Alles over vakanties op én met de fiets

La Palma

tinn
Forum-lid
Berichten: 983
Lid geworden op: 01 aug 2006 15:51

tinn 30 sep 2021 21:18

Wat triest dat dit prachtige eiland momenteel wordt getroffen door een uitbarsting van la cumbre vieja. Hopelijk komt er snel een einde aan de eruptie en kan het herstel beginnen. La Palma is een prachtig eiland waar ik mooie fiets-herinneringen aan heb. Wij verbleven destijds in Todoque dat nu zwaar getroffen is.
Leef! Fiets!

walters
Forum-lid
Berichten: 944
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 30 sep 2021 21:47

Ook ik mooie herinneringen aan La Palma. Nu is het een eiland meer voor de mtb dan voor de racefiets. Het laatste gaat zeker het komende jaar moeilijk worden. Een “ lusje” via de zuidkant is nu en waarschijnlijk ook het komende jaar niet mogelijk.

Vriend van me woont er en vandaag is zijn huis verdwenen in een muur van 6 meter hoog lava.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5380
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 30 sep 2021 22:11

Tja tragisch kan ik dit echt niet vinden. Het is een beetje zoals hier naast de rivier wonen. Je woont er mooi, maar t kan een hoop gezeik opleveren. Die lava ga je niet tegenhouden. Dat eiland bestaat nu eenmaal uit alleen maar vulcanisch materiaal en het wordt nu gewoon weer een stukje groter, zoals het hoort. Die uitbarsting gaat nog wel even door.

Enige wat ik dan wel enigszins tragisch vind is dat je je natuurlijk niet kan verzekeren tegen dit soort schades. Totale destructie door vulkanen zal ook wel uitgesloten zijn.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

walters
Forum-lid
Berichten: 944
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 01 okt 2021 07:30

Ik vind het wel tragisch, dat vind ik ook als de Maas of de Waal overstroomd. Je moet immers ergens wonen of dat nu in Nederland is of op een eiland wat vulkanisch is. In Nederland kan niet iedereen op de Veluwe wonen en zo is dat ook op La Palma je kunt niet allemaal wonen op plaatsen zonder risico.

Er is een convenant gesloten met regering en verzekeringsmaatschappijen om een gedeelte van de schade uit te keren. Hoeveel en wanneer is niet bekend. De grondprijs is ook een vast bedrag. Je kunt je alleen wel voorstellen dat de vraag naar woningen nu veel groter is dan het aanbod, met als gevolg stijging van de prijzen (huur en koop).

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 01 okt 2021 15:31

Triest kan ik het niet noemen. Het is natuurgeweld. Je doet er niets tegen. Vooralsnog is de impact beperkt als ik het vergelijk met ander natuurgeweld eerder dit jaar.

Water, storm en vuur hebben dit jaar elders meer schade aangericht.
Het zou wat zijn als de vulkaan uit elkaar klapt en er een tsunami over de Atlantische oceaan dendert

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37619
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 okt 2021 19:25

Het is een relatief klein deel van het eiland wat getroffen wordt. Maar als het net jouw huis is knap klote….
Less is bore

Plaats reactie