Alles over vakanties op én met de fiets

11-steden tocht

diamond
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 10 mar 2007 20:58

diamond 14 jun 2011 20:44

kool486 schreef:resume: je hebt een mooie dag gehad.
PRECIES :D :D :D

ronald83
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 18 apr 2008 10:33

ronald83 14 jun 2011 21:00

Neemt niet weg dat iedereen zijn verantwoordelijkheid dient te nemen. Mensen die rustiger rijden dienen net zo goed op te letten, niet onnodig links rijden, niet met z'n 4+en naast elkaar en niet zonder om te kijken gaan inhalen. Ik rijd misschien wat harder dan de gemiddelde deelnemer maar ben vele malen alerter en meer geconcentreerd dan die gemiddelde deelnemer waardoor er bij mij (en mijn fietsgenoten) niets verkeerd gaat. Door onoplettendheid van de deelnemers die (met bierbuiken, slecht materiaal, slecht getraind, oververmoeid) wel even denken 230 km te kunnen wegtrappen heb ik meerdere valpartijen gezien onderweg. Je moet je afvragen wie er veiliger rijd.....

diamond
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 10 mar 2007 20:58

diamond 14 jun 2011 21:18

ronald83 schreef:Neemt niet weg dat iedereen zijn verantwoordelijkheid dient te nemen. Mensen die rustiger rijden dienen net zo goed op te letten, niet onnodig links rijden, niet met z'n 4+en naast elkaar en niet zonder om te kijken gaan inhalen. Ik rijd misschien wat harder dan de gemiddelde deelnemer maar ben vele malen alerter en meer geconcentreerd dan die gemiddelde deelnemer waardoor er bij mij (en mijn fietsgenoten) niets verkeerd gaat. Door onoplettendheid van de deelnemers die (met bierbuiken, slecht materiaal, slecht getraind, oververmoeid) wel even denken 230 km te kunnen wegtrappen heb ik meerdere valpartijen gezien onderweg. Je moet je afvragen wie er veiliger rijd.....
Dat is jou verantwoording,
neemt niet weg door die snelheid je juist bij die bierbuikjes,slecht getrainde,en langzamere deelnemers een schrikractie +irritatie veroorzaakt,met alle elende van dien !!!!.Ze weten dan NIET juist te reageren :shock:
Ben wel met je eens dat je alerter bent :) :)

gr vd n...s :D

cyclelicious
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 22 jan 2009 17:04

cyclelicious 14 jun 2011 21:29

Dit was mijn 6e keer op rij dat ik deze tocht hebt gefietst. De weersomstandigheden konden wel iets beter, maar dat kon de pret niet drukken.
Onderweg leuke gesprekken gehad en ook gelachen. Als toetje dit jaar het laatste stukje wind in de rug.

kltalsma
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 apr 2007 11:55
Locatie: Heerenveen

kltalsma 14 jun 2011 21:32

richard-w schreef:kan iemand mij vertellen op welke site de foto's komen te staan? Ik heb alleen sportplaat kunnen onthouden maar ben onderweg veel meer fotograven tegengekomen onder andere in Oudemirdum
http://www.sportplaat.nl" onclick="window.open(this.href);return false; bij Nylan en awefotografie bij Rode Klif (nog geen foto's online)

kltalsma
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 apr 2007 11:55
Locatie: Heerenveen

kltalsma 14 jun 2011 21:40

Vergeet niet dat de 11 steden een tocht is waarbij niet alleen maar racefietsen worden gebruikt. Gewone fietsen, tandems, roeifietsen, ligfietsen, noem maar op. Allemaal anders dat maakt het wel eens lastig.
Feit is wel dat ik weer meermalen heb gezien hoe de snellere "wannabe profs" doodleuk de autoweg pakken i.p.v het fietspad omdat ze daar dan geen last hebben van de anderen, ergo "ik fiets beter dan de rest en wil geen last hebben van die amateurs die langzamer fietsen en voor niets remmen.." Je hoort je gewoon aan de regels te houden.
En het is niet erg om zelf ook even in de remmen te knijpen en achter een groepje te blijven totdat er ruimte is om ze veilig in te halen en verder te gaan.

praktijkvoorbeeld en dan hou ik er over op.
Binnen de laaste 2km voor de finish, ik fiets met een fietster voor me een groepje voor bij (rij is dus 3 dik), fietspad is breed genoeg voor ons om veilig en rustig(27/28 misschien iets langzamer) in te halen.
Achterop komt een "wannabe prof" met bel en luide stem zich melden dat hij er voorbij wil. De fietster voor me maant de man tot kalmte door met de hand te bewegen en aan te geven dat meneer even moet wachten totdat ze de groep voorbij is.
Om de boodschap door te geven doe ik hetzelfde, geduld, je mag zo weer.
Meneer blijkt hier geen boodschap aan te hebben en begint te drukken, inmiddels een gaatje gevonden fiets hij toch naast me en geeft met een slaande beweging te kennen boos te zijn. Ter nauwernood weet ik mezelf op de fiets te houden en daarmee erger te voorkomen, niet alleen voor mezelf maar ook voor de groep waarnaast ik fiets.
De volledige groep is verontwaardig over het gedrag van deze malloot.

Op de laaste 2km nu vraag ik je!

Vond ik ook nog wat positief aan de toch?, want het blijven incidenten op 230 km, uiteraard.

- eigen beleving: 1 van de weinige tochten waarbij ik fris en niet moe over de finish kwam.
- Dokkum - Leeuwarden, Leeuwarden - Bolsward waren minder zwaar dan verwacht (nog wel zwaar)
- Bij Jutrijp/Hommerts mooi nieuw asfalt!
- Geen lekke banden of andere mechanische pech is ook wel eens anders geweest, maar goed ook want ik had alleen binnenbanden met kort ventiel mee bleek achteraf en heb sinds kort hoge velgen... (leermomentje)
- Het snel terug vinden van de bus na de finish , in 15x heb ik voor het eerst de bordjes gezien die de richting aangaven richting P1/Karwei

eigen minpuntje, - Het missen van onze bus bij terugkomst in Bolsward na de noordlus, we moesten dus verder met de voorraad eten die we hadden. Dit was gelukkig meer dan voldoende. Wisselen van kleding zat er helaas niet in.

En het meest positieve was dat ik eindelijk m'n gouden fietsje kon ophalen (10x officieel uitgereden) Vanaf nu alleen nog maar als ik zelf wil en ook zin heb..

milkmachine
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 jun 2009 13:49

milkmachine 14 jun 2011 23:23

Gisteren voor de derde keer gefietst en het was weer een mooi tochtje. Ondanks het feit dat het tempo in ons groepje hoger lag dan bij de gemiddelde toerfietser geen noemenswaardige problemen tegengekomen. Gewoon rustig de goede momenten kiezen en duidelijk aangeven dat je er aankomt. Geen enkele schrikreactie of irritatie gezien of gehoord.

Toch blijf ik me verbazen over sommige acties en manoeuvres van de minder geoefende drukke-tochten-fietsers. Sommigen hebben werkelijk geen idee wat er om hen heen gebeurt. Ben je lekker bezig met het rustig inhalen van een groepje, wil er ineens iemand vanuit de groep er ook voorbij. Op zich niets mis mee, mits er ruimte is. Even over de schouder kijken, zien dat er al andere fietsers aankomen en dat er dus geen ruimte is (tot hier gaat het nog goed) en vervolgens toch vrolijk het stuur naar links gooien. Over de schouder kijken is voor veel deelnemers blijkbaar een teken om aan te geven dat ze er aan komen, in plaats van dat er daadwerkelijk gekeken wordt. Ik mag toch hopen dat deze mensen in de auto soortgelijk gedrag niet vertonen.
Ook bij het afstappen bij de stempelposten heb ik meermalen ternauwernood een rondzwaaiend been weten te ontwijken. Het is deze mensen toch onderweg ook wel opgevallen dat er meer deelnemers zijn?

Zoals eerder ook al vermeld, zolang je zelf maar op blijft letten en een beetje geduld hebt dan gaat het meestal allemaal prima. Wel vind ik het te makkelijk om, net als in de publieke discussie over wielrenners in het algemeen, de schuld altijd maar bij de snellere fietsers neer te leggen. Je weet dat er bij een dergelijke tocht fietsers zijn waarvan het tempo iets hoger ligt. Als de snellere fietsers meer rekening (rustiger inhalen, niet afsnijden en aankondigen dat je er aan komt) moeten houden met de minder geoefende fietsers, dan mogen de minder geoefende fietsers toch ook wel een beetje meer rekening (beter opletten, met je gezonde verstand nadenken) houden met de snellere fietsers. Uiteindelijk is het toch de bedoeling dat iedereen heelhuids weer aankomt bij de finish.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5734
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 15 jun 2011 08:43

milkmachine schreef:Als de snellere fietsers meer rekening (rustiger inhalen, niet afsnijden en aankondigen dat je er aan komt) moeten houden met de minder geoefende fietsers, dan mogen de minder geoefende fietsers toch ook wel een beetje meer rekening (beter opletten, met je gezonde verstand nadenken) houden met de snellere fietsers. Uiteindelijk is het toch de bedoeling dat iedereen heelhuids weer aankomt bij de finish.
Mooier kunnen we het niet verwoorden. ;)

lavsson
Forum-lid
Berichten: 538
Lid geworden op: 31 mei 2010 22:20

lavsson 15 jun 2011 12:28

kltalsma schreef:
lavsson schreef:Fantastische tocht gehad. Ik startte in groep 1 en heb de hele dag hard doorgereden. Ik had echt superbenen dus heb heel veel groepjes getrokken.
Ik vond de regen eigenlijk wel iets heroïsch hebben. Het was niet koud, dus die douchekop op je gezicht was eigenlijk best wel geestig.

Het laatste stukje vanaf Stavoren werden we beloond voor al die tegenwind met volle bak wind in de rug. Ben die 30km nauwelijks onder de 45km/u
gegaan. Wel mooi dat op het eind alleen nog twee ouwe mannetjes (55 en 62 jaar) in mijn wiel zaten. De rest was al afgehaakt.
zoals ik ook al op een ander forum melde blijf ik erbij dat dit onverantwoord is. Er is geen enkele reden om zo hard te gaan rijden en trots te zijn op je hoge snelheden en gemiddelden. De 11steden rij je niet voor persoonlijke records maar voor het unieke evement dat dit is.

Het is al jammer genoeg dat op de startkaart (of de finish controlekaart) in dikgedrukt met uitroeptekens moet worden aangegeven dat het toch echt een toertocht is.

Heb veel hachelijke situaties meegemaakt die erger hadden kunnen aflopen omdat veel van deze "malloten" niet de rust hebben om te wachten en koste wat het kost de langzamere deelnemers voorbij moeten. Dat dit ook nog veelal voor bochten en stempelposten dient te gebeuren begrijp ik niets van.
Zoals gezegd, ik reed dus in groep 1 en heb de hele tocht hard doorgereden. Dat betekent dat je altijd voor de meute uit fietst en dus niemand hoeft in te halen. Op een lege weg in Friesland hard doorfietsen lijkt me nou niet erg onverantwoord. Als ik achteraan in het veld had moeten starten dan had ik ook niet meegedaan.

Wat betreft de zogenaamde malloten die wel graag de hele dag duizenden mensen willen inhalen, dat lijkt me inderdaad niet erg verantwoord. Ik snap ook niet zo goed waarom die lui meedoen als ze niet bij de eerste 7 of 8 starttijden zitten.

Omdat die snelheidsbeperking geen donder helpt (de tijd die je moet wachten zijn gewoon je pauzes die je anders ook had genomen), en omdat de samenstelling van de deelnemers ook niet zal veranderen, stel ik een groep 0 voor die om 4.30 start en geen snelheidsbeperking heeft. Zo zorg je ervoor dat de snelle duivels tussen de dagjesmensen worden uitgefilterd en dan is niemand elkaar tot last.

tjibbeh
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jun 2011 13:34
Locatie: Groningen

tjibbeh 15 jun 2011 13:38

kltalsma schreef:[http://www.sportplaat.nl bij Nylan en awefotografie bij Rode Klif (nog geen foto's online)
Awefotografie.nl staan inmiddels de foto's online en verder nog foto's te vinden op ikzaghet.nl (bij het uitrijden van Harlingen)

altarofsacrifice
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 apr 2011 16:12
Locatie: Ljouwert

altarofsacrifice 15 jun 2011 15:47

Iemand nog meer foto site's? Ik reed langs een foto-post en ben de naam van de site vergeten... het was iets heel concreets met "fiets" & "foto" in de URL als ik me niet vergis :P
Let me take you to the herding ground

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 15 jun 2011 19:42

Vandaag de tweede dag in de Eifel. Het weer was minder zonnig dan gisteren, maar de temperatuur was wel ok. Ook dit keer werden we verrast door een stukje off-road, dat moet ik de volgende keer beter plannen (2x lek). De wegen met de K en L nummers zijn perfect, over het algemeen erg rustig en prima asfalt.

Morgen de laatste dag, de weersverwachting is niet zo gunstig dus wellicht een alternatieve route maken.

Off-road
Afbeelding

Dit rijdt een stuk prettiger
Afbeelding

En de statistieken
http://connect.garmin.com/activity/92568889" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding

Plaats reactie