Alles over vakanties op én met de fiets

La Marmotte 2012

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 03 mei 2012 10:44

eelcoz schreef:
ruudjeb schreef: Wil je echt chaos tijdens een cyclo moet je eens wat in italie gaan fietsen.
Is dat zo? In Italie zijn de wegen toch vaak afgesloten voor overig verkeer tijdens een cyclo i.t.t. de Marmotte? Of doel je meer op het gedrag van de deelnemers?
Iets roepen is gemakkelijk maar met feiten komen blijkbaar moeilijker. Ben wel heel benieuwd waar Ruudjeb op doelt.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 03 mei 2012 12:03

De eerste KM's van de Glandon afdaling zijn zeker moeilijk, en dat heeft te maken met meerdere factoren. Scherp dalingspercentage +/- 10% in combinatie met zeer scherpe bochten en druk deelnemers veld. Tel daarbij op dat de meesten dat niet gewend zijn dan heb je redelijk wat risico's te pakken, en dan nog maar gezwegen over het tegemoet komende verkeer.

Denk dat een neutralisatie toch wel zijn werking heeft, de druk bij sommige deelnemers is dan toch anders.
YFood !!!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 mei 2012 12:16

En andere deelnemers denken dat ze nu helemaal stil kunnen gaat staan in de afdaling, omdat de tijd toch stop is gezet. Gevolg, smeltende carbon velgen en exploderende banden.

Je ziet al die haarspeltbochten gewoon aankomen, je kunt de boel gewoon laten lopen en voor de bocht remmen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 03 mei 2012 12:27

amclassic-fan schreef:En andere deelnemers denken dat ze nu helemaal stil kunnen gaat staan in de afdaling, omdat de tijd toch stop is gezet. Gevolg, smeltende carbon velgen en exploderende banden.

Je ziet al die haarspeltbochten gewoon aankomen, je kunt de boel gewoon laten lopen en voor de bocht remmen.
Je ziet zeker die haarspeldbochten maar de meeste deelnemers hebben gewoon niet de ervaring hoe hard het gaat........zeker de 1ste kilometers is wat dat betreft een uitdaging.

Smeltende Carbon wielen en exploderende banden heeft niks met de neutralisatie te maken, die deelnemers kunnen niet remmen en ook dat heeft weer te maken met ervaring...
YFood !!!

dejeep
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 09 jun 2011 11:55

dejeep 03 mei 2012 12:59

pinarello schreef:
amclassic-fan schreef:3 rijen dik? Je rijdt daar toch gewoon achter elkaar.

Ik vind die afdaling niet erg gevaarlijk, de afdaling is voorspelbaar, je ziet de bochten aan komen. Ik ken veel afdalingen die veel gevaarlijker zijn.
Mee eens en geen eliterenner :D

De afdaling wordt gevaarlijk gemaakt door die wannebee wielrenners die denken door met hun leven te spelen een paar seconden te winden in een totaal nietszeggend klassement ;)
Is niet iedereen die de Marmotte rijdt een Wannabe-wielrenner, gezien het wedstrijdelement (lees: een zo snel mogelijke tijd) dat onlosmakelijk met dit evement verbonden is? Als tijd je niet interesseert kan je net zo goed op elke andere dag van het jaar deze mooie tocht fietsen.

Gebruikersavatar
girlinred
Forum-lid
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:30

Gebruikersavatar girlinred 03 mei 2012 13:06

pinarello schreef:
havana schreef:.... Maar ook door firsttimers die er geen fluit van kunnen.
Firsttimers met wielrennersambities zullen we dan maar zeggen ;)

Vraag me zowiezo af wat iemand bezielt om zonder ervaring gelijk aan de Marmotte te beginnen.
Nou gewoon, willen doen ;) . ik had ook nog nooit een col van dichtbij gezien toen ik de marmotte deed... Dus ook voor het eerst afdalen daar en heb toen best veel mensen ingehaald met afdalen ;)
~live fast, die young ~

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37642
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 mei 2012 17:11

csteenbe schreef:
amclassic-fan schreef:En andere deelnemers denken dat ze nu helemaal stil kunnen gaat staan in de afdaling, omdat de tijd toch stop is gezet. Gevolg, smeltende carbon velgen en exploderende banden.

Je ziet al die haarspeltbochten gewoon aankomen, je kunt de boel gewoon laten lopen en voor de bocht remmen.
Je ziet zeker die haarspeldbochten maar de meeste deelnemers hebben gewoon niet de ervaring hoe hard het gaat........zeker de 1ste kilometers is wat dat betreft een uitdaging.

Smeltende Carbon wielen en exploderende banden heeft niks met de neutralisatie te maken, die deelnemers kunnen niet remmen en ook dat heeft weer te maken met ervaring...
+1
Niet iedereen is zo enorm goed dat ie direct de juiste inschatting kan maken en zich in de flow van het moment over zijn/haar grens heen laat slepen.
Die eerste bochten zijn gewoon pittig voor de minder ervarenen onder ons. Ik heb wel de nodige daalervaring (on- en offraod) en mij in de 2e of 3e bocht ook wel eens lelijk verremd. Op ervaring de boel overeind gehouden en gecorrigeerd, maar wel even goed de schrik te pakken. Juist doordat alles er zo overzichtelijk uitziet kan het gevaarlijk zijn.
In de Flevopolder met 130km/u over de doorgaande 80km weg rijden is ook heel makkelijk omdat het er heel overzichtelijk uitziet. Toch kennen ze daar de term "polderblindheid"; de waan van volledig overzicht, maar stiekum slechts half opletten en over die auto van rechts heen kijken.....
Less is bore

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 03 mei 2012 17:28

girlinred schreef:
pinarello schreef:
havana schreef:.... Maar ook door firsttimers die er geen fluit van kunnen.
Firsttimers met wielrennersambities zullen we dan maar zeggen ;)

Vraag me zowiezo af wat iemand bezielt om zonder ervaring gelijk aan de Marmotte te beginnen.
Nou gewoon, willen doen ;) . ik had ook nog nooit een col van dichtbij gezien toen ik de marmotte deed... Dus ook voor het eerst afdalen daar en heb toen best veel mensen ingehaald met afdalen ;)
Dat bedoel ik. kun je nagaan hoe slecht die wannabee's afdalen :mrgreen: ;)

Mvdkoffie
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 jun 2011 12:27

Mvdkoffie 05 mei 2012 13:05

Met afdalen is het net als in de auto. De mensen voor je die 40 rijden waar je 50 mag, 70 waar je 80 mag zijn een gevaar. Je verwacht t niet, je gaat jezelf opvreten en let minder op.
Dat heb ik ook met dalers die op t midden van de weg continue op de rem zitten en bij elke flauwe bocht nog verder afremmen naar 15km/h. Prima als je niet durft of kan, maar blijf dan wel lekker volledig rechts rijden en monteer een oranje zwaailichtje zodat mededalers een inschatting kunnen maken. Aan de andere kant is dit misschien gewoon 1 van de dingen die nou eenmaal bij toertochten horen en moet ik als snellere daler niet zo klagen ;).

turbodiesel
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 mei 2007 01:46
Locatie: Alphen aan den Rijn

turbodiesel 20 mei 2012 23:27

Hopelijk is deze vraag op de juiste plek gesteld (anders graag indicatie waar ik beter terecht kan):
Samen met een paar fietsvrienden willen wij graag de Marmotte-route rijden (na vorig jaar succesvol Alpe d'HuZes volbracht te hebben). Wij hebben geen startbewijzen voor 7 juli a.s. maar hadden ons voorgenomen de tocht gedurende het aankomende Pinksterweekeinde zelf te rijden. Pas vandaag kwam ik er achter dat de Col du Galibier (en zelfs de Glandon) nog gesloten zijn. Ik heb een aantal Franse websites gevonden waarop de openingsperiodes van de passen worden gemeld. De Glandon zou deze week open moeten gaan maar de Galibier zou pas op 1 juni worden geopend voor verkeer. Als dit klopt moeten wij de plannen voor onze prive-Marmotte laten varen. Tot zo ver is het mij niet gelukt meer uitsluitsel te krijgen omtrent de mogelijkheid dat wij volgend weekeinde toch de Galibier over zouden kunnen komen. Wat wij ons nu afvragen is het volgende.
1 - Gesteld dat het parcours sneeuwvrij is, is het fysiek mogelijk (en al dan niet geoorloofd) om met de fiets de slagboom van een gesloten pas te passeren en op die manier toch de pas (Galibier) te nemen?
2 - Gebeurt het wel eens dat een pas eerder geopend wordt dan normaal gesproken gepland is?
3 - Welke officiele Franse instantie zou bovenstaande vragen kunnen beantwoorden? Ik heb het Office du Tourisme in le Bourg d'Oisans al geprobeerd te bellen maar die zijn op dit moment nog maar 3 dagen per week geopend.

Alvast bedankt voor elke hint/tip

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 20 mei 2012 23:31

1. Ja, dat lijkt me prima mogelijk
2. Dat lijkt me in Frankrijk dan weer niet mogelijk
3. Dat lijkt me a) onbegonnen werk in bureaucratisch Frankrijk en b) slapende honden wakker maken

Zoek even een paar webcams van de Galibier en dan zie je vanzelf of je er over kan.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 21 mei 2012 07:10

Bedenk wel dat als er een slagboom staat er ook geen hulpdiensten kunnen komen. Lijkt me niet onbelangrijk. Je ziet het profs wel eens doen, maar die hebben dan altijd een volgauto bij zich (of een motor) en slaan de afdaling over. Ik ben geen veiligheidsfreak, maar dit valt voor mij in de categorie "onverstandige plannen".

Plaats reactie