Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsen rond het meer van Annecy

tnieuw
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 21 mei 2007 17:04

tnieuw 06 aug 2010 13:07

Na haar deelname aan Alpe d'HuZus begin juni vind mijn vrouw het heerlijk om te fietsen in de bergen. Nu bij Annecy in de buurt liggen uitdagingen zat. Misschien wat minder bekend van naam maar zeker niet de makkelijkste.

Aangezien ik eerder gefietst heb rond Annecy en dit werkelijk een schitterend gebied is zullen we hier dan een week verblijven en dan de volgende beklimmingen doen: Mont Salève (zicht op Genève), Col de la Forclaz (zicht op het meer van Annecy), Crêt de Chatillon (zicht op de Mont Blanc), Mont Saxonette, Col de la Colombière, Col de Croix de Fry, Col de Aravis en Col de Bluffy. Allemaal ritten van minder dan 100 km met diverse cols per dag.

Nu echt hopen op lekker weer want dat maakt het helemaal goed.

hm2694
Forum-lid
Berichten: 751
Lid geworden op: 16 jun 2007 09:38
Locatie: Westland

hm2694 06 aug 2010 15:23

Ik ben van plan om komende zomer (2011) ook richting het meer van Anecy te gaan. Wij willen dan een stacaravan of tent huren. Iemand leuke campings in de buurt en een paar leuke gps-routes voor mij.

Zijn deze ritjes alleen te fietsen. Ik ga met vrouw en 2 kinderen, die vinden fietsen leuk maar wel in Nederland langs de kust niet zoals ik 10 % berg op.

Ik zie de reacties met belangstelling verschijnen. Mailen mag naar hmrabofiets@hotmail.com

Mvg.
Hans
Ik fiets dus ik besta!
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd!
Waar een berg is een weg omhoog te fietsen!
Race: Jan Janssen Blade met Sram Force.
MTB: Jan Janssen Jan Fenix met Decore SLX

jrvries.mtb
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mar 2008 11:33

jrvries.mtb 06 aug 2010 15:30

Oh dat is een heel mooi gebied... ben er zelf dit jaar geweest.
Echt lange rondjes heb ik niet gedaan...

Rond het meer +/- 40 km, kan linksom en rechtsom :-) Met vrouw en kids ook goed te doen.
Col de Semoz, van +/- 400m naar 1700m rondje van 50km waarvan de helft klimmen. Deze col kan je vanaf meerdere plaatsen beklimmen.
Col de la Forclaz.. echt een zware kuitenbijter!! ook een rondje van +/- 50km
Col de Epine, hele mooie route. Terug via Thones en terug naar annecy via .... een klein dorpje ken ik zo niet meer
Een lange route, richting Thones dan nog een stuk verder col de colombiere. Zat volgens mij ook ik de tour dit jaar. Dit wordt al een aardige tocht.

Dit is wat ik weet. Verder hou ik me ook aanbevolen voor nieuwe routes/gps bestanden.
Ga daar vaker naar toe.

Als je van bovenstaande de gps files wilt, dan hoor ik dat wel.


hesselt
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 sep 2010 17:32

hesselt 07 sep 2010 17:54

Mooi gebied, afgelopen augustus twee weken geweest. Tussen het zwemmen met de kids door wat gefietst
- Cret de chatillon/Semnoz: mooie klim, vanuit sevrier rustige aanloop via col de Leschaux, dan wat steiler en smaller verder omhoog, fraai uitzicht op de top. Vanuit annecy ook fraai, veel tussen de bomen, vanaf begin redelijk steil, maar vrij constant klimmen, goed wegdek, beter als zuidkant (laatste deel)
- Vanuit sevrier via St jorioz richting col de Lescheaux niet via de hoofdweg, maar via D10b via La chapelle saint Maurice, steiler dan col de lescheaux, beter uitzicht op meer, minder autoverkeer (ook aan te raden als afdaling komend vanaf cret de chatillon).
- Col de la Forclaz de Montmin, via Vesonne, steilere kant, 8 km klimmen met stukjes 10-12% en bij het dorpje Montmin korte afdaling waarna nog een laatste stukje steil (1,5km) naar top. Mooi uitzicht op meer. Hier springen ook de parapenters naar beneden. Afdaling richting Menthon st bernard en Annecy, leuk om op te nemen in een rondje meer van Annecy.

Afraders: -Seythenex skistation, erg smal, veel bochten, redelijk wat verkeer, wegdek matig. Klimmen is nog okee, afdaling (zelfde weg terug) is geen pretje.
- Col de cherel, vanuit Doussard, halverwege omgedraaid omdat het wegdek zeer slecht was (slalommen langs gaten en stenen). landschap wel mooi je fietst door een smal dal langs het riviertje omhoog. Wellicht met MTB te doen, met racefiets een bandenkiller, om schade te voorkomen net zo snel afgedaald als dat ik omhoog klom.

Gebied biedt nog veel meer mogelijkheden, ben ik helaas niet aan toegekomen.

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 08 sep 2010 00:03

We zaten hier met pinksteren toen de camping nog geheel verlaten was op een enkeling na.
Mooi uitzicht naar voor ,het meer,en naar achter de bergwand.
Eenvoudige camping met een aantal chalets ,LHorizon,dicht bij Talloires.
Let wel op dat je niet te dicht langs de weg staat.
Met de fiets kun je idd er alle kanten op zoals hiervoor al word gepost.
En met vrouw en kids door het dal over de fietspaden werd ook volop gedaan zag ik wel.
Afbeelding
Zij is ook tegen

arjenv
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 09 sep 2008 02:10

arjenv 21 mei 2015 10:43

Laat ik me maar eens gaan mengen in dit onderwerp. Ik werk sinds april als Holiday Courier op een camping in Annecy (puur gedaan om daar 3 maand lang te kunnen fietsen natuurlijk!). Ik probeer hier zo veel mogelijk te fietsen en zal jullie proberen op de hoogte te houden van mijn ritjes!

Ik begin met het eerste ritje wat ik gemaakt heb, een klein ritje vanuit Doussard waar ik op de camping woon. Vanuit hier heb ik het fietspad genomen richting Annecy en ben ik bij Sévrier links af gegaan, richting de Col de Leschaux. Dit is een klimmetje van zo'n 12 kilometer lang en komt nooit boven de 5.5% uit, een lekker klimmetje dus om te beginnen! De klim begint net uit het dorpje Sévrier en gaat dan al snel de bossen in. Het is niet persé een hele mooi klim met mooie uitzichten, maar het is lekker rustig op de weg en je fietst midden in de natuur.

Eenmaal boven op de Col de Leschaux kom je uit in het dorpje Leschaux op zo'n 900 meter hoogte. Hier ligt ook de voet van de Col de Semnoz. Vanuit Leschaux kan je de weg terug afdalen naar Sévrier, maar kan je ook richting St. Eustache (een gehucht in de heuvels) en St. Jorioz gaan. Dit is een prachtige afdaling die via allerlei kleine boerendorpjes gaat en schitterende uitzichten heeft. Echter wist ik dit toen nog niet, dus pakte ik gewoon dezelfde weg weer terug naar Sévrier.

Uiteraard heb ook foto's van mijn ritjes.

Bovenop de Col de Leschaux:
Afbeelding

Zoals ik al zei zijn de uitzichten vanaf deze kant niet fantastisch. Dit is het maximale:
Afbeelding

Vlak voor de camping nog genieten van een bidon en de rust aan het meer van Annecy:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 21 mei 2015 10:55

Hey Arjen, Leuk. Ik wens je veel plezier. Hoop dat je beter weer hebt dan ik. Vorig jaar ben ik twee weken bij meer van Annecy geweest (laatste week juli/eerste week aug) en welgeteld 4 keer kunnen fietsen. rest gewoon weggeregend. Is een prachtige omgeving maar mij zien ze daar voorlopig niet meer.
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1991
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 21 mei 2015 11:43

Ik ben daar twee jaar terug geweest met m'n vriendin. Helaas een paar dagen niet fit geweest dus niet veel gefietst. En het was die week rond de 35 graden...

Ik ben toen de Col des Glieres opgefietst. Die was ook echt mooi!

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5925
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 21 mei 2015 13:00

arjenv schreef:Laat ik me maar eens gaan mengen in dit onderwerp.
Leuk Arjen,

Dat je zo'n oud topic naar boven haalt - er stond er ook nog eentje van de afgelopen 3 jaar hier op het forum.

http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=26&t=69501

Op pagina 2 staan mijn escapades van de afgelopen 2 jaar. Dit jaar zijn komen we weer - nu wel een boot mee om wat afwisseling te hebben van het fietsen.

Waar zit je op de Camping - wie weet zien we elkaar nog wel deze zomer.
Laatst gewijzigd door rene op 21 mei 2015 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
jeroenkuiper
Forum-lid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
Locatie: wolvega

Gebruikersavatar jeroenkuiper 21 mei 2015 15:13

tof, wij gaan deze zomer ook heen, Doussard, van 4-13 juli

had al even gezocht naar wat leuke routes daar, dus als je er nog meer hebt, graag!
Afbeelding

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5925
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 21 mei 2015 18:06

jeroenkuiper schreef:tof, wij gaan deze zomer ook heen, Doussard, van 4-13 juli

had al even gezocht naar wat leuke routes daar, dus als je er nog meer hebt, graag!
Op pagina 2 van het andere topic staan al mijn stukjes die ik gefietst had vanuit Doussard. Dit jaar komen we op de 11e van juli.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

arjenv
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 09 sep 2008 02:10

arjenv 21 mei 2015 23:02

Ik heb nog zat routes, welke ik allemaal met jullie zal delen!

Ik zit op Camping Les Fontaines, tussen St. Jorioz en Doussard in (het streekje heet Chaparon).

Plaats reactie