Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Tenerife (Spanje)

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6054
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 25 okt 2017 11:33

Een zijstap die je kunt overwegen is om 1 dag de snelboot naar Gomera te pakken. Klein eiland (25km doorsnee), schitterend groen en rustig. Je klimt naar een 1100m hoogte, kan een rondje rijden, eventueel pak je ergens 1 van de wegen omlaag naar de dorpen om weer terug omhoog te klimmen (als je er zin in hebt). En vanaf Gomera heb je vaak beter zicht op de Teide, dan de bewoners van Tenerife zelf ;)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 25 okt 2017 12:50

Die optie heb ik zelf inderdaad eens overwogen, maar retourtje was iets van 50 euro. Daarvoor maar wat goud/gele rakkers op het terras voor gedronken.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Wasje1
Forum-lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 25 okt 2012 16:56

Wasje1 07 nov 2017 12:18

Sinds vrijdag ook terug van een week Tenerife (Costa Adeje).

Topweek gehad, 22 graden boven op El Teide, dan mag een mens niet klagen hè.
Over het algemeen is het niet leuk fietsen langs de kustwegen (veel verkeer).
Wel zeer voorzichtige chauffeurs, die telkens minstens 1,5 meter plaats laten als ze u voorbij komen, indien niet blijven ze achter u rijden.
De wegen richting binnenland zijn leuke fietswegen. Eigenlijk was het zaak om zo snel mogelijk de kust te verlaten met de fiets.
4 ritten met de racefiets gedaan (eigen fiets meegenomen).
- El Teide via TF28 tot in Granadilla-Villaflor-Teide tot aan de kabelbaan terug via TF38 tot in Tamalmo en dan terug via de kustweg. (+- 150 km en 3000hm)
- El Teide via Arona afgedaald via dezelfde weg.
- Een rondje Los Cristianos, Las Galletas, San Miguel en afdalen via TF28
- Een intervaltraining vanuit Los Cristianos langs de TF655 (naast de snelweg)

Als je niets van hoogtemeters moet weten kan je best niet naar Tenerife gaan om te fietsen. Indien je hier wel voor kiest kan je je hier geweldig vermaken.

@ fredmtb-sport bedankt voor je gpx files, maar zoals je zei verdwalen is er niet mogelijk.

Verder die week ook 5 looptrainingen gehouden. In Playa de las Americas is er een schitterende atletiekpiste die alle dagen geopend is.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 12 feb 2018 22:33

verleden week ook wat rondgefietst op Tenerife. Wel beperkt tot ritjes van een 2 uurtjes. Standplaats playa de las americas. Inderdaad heel drukke en volgens mij toch ook wel gevaarlijke wegen langs de kust. Van de autochauffeurs vond ik persoonlijk niet dat zij erg rekening hielden met fietsers. In elk geval bij het willen dwarsen van de op- en afritten van de autostrade kwamen ze voor mij zonder snelheid minderen opgedraaid. ik kon dus stoppen of omvergereden worden.
'k Heb nochtans in een groot deel van Europa al gefietst maar dit is de eerste keer dat ik dit meemaak.
Toch lekker weer gehad en Playa de las americas en los christianos ijn leuke badplaatsen (maar om te fietsen ga ik er niet meer).
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 13 feb 2018 07:14

Kustweg is idd druk, maar gevaarlijk? Naar mijn mening niet gevaarlijker dan ik in Nederland mee maak. Bij ingehaald worden juist het idee dat er wel rekening gehouden wordt met fietsers. In 14 jaar GC en TF nog nooit gevaarlijke situatie mee gemaakt of dat ik (bijna) vd weg gereden wordt.
Als je je beperkt tot 2 uurtjes, kom je ook niet ver en blijf je in het drukkere gedeelte zitten.
Gelukkig had je goed weer, was paar weken terug ook wat minder als ik sommige foto's gezien heb.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 13 feb 2018 11:43

fredmtb-sport schreef: 13 feb 2018 07:14 Kustweg is idd druk, maar gevaarlijk? Naar mijn mening niet gevaarlijker dan ik in Nederland mee maak. Bij ingehaald worden juist het idee dat er wel rekening gehouden wordt met fietsers. In 14 jaar GC en TF nog nooit gevaarlijke situatie mee gemaakt of dat ik (bijna) vd weg gereden wordt.
Als je je beperkt tot 2 uurtjes, kom je ook niet ver en blijf je in het drukkere gedeelte zitten.
Gelukkig had je goed weer, was paar weken terug ook wat minder als ik sommige foto's gezien heb.
gevaarlijk is volgens ieders aparte indruk en kun je over redetwisten maar in elk geval druk langs de kustwegen en in de badsteden en opletten bij het dwarsen van de autostrades. . Er zijn in elk geval geen rustige weggetjes (volgens wat ik er gevonden heb, ik kan natuurlijk mis zijn daarin) die je buiten de kust leiden maar eens de autostrade gedwarst vanaf de kust vindt je wel een stuk rustiger wegen maar dan wordt het wel klimmen meestal. Dus spijtig dat ik niet de tijd en de conditie had om mij een stuk verder te wagen.
De kant van puerto de la cruz ga ik mij ook niet uitspreken want 't is 40 jaartjes geleden dat ik daar in Tenerife was ;)
In elk geval, Tenerife is een leuk eiland en een aanrader in de winter of je nu gaat om te fietsen of niet: doen!
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 13 feb 2018 11:59

Met je eens: kust is druk en idd opletten, maar dat is overal zo. Als fietser weet je dat je de meest kwetsbare gebruiker van de rijbaan bent en is defensief rijden een "must" wil je lang blijven fietsen.
Ik zat idd vaker vlot landinwaarts (met idd klimmen) en is de drukte een fractie van Playa etc.
Laatste punt: Tenerife is een leuk eiland, helemaal mee eens. Dit jaar ga ik nog naar GC, maar wellicht daarna alleen nog maar naar TF zolang ik fysiek de bergen in kan.
Het is er allemaal wat netter/schoner dan GC (al biedt GC ietsjes meer fietsopties).
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 27 jan 2019 17:22

Even dit topic onder het spreekwoordelijke stof vandaan halen.
In minder dan 3 weken zit ik er weer voor 10 dagen vakantie en ook een "beetje" fietsen. Vanzelfsprekend zal de Teide er zeker 2 maal in zitten, evenals Masca en retourtje Güimar.
Maar ik wil toch eens naar het eiland "La Gomera" om daar 1 keer te fietsen. Ik hikte steeds tegen de prijs van retourtje met de veerboot aan om daar een dagje te fietsen,
Maar mijn biologische klok tikt voort (dit jaar 59) en besef eigenlijk dat het bijna een nu of nooit zal worden, dus wil toch een dagje fietsen daar. Schijnt heel mooi te zijn daar en met touringcar daar rond te gaan ziet Fredje niet zitten.
Vraag aan de groep: Iemand ervaringen met fietsen op La Gomera en wellicht een stuk "die moet je fietsen" weg?
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6054
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 27 jan 2019 23:23

Check even of je deze Strava activity kunt zien

https://strava.app.link/J79LPaXuPT

Ik zat daar al (vakantie) en ben dus aan de westkant begonnen. Gm 1 vanuit Valle gran Rey, is een Prima klim, en stuk bovenop is verrassend groen (en was toen eind april verrassend fris in de mist). De afdaling naar San Sebastián de gomera Gm 1 omlaag(noordelijke deel van mijn route) is breed en snel. Voor afdaling prima, ik zou hem voor de klim niet per se aanbevelen.

De klim vanuit San sebastian aan de andere kant, de Gm 2, was mooi, en zeker ook weer bovenaan een leuke riggel waar je over kunt fietsen met uitzicht op de teide op een h
Gegeven moment.
Het stukje "binnendoor" over de cv13 en cv18 was ook erg mooi, rustig en smallerige wegen.

Ik heb verder niets gefietst daar, de Gm 3 lusje stond in de route maar heb ik toen geskipt om op tijd bij moeders de vrouw terug te zijn. Grofweg is Gomera een ringweg bovenop het eiland met een aantal wegen die naar de kust lopen, maar weinig plaatsen kan je via de ene weg heen en een andere weg weer terug.
Vanuit San sebastian zou ik echt die gm2 omhoog nemen, dan een leuke keuze maken (ofwel die Gm 3, of die binnendoor weggetjes, of het rondje "bovenop", maar net wat de goesting jou brengt), en eind van de rit via de gm1 omlaag terug naar de boot.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 28 jan 2019 07:30

Hoi Mark, ik heb je rit bekeken op Strava. Mijn startpunt aan de andere kant, maar wel een mooi idee om zo het eiland te doen. Ga uit van een dagtocht, dus moet te doen zijn.
Bedankt voor je reactie
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

gamiel
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:02

gamiel 12 feb 2019 23:11

Iemand tips voor een hotel aan de zuid(west)kant? Ben plannen aan het maken voor 10 dagen Tenerife met de familie (incl 2 pubers) voor de tweede helft van april. All-inclusive is prima, maar bij voorkeur geen zuipresort vol met Engelsen :-)
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 13 feb 2019 07:49

Als je een all-inclusive wilt zonder zuipende Engelsen of Ieren, zal je gewoon iets in het duurdere segment moeten uitzoeken. Daar kom je dat niet tegen.
Een niet complete opsomming:
2004: Columbus, dat was onze eerste keer en 90% Brits. Maar vonden toen alles best.....
2006: Hovima Panorama, kleinschalig. Geen Britse invasie.
2008: Noëlia Sur, duurdere segmet tegenwoordig. Toen een regelrecht bejaardenoord. Geen overlast
2010 en 2012: H10 Las Palmeras, wat duurder en geen drankmisbruik. Alleen in vrij drukke buurt en zeker in 2012 een (voordeel)kamer aan de kant van Engelse karaoke bar....
2014: Hotel Best Tenerife vanwege prijsverschil tov H10 Las Palmeras en dat was regelrechte misser.
2016: Ole Tropical Tenerife omdat het niet (te) duur was, maar daar zaten groepjes zuipschuiten. Enkel keertje moesten die tot de orde geroepen worden. (prijs/prestatie was OK)
2017: Het duurdere Spring Bitacora (600 euro meer voor 10 dagen bij 2 personen) en geen dronken toestanden of wat dan ook. Beste hotel wat we daar hebben gehad.

Over 2 dagen: Weer naar Hovima Panorama. Geen all inclusive maar z.g full board. Dit omdat de periode duurder is en prijsverschil tov 2 jaar terug richting de 1.000 euro ging.
Ervaring kan ik na 25 februari delen :mrgreen:
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Plaats reactie