Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsen rond het meer van Annecy

d-degroot
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 jun 2007 01:09

d-degroot 18 jun 2007 01:15

Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum. Ik zal me even kort voorstellen. Ik ben 22 jaar, woonachtig in Noord-Holland en rij op een Trek 1500. Ik fiets al zo'n 3 jaar. Ik ben al lid van het magazine en het leek me nu ook handig om me online aan te melden.

Meteen heb ik de volgende vraag:

Ik wil van de zomer gaan fietsen rond Annecy. Ik ben daar alleen nog nooit geweest. Is iemand daar wel eens geweest en hoe is het daar bevallen qua fietsen? Tevens wil ik een routekaart kopen om wat tochten uit te stippelen. Iemand suggesties wat een goede fietsroutekaart is en waar ik deze kan kopen.

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 18 jun 2007 01:53

De enige echte kaart: De Michelin serie, de gele 1:175.000 serie (te koop bij de betere boekhandel). Ook mogelijk: Meteen het hele Frankrijk boek van Michelin, nu in de uitverkoop bij de Slegte voor 7 euro (kun je pagina's uitscheuren, heb je hele compacte kaarten). De Haute Savoie heeft uitstekende mogelijkheden voor diverse tochten. Heuvelland, hooggebergte, weinig klimmen, veel klimmen. Met een beetje planning vooraf kun je de hele dag over stille kleine weggetjes fietsen. Vooral de beklimmingen over 'witte' cols zijn aanraders.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 18 jun 2007 09:59

hopelijk heb je zondag naar de rittenwedstrijd 'de dauphiné' kunnen kijken met aankomst in Annecy. Rond het meer ( vlak) kun je goed fietsen ( er zijn verschillende fietspaden).
Eens je het meer verlaat zijn er verschillende beklimmingen in de buurt: o.a. Forclaz, cormet de roselend is ook niet zo ver denk ik, en nog een aantal cols.
't is een heel mooie omgeving, met het meer als niet te diep en met redelijk warm water toemaatje voor wat vakantiepret.
Ook de zon is er in de zomer veelal van de partij.
Niet twijfelen, gaan voor heelwat fiets- en vakantieplezier!.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 18 jun 2007 11:16

Nog een paar cols daar in de buurt: idd de forclaz, maar ook: colombiëre, croix de fry (dus niet croix de fer) en nog een aantal flinke puisten! Supermooie omgeving!

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 18 jun 2007 12:38

mmm, ik woon daar....

+/- 100km: Meteen in Annecy bordjes Semnoz volgen en je komt uit op 1700m (Annecy is 458meter) Bijzonder aardige kuitenbijter. Je daalt af naar Leschaux en dan via fietspad verder tegen de klok in rond het meer. Op een gegeven moment gaat er bij een rotonde een weg links, dus de andere kant van het meer maar die sla je over. Je pakt de volgende bij Giez, linksaf, Col de la Forclaz 1157m, vies gemeen stijl.... Trap vooral een beetje hard door in het begin en je komt jezelf dan zwaar tegen ;-) Ok, afdalen, tegen de klok verder om het meer en je komt weer in Annecy.

+/- 110 km: Annecy fietspad naar faverges/ugine. In ugine niet de standaard weg door de kloof naar Flumet maar de bordjes "Hery" (1200m) volgen of heel erg "Col d'Arpetraz". In Flumet linksaf de Aravis (1498m) op, bordjes Thones/Annecy volgen klaar.

+/- 110 km: Annecy/thones.St Jean de Sixt, linksaf, le grand Borland, Col de la Colombiere, afdalen, onderaan de Mont Saxonnex op, Bordjes St Jean de Sixt en weer naar Thones / Annecy

Enorm veel overige keuze bv heel leuk: Ugine, omhoog naar Marthod, afdalen, Col de Tamie op via de steile kant vanuit Mercury, ongeveer 90km.. Of zin in Limburg+ heuvels? Noordelijk van Annecy blijven laten we zeggen Argonnay, Cuvat, Alonsier etc. Ardennerheuvels: Westelijk van Annecy: Chavanod - Rumilly en alles wat ertussen zit.

Je raakt hier niet uitgefietst! Ik woon hier 7 jaar en nog wekelijks ontdek ik wegen waarvan het zonde was dat ik ze niet eerder kende.

Kwa kaart is een Michelin 1 op 200000, te koop voor zo'n 5€ prima geschikt tenzij je ook atb wilt doen of als je andere hints wilt, korter/langer dan mail je me maar even...
Mijn trainingen op bikeplanner.com

d-degroot
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 jun 2007 01:09

d-degroot 18 jun 2007 13:31

Iedereen bedankt voor jullie reacties. Ik kan niet wachten tot ik vakantie heb. Ik heb er echt onwijs zin in. Helemaal top!

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 18 jun 2007 15:15

overigens op de site van www.geoportail.fr zijn zeer gedetailleerde kaarten te vinden. Hier is de link voor Annecy
Mijn trainingen op bikeplanner.com

zeemeeuw
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 23 feb 2007 19:44

zeemeeuw 18 jun 2007 15:28

ik ga daar dit jaar voor de 3 de maal naar toe, van de 15 tot de 15 de, ik kan je zeggen dat je daar zeer mooi kan fietsen, je hebt oa de forclaz, col de lescaux (895 m ), semnoz ( 1700 m) (hoogteverschil van 1250 m in 16 km) je hebt wat verderop de colombiere, des aravis, ....

aan de kant van st jorioz heb je ook een mooi fietspat, volledig van de weg weg, tot aan ugine, dus -+ 30 km, en je bent natuurlijk op maar een 70 km van de galibier

dus zou zeggen, is zeker de moeite, en je hebt daar een fietsenwinkel die zeer mooie solden doet

grtz

p.s. wanneer ga je, miss kunnen we eens samen gaan rijden
2 de jr junior

d-degroot
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 jun 2007 01:09

d-degroot 19 jun 2007 00:35

[quote="ponsteen"]De enige echte kaart: De Michelin serie, de gele 1:175.000 serie (te koop bij de betere boekhandel). Ook mogelijk: Meteen het hele Frankrijk boek van Michelin, nu in de uitverkoop bij de Slegte voor 7 euro (kun je pagina's uitscheuren, heb je hele compacte kaarten). De Haute Savoie heeft uitstekende mogelijkheden voor diverse tochten. Heuvelland, hooggebergte, weinig klimmen, veel klimmen. Met een beetje planning vooraf kun je de hele dag over stille kleine weggetjes fietsen. Vooral de beklimmingen over 'witte' cols zijn aanraders. [/quote]

Waar kan ik die Michelinkaart kopen? Op internet kan ik hem namelijk niet vinden. Is het een echte fietsroutekaart of gewoon een wegenkaart?

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 19 jun 2007 01:32

Is gewoon een wegenkaart, staat alles wat racefietsbaar is op. Alles op schaal <= 1: 250000 is ok. Je kunt al een hoop voorbereiden op die link die ik je hierboven heb doorgegeven. Ipv luchtfotos, kaart opzetten en afdrukken. Overigens als openingsritje misschien leuk zo'n 70 km: annecy via fietspad naar Doussard, doorrijden over fietspad naar Marlens, daar linksaf Col de L'Epine op, km of 7 aan 7-8% en terug via Col du Marrais/Thones/Bluffy...
Mijn trainingen op bikeplanner.com

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 19 jun 2007 11:01

Die 1:175.000 (vroeger 1:200.000) geeft vrijwel alle geasfalteerde wegen (alleen slecht asfalt, smal, kuilen en een grasmiddenbermpje wil hij nog wel eens niet laten zien, maar dat is vrij zeldzaam). Overigens zijn niet alle 1:200.000 kaarten te gebruiken. Zo zag ik gisteren een Michelinboek van de Benelux op deze schaal... Ze hebben een kaart op met een kleinere schaal (met bijpassend detailniveau) vergroot tot 1:200.000. Resultaat: Een kaart waar werkelijk niets van klopt. Ik kijk altijd voor het kopen van een kaart naar een gebied dat ik ken. Zo kun je eenvoudig het detailniveau zien. Trouwens, Michelin heeft bijna als enige een goedwerkende onderverdeling in hellingen (5-9%, 9-13% en >13%).

d-degroot
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 jun 2007 01:09

d-degroot 19 jun 2007 20:44

Ok bedankt voor de reactie!

Plaats reactie