Alles over vakanties op én met de fiets

Mont Ventoux beklimmen

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27572
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 jun 2013 13:39

Mijn zwager is ook zo'n rare. Fietst misschien 1000 km/jaar, maar pakt in de zomer een keer of 5 een grote naam mee. Steeds volgens de hit and run formule. Ieder z'n lol....

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 23 jun 2013 13:50

Er zijn ook fietsers die een dag in de auto gaan zitten om 80 kilometer over kasseien te dokkeren. Ieder z'n meug.

Ik zou graag een weekend uittrekken voor de Mont Ventoux dit jaar.

Zijn we weer 'on topic'.

@legrimpeur: ik ben benieuwd naar de verslagen.
Laatst gewijzigd door DeletedUser01 op 23 jun 2013 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 23 jun 2013 13:50

Heb zelf ook een voorkeur voor de kortere trips. Volgende week zaterdag reis ik af naar Saint Jean en Royans (Vercors) en woensdagavond ben ik dan weer terug.

Een paar jaar terug ben ik ook voor één dag naar de Ventoux gegaan, maar dat werd me toch wat te gortig. 's Nachts autorijden doe ik inmiddels ook al niet meer.
Afbeelding

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 23 jun 2013 16:03

Gastheerg schreef: Er zijn zat mensen die voor 1 concert naar New York vliegen etc etc.
Vast, maar ik ken ze niet.
Je rijdt in 12 uur naar de Ventoux. Ga je donderdagavond rijden ben je er in de ochtend. S'middags uurtje uitfietsen. Zaterdag van 1 kant omhoog en zondag van een andere kant. Maandag naar huis en kost je maar 2 snipperdagen en 3 overnachtingen. Leuk weekend wat zelfs door een hele week Eifel niet geklopt gaat worden.
Mja, mij is me zo'n planning een beetje te veel een hectisch 24/7 schema. Ik moet al acclimatiseren...van zo'n lange autorit ben ik volkomen kapot. En dan met je brakke kop de volgende dag even zo'n berg op. En dan de dag erna ook nog effe. (nog even los van het gegeven dat de Mont Ventoux mij sowieso al zo slopen). Kost maar twee snipperdagen, maar de week erna kan ik me ziek melden.:)

Korte samenvatting; eigenlijk ben ik stikjaloers op mensen die zulke bergen energie bezitten.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 jun 2013 17:03

Tja, je zou de mensen die jaloers kunnen zijn op de energie van Gastheerg de kost moeten gaan geven...

Ik lees regelmatig zij blog en ik snap nog steeds niet wat iemand met zoveel (interessante) hobby's moet.
Jaloers ben ik er niet op, bakken met respect heb ik er wel voor.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 23 jun 2013 18:45

Ernie C. schreef:ik snap nog steeds niet wat iemand met zoveel (interessante) hobby's moet.
En dan al die hobby's waar ik GEEN tijd (geld en energie) voor heb ;)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 jun 2013 20:07

Gastheerg schreef:
amclassic-fan schreef:Voor een weekend heen en weer rijden is gewoon van de zotte.
Je rijdt in 12 uur naar de Ventoux. Ga je donderdagavond rijden ben je er in de ochtend. S'middags uurtje uitfietsen. Zaterdag van 1 kant omhoog en zondag van een andere kant. Maandag naar huis en kost je maar 2 snipperdagen en 3 overnachtingen. Leuk weekend wat zelfs door een hele week Eifel niet geklopt gaat worden.

Al die rare ratio's dat je fiets km's of uren gelijk moeten zijn aan de auto km's? Maar misschien moet ik dat boek eens lezen waar al die wijze algoritmes instaan. Of liever niet ik laat me graag door m'm passie sturen..................
Bij mij is het zo dat ik liever op de fiets zit dan in de auto rij. Ik heb totaal geen problemen met lang in de auto zitten, maar ik zit toch liever lang op de fiets. Met het Twentse land mag ik al niet echt klagen qua fietsgebied, maar ik kan al extra van het fietsen in bijv het Teutoburgerwald genieten. Tuurlijk rij ik liever de Ventoux op. Maar als ik maar een weekend heb dan ga ik wel naar de Eifel, Harz, Sauerland, Ardennen of evt het Zwarte Woud of de Vogezen.

Ipv 2x jouw voorbeeld zou ik er altijd voor kiezen om 1 keer 5 dagen op te nemen. Dan heb je op eens ruim 7 dagen om lekker te fietsen ipv 2x 2.5.

Nachte door rijden in de auto doe ik zelf inprinciepe niet. Iedereen die het wel doet roept altijd dat ze er geen problemen mee hebben en echt wel wakker blijven. Je hoort alleen iets te vaak dat het toch mis gaat. Daarnaast ben ik na een nacht door halen de volgende dagen helemaal niets meer waard.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 23 jun 2013 22:11

Hit and run snap ik al helemaal niet, maar ook niet dat gedweep met de Ventoux. Ok, hij hoort op je lijstje, maar ik kan zo 50 cols bedenken die mooier en spectaculairder zijn dan de MV. Maar ja, daar kun je niet mee thuiskomen want wie kent er nu de Passo Fedaia, Colle dell'Agnello of Grimselpass (om maar wat te noemen).
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 23 jun 2013 22:14

Wat heb ik soms dan toch een mooi beroep,racefiets mee onder in de touringcar en op de vrije dag en wanneer ik redelijk op tijd terug ben van excursie lekker te gaan fietsen.
Morgen weer naar Baveno aan de voet van de Mottarone,afgelopen week in Klosterle naast de arlberg pas (helaas was de silvretta nog steeds gesloten)
Mocht je daar binnenkort zijn dan is er deze tocht http://www.arlberg-giro.com/index.php.
En als ik thuis ben omgeving Arnhem verkennen.

p.s afgelopen 4 jaar iedere 14 dagen de mont-ventoux gezien vanaf de autobaan...maar nog niet beklommen helaas.
Het Steigerwald in Duidsland is ook een heel mooi fietsgebied.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 23 jun 2013 22:50

legrimpeur schreef:Ter gelegenheid van mijn 67e verjaardag kreeg ik vandaag van m'n vrouw een fraaie vergroting van onderstaande photo numérique.

(Op weg naar de top van Le Mont Ventoux, 9 september 2012, 10:19)

Afbeelding
sterk !! nog vele klimmen toegewenst :D
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 23 jun 2013 23:16

Herman_N schreef:Hit and run snap ik al helemaal niet, maar ook niet dat gedweep met de Ventoux.
Ik ben vreselijk blij dat ik dit eens iemand hoor zeggen!
Wat te denken van dat je net een blauwe maandag een racefiets onder je kont hebt en de Mont Ventoux is zo ongeveer het eerste waar sommige mensen over beginnen. Met een soort bijna religieuze lyrische blik in de ogen...ik wist niet eens in welk land dat ding lag. Onschuldig entoesiasme waarschijnlijk maar ik werd er best kregelig van. Als je dan zegt voorlopig nog maar even niet krijg je soms zelfs blikken van ongeloof, alsof je een of ander heilig taboe hebt overschreden.
Ja natuurlijk...ik ben al blij dat ik de Posbank op kom, ga nog effe met die lelijke kale rotberg.;)
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 24 jun 2013 08:08

Herman_N schreef:Hit and run snap ik al helemaal niet, maar ook niet dat gedweep met de Ventoux. Ok, hij hoort op je lijstje, maar ik kan zo 50 cols bedenken die mooier en spectaculairder zijn dan de MV. Maar ja, daar kun je niet mee thuiskomen want wie kent er nu de Passo Fedaia, Colle dell'Agnello of Grimselpass (om maar wat te noemen).
Hit en Run en MV zijn natuurlijk twee verschillende dingen.

Het Hit en Run concept past nu eenmaal beter in een leven wat uit meer dan fietsen bestaat.

Het gehype van de MV maar ook de Alpe ben ik met je eens. Toch zijn voor veel beginnende fietsers dit soort uitdagingen van zeer groot belang om gemotiveerd te raken/blijven.
Ik fietste zelf in 1971 m'n eerste super col en beleef aan grote namen nog nauwelijks plezier.
Onbekende cols in de Apennijnen hebben de laatste jaren m'n hart gestolen. Maar ik snap heel goed dat beginners snel een palmares bij elkaar willen rijden.
Net zoals veel beginners de RVV, AGR en de Marmotte aan hun lijstje willen toevoegen.

De Ventoux is nu eenmaal een monument dat op dat lijstje staat en laten we niet flauw doen het is toch echt een imposante berg en een klim die er wezen mag.

Dan kom je er niet met de Pantokrator wat toch echt een veel gavere kale berg is,

Collega van me die pas 2 jaar fietst is vorige week een lang weekend naar de Ventoux geweest. De motivatie die dat weekend hem bezorgt heeft is fenomenaal. Hij heeft zich voorgenomen 5 kilo af te vallen en meer te gaan trainen en kan al een week nergens anders over praten. MOOI en ik laat hem er lekker van genieten en van de winter geef ik hem wel een lijstje met fijnproef-cols.

Plaats reactie