Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsen in Marokko?

eudaimonia
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 feb 2010 00:09

eudaimonia 01 dec 2010 18:28

Ik zou met mijn vriendin in mei graag twee weken gaan fietsen door Marokko. Op de mountainbikes met fietstassen.

heeft iemand hier ervaring mee?

Ben benieuwd welk gebied mooi is en of je kunt kamperen etc...

Tips voor andere gebieden die mooi en warm zijn in Mei ook welkom! Lijkt me het leukst om veel offroad te zijn en van hut naar hut te fietsen.

Bart
utrecht

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5892
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 01 dec 2010 18:47

Cycletours organiseert er 2 reizen.
Ik heb een van de twee gedaan. Je kunt er zeker leuk MTB-en. Wij kampeerden op een paar camping maar meestal gewoon midden in de natuut. Wij hadden geen fietstassen maar een aftandse 20 jaar oude truck en 6 hulp berbers die alles voor ond deden (koken, afwassen, tent opzetten etc.)

waar je rekening mee moet houden:
's nachts is het er koud (de woestijn iig)
Heel veel drinken; de kunst is voldoende flessenwater te vinden
alcoholische drank (lees bier) is moeilijk verkrijgbaar

Live fast; die young. mijn blog

ariejee
Forum-lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 29 jan 2009 19:15

ariejee 01 dec 2010 18:58

Marokko is fantastisch om te fietsen. Veel info vind je bij de Wereldfietser. http://wiki.wereldfietser.nl/index.php/Marokko wn/of zoeken in het forum http://www.wereldfietser.nl/phpbb/index.php


orangina
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 okt 2006 16:42

orangina 02 dec 2010 14:50

In 2006 heb ik met Skedaddle in Marokko gereden. Dit ging onder leiding van Charlie Shepherd van Epic Morocco. Ik heb daar uitermate mooie routes gereden, mede dankzij de uitstekende kennis van de omgeving van de aanwezige lokale gidsen en chauffeurs. Een verschil met de NLse aanbieders is, dat je op pad met bent Engelsen en Amerikanen. Verder is het redelijk luxueus: men rijdt in nieuwe Nissans, slaapt veelal in hotelletjes en voorziet de deelnemers uitgebreid van eten en drinken tijdens de dagelijkse inspanningen.

eudaimonia
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 feb 2010 00:09

eudaimonia 06 dec 2010 22:00

Dank voor de reacties!

Het liefst zou ik op eigen gelegenheid gaan. Vinden jullie marokko daarvoor minder geschikt?

erwind14
Forum-lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 01 mar 2008 14:02
Locatie: Le Mont-Dore, Puy de Dôme, Auvergne, Frankrijjk
Contact

erwind14 06 dec 2010 22:13

Nee, lijkt me een geweldig land om op eigen gelegenheid te fietsen.

Ik ben er nu 2 keer geweest, maar dat was georganiseerd. Als je op eigen gelegenheid gaat moet je gezien de afstanden tussen hostals/campings rekenen op wildkamperen. Een waterfilter lijkt me ook handig, maar ook dat hangt een beetje af van je route. In de meeste dorpjes zul je flessenwater kunnen kopen, maar daar op rekenen kan je in problemen brengen.

ariejee
Forum-lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 29 jan 2009 19:15

ariejee 06 dec 2010 22:25

Op eigen gelegenheid naar Marokko is geen enkel probleem. Ik ben zelf (met fiets/tent in fietsdoos) met Transavia naar Agadir gevlogen. En van daaruit een rondje in de Anti-Atlas gefietst. Lekker klimmen. Behalve de snelweg langs de kust heerlijk rustige wegen. Zelfs in de Lonely Planet staan genoeg guesthouses. Er zijn er in de praktijk nog meer. Je kan uit de voeten met een mengelmoes van frans en -engels. Heerlijk eten! Soms vervelende kinderen.

jepebe
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 feb 2008 20:21

jepebe 13 dec 2010 21:13

Meteen doen. geweldig land om te fietsen.

wel groot!!!

Vergeet niet dat er ook geweldig veel leuks te zien is.

Ben er in 2002 heengefietst en een maand rondgezworven. Hotelletjes ind e steden om iets te bekijken met fiets veilig, verder woldgekampeerd.

Je kunt subliem mountainbiken in de atlas, vanuit Marrakech. Evt naar Cascadees van Ouzoud, of tizi'n test en tizi n tichka op (als die dan sneeuwvrij zijn)

Mooie tochten vanuit regio fes/meknes naar het Zuiden (Azrou, forel eten daar! en dan de middenatlas in)

De Oostelijke Rif is ook heel mooi en alle spookverhalen over de rif gelden voor dat deel niet. (Van Nador naar Taza gefietst)

Een ander tripje ging vanuit Spanje (granada-> pico veleta) naar Algeciras, bootje-> Tanger en dan in een apar dagen rustig peddelen naar Ceuta-> Algeciras. Je kunt dan Tetouan bekijken (NIEt toeristisch) en naar Chefchaouen.

Gebruikersavatar
avic
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 02 okt 2011 22:20

Gebruikersavatar avic 04 apr 2014 10:53

Even een oud topic nieuw leven inblazen. Fietsen in Marokko is geweldig, zowel on als offroad. In dit geval aan de oostkant van de hoge atlas;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

1e dag met de bus net over de Tizi n Tichka en daar gestart, via Sour naar Ait Kalla en geslapen (home stay?) in Askaoun.

2e dag via Talliouine, n10 richting oasis Aguinane en daarvoor tentje opgezet

3e dag via deze oase door het dal naar Akka Ighane en daar bij de burger thuis geslapen.

4e dag piste naar foum Zguid en op hotel

5e dag met noodweer naar Tazenakht (hotel)

6e dag via Ait benhaddou door het dal naar telouet, poging tot kamperen, maar lekke matras….

7e dag Tizi n Tichka over en naar zijdal van de Zate, wegens koud weer doorgereden naar Ait Ourir (hotel)

8e dag klim naar Oukiameden (skidorp!!) en afdaling naar Marrakesh (hotel)

voor meer info zie mijn profiel op strava.com of http://cebenzoa.wordpress.com

Bert Vinken

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5692
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 04 apr 2014 12:34

Kun je er als vrouw eigenlijk wel gerust met blote benen fietsen? Marokko zelf ben ik nog niet geweest maar eerdere ervaringen in Tunesie en Djerba waren heel negatief!
Mijn vrouw die constant werd lastiggevallen wegens het dragen van een short buiten de vakantiegebieden.
Ik die ging fietsen en werd lastiggevallen door twee jonge kereltjes die mijn geld wilden ontfutselen tot ik dreigde met een paar klappen en later tijdens diezelfde rit nog eens bijna tegengehouden werd , aan de arm getrokken werd tijdens het rijden en gestopt ben na het kruispunt. Kreeg dan wat stenen naar het hoofd maar kan als ex-basketter ook tamelijk goed gooien waarna zij het hazepad kozen! ( en nee, ik ben echt geen agressief type :-) )
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
avic
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 02 okt 2011 22:20

Gebruikersavatar avic 04 apr 2014 13:27

Nee, Marokko is lang zo erg niet. Wij waren met 3 mannen, maar de vrouwen die ik gesproken heb hadden geen slechte ervaringen. Overigens wel wat gedoe in de toeristische gebieden waar mannetjes je aandacht willen om wat te verkopen.....maar nergens echt opdringerig. deze keer geen stenengooiers, komt ooit voor maar nooit echt agressief. Onze ervaringen waren verder zeer positief, behulpzaam volkje ;-)
let wel op; als je iets koopt, in principe altijd vooraf de prijs vragen en zo nodig afdingen...

Gebruikersavatar
margriet
Forum-lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 25 jun 2008 15:36
Locatie: Le Mont-Dore | Massif du Sancy | Puy de Dôme | Auvergne | Frankrijk
Contact

Gebruikersavatar margriet 04 apr 2014 19:37

3 keer in Marokko gemountainbiked in 3 verschillende streken en na de 2e keer eigenlijk besloten om niet meer terug te keren ivm nogal gericht en met nogal grote stenen gooiende kinderen. Door omstandigheden toch een 3e keer gegaan en toen alleen maar positieve ervaringen. Misschien verschilt het per streek; Marokko is best een groot land.
Fietsgroet,

Margriet | Les Camélias

Plaats reactie