Alles over vakanties op én met de fiets

Amstel Gold Race 365

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 apr 2011 12:57

Wij hebben lus 2 gisteren gereden.
Op zich een mooie route (die ik globaal al wel kende), maar toch ook wel een paar minpuntjes. De GPS file van de organisatie klopt niet voor 100% met hun bordjes. Het is dat ik wist dat we in Wahlwiller omhoog moesten (ik háát die klim!), anders zouden we behoorlijk hebben spoorzoeken. Ging trouwens op 2-3 plaatsen mis. En zoals Havana al schreef zijn er idd hier en daar bordjes weg. Als je de weg niet weet kun je dan bij de Camerig-Pas v Wolfshaag-3Lpunt toch de kluts wel even kwijt zijn.

Verder als nadeel (maar dat wisten we uiteraard vooraf) vind ik toch wel de manier waarop ze van Gulpen naar Vaals gaan en weer terug. Je rijdt letterlijk dezelfde weg heen en terug, wat niet echt boeiend is. Maar ja, je rijdt wel de échte route ;)

Alles bij elkaar wel een super initiatief. Lekker zonder na te denken een mooie lus rijden door Limburg, ideaal!
Less is bore

douwe7
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 mei 2007 15:12

douwe7 11 apr 2011 14:42

Ik heb afgelopen weekend alle 3 lussen gefietst met een groep van circa 30 triatleten van AV Hollandia. We hebben bij aankomst routekaartjes en -beschrijvingen opgehaald bij het Amstel Gold Race Experience café bij de Polfermolen in Valkenburg. We hebben vervolgens de bordjes gevolgd vanuit Valkenburg, waarbij we de Cauberg in het begin oversloegen zodat we rustig konden starten. In plaats daarvan fietsten we eerst via Houthem naar de voet van de Geulhemmerberg, waar we de route weer oppikten. De route is goed uitgepijld, vind ik. We hebben geen enkele keer hoeven te stoppen om op de routekaart te kijken, al was die wel makkelijk bij het inkorten of afsnijden.

Vrijdagmiddag hebben we lus 1 gereden, een redelijk lichte ronde van 75 km via Geleen en Voerendaal. We konden de bordjes volgen, al moet worden opgemerkt dat we op sommige punten goed moesten opletten, omdat sommige bordjes op de afslag (net te ver) stonden. We hebben hierdoor 1 bordje gemist: bij Schimmert moesten we rechtsaf ri Meerssen, maar het bordje stond pas op het kruispunt (had ervoor moeten staan). Daardoor misten we de lus via de Raarberg, maar verderop kwamen we vanzelf weer op de route. Verder hebben we na Ubachsberg de Fromberg meegepikt, hoewel deze niet in lus 1 zit, maar wel in lus 3. Na de afdaling kwamen Schin op Geul, waar we weer lus 1 volgden.

Zaterdag hebben we lus 2 gereden, een pittige route van 110 km via de Loorberg en het Drielandenpunt. Op deze route hebben we geen enkel bordje gemist, al viel het me op dat we niet in Vijlen kwamen, een plaats die wel stond aangegeven op de routebeschrijving. In Partij was het een kwestie van goed opletten op het overige verkeer bij de afslag naar links naar de Gulpenerberg (waar doorgaande weg bocht naar rechts maakt). Verder reden we bijna verkeerd tussen Partij en Wahlwiller, waar we de Rijksweg plots over moesten steken maar door wegwerkzaamheden het bordje laat opmerkten. Bij de Fromberg stond het bordje wel op de juiste plaats, al blijft de plotse klim voor niet-ingewijden een verrassing.

Zondag hebben we lus 3 gereden, een zware route van 70 km met in de laatste 35 km de finale vd Amstel Gold Race: Gulpenerberg, Kruisberg, Eyserbosweg, Fromberg, Keutenberg. Het gedeelte door Maastricht hebben we overgeslagen door bij de bebouwde kom linksaf te slaan naar de Bemelerberg, waar de de route weer oppikten. Ook zijn we na Gulpen afgeweken van de route voor koffie en vlaai op een terras in Wittem, waarna we de Kruisberg oversloegen (die hadden we zaterdag al beklommen). Wel hebben we de Cauberg aan het eind beklommen, waarna we pas bij Houthem de route verlieten om terug te fietsen naar ons hotel in Valkenburg.

Mijn conclusie: de permanente bordjesroute van de Amstel Gold Race is een aanrader om te fietsen in Zuid-Limburg. Lus 1 is geschikt om in te fietsen, al is het bij Geleen vrij druk met stoplichten en overig verkeer, maar voor recreatieve fietsers is de route goed te doen. Lussen 2 en 3 zijn veel autoluwer en meer geschikt voor sportievere fietsers. Wel is het advies om goed op te blijven letten op de bordjes, omdat sommige bordjes pas op de afslag staan in plaats van ervoor. Ook raad ik iedereen aan om vantevoren de routekaart goed te bestuderen, om misrijden te voorkomen.
Klimmen is fijn maar doet ook pijn. Net alsof je een stapel poefjes moet sjouwen voor een verhuizend vriendinnetje (uit het hoofd-citaat uit De Renner, Tim Krabbé)

watchman
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jul 2010 14:27

watchman 11 apr 2011 14:59

[quote="Douwe7"]
Vrijdagmiddag hebben we lus 1 gereden, een redelijk lichte ronde van 75 km via Geleen en Voerendaal. We konden de bordjes volgen, al moet worden opgemerkt dat we op sommige punten goed moesten opletten, omdat sommige bordjes op de afslag (net te ver) stonden. We hebben hierdoor 1 bordje gemist: bij Schimmert moesten we rechtsaf ri Meerssen, maar het bordje stond pas op het kruispunt (had ervoor moeten staan). Daardoor misten we de lus via de Raarberg, maar verderop kwamen we vanzelf weer op de route. [/quote]

Ik heb gisteren een stukje van Lus 1 gereden en heb identiek hetzelfde meegemaakt: bordje gemist in Schimmert en dus ook de Raarberg. Voor de rest prima in orde.

Koen42
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 19 apr 2018 16:13

Koen42 19 apr 2018 16:15

Morgen ga ik lus 2 van deze route rijden.
Heeft iemand tips om gratis te parkeren met de auto?

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 19 apr 2018 17:15

Ik parkeer meestal in Rothem of Amby. Dan zit je vlak bij de route, de eerste heuvel is de Bemelerberg.
Afbeelding

Critic
Forum-lid
Berichten: 896
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 19 apr 2018 18:18

Midden in hulsberg, grote parkeerplaats bij de supermarkt. Even afdaling van 3km en je bent in Valkenburg.. (nadeel is dus dat je na je tochtje weer die bult op moet)

tomdumotor
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 05 sep 2017 21:33

tomdumotor 19 apr 2018 21:58

Ik parkeer geregeld aan de rijksweg in berg en terblijt, zit je ook dichtbij en gratis. Mag je wel aan het eind van de rit nog even de cauberg over

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 19 apr 2018 22:18

Dat doe ik ook steeds, als je dan lus 1 en 3 doet, kom je halverwege nog eens langs de auto voor wat extra bevoorrading.
Afbeelding

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5812
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 19 apr 2018 22:33

Als ik er fiets zet ik meestal de auto op Camping Osebos net buiten Gulpen. Dan rij je naar zuid richting de Loorberg om de route op te pikken. Auto neer zetten voor de dag kost me € 5,- maar dan kan je na afloop wel heerlijk douchen op de camping. Ook hebben we er regelmatig een weekje vertoefd in de mei vakantie met de kids om te fietsen - en die € 5,- gun ik Jo de camping baas wel. Heerlijke camping in een prima omgeving.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
noepzor
Forum-lid
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 sep 2009 15:49
Locatie: Goor

Gebruikersavatar noepzor 24 apr 2018 16:12

Ik zit het weekend van 8 juni in omgeving blieberg, net over de grens in Belgie. Iemand een tip om vanaf daar lus 2 op te pikken? Ik ben voornemens om de fiets mee te nemen. Als ik de kaart mag geloven op klimtijd komt de route vlak boven gemmenich door Belgie en zou ik hem daar op kunnen pakken. 3 landenpunt is dan ongeveer mijn eindpunt weer.
TREK Emonda SL5 Afbeelding

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 24 apr 2018 16:32

noepzor schreef: 24 apr 2018 16:12 Ik zit het weekend van 8 juni in omgeving blieberg, net over de grens in Belgie. Iemand een tip om vanaf daar lus 2 op te pikken? Ik ben voornemens om de fiets mee te nemen. Als ik de kaart mag geloven op klimtijd komt de route vlak boven gemmenich door Belgie en zou ik hem daar op kunnen pakken. 3 landenpunt is dan ongeveer mijn eindpunt weer.

Dat lijkt me inderdaad het dichts bij. Je zou ook nog naar de voet vd Camerig kunnen rijden maar lijkt me meer “om”
Maar begin je bij camerig, ben je wel nog fris voor canerig. Begin je bij 3 landen zal camerig de laatste zijn.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 24 apr 2018 16:39

rene schreef: 19 apr 2018 22:33 Als ik er fiets zet ik meestal de auto op Camping Osebos net buiten Gulpen. Dan rij je naar zuid richting de Loorberg om de route op te pikken. Auto neer zetten voor de dag kost me € 5,- maar dan kan je na afloop wel heerlijk douchen op de camping. Ook hebben we er regelmatig een weekje vertoefd in de mei vakantie met de kids om te fietsen - en die € 5,- gun ik Jo de camping baas wel. Heerlijke camping in een prima omgeving.
Goeie tip. Ik ga eerdaags een Drielandenrondje doen en dan is Gulpen een prima uitval basis.

Plaats reactie