Alles over vakanties op én met de fiets

Lago Maggiore

erikvd
Forum-lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 11 aug 2004 04:12

erikvd 30 jan 2005 23:49

Deze zomer ga ik naar Lago Maggiore, Noord-Italie. Ik neem voor het eerst de racefiets mee en ik vroeg me af of er mensen zijn die hier al eens in de buurt hebben gefietst. Zijn er bekende klimmetjes/cols? Andere tips?
Alvast bedankt!

66cm
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 04 jun 2004 20:26

66cm 05 feb 2005 23:57

Hallo Erik,

Je kunt zowel in Italie en Zwitserland uitstekend fietsen. De meeste bergen zijn niet al te hoog, maar je start zo rond zeeniveau dus het wordt wel veel klimmen.

Leuke beklimmingen zijn de Mottarone vanuit Stresa, de Alpe di Neggia (bijnaam: mini-mortirolo), Valle Cannobina, Centovalli en Val Onsornone. Vanuit Locarno naar het Lago di Naret is de langste beklimming die je in de regio kan doen, zo'n 60 km naar 2400 meter hoogte. De laatste kilometers zijn zwaar (16% en meer) en niet altijd sneeuwvrij.

Op deze site staan nog een heleboel beklimmingen in de regio inclusief profielen: http://www.salitedelvco.it/.

Groeten,

Johan

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 26 okt 2005 14:01

aan o.a. erik VD: ben je nu naar het lago maggiore geweest  wat zijn je ervaringen? wanneer? waar? parcours? drukte? wie info heeft altijd welkom.
ik zou volgend jaar een paar dagen begin of eind mei daar willen verblijven en dan doorreizen naar toscane in de buurt van lucca (montecatini terme).
Eventuele tips ivm parcours en weer ook altijd welkom!
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

wiljan
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 dec 2004 18:49

wiljan 07 dec 2005 15:06

De belangrijke route om het lago maggiore is heel erg druk en redelijk gevaarlijk met de rijstijl van de italianen. Er zijn direct aan het meer geen grote beklimming. Wel heb je de Simplonpas naar Zwitserland (2005m). 
Groetjes Wiljan 
http://home.wanadoo.nl/wvanderwoude/Index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 08 dec 2005 09:11

je kunt daar wel degelijk twee zware klimmen doen die bijna onmiddelijk beginnen aan het meer in locarno: naar bosco gurin van 200 m hoogte naar 1550 en lagi di naret 2300 m hoogte ( gedeeltelijk zelfde weg) en er zijn nog een paar serieuze klimmetjes van wel 1000m hgtevrschl.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

wiljan
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 dec 2004 18:49

wiljan 08 dec 2005 14:10

Hangt er natuurlijk ook vanaf waar je aan het Lago Maggiore zit.  Hierboven wordt gesproken over Noord Italie en Locarno is Zwitserland. Als je in Italië zit in de buurt van Baveno heb je dus geen grote klimmen alleen iets van het meer af de Simplonpas (Sempione). De buurt van Locarno ben ik niet zo bekend.  
http://home.wanadoo.nl/wvanderwoude/Index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

66cm
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 04 jun 2004 20:26

66cm 08 dec 2005 18:21

Er zijn genoeg zware beklimmingen in de regio. De meeste bergen zijn niet al te hoog, maar ze beginnen op ongeveer 200 meter boven zeeniveau en daardoor is het vaak langdurig klimmen voordat je op de top bent. In andere gebieden begin je vaak al veel hoger....

De Simplon/Sempione is inderdaad hoog, maar het wegdek aan de Italiaanse kant is niet al te best en smal en er is met name in het weekend veel verkeer.

erikvd
Forum-lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 11 aug 2004 04:12

erikvd 29 jan 2006 04:19

Quoten: Origineel geplaatst door fiedoo op 26 Oktober 2005


aan o.a. erik VD: ben je nu naar het lago maggiore geweest  wat zijn je ervaringen? wanneer? waar? parcours? drukte? wie info heeft altijd welkom.
ik zou volgend jaar een paar dagen begin of eind mei daar willen verblijven en dan doorreizen naar toscane in de buurt van lucca (montecatini terme).
Eventuele tips ivm parcours en weer ook altijd welkom!

Ik ben er midden in de zomervakantie geweest, begin augustus geloof ik. Ik zat vlak bij Verbania op camping Isolino. M'n ervaringen zijn behoorlijk goed, de omgeving is schitterend. Rondom het meer fietsen is mooi, maar er rijden ook redelijk wat auto's. Hoogtepunt in de omgeving is de beklimming van de Mottarone. Zeer mooie, lastige klim. -> zie topic 'gezichten achter de namen' voor paar foto's. Verder heb ik bij Verbania de bergen verkend, hier zijn ook wel veel lastige klimmetjes te vinden, vaak ook rustiger wat betreft verkeer. Om samen te vatten: er zijn mooie fietsroutes uit te pijlen, maar een uitgerekend fietsgebied is het niet.Het weer is over het algemeen goed, maar het kan wisselvallig zijn met harde regen enz. Daarnaast zijn er aan het meer zeer veel muggen.

roy1975
Forum-lid
Berichten: 195
Lid geworden op: 29 jul 2004 15:11

roy1975 30 mar 2008 19:47

Kan iemand mij meer vertellen over hoe de bergen / heuvels erbij liggen rond eind April is het dan goed te doen of kan ik beter deze omgeving vermijden.
Bedankt Roy

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 30 mar 2008 20:01

ik heb vorig jaar een paar dagen aan het lago Magiore doorgebracht om lekker te kunnen trainen voor de Dolomieten Marathon:

Mijn ervaringen:
* Kies een camping / hotel aan de Italiaanse kant. Zwitsers zijn onvriendelijke, stug, onverstaanbaar en alles is er duur. In Italie zijn ze veel vriendelijker tov wielrenners.
* Een van de de stijlste klimmen in de regio is de alpe di Neggia (1150 hm in 12 km). Ook de doodlopende klim van de valle di Magia is een aanrader. Vooral het laatste stuk na het stuwmeer is bikkelen. Een spaanse sprekende zwitser die ik daar trof, betitelde dit als "muy verticalo".

Verder is het een erg mooie omgeving. De weg rondom het lago is druk, maar niet vervelend druk (althans naar mijn ervaring). Op de klimmetjes rondom het weer is nauwelijks verkeer.
Live fast; die young. mijn blog

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 31 mar 2008 14:18

[quote="Roy1975"]Kan iemand mij meer vertellen over hoe de bergen / heuvels erbij liggen rond eind April is het dan goed te doen of kan ik beter deze omgeving vermijden.
Bedankt Roy[/quote]

Ik vertrek op 15 april naar de bloemenriviera in Italie met 3 daagskes in Locarno aan het Lago maggiore. 'k zal rapport uitbrengen op maandag 28/04. ( als het nog op tijd is dan?).
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

osensei
Forum-lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 25 feb 2008 18:20

osensei 28 mei 2008 00:44

[quote="fiedoo"][quote="Roy1975"]Kan iemand mij meer vertellen over hoe de bergen / heuvels erbij liggen rond eind April is het dan goed te doen of kan ik beter deze omgeving vermijden.
Bedankt Roy[/quote]

Ik vertrek op 15 april naar de bloemenriviera in Italie met 3 daagskes in Locarno aan het Lago maggiore. 'k zal rapport uitbrengen op maandag 28/04. ( als het nog op tijd is dan?).[/quote]

Ik ben benieuwd maar wacht al een maand bijna;)
Hoe waren de belevenissen?
Argh, was ik maar half zo goed als de uitstraling van mijn fiets!!

Plaats reactie