Alles over vakanties op én met de fiets

Boogies Extreme 10 sept 2011

janjmagic
Forum-lid
Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2008 21:22

janjmagic 11 sep 2011 09:38

Dit soort gasten moet gewoon een dikke bekeuring krijgen. En als ik als van Drunen Lederwaren dit zo zou lezen wist ik het wel inleveren die kleding! :twisted:
Geen zee te diep, geen berg te hoog.

evers
Forum-lid
Berichten: 1188
Lid geworden op: 21 mar 2006 20:58
Locatie: Eindhoven

evers 11 sep 2011 10:18

Ik heb vorig jaar meegedaan aan de boogiesextreme. Gisteren niet, maar wel in dezelfde omgeving een training afgewerkt. Ik heb me verschrikkelijk gestoord. Niet alleen aan sommige aso's (boven op de Fromberg kwam ik een aantal renners tegemoet, een er van bleef links rijden en drukte mij zo het gras in), ook automobilisten en wandelaars die zich verschrikkelijk irritant gedragen.

Ik ben geen moraalridder, maar geniet er van wanneer mensen elkaar wat gunnen. Tegenwoordig dank ik zelfs mensen die me voorrang geven, wanneer ik dat heb. Zelfs dat is tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend

Wat mij betreft is dit dan ook geen probleem van het wielrennen alleen, maar puur de afspiegeling van de maatschappij van tegenwoordig.
Train ze!

Gebruikersavatar
Arjan
Forum-lid
Berichten: 771
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:55

Gebruikersavatar Arjan 11 sep 2011 13:54

Gisteren de 225 km gefietst. Heb door de band genomen wel genoten van de dag en heb een leuke rit gefietst. De tocht vond ik aardig zwaar maar dat lag niet alleen aan de klimmen en de afstand.
In het Belgische gedeelte vond ik de tocht abominabel slecht uitgepeild, het leek bij tijd en wijle meer op spoorzoeken dan op fietsen. Ik ben twee keer verkeerd gereden en ik was beslist niet de enige. Die 20 extra kilometers zijn niet erg maar het gezoek, terugrijden en irritatie wel. Wat mij betreft betaal je in de eerste plaats voor een goede uitpeiling en komt de rest op de tweede plaats.
Verder maakt de organisatie reclame met dat het zou gaan om een combinatie van de finales van LBL en de AGR. Echter volgens mij worden de profs niet over zulke slechte wegen gestuurd als het parcours in Belgie her en der was. In mijn beleving waren sommige stukken eigenlijk alleen geschikt voor de mountainbike. Tochten in dit gedeelte van Belgie rijd ik niet meer vanwege de slechte wegen maar nu zou het om profparcours gaan, helaas toch niet.
Maar goed, de bevoorrading was subliem, we hebben enorm geluk gehad met het weer, parkeergelegenheid was goed en geen pech of andere malheur gehad. Dus, hoewel ik deze tocht vanwege de slechte uitpeiling en slechte wegen waarschijnlijk niet meer zal rijden toch een prachtige fietsdag gehad.
Laatst gewijzigd door Arjan op 12 sep 2011 10:08, 2 keer totaal gewijzigd.

lunaton
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 24 feb 2009 14:28

lunaton 11 sep 2011 20:14

Heb zaterdagmiddag tijdens mijn trainingsritje nog eventjes wat mensen aangemoedigd die de Fromberg op kwamen. Daarna weer koers gezet naar Colmont en naar huis

chevalier
Forum-lid
Berichten: 876
Lid geworden op: 25 jun 2005 02:45

chevalier 11 sep 2011 21:32

Ik ben daar gister met de gewone fiets geweest in Zuid Limburg, daar kwam ik ook heel veel wielrenners tegen met een nr. Later zag ik dat het om deze toertocht ging.
De Gulpenerberg ben ik ook nog op geweest, gelopen voor mijn gewone fiets was dat te steil.
Zag wel renners zwoegend naar boven rijden aan de steile oost kant , daar ging ik later hard naar beneden 57 max..
Maar wel weer een leuke dag daar gehad.

Gebruikersavatar
steven250
Forum-lid
Berichten: 1088
Lid geworden op: 06 mei 2006 16:42
Locatie: Deventer

Gebruikersavatar steven250 11 sep 2011 22:06

Ik heb de 220 volbracht :) Ik heb 8 uur en 14 minuten (excl stops) gedaan over het officiële parcours, incl stops kwam ik net onder de 9 uur (Cauberg in 3:02)

Afbeelding

In tegenstelling tot Arjan heb ik geen enkel probleem gehad met de bewegwijzering. Het wegdek in België is inderdaad wel slecht(er) maar daar zullen we helaas mee moeten leven.
Afgelopen zomer heb ik veel geklommen in de Dolomieten en Alpen, maar dit is toch weel heel wat anders. Ik heb hele stukken alleen gefietst of een beetje tussen de groepjes door om het tempo er in te houden. Je fietst constant met de gedachte in je achterhoofd dat het venijn in de staart zit. Na de 3e bevoorrading had ik het ook wel even lastig, er reed daar verder niemand en de volgende 'officiële' beklimming was 20km weg.

Ik had zelf het nodige aan bevoorrading bij mij maar dat was achteraf niet nodig, de bevoorrading was prima. Ik heb wisselende ervaringen met dat soort dingen en wou geen risico's lopen met dit soort afstanden. Ook de verkeersregelaars waren erg prettig, ik heb ook niemand gezien die hier tegen in ging.

In de officiële routebeschrijving werden niet zo veel klimmetjes genoemd, maar we wisten natuurlijk van te voren dat het er meer waren. Het was voor mijn gevoel nergens echt vlak. In het stuk voor de Tranester zat al een strook van richting de 15%, een leuke verrassing ;) (Rue des Agnes). De Redoute was idd steil, maar dat wel uiteraard bekend. Ik heb mijn triple weer goed gebruikt deze tocht, of het was om energie/de benen te sparen, of het was omdat ik anders gewoon niet (prettig) boven kwam ;) Net als de rest was ik ook zeer tevreden met het weer. Je moest wel echt doordrinken om het verlies aan vocht te compenseren. Het eten van al die zoete voeding gata je op het eind wel echt tegen staan, dus ik genoot echt van de frisse appel die ik nog in de auto had liggen.

Conditioneel kon ik het wel goed volbrengen, maar de vermoeidheid kwam er aan het eind ook wel in. Had vandaag verder geen spierpijn, heb dus niet hoeven forceren, ben alleen wat stijfjes.
Met deze tocht ging ik ook over de 50.000 hoogtemeters dit jaar 8-)
Afbeelding
Volg mij via mijn Bike planner blog of via Strava

gerardo
Forum-lid
Berichten: 755
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:07
Locatie: Zuid-Holland
Contact

gerardo 11 sep 2011 23:22

Ik heb dit jaar de 160 km gereden en vond de BE extreem zwaar! Het warme weer van 30 graden (max. 33) en de zeer hoge vochtigheidsgraad waren KILLING! Ik heb nog nooit zoveel renners gezien met een krampaanval. Na de Loorberg zag ik zelfs een renner op een brancard liggen aan een infuus. De organisatie is top, maar met het warme weer is een 1e stop op 75 km wel wat laat. Ook het feit dat de organisatie Isostar gebruikt als dorstlesser is een minder punt. Wat een bagger is dat. Ik snap niet dat er nog mensen zijn die troep gebruiken.

Wat me ook opviel was het feit dat veel renners tussentijds in de auto of busje stapte.
Of gewoon de route verlieten om rechtstreeks naar Valkenburg te rijden. Je weet toch dat je voor dit soort tochten goed moet voorbereiden?
Voor mezelf ben ik er wel achter dan een wedstrijdverzet op 52-jarige leeftijd wat hoog gegrepen is op de Gulpernerberg, Eijserenbos en Keuteberg.
Misschien moet ik toch maar een compact of trippel gaan aanschaffen.
OP de Keuteberg zat ik tegen de kramp aan met mijn lichtste verzet 39 *26.

Het idee van Michael Boogerd om er ooit een cyclosportieve van te maken, lijkt mij een utopie. Daar krijgen ze nooit een vergunning voor en het parcours in België is daarvoor veel te slecht. Ook in valkenburg merk je dat ze er klaar mee zijn!
De Cauberg was niet eens gedeeltelijk afgezet, zodat je tussen de auto’s door moest manoeuvreren.

Maar… het is veruit de leukste toertocht in Nederland!
Ik snap werkelijk niet dat er ieder jaar 15.000 toerders de Amstel Gold gaan rijden in een file, terwijl je bij de BE maximaal zo’n 3000 toerders ziet starten.
Gerardo

Gebruikersavatar
ridefreeordie
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 27 nov 2009 16:15

Gebruikersavatar ridefreeordie 12 sep 2011 09:39

Hallo,

Zaterdag ook volop genoten van de Boogies Extreme. Wat een mooie tocht! Zeker de route door België is prachtig. Hier en daar wat gaten in de weg, maar zeker niet onbegaanbaar of alleen voor mountainbikes geschikt. Uitpeiling in mijn ogen prima. I.t.t. tot anderen hier vond ik wel het aantal verzorgingsposten te weinig op de 225. Je moet toch echt om de twee uur je drinken kunnen aanvullen (2 x 850 ml bidons), dus 4 posten is bijna een noodzaak! Goed drinken is op dit soort tochten van 'levensbelang'. (Verklaart denk ik voor een groot deel dat mensen in de problemen komen en kramp krijgen)

De warmte maakte het wel aardig zwaar, maar ik heb maar niet geklaagd: na eerder een zeiknatte Limburgs Mooiste en een druilerige LBL heerlijk om weer eens in het zónnige zuiden te fietsen. We vonden het zo lekker dat we na de Redoute ook nog even de Chambralles hebben meegepikt :) (we herkenden de afslag nog van LBL. Net over het bruggetje na die mooie haarspeldafdaling).

De klimmetjes liepen bijna allemaal lekker. Trasenster was ik nog nooit op gereden, maar wat een mooie klim! Uiteindelijk op de Cauberg er een 2.44 uit weten te persen en zeer voldaan aan de braadworst gegaan.
Vergeleken met AGR inderdaad inderdaad een leukere tocht: kleinschalig, zeer mooi parcours en rustig. Maar de organisatie en verzorging kan nog wel wat leren van AGR.

Laatste opmerking: je staat je inderdaad te verbazen over het gedrag van sommigen. Staan we na de Fromberg bij een ander groepje in de berm ff te wachten, zie je mensen doodnormaal plastic in de berm gooien. Dat kun je g*&&%E&#e toch ff in je zak steken!!!
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 12 sep 2011 10:59

gerardo schreef: Wat me ook opviel was het feit dat veel renners tussentijds in de auto of busje stapte.
Of gewoon de route verlieten om rechtstreeks naar Valkenburg te rijden. Je weet toch dat je voor dit soort tochten goed moet voorbereiden?
gerardo schreef: Voor mezelf ben ik er wel achter dan een wedstrijdverzet op 52-jarige leeftijd wat hoog gegrepen is op de Gulpernerberg, Eijserenbos en Keuteberg.
Misschien moet ik toch maar een compact of trippel gaan aanschaffen.
OP de Keuteberg zat ik tegen de kramp aan met mijn lichtste verzet 39 *26.
:D ;)

@gerardo: het uitvallen/afstappen van fietsers is natuurlijk niet altijd toe te schrijven aan een slechte voorbereiding. Het menselijke lichaam kan soms ineens rare dingen met je doen. Ook het warme weer en de zeer hoge luchtvochtigheidsgraad zal misschien voor menigeen de bottleneck zijn geweest. Ik was afgelopen zaterdag op een andere locatie mezelf fietsend aan het pijnigen en vond het stilstaand al afzien...
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

charite
Forum-lid
Berichten: 520
Lid geworden op: 15 mei 2006 16:02

charite 12 sep 2011 12:14

De 160 gereden. Het is en blijft een leuke tocht. Toch nog wel een hoop mensen zien afstappen, of neer zien ploffen op de Gulpener en de Cauberg.
Het enige wat me stoorde waren die rare koeken, wat een troep is dat, stukje deeg met een rozijntje. Daar kom je toch geen Km ver mee.
Wel een leuk slot als kado. Waarschijnlijk worden er toch teveel fietsen gestolen. Na zaterdag niet meer.

Verder was Mr Boogard himself op zijn snufferd gegaan en zat de tieren op de fiets. Een beetje mopperen op je "eigen" tourtocht. ;) Ik ben maar door gereden.
Ergo, het is en ook mede door het goede weer een leuke tocht geweest.

Cheers,

Peter

bluv107
Forum-lid
Berichten: 1800
Lid geworden op: 13 aug 2008 15:33
Locatie: Nieuw Oosteinde

bluv107 12 sep 2011 16:42

Het was een prachtige dag, helaas was mijn fietsmaat een van de slachtoffers van de warmte met krampverschijnselen tot gevolg. Hierdoor 145 km op de teller ipv 160... Het enige wat ik na 3x BE aan te merken heb is dat er soms wat langere passages zijn over drukke wegen, al was het terug naar NL toe wel lekker om licht naar beneden + rugwind lekker boven de 40 door te kunnen stampen!
It takes an awful lot of money to look this cheap - Dolly Parton

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 12 sep 2011 20:54

gerardo schreef:Wat me ook opviel was het feit dat veel renners tussentijds in de auto of busje stapte.
Of gewoon de route verlieten om rechtstreeks naar Valkenburg te rijden. Je weet toch dat je voor dit soort tochten goed moet voorbereiden?
Ik denk dat veel mensen zo'n tocht ook rijden om grenzen te verleggen. Zeker met de vele verzorging die tijdens deze rit aanwezig was is dat toch wat veiliger dan dat je in je eentje voor het eerst een zware tocht gaat maken. Voor mij persoonlijk was dit de eerste rit in de heuvels en dan merk je toch wel dat dit heel iets anders is als een vlak ritje in Zuid-Holland. Daar had ik natuurlijk wel rekening mee gehouden door zoveel mogelijk energie te sparen, maar dan valt het toch tegen als je opeens 10+% op moet, en nog een keer, en nog een keer, etc. Beklimmingen duren soms ook eindeloos, dat kun je bijna niet geloven als je alleen viaductjes en tunneltjes gewend bent :shock:
charite schreef:Verder was Mr Boogard himself op zijn snufferd gegaan en zat de tieren op de fiets. Een beetje mopperen op je "eigen" tourtocht. ;)
Inderdaad, hier een foto van zijn knie: http://yfrog.com/ken3quvj" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie