Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Tenerife (Spanje)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 nov 2010 22:29

Net als de andere Canarische eilanden is het op Tenerife bijna altijd perfect fiets weer. In de winter is het er bijna altijd 21-22 graden, de zon schijnt veel, het waait er aan de kust alleen ook altijd hard.
Het wegennetwerk is beperkter dan op Gran Canaria. Maar daar staat tegenover dat je nog veel langere en hogere klimmen hebt. Het hoogste punt ligt op bijna 2400 meter en je kunt op zeeniveau beginnen met klimmen. In 40-50 km sta je dan op het hoogste punt. De meeste grotere wegen hebben beperkte stijgingspercentages. De kleine weggetjes zijn echter vaak recht tegen de berg op gelegd, percentages boven de 20% zijn geen uitzondering!

Onderkomens zijn goedkoop, dankzij het massatoerisme en het klimaat (er zijn geen seizoenen). Vliegen is het goedkoopst met Ryanair, maar ook een heel aantal andere maatschappijen vliegen op Tenerife. Er zijn 2 vliegvelden, South en North. Als je in de winter of het voorjaar gaat wil je op South vliegen.

In het zuiden van het eiland is het weer namelijk een stuk beter dan in het noorden. Het regent er aanzienlijk minder en de zon is veel meer te zien.
Kleding uitzoeken voor op de fiets is lastig door de grote hoogte waarop je kunt komen. Rond de kust druipt het zweet van je af, ook al heb je slechts een korte koersbroek en een shirt aan, door de felle zon. Echter boven de 2000 meter sneeuwt het wel eens. Het zonnetje is wel lekker, maar de temperatuur haalt de 10 graden vaak niet.

De kwaliteit van de wegen is over het algemeen prima, er zijn alleen een aantal stukjes waar het asfalt dramatisch slecht is. Hele dure wieltjes zou ik niet aanraden en zeker geen hoge velgen. Je komt er namelijk gegarandeerd mee in de problemen aan de kust. Met lage velgen werden we al regelmatig 1,5 meter opzij geblazen.

Een aantal routes die ik gereden heb:

Een opwarmertje voor de 1e dag. 's ochtends vroeg geland, dus nog tijd zat om te fietsen. (1320 hoogte meters)
Afbeelding

Afbeelding


Een rondje met niet al te gekke afstand, mooi voor de 1e echte fietsdag. (2860 hoogte meters)
Afbeelding

Afbeelding


De volgende route is een stuk lastiger dan de voorgaande 2. De noord-west punt van het eiland is ontzettend mooi, maar de wegen zijn allemaal zeer steil. Regelmatig pieken van 17%. 1 van de klimmen had zelfs pieken tot 28% met een gemiddelde percentage van 15% over 3 km. (3650 hoogte meters)

Afbeelding

Afbeelding

Nadat ik een dagje rust had gehouden was het tijd voor de langste rit, over het hoogste punt van het eiland. De weg langs de (/op enkele km's van de) kust op de terug is fenomenaal als je van bochten rijden houdt. Nog nooit in m'n leven zo'n bochtige weg gezien. De weg was volledig uitgestorven toen ik er was, hooguit 8 auto's tegen gekomen. Alleen het laatste stuk heeft dramatisch asfalt. (3950 hoogte meters)
Afbeelding

Afbeelding


Het volgende rondje is behoorlijk vergelijkbaar met het rondje van de 2e dag, alleen dan de andere kant op. De afdaling vanaf Vilaflor is zeer snel. Het percentage is een heel stuk 10% of nog iets meer, het asfalt is goed. Volgens een stel Denen die ik was tegen gekomen kan je er de 100 wel halen, ik ben blijven steken op 77 km/h. Ik was al lang blij dat ik weer in de warmte was. Op de Teide hing namelijk een wolk, het was steenkoud en nat in de afdaling.

Afbeelding

Afbeelding


En dan tot slot nog een serie foto's:
Het vreselijke massa toerisme, dat zich gelukkig beperkt tot de kust:
Afbeelding

Afbeelding

Het dorre woestijn/maan landschap op de hoogvlakte rond de Teide:
Afbeelding
Afbeelding

Een bocht in de gemiddeld 15% klim:Afbeelding

De noord-west punt:
Afbeelding

Nog 1 van de n-w punt, nu met Gomeira op de achtergrond:
Afbeelding

Door de lava verwoest landschap:
Afbeelding

Afbeelding

De Teide is een nationaal park:
Afbeelding
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 19 nov 2010 22:38

Mooie tochtjes, zelf 25 jaar terug er ook gereden. Minder goede wegen toen. Net weer terug?
What makes the boat go faster?

spook
Forum-lid
Berichten: 1058
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:13

spook 20 nov 2010 16:16

Godsamme... als ik de tijd had gehad, was ik direct in het vliegtuig gesprongen...!
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6740
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 20 nov 2010 16:37

[quote="spook"]Godsamme... als ik de tijd had gehad, was ik direct in het vliegtuig gesprongen...![/quote]

Forum ritje :D

Zoals Mark weet ben ik echt idolaat van El Teide en de ruige omgeving maar het kan er idd ook spoken (sorry Spook ;) ) al gebeurd dat niet al te vaak maar net wel toen op 14 Februari 2006 'even' met een collega El Teide opging. Ik was er voor mijn werk dus dat was met de auto omhoog om te kijken of we boven het wolkendek konden komen aangezien het in Santa Cruz (Tenerife Nord) zwaar bewolkt was.
Ik was al eerder op El Teide geweest maar toen met zeer mooi en rustig weer hetgeen in 2006 iets anders ging.

Het scheelde maar echt iets van 10 minuten of we waren El Teide niet afgekomen door een opstekende sneeuwstorm.
Het is dat het Hotel boven alleen open was voor gasten zodat we geen bakkie konden doen anders waren we echt te laat naar beneden gegaan.
Temperatuur zakte met de minuut. We zagen echt bijna niets meer, ABS slipte door, rotsen kwamen naar beneden etc.

Terug beneden direct de eerste kroeg in gedoken om van de schrik te bekomen. Locale bevolking geloofde het in eerste instantie niet. Gebeurde volgens hen 1 keer in de 50 jaar......juist ja. El Teide werd ook afgesloten destijds.

Ik plaats straks wel wat foto's van een normale Teide en die van Februarie 2006.

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 20 nov 2010 20:10

Feest der herkenning als ik naar de foto's en gereden ritten kijk van Amclassic-fan.
Grappig dat ik je langste rit precies andersom gereden heb:
Afbeelding
Afbeelding

Verder na onderstaande gebeurtenis 6 weken van te voren zonnebanken, want niet echt fijn.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door fredmtb-sport op 10 nov 2011 22:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 nov 2010 23:58

[quote="Livio Livius"]Mooie tochtjes, zelf 25 jaar terug er ook gereden. Minder goede wegen toen. Net weer terug?[/quote]

Nee helaas was het maar zo'n feest. Is al van meer dan 1,5 jaar geleden. Ik was alleen ijverig, in een poging wat meer orde te scheppen in het forum dit subtopic de laatste weken eens een beetje aangepakt.

Ik zou er zo heen willen vliegen, helaas gewoon verplichtingen in het koude Enschede ;)

@Fred, ik kan gelukkig goed tegen de zon. Maar ik moest me de 1e dagen wel insmeren, want anders ging het echt niet goed.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Madridista
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 jun 2011 15:49

Madridista 17 jun 2011 13:11

Toch jammer dat jullie routes over het algemeen in het wel erg hete en dorre zuiden lopen. Als je van klimmen en draaien houdt zou ik je aanraden om het eens vanuit Icod de los Vinos te proberen en dan via Arguäyo of Tamaimo naar het zuiden te rijden. Die rit die fredmtb-sport beschrijf Los Silos-Masca is inderdaad een hele mooie.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 jun 2011 14:41

In het zuiden is het gewoon het beste weer in de winter. In het noorden is het weer een stuk minder in de winter. Als je rond deze tijd gaat is het misschien wat anders, maar over 't algemeen wordt het ook in het zuiden niet echt heet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

frenkie
Forum-lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 23 mei 2008 13:09

frenkie 13 dec 2011 00:10

Iemand ervaring met fietsverhuur op Tenerife (zuid)?

Kwam dit tegen, eerst indruk is ok en zag enkele positieve ervaringen op tripadvisor
http://www.bikepointtenerife.com/bike-hire" onclick="window.open(this.href);return false;
De één is een stylist, de ander knakt gewoon z'n fiets in tweeën
LRTV Swift

neos
Forum-lid
Berichten: 1523
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:41

neos 13 dec 2011 09:57

Wij gaan op vrijdag de 13 april 2012 :twisted: :twisted: :twisted: een weekje tenerife onveilig maken en ik wil jullie dus vragen om zoveel mogelijk info in dit item te posten.
We kijken er nu al naar uit nu het weer hier minder wordt.
cornelli racing cycles Uden

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 18 dec 2011 14:50

Ik zal mijn best doen, want tussen 2 en 12 maart zit ik er weer. Verlang er nu al naar, als ik nu naar buiten kijk. !!!
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 dec 2011 15:21

Mooi zeg. Ik ben er 10 jaar geleden met mijn nu vrouw heen geweest hadden we een autootje gehuurd en het hele eiland vijf keer overgecrossed. Inderdaad super mooi. Ik probeer de familie zo gek te krijgen om in maart een weekje te gaan, eigenlijk praat alleen mijn vrouw terug, maarja das wel de lastigste, die wil graag een strandvakantie, maar dat trek ik niet.

Dus dan lekker fietsje mee en om de dag een ritje :D de onderhandelingen zijn gaande!

Plaats reactie