Alles over vakanties op én met de fiets

Marcaires

kltd
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 jul 2005 20:21

kltd 16 jul 2005 20:43

Ik reed in juni de cyclo Les Marcaires. Een rit van 120 km met 2000 hoogtemeters die start en finisht in Munster in de Vogezen. Ik reed hier dit jaar. Wie heeft hier nog meer gereden en wat was je ervaring?
Kees

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 16 jul 2005 21:56

Zie ook topic Vogezen.

Ik was er begin deze week, van vorige week zaterdag tot en met woensdag, 5 dagen dus. Ik zat in Ventron, iets ten zuidwesten van Munster, bezuiden La Bresse.

Van daaruit opgereden: Col d'Oderen (beide zijden 2x), Col de Bussang, Ballon d'Alsace, Col du Hundsrück, le Markstein, le Grand Ballon, le Petit Ballon, Col du Platzerwasel (vond ik de ergste, maar had dan ook net de Petit Ballon gedaan), Col de Feignes, Col du Wettstein, Col de la Schlucht en elke avond de kortere Ermitage du Frère Joseph in Ventron op. Korte vakantie, véél gefietst.

Een kort fotoverslag (een selectie) vind je in het fotoalbum van mijn ploegwebsite:
http://www.woop.be/gallery/gallery/vogezentraining


www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

kltd
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 jul 2005 20:21

kltd 17 jul 2005 23:00

Prachtige tijd moet jij gehad hebben. Ik zelf zat op een camping in Wattwiller ongeveer 1,5 km in de klim van de Grand Ballon. Deze heb ik diverse malen gefietst. Deze berg is niet zwaar en loopt erg lekker. Volgend jaar wil ik weer naar de Vogezen en zoek nog een goede camping vanwaar je direkt een aantal verschillende klimmen kunt doen.
Kees

bartl10
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 27 jul 2005 19:10

bartl10 27 jul 2005 19:25

Ik ben net terug van drie-en-een-halve dag fietsen in de Vogezen. We kampeerden op een erg rustige camping in Xonrupt-Longemer, net ten oosten van Gerardmer. De camping ligt net ten noordoosten van het Lac de Longemer enheet iets als "Granges de Mauselaine"(o.i.d.). Het is een no-nonsense camping, geen luidruchtige attracties e.d.
Op de eerste dag hebben we ca. 115 km gefietst, in noordelijke richting. Col de Surceneux, Col de Mandray, Col de Ste. Marie, Col de Bagenelles/Pré des Raves, Col du Calvaire en Col de la Schlucht (oostkant). In totaal ca. 2000 hoogtemeters, meer zelden steil.
De dag erop hebben we grote delen van Rasmussen's Touretappe gereden, om na de Grand Ballon via de Route des Cretes terug te rijden. Dat is ca. 105 km en ca. 1500 hm. Op de derde dag hebben we eerst de auto gepakt om vanuit Cornimont de Ballon de Servance (rustige bosweg!), de zuidkant van de Ballon d'Alsace en de onbekende Col du Page (vanuit Bussang) te fietsen. Ook 105 km, en 1900 hm. Tenslotte hebben we op de ochtend voor vertrek vanuit de camping de westkant van de Schlucht gereden om daarna door te fietsen naar de top van de Hohneck. De laatste honderden meters zijn hier gemeen steil.
We hebben ons prima vermaakt en hadden vanuit deze plek nog best wat andere rondjes kunnen maken als we tijd hadden gehad. De zuidkant van Collet du Linge (via Hohrodberg) kent bijvoorbeeld heel mooie uitzichten op het dal waarin Munster ligt!
 

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 27 jul 2005 22:20

Quoten: Origineel geplaatst door BartL op 27 Juli 2005

Ik ben net terug van drie-en-een-halve dag fietsen in de Vogezen. We kampeerden op een erg rustige camping in Xonrupt-Longemer, net ten oosten van Gerardmer. De camping ligt net ten noordoosten van het Lac de Longemer enheet iets als "Granges de Mauselaine"(o.i.d.). Het is een no-nonsense camping, geen luidruchtige attracties e.d.
Op de eerste dag hebben we ca. 115 km gefietst, in noordelijke richting. Col de Surceneux, Col de Mandray, Col de Ste. Marie, Col de Bagenelles/Pré des Raves, Col du Calvaire en Col de la Schlucht (oostkant). In totaal ca. 2000 hoogtemeters, meer zelden steil.
De dag erop hebben we grote delen van Rasmussen's Touretappe gereden, om na de Grand Ballon via de Route des Cretes terug te rijden. Dat is ca. 105 km en ca. 1500 hm. Op de derde dag hebben we eerst de auto gepakt om vanuit Cornimont de Ballon de Servance (rustige bosweg!), de zuidkant van de Ballon d'Alsace en de onbekende Col du Page (vanuit Bussang) te fietsen. Ook 105 km, en 1900 hm. Tenslotte hebben we op de ochtend voor vertrek vanuit de camping de westkant van de Schlucht gereden om daarna door te fietsen naar de top van de Hohneck. De laatste honderden meters zijn hier gemeen steil.
We hebben ons prima vermaakt en hadden vanuit deze plek nog best wat andere rondjes kunnen maken als we tijd hadden gehad. De zuidkant van Collet du Linge (via Hohrodberg) kent bijvoorbeeld heel mooie uitzichten op het dal waarin Munster ligt!


 
Hoe waren de colletjes van je eerste dag? Een deel van de streek die ik niet echt ken... mooie uitzichten, leuke wegen?
Col du Page schijnt behoorlijk stevig te zijn.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

bartl10
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 27 jul 2005 19:10

bartl10 28 jul 2005 01:07

Op de Surceneux ben je boven voordat je er erg in hebt: twee kilometer van 4%. Het is een heel rustig weggetje. De afdaling naar Fraize is door een mooi bebost dal. De Mandray is een kilometer of vier lang, niet steil. Het is geen bijzondere col, maar voor het begin van een eerste dag lekker. Op de top schijn je een doorsteek naar de Pre des Raves te kunnen maken, maar die hebben we niet verkend. De Col de Ste. Marie is over een rode weg op de Michelin, maar niet druk. Er zit een steile kilometer van 9% tegen het eind.
De Col des Bagenelles en de Col de Pre des Raves vormen samen een lange klim van ca. 12 kilometer. Het begin is gemakkelijk, daarna wordt het wat serieuzer op deze rustige weg met aardige uitzichten. De Calvaire vanaf het noordwesten is maar kort, twee km. van 7.5%. In 2002 was het een Tourcol, Jalabert was als eerste boven. Nu moet je bovenaan een paar honderd meter door zand ploeteren omdat ze met de weg bezig zijn, maar laat je niet door het Route Barree-bord op de Col du Bonhomme weerhouden. Vanaf Orbey (oostkant) is de Calvaire een zware klim voor Vogezen-begrippen, weet ik uit eerdere ervaring. De afdaling van de Col du Wettstein is een leuke, met uitzichten en lange slingers met haarspelden. De Oostkant van de Schlucht kent iedereen sinds Pieter Weening er vooruit reed!
De Col du Page is inderdaad geen gemakkelijke col, met name het begin is steil (ik schat dat er een paar honderd meter van iets meer dan 10% inzit). De weg is in Bussang vrij lastig te vinden. Komend vanuit St. Maurice moet je in Bussang net voor de kerk linksaf en meteen weer linksaf (volg de bordjes naar het "Parcours Sportive"). Als je dan na een lange steile slinger bovein het dorp bij een grote plattegrond komt moet je rechtdoor een Route Etroite in. Dan is het lastigste achter de rug. Bovenop heuvelt het wat op en neer voordat je bij de aanduiding van de top komt. Aan de noordkant van de col (op de weg van Ventron naar de Col d'Oderen) staat een duidelijke pijl naar de Col du Page. De Col (Zuidkant) zit trouwens ook in het parcours van de cyclosportieve "La Vosgienne", die om de twee jaar vanuit Thann wordt verreden (Thann, Hundsruck, Ballon d'Alsace, Page, Bramont, Route des Americains, Markstein, Guebwiller, Amic, Cernay, Thann).  

Plaats reactie