Alles over vakanties op én met de fiets

Shimano Fiets Challenge 2007?

Gebruikersavatar
Rodrick
Forum-lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 mar 2007 12:01

Gebruikersavatar Rodrick 07 mei 2007 14:53

Jongens, hier mijn verslag op Fiets.nl.





Dubbel gevoel over Shimano FietsChallenge
De Shimano FietsChallenge zit er weer op. Een nieuwe start- en finishlocatie en een nieuwe organisatie hebben bij ons, de Fiets-redactie, een dubbel gevoel opgeleverd.

Met een DJ, leuke dansacts, een prachtig nieuw parcours voor de racecyclo en een prima entourage bovenop het Drielandenpunt kun je zo in een paar woorden de sterke punten opnoemen van de MTB- en wegcyclo's van het afgelopen weekeinde. Maar daar komen de meeste mensen primair niet voor. Die willen fietsen op een perfect uitgepijld parcours met voldoende bevoorradingspunten. En laten we daar niet omheen draaien: dat was ronduit onvoldoende georganiseerd.

Voor een goed begrip even wat achtergrondinformatie: omdat Shimano en Fiets allebei geen organisatoren zijn, hebben we een bureau ingehuurd dat de Shimano FietsChallenge onder onze paraplu in elkaar zet. Voorheen was dat Octagon, maar dat bedrijf haakte af. Vandaar dat we op zoek moesten naar een nieuwe partner. Interim Sports was onze keuze, maar heeft betrekkelijk weinig ervaring met het organiseren van een cyclo. Dat geeft niet. Onze insteek was om op een nieuwe plek met een nieuwe ploeg de Shimano FietsChallenge een goede herstart te geven. Dat we alles perfect zouden doen, hadden we al uit het hoofd gezet. Een eerste keer kan dat gewoon niet.


Op en rond het Drielandenpunt was alles prima en sfeervol. Daar lag het probleem niet; alleen details waren verbeterpunten. Maar onderweg was het allemaal minder goed geregeld, met een groot aantal klachten als gevolg. Eigenlijk werd er niet geleverd wat vooraf was beloofd. Fiets is daar niet blij mee, maar een tussenevaluatie leert dat zij zelf ook niet staan te juichen van plezier.

Niet om te bagatelliseren, maar je kunt niet verwachten dat je iets ineens helemaal perfect kunt als je het voor het eerst doet. Om het maar met een positeve blik te bekijken: er valt nog genoeg te verbeteren. Daar hebben de deelnemers van afgelopen weekeinde niet zo veel aan. Vandaar dat we aandringen op een tegemoetkoming. Denk aan gratis deelname aan de toertocht volgend jaar of iets van gelijke strekking. En dan wel met goede bevoorrading, natuurlijk. We zijn ermee bezig!

Om positief te eindigen: er was ook heel veel wel goed. De locatie was top en het parcours. En het weer natuurlijk. Dat nemen we allemaal mee naar volgend jaar, met de dingen die beter MOETEN. Hou deze site goed in de gaten, we zullen de komende dagen wel vertellen wat we te bieden hebben.

dingo
Forum-lid
Berichten: 368
Lid geworden op: 13 apr 2004 18:18

dingo 07 mei 2007 14:55

Quoten: Origineel geplaatst door Rodrick op 07 Mei 2007


Wel wil ik hier een tamelijk onzinnige post van ene Astro uit de wereld helpen, want ik merk dat deze hier als een ongeleid projectiel gaat rondzingen. Ik ben hoofdredacteur van Fiets en ik ben gisteren niet van start gegaan. Dus waar vandaan komt dat ik ergens water zo hebben gebietst is mij een raadsel. Ik vind kritiek hier prima, maar laten we het wel zuiver houden, ok!

Onzinnig ? Valt wel mee, even aan Marcel vragen, Roderick, waar hij water getapt heeft. Alstro gebruikt verkeerde functie, had redacteur moeten staan.

dikke
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 mei 2005 16:08

dikke 07 mei 2007 15:11

Quoten: Origineel geplaatst door Rodrick op 07 Mei 2007


Jongens, hier mijn verslag op Fiets.nl.





Dubbel gevoel over Shimano FietsChallenge
De Shimano FietsChallenge zit er weer op. Een nieuwe start- en finishlocatie en een nieuwe organisatie hebben bij ons, de Fiets-redactie, een dubbel gevoel opgeleverd.

Met een DJ, leuke dansacts, een prachtig nieuw parcours voor de racecyclo en een prima entourage bovenop het Drielandenpunt kun je zo in een paar woorden de sterke punten opnoemen van de MTB- en wegcyclo's van het afgelopen weekeinde. Maar daar komen de meeste mensen primair niet voor. Die willen fietsen op een perfect uitgepijld parcours met voldoende bevoorradingspunten. En laten we daar niet omheen draaien: dat was ronduit onvoldoende georganiseerd.

Voor een goed begrip even wat achtergrondinformatie: omdat Shimano en Fiets allebei geen organisatoren zijn, hebben we een bureau ingehuurd dat de Shimano FietsChallenge onder onze paraplu in elkaar zet. Voorheen was dat Octagon, maar dat bedrijf haakte af. Vandaar dat we op zoek moesten naar een nieuwe partner. Interim Sports was onze keuze, maar heeft betrekkelijk weinig ervaring met het organiseren van een cyclo. Dat geeft niet. Onze insteek was om op een nieuwe plek met een nieuwe ploeg de Shimano FietsChallenge een goede herstart te geven. Dat we alles perfect zouden doen, hadden we al uit het hoofd gezet. Een eerste keer kan dat gewoon niet.


Op en rond het Drielandenpunt was alles prima en sfeervol. Daar lag het probleem niet; alleen details waren verbeterpunten. Maar onderweg was het allemaal minder goed geregeld, met een groot aantal klachten als gevolg. Eigenlijk werd er niet geleverd wat vooraf was beloofd. Fiets is daar niet blij mee, maar een tussenevaluatie leert dat zij zelf ook niet staan te juichen van plezier.

Niet om te bagatelliseren, maar je kunt niet verwachten dat je iets ineens helemaal perfect kunt als je het voor het eerst doet. Om het maar met een positeve blik te bekijken: er valt nog genoeg te verbeteren. Daar hebben de deelnemers van afgelopen weekeinde niet zo veel aan. Vandaar dat we aandringen op een tegemoetkoming. Denk aan gratis deelname aan de toertocht volgend jaar of iets van gelijke strekking. En dan wel met goede bevoorrading, natuurlijk. We zijn ermee bezig!

Om positief te eindigen: er was ook heel veel wel goed. De locatie was top en het parcours. En het weer natuurlijk. Dat nemen we allemaal mee naar volgend jaar, met de dingen die beter MOETEN. Hou deze site goed in de gaten, we zullen de komende dagen wel vertellen wat we te bieden hebben.


Beste Rodrick,
Mijns inziens een goed en sportief verslag! Gelukkig wordt de kritiek goed opgepakt en beloven jullie beterschap. Meer kan ik op dit moment niet verwachten. Het siert je dat jullie de hand in eigen boezem steken en samen met het organiserend bureau (of buro ?) de dagen gaan evalueren. Dat je hierbij ook een tegemoetkoming in het vooruitzicht stelt laat in ieder geval  zien dat het jullie niet in de koude kleren gaat zitten. Wat dat betreft verdienen jullie een tweede kans en zullen wij het volgend jaar wederom present zijn.
Succes met het evalueren.
sportieve groet, Thom
 
Al is je fiets nog zo duur, trappen moet je nog steeds zelf....

lunatix
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mei 2007 11:51

lunatix 07 mei 2007 15:32

Dit klinkt als een goed begin van een juiste oplossing!


sibon
Forum-lid
Berichten: 438
Lid geworden op: 07 mei 2007 15:16

sibon 07 mei 2007 15:32

Quoten: Origineel geplaatst door Composite op 07 Mei 2007


@ Daniel 1975: Hoe groot was die groep waarin jij finishte?? Ik ben namelijk 70-ste geworden, heb mijn ballen uit mijn broek gereden om bij de eerste 50 te zitten! Ik baalde een beetje van de 70-ste stek, maar hoor nu dat er nog een groep voor mij zat die 15 km te weinig hebben gereden....
Om nog even aan te pikken bij de rest: inderdaad slechte organisatie!!


He composite. Ik ben per ongeluk ook voor je geëindigd. Ook na 133 kilometer (en baalde dus als een stekker). Heb wel gevraagd of de organisatie me uit de uitslag weg wil halen.
Mijn groepje was een man of 12. Geen idee of ze allen voor je gefinished zijn. Vanuit Camerig zijn we nl nog eens verkeerd gereden/ gestuurd en uiteindelijk ben ik met 3 man nog via Vijlen weer op het parcours gekomen. ...
Zou dus best kunnen dat je toch bij die eerste vijftig plekken hoort.
Hoeveel échte kilometers was de hele challenge trouwens? Precies 150? Kan ik een beetje schatten wat mijn tijd geweest zou zijn.

soffatti
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 01 jan 2006 17:43

soffatti 07 mei 2007 15:33

Quote: Origineel geplaatst door MarZ op 07 Mei 2007
Begin trouwens nu nog meer medelijden te krijgen met de mensen die hun bidon meteen verloren aan het begin afdaling Vaals!, die hadden helemaal niets meer.

Ik had die afdaling niet verkend en wist dus niet dat er zulk slecht wegdek was daar. En ik verloor daar ook m'n bidon. Dat maakte het een stuk minder fijn ook doordat ik er maar 1 over had en er maar 1 ipv 2 bevoorradingsposten bleken te zijn.

Gebruikersavatar
alstro
Forum-lid
Berichten: 870
Lid geworden op: 19 dec 2004 17:25
Locatie: vollenhove

Gebruikersavatar alstro 07 mei 2007 16:35

Quote: Origineel geplaatst door Dingo op 07 Mei 2007
Quoten: Origineel geplaatst door Rodrick op 07 Mei 2007 Wel wil ik hier een tamelijk onzinnige post van ene Astro uit de wereld helpen, want ik merk dat deze hier als een ongeleid projectiel gaat rondzingen. Ik ben hoofdredacteur van Fiets en ik ben gisteren niet van start gegaan. Dus waar vandaan komt dat ik ergens water zo hebben gebietst is mij een raadsel. Ik vind kritiek hier prima, maar laten we het wel zuiver houden, ok!


Onzinnig ? Valt wel mee, even aan Marcel vragen, Roderick, waar hij water getapt heeft. Alstro gebruikt verkeerde functie, had redacteur moeten staan.





ene alstro..... ach ja een redacteur of hoofdredacteur. What in a name. Ging mij om het feit dat zelfs de organisatie om water komt vragen.

Jullie kunnen het wenden of keren, Fiets en Shimano zijn opdrachtgever van deze zwaarste cyclo van de Benelux. Dus verantwoordelijk, maar het blijft jammer dat zo n prachtig parcours en wedstrijd item om zeep is geholpen. Want er is wel duidelijk behoefte aan dit soort dingen.
En zwaar was het...voor degene die na 90 km zonder brandstof stonden.


//edit
Oh ja Marc de Maar was ook niet blij , stond met een tube die kapot was. Ten einde raad heeft mijn vrouw die ook nog terug naar Vaals gereden, onderweg nog 2 mensen opgepikt die ook met pech langs de weg zaten.
Maar ze heeft een erg leuke en dankbare dag gehad, 2e stop op de Loorberg stonden de mensen bij haar in de rij op water te tappen

sjezer
Forum-lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 03 aug 2005 08:14

sjezer 07 mei 2007 18:56

Ik vind een kapotte tube geen punt van discussie hier. Stukken in een cyclo moet je zelf repareren. Dus had M de M maar reservemateriaal mee moeten nemen of assistentie regelen. Maar terug naar de Challenge. We kunnen 1 signaal afgeven en dat is volgend jaar allemaal NIET inschrijven.

biccolo
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 dec 2006 21:59

biccolo 07 mei 2007 19:03

Beste Rodrick,
Dat jullie die cyclo formeel niet letterlijk organiseren klopt. Maar jullie doen in alle communicatie wel alsof. Neem je verantwoordelijkheid. Met de oude organisatie was het ook al klote, dus jullie waren gewaarschuwd. Je moet dat organiserende bureau gewoon managen. Maar dan moet je wel weten waar je op moet managen en écht verstand hebben van dergelijke evenementen.
Dit postte ik reeds op Wielertoerist.nl:
Ik heb gefilmd onderweg en heb een heel slechte organisatie gezien: er reden ongeveer 20 motors voor de eersten, maar ze hebben geen enkel kruispunt afgezet of wat dan ook. Het was gewoon een motorrit-uitje voor die jongens. Normaal wordt elk kruispunt afgezet voor een paar minuten en daarna gaat de moter in de achtervolging en sluit weer vooraan aan. Zo kun je idd met ongeveer 20 moters prima uit de voeten, dat gebeurt bij wedstrijden ook zo. -Dat de kopgroep verkeerd gestuurd wordt is echt drama, dat de verkeerd gereden mensen geklasseerd worden des te meer; het gebeurde Bert Dekker een aantal jaar geleden ook al eens dat hij verkeerd werd gestuurd al rijdend in de kopgroep (oude organisatie). -Er staan er heel veel verkeerd in de uitslag: er waren er heel veel die voor de eersten al binnenkwamen. De speaker vroeg aan iederen of ze de 100 of 150 (??) gereden hadden. Ze konden dat dus nooit verifiëren... En iedereen die na de eerste binnenkwam en een "150-nummer" had is geklasseerd bij de 150.... Maar ik heb al zoveel mensen daar gezien die 110, 122, 133 etc km opde teller hadden. -De pijlen stonden 9 van de tien keer op een verkeerde plaats; de splitsing van de afstanden was nooit duidelijk; de pijlen waren qua kleur en grootte totaal verkeerd. De "verzorging" kwam zonder vooraankondiging ineens vanuit het niets NA een bocht... etc etcHET GROTE VERSCHIL MET BIJVOORBEELD DE ITALIAANSE GF'S: DAAR WORDEN ZE DOOR MENSEN/ORGANISATIES GEDREVEN DIE PASSIE HEBBEN EN HET NIET VOOR HET GELD DOEN. Ik vind de uitleg van Fiets op hun website erg mager, dat is verschuiven van de verantwoordelijkheid. Fiets moet dat gewoon goed managen. Advies voor Fiets: rij eens 3 of 4 cyclo's in Italië en kijk hoe ze een dergelijk evenement daar organiseren. Kun je een hoop van leren.
Wat ik nog vergat te melden: Ik vind het écht heel erg jammer dat het zo gelopen is, want het heeft echt wel potentie qua parcours e.d. Maar het lukt blijkbaar keer op keer niet om het goed te organiseren. Ik weet zeker dat je zoiets alleen maar goed kunt organiseren als je het voor de passie doet en vanuit je hart én veel ervaring hebt in de cyclo's. Want als je insteek geld verdienen is, dan red je het niet. Er gaan zo ongelofelijk veel uren zitten in een goede organisatie van een dergelijk evenement, dat je die uren nooit terugverdiend zult krijgen als je niet wilt inboeten op kwaliteit. Betrek ook de regionale bedrijven etc erbij: -Wij waren bij de fietsenzaak in Vaals en die vertelde dat de hele middenstand in Vaals bijvoorbeeld van niets wist. De fietsenmaker vertelde dat iedereen zoiets had van "Die gasten bedenken daar wat in een kantoor in A'dam en verder denken ze niet na en vooral alleen maar aan zichzelf" -Ik zag om 8.30u de eigenaar van een restaurant op het Drielandenpunt, die mocht niet omhoog, maar moest wel open!!!!! Zelfs die waren niet op de hoogte gebracht. etc etcDe kracht van de cyclo's in het buitenland is vaak juist dat ze ondersteund worden door toerisme etc vanuit de hele regio. Zo wordt het een win-win-situatie!
Je mag me altijd contacten om voor de toekomst het beter op de rails te zetten. Want afbranden is 1, maar opbouwen is 2!
<a target="_blank" href= "www.wielerplaza.nl">WIELERPLAZA.NL</a> | Cyclo-kalender (meer dan 550, altijd actueel)

richardd.
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 jul 2006 17:27

richardd. 07 mei 2007 19:08

Beste Roderick,Fiets en Shimano zijn eindverantwoordelijk voor de organisatie. NIET afschuiven dus, en er zelfs niet over schrijven in een Forum. Dat is iets voor bij jullie intern. En juist vanwege die eindverantwoordelijkheid neem je (zeker bij het in de hand nemen van een nieuwe organisator) voor aanvang van de festiviteiten toch een checklist door? Is er voor de veiligheid gezorgd? (Antwoord is nee. Ik ben bv. onbekend in die omgeving en hing ineens bijna in de grill van een bus omdat er geen mensen waren bij de oversteekplaatsen). Is er voor voldoende drinken en eten gezorgd?  Het zijn maar 2 simpele vragen en van een blad dat elke maand weer vol staat met tips en andere wetenswaardigheden mag je verwachten dat die vragen gesteld zijn. Je kunt je gewoon niet verschuilen achter een ander! En zeker niet voor het bedrag dat je voor dit evenement vraagt.
Je steekt jezelf ook nog een veer in je achterste door het parcours zo mooi te noemen. Als wielrenner wil je misschien graag op asfalt rijden, een MTB-er gaat toch graag een beetje meer Off-road! Ik ben speciaal uit Noord-Holland gekomen om mee te doen aan de rit (Holland's tougest race, jaja) en dan verwacht je een zekere kwaliteit. Niet deze waardeloze organisatie die ook nog beweert een mooi parcours te hebben uitgepijld.

dikke
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 mei 2005 16:08

dikke 07 mei 2007 19:20

Quoten: Origineel geplaatst door Biccolo op 07 Mei 2007


Beste Rodrick,
<knip>
Betrek ook de regionale bedrijven etc erbij: -Wij waren bij de fietsenzaak in Vaals en die vertelde dat de hele middenstand in Vaals bijvoorbeeld van niets wist. De fietsenmaker vertelde dat iedereen zoiets had van "Die gasten bedenken daar wat in een kantoor in A'dam en verder denken ze niet na en vooral alleen maar aan zichzelf" -Ik zag om 8.30u de eigenaar van een restaurant op het Drielandenpunt, die mocht niet omhoog, maar moest wel open!!!!! Zelfs die waren niet op de hoogte gebracht. etc etcDe kracht van de cyclo's in het buitenland is vaak juist dat ze ondersteund worden door toerisme etc vanuit de hele regio. Zo wordt het een win-win-situatie!
<knip>
 
Wellicht niet eens zo'n slecht idee. Waarom niet een aantal lokale tourclubs benaderen of die willen helpen. Eventueel met signaleren etc. Deze mensen weten vaak als geen ander waar de kritische en gevaarlijke punten zijn......
Sportieve groet,
Thom

Al is je fiets nog zo duur, trappen moet je nog steeds zelf....

Plaats reactie