Alles over vakanties op én met de fiets

Een dag rond Cochem (Moezel)

mpol
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 17 sep 2006 12:25

mpol 04 mar 2007 13:06

Hallo,
As. weekend van 9 maart ga ik met de familie een weekend naar Cochem aan de Moezel. Of eigenlijk naar Klotten, dat ligt 5 km naar het noorden. Ik wil dan ook een dag fietsen met de racefiets. Nu valt er niet zoveel te vinden hier en op wielertoerist.nl over interessante routes. De meeste routes op internet en in boeken gaan vooral over routes die de rivier volgen. En ik wil juist van de rivier vandaan de bergen op. Een paar maanden geleden vond ik een route die in een Noordelijke lus over een aantal bergen ging, maar die kan ik niet weer vinden (na uren zoeken). Soms zijn bookmarks toch wel handig...

Als tips kwam ik teggen dat de Valwigerberg wel erg de moeite waard is, en ook een beklimming in Klotten zelf zou erg ok zijn. Nu is de Valwigerberg de andere kant op van een eventuele zelfverzonnen noordelijke lus.
Ik heb een kaart aangeschaft van 1:200.000, en er zijn wel bergen op te vinden, dus het is vast mogelijk een route in elkaar te knutselen. Omdat ik wel wat hints kan gebruiken post ik de vraag op dit forum. Dus wie weet er leuke beklimmingen binnen redelijke afstand van Cochem/Klotten? Maximum afstand van de hele route is 80 tot 100 km.

Ik heb vorige week dezelfde vraag gesteld op het
wielertoerist.nl forum, en daar heb ik een paar reacties op gehad.
Een link naar een gps site met een route die gedeeltelijk in de buurt van Cochem komt, en waar ik dus een deel van kan gebruiken. En een reactie met een tip om zelf de route samen te stellen met plaatsen/bergen als bijv. vanuit Treis, Ediger-Eller, Beilstein of Alf.
Ik hoopte op wat meer reacties, dus ik plaats hem ook maar op dit forum, om te zien wat er aan tips binnen komt.

66cm
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 04 jun 2004 20:26

66cm 04 mar 2007 16:43

Hallo,

Op www.cyclingcols.com staan een viertal routes vanuit Alken, waarvan er 1 (de derde) in ieder geval Cochem aandoet. Klik op de hoogdpagina op My Tours, Kies het jaar 2006 en dan Rhein - Mosel.

Veel plezier!

paulito
Forum-lid
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 mar 2006 11:16

paulito 04 mar 2007 21:22

bij cochem zijn een aantal prachtige beklimmingen. Die je noemt bij de Valwiggerberg is FANTASTISCH (zie voor foto's www.hortulanus.eu) en als je daarboven rechtdoor gaat zijn er op dezelfde rug meer klimmen die de moeite waard zijn. In Cochem de brug over meteen links is ook een mooie klim (kom je in principe achterom naar Valwiggerberg) Als je bij de top van Valwiggerberg eerst recht, later links aanhoudt kom je via een zeer mooi dal, na het oversteken van de Moezel) bij een aantal klimmen die de moeite waard zijn waaronder die van Klotten. Ook pittig is de klim van de weg waardoor je Cochem binnenkomt(wel veel autoverkeer)richting Scheid. Ik heb trouwens een kaart 1:25000 Ferienland Cochem in Cochem gekocht die zeer duidelijk is.
race: S-Works Tarmac \'06
mtb : Specialized Epic comp \'04

tom-gossini
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 mar 2007 22:13

tom-gossini 07 mar 2007 21:42

ik ben in Cochem geweest met de motor ( waar er heel veel van zijn).
maaar de route's die wij hebben genomen met de motor waren heel mooi weinig verkeer en mooie weggetjes
Gossini 4 ever!!

mpol
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 17 sep 2006 12:25

mpol 08 mar 2007 20:42

@ Paulito, bedankt voor je inhoudelijke reactie. De rest ook bedankt. Ook de link naar cyclingcols was zinvol.

Ik heb nu zo'n beetje wat routes bedacht. Wel wil ik nog in Cochem een meer gedetailleerde kaart aanschaffen, dat lijkt me wel een goed idee. Verder vind ik het wat moeilijk om de afstanden te schatten. Op de kaart lijkt het allemaal wel redelijk, maar als er veel bochtenwerk bijkomt zal het al snel oplopen met de kilometers. Ik wil de kaart dan ook nog overleggen met mijn vader, die kent de streek er wel aardig.
Morgenochtend ga ik al weg, maar ik denk dat ik zondag ga fietsen, dus ik heb nog even de tijd om het te laten bezinken. Ik zal er na het weekend zeker op terugkomen en vertellen hoe leuk het was, of hoe ik wel niet heb afgezien :)

Het eerste deel van de route is als volgt, (Zuid-Oostelijke lus):
0. Start vanaf Klotten,
1. Cochem,
2. Valwigerberg,
3. ""
4. Treis,
5. Pommern, Kail

In plaats van Pommern en Kail kan ik nu ook direct terug naar Klotten, mocht ik het niet meer zien zitten. Of als ik nog energie wil overhouden voor de tweede lus. Het lijkt me wel goed om zo'n escape in te bouwen, dit is voor het eerst dat ik serieus ga fietsen in het buitenland.

Vervolg (kleine Noordelijke lus):
6. Illerich, Landkern,
7. Cochem (nog een escape),
Ik gok dat ik nu op zo'n 50 km zit(?)


Dan kan ik verschillende keuzes maken voor een 2e deel van de route.
Als eerste mogelijkheid, een grotere Zuidelijke lus;
8. Brauheck,
9. Senhals,
10. Senheim, Liesenich, Altstrimmig,
11. Kloster Maria Engelport,
12. Treis,
13. Klotten (finally back).
Ik gok dat deze lus zo'n 60 km is. Misschien wat aan de heftige kant.

Als tweede mogelijkheid voor een tweede lus kan ik ook een meer Westelijke lus maken:
9. Eller,
10. Bremm,
11. Kliding, Urschmitt,
12. Weiler,
13. Faid, Cochem, Klotten.
Ik gok zo'n 50 km.

Als derde mogelijkheid een Noordelijke lus:
8. (er is geen 8 :) )
9. Faid,
10. Buchel,
11. Kloster Maria Martental,
12. Landkern,
13. Klotten.
Ik gok zo'n 33 km. Deze laatste lijkt me wel het beste alternatief. Zeker als het aantal kilometers hoger uit gaat vallen.

paulito
Forum-lid
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 mar 2006 11:16

paulito 08 mar 2007 23:24

Graag gedaan, veel plezier en natuurlijk na afloop je verhaal!!
race: S-Works Tarmac \'06
mtb : Specialized Epic comp \'04

mpol
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 17 sep 2006 12:25

mpol 13 mar 2007 19:43

Ben intussen weer terug van het weekend Duitsland. Kort verslagje van de dag fietsen.
Een kaartje van de route die ik gevolgd heb.

Goed bepakt met 5 bananen en 2 liter drinken ben ik dan maar begonnen. Het zou mooi weer worden, 15 graden en veel zon. Eerst langs de Moezel naar Cochem, daar de brug over naar de Valwigerberg. Deze zou erg mooi moeten zijn. Ik kwam er snel achter dat het kleinste verzet toch echt nodig was, 30 voor, 23 achter. Wel was het zo goed te doen, en in een redelijke tijd was ik ook wel boven. Het gaat wel zo steil dat je ook in weinig afstand snel boven bent.
Daarna een afdaling met wat op en af richting Treis-Karden. Hier had ik mijn eerste escape ingebouwd. Mocht het echt niet gaan dan was het nu 8 km langs de Moezel naar Klotten, het pension. Het voelde echter goed aan, dus ben ik bij Pommern weer naar boven gegaan, de bergen op. Dan langs Kail, Illerich en Landkern, een stuk over het plateau bovenlangs, met wat op en af. Ik was van plan hier weer richting Cochem te gaan, en dan besluiten wat ik daarna zou gaan doen, maar nam een verkeerde afslag naar het noorden. Ik reed een stukje langs de snelweg 48, en daarna weer naar het zuiden, langs het klooster Maria Martental. Hier zat een afdaling van 20%, wat wel erg leuk was. In ieder geval beter dan andersom :) Waar ik al gauw achter zou komen was dat er ook een helling de andere kant op aan zat te komen, van 18%. Hier kwam ik gelukkig wel goed doorheen.
Hierna kwam ik bij de weg 259, wat best een drukke weg was, met geen echte fietspaden. Via Buchel, Faid en Brauheck kwam ik bij Senhals, waar ik de rivier overstak naar Senheim, waar ik koffie met jus d'orange gedronken heb. Hierna wilde ik via Mittelstrimmig weer naar Treis-Karden gaan. De eerste klim ging nog wel, maar na een afdaling brak de volgende klim me toch wel op. Intussen stond er 72 km op de teller, wat toch wel zwaar begon te wegen voor mijn benen. Zo'n kilometer voor de top was er dan het eerste moment dat ik bij een beklimming stil ben gaan staan om even bij te komen. Ik besloot dat als het even kon dat ik dan geen volgende beklimming meer wilde gaan doen. Gelukkig kwam dit ook zo uit :) Via het klooster Maria Engelport liep er een weg op gelijke hoogte met een redelijke bergstroom, tot aan Treis-Karden. Dus langzaam naar beneden toe, tot aan de Moezel. Precies waar ik behoefte aan had.

Al met al heb ik een leuke dag gehad. Bergop ging voor het grootste gedeelte goed, ik kon redelijk vaak een bepaald ritme vasthouden, en de aanmaak van endorfinen maakte veel pijntjes goed. 95 kilometer in de bergen lijkt op dit moment wel een beetje mijn max. Maar het is zeker iets dat voor herhaling vatbaar is.

osensei
Forum-lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 25 feb 2008 18:20

osensei 05 mar 2008 21:59

Ik kom er heel veel. Ontzettend mooie venijnige redelijk korte klimmetjes. Maximale klim is doorgaans zo'n 8 á 10 km. Laatste winter zijn veel wegen nieuw geasfalteerd, wat het dalen toch wel prettiger maakt. Mooie afdaling is bijv de 8km autoweg van Tellig/Schauren naar Zell. Ook van Treis-Karden komend naar beneden richting Bruttig. Wel oppassen int hoogseizoen, dan kun je goed last hebben van touristisch autoverkeer. De klimmetjes zijn allemaal mooi, met maximale stijgingspercentages rond de 22%. Wil je lekker klimmen , maar geen 10-tallen kms, kun je hier heerlijk trainen. Het mooiste echter in het voor- of naseizoen, dan is het gebied een stuk rustiger. Afstand R'dam Cochem zo'n 330km. Kortom je zit er zo, de natuur is er prachtig, de gastronomie tot zeer goed en er groeien ontzettend veel druiven waar lekkere dranken en spijzen van gemaakt worden.
Argh, was ik maar half zo goed als de uitstraling van mijn fiets!!

Plaats reactie