg maar naast Playa de las Americas, de meest populaire uitvalsbasis op het eiland. Vanuit hier kan je de Teide via twee kanten oprijden, via Chio en Vilaflor. Wij hebben hem afgelopen week drie keer beklommen. Twee keer via Guia de Isora en Chio (via de TF38) en een keer via Arona en Vilaflor (TF21).

Voordeel van de eerstgenoemde route is het mindere stijgingspercentage (gemiddeld 5%), waar tegenover staat dat je vanuit Costa Adeje 51 km lang onderbroken aan het klimmen bent, en dat is best lang! ☺ Het asfalt van de TF38 is wel aan een vernieuwend laagje toe, maar omhoog is het prima te doen. Afdalen via deze route zou ik afraden. Je gaat namelijk onherroepelijk een flinke snelheid creeren en door het hobbelige asfalt wordt het dan te link om het stuur te houden.

Omhoog en omlaag via de TF21 (via Vilaflor dus) is beter te doen. Je klimt dan over een lengte van 34km van zeeniveau naar de top. 17 km korter, maar wel een stukje steiler dus! Mooier asfalt en meer horecastops onderweg ook. Afdalen via de TF21 is nog leuker. Zo heb ik zelfs de 80 km/u aangetikt, dus best snel! De uitzichten onderweg en bovenaan de Teide zijn werkelijk adembenemend. BTW: houd er wel rekening mee dat het weer bovenop de Teide heel anders (mist, bewolkt, wind, dus kouder!) kan zijn dan in je badplaats. Ik heb een sfeerreportage hieronder toegevoegd!

Gran Canaria
Hoewel je hier ook een lange en hoge klim heb (Pico de las Nieves op 1940m) is deze in mijn beleving toch minder aansprekend. De natuurlijke omgeving op GC tipt niet aan die van de beklimming van de Teide. Wel heeft GC een aantal voordelen ten opzichte van Tenerife, te weten:
- professionelere fietsverhuur (Freemotion)
- beter onderhouden wegen
- meer variaties in routes mogelijk, zonder iedere keer dezelfde uitvalswegen te moeten gebruiken

Voor de rest zijn beide eilanden goed vergelijkbaar. Te veel dronken Engelsen die hun all-in accommodatie maximaliseren, foute bars en veel bejaarden. Beide eilanden zijn wel fietsvriendelijk. Auto’s hebben veel respect voor fietsers wanneer je ingehaald wordt en dat is best prettig!

Op Tenerife is het daarnaast lastiger om vlakkere kilometers te maken als herstel of warming-up. Enige echte mogelijkheden zijn de kustwegen naar El Medano (vanuit Playa de las Americas te bereiken via de TF655 en TF643) en Puerto de Santiagio (via de TF47), maar op beide routes maak je nog steeds 700 hoogtemeters in een retourtje van zeg 50 km lengte. Ook is de omgeving nou niet echt oogstrelend. Een derde optie is om vanuit Playa de las Americas de TF28 te volgen naar Granadilla de Abona en Arico, maar ook hier laat het asfalt af en toe te wensen over.

Hieronder tenslotte nog wat sfeerfoto’s van mijn trip naar Tenerife. Als jullie vragen hebben over routes, ervaringen, tips, etc., stuur me dan gerust een PM!

Groeten,
Jeroen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 03 mar 2012 08:42

Mooi verslag met dito foto's! Heb je je eigen fiets meegenomen?

In november (duurt nog even :( ) mag ik weer een weekje naar GC, nu al zin in 8-)

Gebruikersavatar
Jeroen Vermeeren
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 07 aug 2011 21:47
Locatie: Rotterdam
Contact

Gebruikersavatar Jeroen Vermeeren 03 mar 2012 16:44

Nee, had een fiets gehuurd bij Bike Point Tenerife. Hoewel de kwaliteit van de fietsen een beetje achterblijft bij Freemotion op GC, is hun service top. Een aanrader dus! Ik ben zelf namelijk toch altijd wel wat huiverig om mijn eigen fiets mee te nemen, omdat ik nog niet over een goede koffer beschik.

Ik ga in december ook weer naar GC, dan is daar weer de Vuelta de Gran Canaria, een zesdaagse cycloturistico op het eiland. Is inderdaad ook nu alweer aftellen haha! :) Veel plezier alvast!!

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1754
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 13 mar 2012 19:34

Gisteren aan het eind van de middag terug gekomen na 10 dagen vakantie en (natuurlijk) lekker fietsen.
Zonovergoten omgeving, lekkere temperatuur en heerlijke omgeving om te fietsen.
Aan het eind stond de teller op 41 uur, 952km en 19.800 hm. Genoeg dacht ik zo. :D
De trips (GPS Every Trail) en verslag voor mijn site moet ik nog verwerken, maar wel vast wat plaatjes.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 13 mar 2012 22:18

Prachtige verhalen, en zo herkenbaar :). Het is alweer een dikke week geleden dat ik er geweest ben voor 8 dagen. Ik heb het nodige opgezocht en me goed voorbereid. Enkele punten die ik heb gedaan.
- mouwloos windvest, armstukken en lange handschoenen voor de afdaling.
- lange broek voor op 200+ hoogte (achteraf niet nodig gehad).
- Schwalbe Durano 28c banden gemonteerd vanwege het mindere asfalt.
- 30t krans achter gemonteerd op m'n 12-27 cassette (de 16 weggelaten).
- routes gemaakt via bikeroutetoaster.com en in m'n Edge 800 gezet.
- geregeld om m'n eigen fiets mee te nemen.

De fietsverhuur ervaringen waren wisselend, daarom heb ik besloten m'n eigen fiets mee te nemen. Het gaat mij niet gebeuren om met een net-niet of helemaal niet fiets een lange tocht te rijden. Dan krijg je last van weet ik wat en irriteer je je aan de fiets ipv te genieten van al het mooie om je heen. Via Ryanair kost een fietskoffer meenemen 80 euro. Dan kan je een fietskoffer met een gewicht van max 30 kg meenemen. Een fietskoffer had ik gehuurd via wiel-rent.nl voor 3,50 per dag. Het is best wel een gedoe zo'n fietskoffer meenemen, dus weet waar je aan begint. Het is dat we met 2 stelletjes waren (beide met een kind van <1,5 jaar) Als ik alleen met m'n vriendin en zoontje was gegaan is zo'n grote koffer er bij erg lastig. Vervoer van en naar het vliegveld via een taxibusje (we hadden alles los geboekt) is geen probleem. De chauffeur keek wel alsof hij flink moest poepen maar dat is alleen maar omdattie denkt dat de prijs dan omhoog kan.

Aangezien het mijn eerste ervaring in hooggebergte is vond ik het allemaal best spannend. De eerste fietsdag was de route vergelijkbaar met de warming up dag van amclassic-fan. Ik had een alternatieve route meegenomen als deze eerste dag flink zou tegenvallen. Want het aantal trainingsuren gaf me nogal twijfel of het wel goed zou komen. Eerste keer zo'n lange klim en geen echte duurtraining. Het volgende heb ik gedaan:
September: totaal 11x, 22.5 uur, 0x tacx, langste rit 4.5 uur op de racer.
Oktober: totaal 12x, 21.5 uur, 0x tacx, langste rit 3.5 uur op de MTB.
November: totaal 8x, 15.5 uur, 2x tacx, langste rit 3 uur op de MTB.
December: totaal 6x, 10 uur, 5x tacx, langste rit 3 uur op de MTB.
Januari: totaal 11x, 18 uur, 7x tacx, langste rit 4 uur op de racer.
Februari: totaal 10x, 15.5 uur, 9x tacx, langste rit 3 uur op de MTB.
Op de tacx heb ik zelfgemaakte workouts gedaan. Blokken en meestal de hartslag onder tot 150 of 160. Vanaf januari begon het echte trainen voor Tenerife. Daarvoor is gewoon om m'n activiteit aan te geven.

Met een kleinste verzet van 34x30 en een gewicht van 90 kg was dit net te doen, het hield weinig over. Met fiets, eten, drinken en rugzak is het toch wel meer dan 105 kg wat de berg op moet. Een volgende keer, die er zeker gaat komen als het aan mij ligt :D, zal ik weer met dit verzet gaan. Al zal ik dan wel zorgen dat ik beter getraind ben en minder gewicht de berg op hoef te slepen (=6+ kg minder lichaamsgewicht) De fietstijd was goed te doen dankzij de hartslagmeterfunctie van de Edge 800 en niet in het rood te fietsen. Uiteraard blijven drinken en eten, de camelbag was tijdens de lange klim erg prettig!

De afdaling aan de westkant richting Chio is zoals al gezegd niet best. Het vergt veel concentratie en ik zat nogal wat los op het zadel om de trillingen met de armen en benen op te vangen. Ik voelde het goed in de armen na de afdaling (scheelt dat ik sterk genoeg ben dankzij het windsurfen) De afdaling was dan ook niet relaxed naar beneden rollen, al kan dat komen door mijn onervarenheid.
Wat erg prettig was met dalen was de Edge 800. Hierdoor waren de bochten bekend waardoor ik minder heb geremd dan ik zou doen als ik niet wist wat er zou komen. Sowieso was de Edge 800 een super apparaat. Ik wist waar ik was, waar ik heen moest, hoeveel nog te gaan (zowel afstand als hoogtemeters) en wat ik aan het doen was (hartslag/cadans/snelheid)

Het was overal genieten van de omgeving en het fietsen. Wat ik extra leuk vond was de afdaling van ergens bij Guia de Isora tot Playa de San Juan. Een lekker zonnetje, goede temperatuur, mooi asfalt en steile bochtige stukken.

Fietsdag 1 (3e vakantiedag)
http://connect.garmin.com/activity/153395216" onclick="window.open(this.href);return false;

Fietsdag 2 (6e vakantiedag)
http://connect.garmin.com/activity/154143470" onclick="window.open(this.href);return false;

Als een volgende keer weer 8 dagen is wil ik zeker een dag meer fietsen.

@Fred, nog bedankt voor je adviezen!

@Jeroen Vermeeren, kan het zijn dat jullie bij San Isidro tot El Medano achter me hebben gefietst? Bij het viaduct van de TF-1 was ik even de route aan het bekijken en stapte vlak voor jullie weer op. Toen hoorde ik Nederlanders. Ik reed op een zwarte Cannondale CAAD 10.

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1754
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 18 mar 2012 16:37

Ben er even voor gaan zitten, maar 8 van de 9 ritjes (tussen 2 en 12 maart) op Every Trail gezet met daarbij wat plaatjes.
http://www.everytrail.com/search.php?q=Tenerife_2012

Edit 31-03: Verslag(je) toegevoegd met nog wat foto's op mijn site http://tinyurl.com/6v4ozda
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1754
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 27 mar 2014 22:51

Even "afstoffen" dit topic, maar heb me tussen 14 en 24 maart weer uitstekend weten te vermaken op de racefiets.
Totaal 9 van de 11 dagen op de fiets gezeten, tussen de 3 uur en bijna 7 uur lengte.
Totaal uiteindelijk 44 uur netto fietstijd met daarbij 1.003 km en 21.330 hm (waarden vanuit Polar) op de klokken en dik tevreden mee.
Qua fietsen nog steeds minder bekend/geliefd dan Gran Canaria, maar meer dan de moeite waard..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Meer foto's http://www.mtb-sport.nl/fotos-van-tenerife-gps/
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Plaats reactie