Alles over vakanties op én met de fiets

Mont Ventoux beklimmen

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 24 jun 2013 09:47

Herman_N schreef:...want wie kent er nu de Colle dell'Agnello of Grimselpass...
Ik :D :lol: !

timper schreef:sterk !! nog vele klimmen toegewenst :D
Dank je! :D
Laatst gewijzigd door Le Grimpeur op 24 jun 2013 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 24 jun 2013 11:28

Gastheerg schreef: Het gehype van de MV maar ook de Alpe ben ik met je eens. Toch zijn voor veel beginnende fietsers dit soort uitdagingen van zeer groot belang om gemotiveerd te raken/blijven.
Ik fietste zelf in 1971 m'n eerste super col en beleef aan grote namen nog nauwelijks plezier.
Onbekende cols in de Apennijnen hebben de laatste jaren m'n hart gestolen. Maar ik snap heel goed dat beginners snel een palmares bij elkaar willen rijden.
Net zoals veel beginners de RVV, AGR en de Marmotte aan hun lijstje willen toevoegen.
Dat snap ik best. Maar dan ben ik denk ik toch een wat ander soort beginner. Mij demotiveert het alleen maar als ik nog bezig ben de werking van een derailleur te doorgronden en ik "moet" van mijn omgeving al zo'n supercol op. Eigenlijk ben ik een slapjanus dat ik het nog niet heb geprobeerd. Dit even los van de financiën die je ook maar moet hebben voor dat soort tripjes.

Ik heb erg de behoefte om de dingen op mijn eigen tempo te ontdekken en mij eigen te maken, waarschijnlijk heb ik daar veel langer voor nodig dan anderen. Het lijkt me geweldig om ook eens de AGR, Alpe D'Huez, Dolomieten afleeftoertochten of dat soort spektakels mee te maken. Maar ik denk dat het ook verstandig het te accepteren als je daar misschien nog niet aan toe bent. Nu krijg ik wel eens het gevoel alsof je een nieuw computerspelletje bent begonnen en direct na de tutorial op een level 100 raid wordt gegooit.:)

Ik heb overigens niks dan bewondering voor mensen die dit allemaal fietsen hoor, pas als je zelf eens een stukje gaat rijden besef je pas hoe zwaar dat allemaal is.
Misschien sta ik over een paar jaar zelf ook wel bovenop zo'n berg, ik hoop het. 8-)
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 24 jun 2013 15:55

TumTumTum schreef:
Gastheerg schreef: Het gehype van de MV maar ook de Alpe ben ik met je eens. Toch zijn voor veel beginnende fietsers dit soort uitdagingen van zeer groot belang om gemotiveerd te raken/blijven.
Ik fietste zelf in 1971 m'n eerste super col en beleef aan grote namen nog nauwelijks plezier.
Onbekende cols in de Apennijnen hebben de laatste jaren m'n hart gestolen. Maar ik snap heel goed dat beginners snel een palmares bij elkaar willen rijden.
Net zoals veel beginners de RVV, AGR en de Marmotte aan hun lijstje willen toevoegen.
Dat snap ik best. Maar dan ben ik denk ik toch een wat ander soort beginner. Mij demotiveert het alleen maar als ik nog bezig ben de werking van een derailleur te doorgronden en ik "moet" van mijn omgeving al zo'n supercol op. Eigenlijk ben ik een slapjanus dat ik het nog niet heb geprobeerd. Dit even los van de financiën die je ook maar moet hebben voor dat soort tripjes.

Ik heb erg de behoefte om de dingen op mijn eigen tempo te ontdekken en mij eigen te maken, waarschijnlijk heb ik daar veel langer voor nodig dan anderen. Het lijkt me geweldig om ook eens de AGR, Alpe D'Huez, Dolomieten afleeftoertochten of dat soort spektakels mee te maken. Maar ik denk dat het ook verstandig het te accepteren als je daar misschien nog niet aan toe bent. Nu krijg ik wel eens het gevoel alsof je een nieuw computerspelletje bent begonnen en direct na de tutorial op een level 100 raid wordt gegooit.:)

Ik heb overigens niks dan bewondering voor mensen die dit allemaal fietsen hoor, pas als je zelf eens een stukje gaat rijden besef je pas hoe zwaar dat allemaal is.
Misschien sta ik over een paar jaar zelf ook wel bovenop zo'n berg, ik hoop het. 8-)
Afleeftoertochten...ik leef er altijd van op...;-)
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Spike 1970
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 okt 2012 16:50

Spike 1970 24 jun 2013 20:14

Leuk om te lezen wat mijn post allemaal teweeg brengt!
Alleen de eerste paar reacties helpen mij voor het komende weekend, bedankt daarvoor.
De reden dat ik met m'n maat voor een weekend naar Frankrijk ga is het feit dat we afgelopen jaar onze klim niet af mochten maken van de organisatie. Dit was erg frustrerend na veel trainen en een hoop geld binnen halen voor het goede doel. Helemaal omdat er een aantal van ons team stiekem wel naar de top zijn gereden.
Voor ons is het dus het afmaken van wat afgelopen jaar niet gelukt is.
Dus leuk dat iedereen z'n commentaar heeft, maar dit is dus mijn reden van deze korte trip naar de MV.
Als een triple voor watjes is, dan ben ik een watje...................maar ik kom nu wel overal boven!

Spike 1970
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 okt 2012 16:50

Spike 1970 03 jul 2013 21:04

Gisteren terug gekomen van de ultra korte trip naar de Mont Ventoux. Maar het was zeker de moeite waard! Toch nog 2.500 hoogtemeters gepakt. Klim vanuit malaucene was schitterend, afdaling naar Bedoin weer een heel avontuur. En de diverse verbindingsroutes waren mooi en uitdagend. 30 graden en windstil in het dal en 22 graden en een lekker briesje boven, super dus!
Afbeelding
Afbeelding
Als een triple voor watjes is, dan ben ik een watje...................maar ik kom nu wel overal boven!

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 03 jul 2013 21:18

Spike 1970 schreef:Gisteren terug gekomen van de ultra korte trip naar de Mont Ventoux...super dus!
Prima toch! Was het die hele reis toch wel waard ;) ! Ik zie trouwens, dat er weer eens een nieuw 'collenbord' staat (1911 m).
60 x Ventoux

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4359
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 04 jul 2013 07:43

legrimpeur schreef:
Spike 1970 schreef:Gisteren terug gekomen van de ultra korte trip naar de Mont Ventoux...super dus!
Prima toch! Was het die hele reis toch wel waard ;) ! Ik zie trouwens, dat er weer eens een nieuw 'collenbord' staat (1911 m).
Ze kunnen daar beter een jaartallen bord van maken zo vaak wisselt hij. Dan zie je elk geval welk jaar je daar geweest bent. Zou hij nu wel al 2013 m hoog zijn :lol:

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 05 jul 2013 21:14

legrimpeur schreef:
Spike 1970 schreef:Gisteren terug gekomen van de ultra korte trip naar de Mont Ventoux...super dus!
Prima toch! Was het die hele reis toch wel waard ;) ! Ik zie trouwens, dat er weer eens een nieuw 'collenbord' staat (1911 m).
:mrgreen:
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

VincentJ
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 jul 2011 18:04

VincentJ 13 jul 2013 21:37

Ik heb afgelopen donderdag de ventoux voor het eerst vanuit Bedoin bedwongen. Weer was goed, helaas wat mensen die meer oog voor hun camper en een vrije plek, dan voor de renners hadden.
Heb er 1h56m over gedaan, leek me niet slecht voor een krachtsporter (lees kogelstoter) van 101kg die daarbij mooi weer fietser is.

honza
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 28 dec 2008 17:39

honza 13 jul 2013 22:14

Zou Bauke ook zijn eerste Ventoux met ons delen morgen?

Gebruikersavatar
steven250
Forum-lid
Berichten: 1088
Lid geworden op: 06 mei 2006 16:42
Locatie: Deventer

Gebruikersavatar steven250 11 aug 2013 23:53

Ik wil bij deze ook graag het verhaal van mijn 2e beklimming van de Ventoux delen (ook gepost in http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=26&t=56353 maar hoort eigenlijk hier thuis)

Ik heb net een fietsvakantie van 2 weken achter de rug met 1700km en +/- 39.000 hoogtemeters. Op de 15e en laatste dag (zaterdag) van de vakantie had ik samen met mijn fietsmaat afgesproken om vanuit onze camping bij Nice naar de Ventoux te rijden, daar dan tegen op te fietsen en dan vandaag (zondag) weer terug naar Nederland te rijden. Mijn doel was vooraf om binnen de 1,5 uur te rijden (weeg +/- 63kg). In 2009 reed ik met +/- 83kg en een mindere conditie +/- 2 uur 2 min dus dit zou een flinke verbetering zijn!

De afgelopen dagen had ik echter wel mijn twijfels, mijn vakantiegenoten gaven al aan dat 1:30 wel heel snel was en gezien de zware 2 weken die we achter de rug hadden en mijn vermoeide benen kreeg ik er zelf ook een hard hoofd in. Dit werd nog versterkt toen wij zaterdag die kan op reden, op de snelweg richting Avignon gaven de matrix borden al windwaarschuwingen en de bomen zwaaiden flink in de wind. Ik zat zelf al flink te balen in de auto, daar ging mijn kans :(

Maar goed, eenmaal aangekomen in ons hotel in Maluacene zijn we snel omgekleed en goed half 4 op de fiets gestapt richting Bedoin. Ik had vooraf in NL een GPS track gemaakt vanaf de rotonde in Bedoin met een virtual partner die in 1:30 naar boven zou rijden, dus daar kon ik mij iig mee vergelijken.
De wind blies flink, terwijl ik er van te voren mij op ingesteld had dat ik juist op de open delen tijd goed moest maken, want met een gemiddelde van 14km/h door het bos ging ik niet redden, dit was dus een domper.

Vanaf de rotonde gaf ik direct gas, ik wist dat ik tot St Esteve had om tijd te pakken. Dat lukte goed, met een voorsprong van tussen de 6 en 7 minuten begon ik aan het bos, daar zou het lijden echt beginnen ;)
In het bos waren de omstandigheden goed te noemen: niet te warm, geen vliegen en weinig verkeer. De wind werd mooi tegen gehouden tot de laatste km, waar de bomen wat lager werden. Ik kon goed doortrappen, hield de druk er op en schakelde bij wanneer dat kon.

Toen ik de laatste bocht naar Chalet Reynard nam blies de wind mij echter hard tegemoet, ik had ondertussen nog iets van 2:30 a 2:40 van mijn voorsprong op het 1:30 schema over... het was dus nog mogelijk! Maar de kale kilometers richting de top werden flink verzwaard door die verdomde wind.
Bij alle bochten rechts-om blies hij flink tegen, eenmaal kwam ik zowat tot stilstand, en bij de bochten links-om kreeg ik hem gelukkig mee waarbij ik direct schakelde om te profiteren en het tempo op te voren. Zelfs een de lokale schaapsherder deed nog een poging mij te hinderen want zijn kudde liep op de weg. Ik had echter geen tijd om te stoppen en ging dus maar langs de auto's heen en bellend tussen de schapen door.

De fotograaf was er niet en voor Simpson had ik even geen tijd. In de laatste 1,5km zit een bocht links-om die vrij open ligt en hier had ik het nog even zwaar. Bij het ingaan van de laatste kilometer was mijn voorsprong nog minder dan een minuut, het kon dus nog maar het zou close worden...!

In de laatste bocht moest ik nog even een auto ontwijken en sprintte naar de top en drukte af...

1:29:37 :D ondanks de wind was het gelukt, ik was super tevreden :) De dagen daarvoor kreeg ik met moeite de hartslag boven de 130 en de benen hadden het zwaar, maar dit toonde toch maar weer aan dat klimmen vooral motivatie en mentaliteit is want ik had de hele klim met een gem hartslag van 158 gereden en hele stukken boven de 160 gezeten. (mijn omslag ligt normaal rond de 172 wanneer ik uitgerust ben)

Mijn fietsmaat kwam een paar minuten later met 1:35 boven, ook een superprestatie.

Ik heb dus mijn oude tijd met 32 minuten verbetert, dat zal niet nog een keer lukken ;) Met minder wind was het vast nog een paar minuten sneller gegaan, maar ik ben nu ook al heel tevreden met deze mooie tijd.

Even ter vergelijking, de berg is nu dus zelfs 1 meter hoger!:

in 2009
Afbeelding

in 2013 (links)
Afbeelding

zie Strava voor mijn tijden/stats: http://app.strava.com/activities/73629695
Afbeelding
Volg mij via mijn Bike planner blog of via Strava

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 aug 2013 07:51

Netjes gedaan. Zelf dit jaar gemerkt dat de wind echt een spelbreker kan zijn. In bepaalde bochten stond ik ook zo ongeveer stil.

Dat balen in de auto herken ik ook, maar dit soort gedrag heb ik sinds kort van me af kunnen zetten. Stel jezelf de vraag wie het in vredesnaam iets uitmaakt dat jij de Ventoux wel of niet binnen 1:30 naar boven rijdt. Juist, helemaal niemand.

Plaats reactie