Alles over vakanties op én met de fiets

Welk verzet op Keutenberg?

aukiebaukie
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 02 sep 2004 02:57

aukiebaukie 29 jul 2005 15:35

Hi Medefietsers,
Over twee weekjes ga ik met een paar collega's de Mergellandroute rijden. Ik heb de route bekeken (op kaart) en ben nogal onder de indruk van de Keutenberg (22). Ik vond de Alp d'Huez al erg stijl maar bij 22 kan ik mij weinig voorstellen...
Met welk verzet kan je met goed fatsoen een dergelijke helling op (rij trouwens met een triple dus theoretisch zou ik naar boven moeten kunnen fietsen denk ik)?

fust
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 sep 2004 16:47

fust 29 jul 2005 15:48

Ik begrijp uit je post dat je de Alpe d'huez al opgefietst bent (met een triple). Dan moet de Keutenberg geen probleem opleveren. Het echte steile stuk zit beneden, meteen om de bocht, en is maar hooguit honderd meter lang. Daarna nog een paar honderd meter flink steil (14-17), en dan ben je al boven. Vergeleken met de Alpe d'Huez stelt de Keutenberg niets voor (eigen mening), als je tenminste op tijd teruggeschakeld hebt .

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 29 jul 2005 15:49

met een tripple zou ik me inderdaad geen zorgen maken.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

theriddler
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 09 mar 2005 10:03

theriddler 29 jul 2005 15:51

ik sluit me aan bij de vorige spreker, en als je dan angst voor de mergelland route moet hebben , dan vind ik de Eyserbosweg vele malen zwaarder dan de Keutenberg, Het venijn zit hem daar namelijk in de staart en niet in het begin zoals bij de keutenberg.
Columns/ Hoogteprofielen /verslagen en veel meer! <br>
<a target="_blank" href= "http://www.peterkroes.nl">De Mannen</a><br>

dingo
Forum-lid
Berichten: 368
Lid geworden op: 13 apr 2004 18:18

dingo 29 jul 2005 15:54

Quoten: Origineel geplaatst door aukiebaukie op 29 Juli 2005


Hi Medefietsers,
Over twee weekjes ga ik met een paar collega's de Mergellandroute rijden. Ik heb de route bekeken (op kaart) en ben nogal onder de indruk van de Keutenberg (22). Ik vond de Alp d'Huez al erg stijl maar bij 22 kan ik mij weinig voorstellen...
Met welk verzet kan je met goed fatsoen een dergelijke helling op (rij trouwens met een triple dus theoretisch zou ik naar boven moeten kunnen fietsen denk ik)?


Om te beginnen is Alp d'huez STEIL maar dit terzijde. Je vraag is niet te beantwoorden aangezien dit van een tweetal factoren afhankelijk is.
1) je huidige conditie
2) Na hoeveel kilometer ga je de Keutenberg doen
Ik heb iemand de Keutenberg wel eens zien doen op een 3 speed Omafiets en vele Campagnolo 10 speed Carbon Record/Dura Ace 10 Speed mensen zien lopen na 113 kilometer Amstel Gold race.
Wil je op basis van de huidige informatie toch advies zou ik zeggen, neem een flinke aanloopsnelheid, in de eerste twee bochten staan op de pedalen en trappen maar op de 30*25. De crux bij de Keutenberg zit em in de eerste twee bochten, eenmaal door die bochten heen kan je gaan zitten en kom je al duwend wel boven.
 
 
 

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 29 jul 2005 17:00

Quoten: Origineel geplaatst door aukiebaukie op 29 Juli 2005


ben nogal onder de indruk van de Keutenberg (22). Ik vond de Alp d'Huez al erg stijl maar bij 22 kan ik mij weinig voorstellen...


Als het lukt en je vind het leuk om dit soort hellinkjes te rijden kun je eens de Ronde van Vlaanderen overwegen.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

aukiebaukie
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 02 sep 2004 02:57

aukiebaukie 29 jul 2005 20:15

'stijl' moet inderdaad zijn 'steil', bedankt voor de correctie
Op tijd terugschakelen zal dus belangrijk zijn. Met 22 ben je niet meer in  staat om terug te schakelen op het moment dat je te zwaar trapt, denk ik.
Qua prestatie zal de Keutenberg niet te vergelijken zijn met een Alp d'huez, maar de Alp d'Huez was maximaal 12 en dat vond ik al behoorlijk steil. 22 is een redelijke muur.

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 30 jul 2005 10:54

Ik weeg 108 kg en kom de Keutenberg op met mijn triple , het is even doorbijten op het eerste stuk maar te doen dus.
Het is gewoon even de onbekendheid van dit klimmetje dat velen doet afstappen. Met mijn oude fiets en 39-25 versnelling haalde ik het niet , was net even een te groot verzet voor mij. De eerste keer met mijn triple was het ook even doorbijten , maar je overwint wel de gedachte " dit haal ik niet " als je hem haalt en in de toekomst ken je de klim en zit hij niet meer als blokkade in je hoofd.

Mocht het de eerste keer niet lukken , door dat je je verkeken hebt op de onbekendheid van het steilste stuk ( 50 meter ), draai gewoon meteen om en probeer het meteen weer met de vergaarde kennis.

Maar ik zou me meer zorgen maken om de Eijserboschweg , dit is aan het begin al 8 , maar word daarna steiler met als zwaartepunt , het stuk waar het bos begint aan je linkerzijde want dan gaat ie naar 16 ( al is dat stukje nog geen 100 meter (?))

Waar start je ongeveer? Als je start in Moorveld , zeg maar in de Noordwesthoek bij het Vliegveld bij Beek , dan heb je het zwaarste gedeelte tussen 82 en 93 km. ( Eijserboschweg - Fromberg - Keutenberg )
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 30 jul 2005 14:50

Ik heb iemand de Keutenberg wel eens zien doen op een 3 speed Omafiets +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
@ Dingo: Was dat ook een oma die de fiets bereed? En waar was opa?
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

sparko
Forum-lid
Berichten: 318
Lid geworden op: 27 apr 2005 11:51

sparko 30 jul 2005 15:14

opa zat in z'n elektrische rolstoel

schmo
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 12 feb 2005 12:47

schmo 30 jul 2005 15:43

Beseft iedereen wel dat er een postbode is die iedere dag per fiets de Muur van Geraardsbergen op moet? Dat zal in Limbabwe net zo zijn. Zo'n 40kg post in de tassen, lompe fiets zonder versnellingen.....

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 30 jul 2005 16:17

Quote: Origineel geplaatst door schmo op 30 Juli 2005
Beseft iedereen wel dat er een postbode is die iedere dag per fiets de Muur van Geraardsbergen op moet? Dat zal in Limbabwe net zo zijn. Zo'n 40kg post in de tassen, lompe fiets zonder versnellingen.....


Ik heb die geloof ik in een "documentaire" of zoiets op EEN wel eens gezien , diepe respect voor die man.

Hetzelfde verschil tussen mij en iemand die maar 68 kg weegt.

Misschien iets om door iemand uit te proberen die maar 68 kg weegt : het nemen van een klim met diverse extra gewichten ( 5 - 10 - 15 en meer ) .
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

Plaats reactie