Alles over vakanties op én met de fiets

Vogezen

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 06 jul 2005 23:31

Ik ga dit weekend naar de Vogezen (Gerardmer en omgeving): trainen en de doortocht van de Tour zien op onder meer de Ballon d'Alsace.

Iemand tips? Absolute aanraders? Cols of trajecten die ik zeker niet mag vergeten??

www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 07 jul 2005 14:11

Er is een Standplaats artikel geweest in de FIETS, januari 2002 (heb ik opgezocht). Die heb ik zelf niet, maar kan een andere niet vinden. Ik kan me in ieder geval een tocht herinneren over de Petit Ballon, een kleine rustige col (veel cols daar zijn druk). Met een goede Michelin 150.000 heb je alles wat je nodig hebt.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 07 jul 2005 14:43

Quoten: Origineel geplaatst door ponsteen op 07 Juli 2005

Er is een Standplaats artikel geweest in de FIETS, januari 2002 (heb ik opgezocht). Die heb ik zelf niet, maar kan een andere niet vinden. Ik kan me in ieder geval een tocht herinneren over de Petit Ballon, een kleine rustige col (veel cols daar zijn druk). Met een goede Michelin 150.000 heb je alles wat je nodig hebt.


Ik heb Fiets niet, en al zeker niet zo'n oud nummer.
De Michelin kaart zal zeker op de afspraak zijn, net als een paar grafiek-outprints van www.salite.ch. Mijn fietsmakker kocht ook al een Cotacol boekje van de streek (boekjes met daarin alle klims en grafieken met stijgingspercentages)... hij rijdt overigens met Camelback, dus daar kunnen de Michelinkaarten in en zo, dan rijd ik lekker met enkel wat graanrepen, armstukken en een gsm in mn zakjes.
 
Bedankt ponsteen.
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 16 jul 2005 13:49

Zo, back in Belgium... ik heb al een verslagje klaar (dat ik voor een andere website schreef) van mijn eerste dag Vogezen:


Mooie dag, die zaterdag... ik was onderweg van de Ardennen naar de streek van Gerardmer (uitspreken geraarmée, niet -mère). Op de radio hoorde ik het relaas van de vroege vlucht met om. Hincapie, Rasmussen en Voigt: prachtige offensief rijden. Het zou T-Mobile nogal wat krachten gekost hebben ze terug te halen. Daarna dus een nieuwe groep, met oa. Cancellara, Sorensen, Casar, Vasseur, Jalabert, Hushovd en Pieter Weening.

Ondertussen waren wij in Munster aangekomen en wilden we met de fiets de Col de la Schlucht op, zo'n 2u voor de doortocht van de renners... onmogelijk, mocht niet, zelfs niet met de fiets (te gevaarlijk wegens publiciteitskaravaan etc.). Dan maar via een ommetoertje gefietst, de Col de Wettstein, zodat we na 3 km op de Schlucht kwamen. Van daaruit hadden we een mooi zicht op de volledige kilometer ervoor... de publiciteitskaravaan passeerde (foto: klik hier), en af en toe een teamwagen, sommige met VIPs (zo zagen we Museeuw, net als in de RVV, een QuickStep-wagen besturen, en gouverneur Denys in een Lotto-auto). Een uur wachten tussen een massa voornamelijk Duitse en Franse fans dus...


En dan kwamen de renners... in de verte zag ik de Rabobanker (Weening) afstand nemen van zijn medevluchters (foto: klik hier). Ze kwamen dichter en passeerden onder ons: Weening hield er een mooi tempo op na, zijn vluchtersgroepje lag in stukken.
Niet veel later zagen we in de verte het peloton aanstormen, waar de mannen van Illes Balears tempo maakten, voor Valverde. Aan een fiks tempo passeerden alle grote namen. Armstrong zat fris, plantte net z'n Oakley in zijn helm (foto: klik hier). Daarna werd het wachten op groepjes gelosten: Wegmann onder luid applaus (foto: klik hier), een groepje met McEwen, Vansevenant, Kroon en Cancellara (foto: klik hier), Erik Dekker, en dan Boonen op z'n dooie gemak rondkijkend, ik meen dat z'n ogen bleven precies even stilstaan bij mij (ik had die dag een truitje vd Belgische wielerbond aan; foto: klik hier. Toen kwam er een einde aan.

We namen de fietsen en daalden af, hoewel gendarmes ons toeriepen "la course n'est pas fini eh!". 2km verder stopten we bij enkele campers, blijkbaar vol Duitse gasten van sponsor T-Mobile. Die hadden een plasma scherm opgesteld waarop iedereen de koers volgde. Ondertussen zag ik Armstrong compleet geïsoleerd rondrijden; geen idee wat in tussentijd met zijn ploegmaats gebeurd was. Ik vind het nog steeds raar... gisteravond reed ik nog eens de Col de la Schlucht op langs de "TdF-kant" en het is echt een makkie, een lopende col!!
In dat gezelschap van Duitse "T-Mobile guests" volgden we de koers, en zagen we de ontgoocheling toen een sterke Klöden met een tube achterstand verloor van een schitterende Pieter Weening. Op zo'n moment je tussen Duitsers bevinden: onbetaalbaar (deed me denken aan de dag dat ik de Duitsers het WK zag verliezen: zat toen in een Duits café net over de grens, heb m'n fiets genomen aan Luxemburg ingereden, waar het feest was, lol!).
Illes Balears geraakte niet op tijd georganiseerd om de vluchters terug te pakken, en achter Klödi (die de eerste tijdrit al 2' verloor) gaat een geïsoleerde Armstrong ook niet het volle pond geven.
Eigenaardig genoeg passeerden nog 2 maal een drietal renners, op ongelooflijke achterstand, terwijl wij naar dat scherm keken. Onder hen Kirsipuu.

Daarna naar de jeugdherberg in Ventron gereden... een ideetje dat ik gekregen had van een andere wielrenner. Het is daar prachtig, we zouden camperen, halverwege een klim. Bijna aangekomen, had ik in het dalletje, een eind weg van Gerardmer al enkel T-Mobile wagens gezien en achter ons plakte een wagen van de ZDF. Het viel me op dat bovenaan de klim een skihotel lag. Dus reden we naar boven en zagen dat daar idd T-Mobile logeerde: dan maar een nachtje dàt hotel genomen. :D

Er waren bovenaan 2 hotels, een met drie sterren, een met twee. In de lobby van het sjiekste zag ik Goodefroot zitten. Even verder stonden de mechaniekers volop de fietsen af te kuisen... ik herkende een van hen, een Vlaming, en ging praten en nam volop foto's. Ullrichs broer was met diens fiets bezig. We namen de twee sterren, en bleek dat daar ook de renners zaten, terwijl in het betere hotel de ploegleiding lag!!
De sfeer ivm Klödens verlies was overigens heel professioneel... niet teveel aandacht aan besteden en verder werken. Klöden liep een hele avond interviews af te geven, de ZDF had een opstelling aan de haard in het betere hotel en Klödi telefoneerde onophoudelijk met media en zijn vriendin.

En dan volgens mij dé verantwoordelijkheid van Ullrichs val van de dag nadien... Iemand kwam zeggen dat Klöden de volgende dag een hoog achterwiel wenste, maar laag voorwiel. Ik was met de Belgische mechanieker in gesprek over Ullrichs wielen (als enige rijdt die niet met Shimano-wielen: blijkt dat in zijn contract staat dat hij mag gebruiken wat ie wil!!). Aan de mechanieker merkte ik op dat Ullrich voor de dag nadien twee hoge Lightwheight-wielen zou meekrijgen, keuze van zijn broer-mechanieker: was dit wel goed voor de windvlagen bovenop Markstein en Grand Ballon?? Ik stelde hem die vraag, ze discussieerden even, maar bleven erbij.
En wat bleek de volgende dag? Ullrich al op de eerste klim onderuit geblazen en na de val verving hij z'n voorwiel door een laagprofiel. Pffff...


www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 16 jul 2005 15:13

Leuk verhaal, mooie foto's!

Plaats reactie