Alles over vakanties op én met de fiets

Marmotte

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 29 feb 2008 19:41

Heb altijd gezegd dat ik de marmotte ging rijden voor mijn 40ste en nu gaat het er dus van komen.
Ik ken de streek vrij goed en heb alle cols al gedaan. Ik zou graag goud halen maar niet ten koste van alles. Ik heb een gezin met 3 flinke zonen en die zou ik ook graag zien opgroeien. Je voelt het al komen, mijn probleem is het dalen.
Soms ben ik aan het fietsen en stel ik het me voor: iemand tikt mijn achterwiel aan en ik val, iemand voor mij valt en ik ga erover, ik krijg een klapband, enfin scenario's genoeg. Ik moet er maar aan denken en ik krijg het al.
Klimmen doe ik vrij goed, heb daar ook de bouw voor, 1m68 en 65kg. Ben verre van een natuurtalent maar klimmen doe ik gewoon graag.
Nu mijn vraag: als je niet durft dalen (50km/u en dan ga ik in de remmen) moet je goud dan direct uit je hoofd zetten of is er een beetje marge? Als ik iemand voor mij heb die niet al te snel daalt en die ik in en uit de bocht zie gaan dan lukt het me nog wel.

Dan mijn tweede vraag. Het is mijn eerste deelname, wanneer moet ik mij naar de start begeven? Naar ik al gehoord heb moet ik mij niet al te veel haasten en is het best mogelijk dat ik pas om 9u kan starten. Zou mij goed uitkomen als avondmens pur sang. Logeer ook op Les 2 Alpes en ga met de fiets naar de start, is toch hoofdzakelijk bergaf en niet al te ver.

Dank aan allen voor de reactie.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

oegehiddema
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 dec 2007 09:32

oegehiddema 29 feb 2008 19:56

[quote="Ijzeren Briek"]Nu mijn vraag: als je niet durft dalen (50km/u en dan ga ik in de remmen) moet je goud dan direct uit je hoofd zetten of is er een beetje marge? Als ik iemand voor mij heb die niet al te snel daalt en die ik in en uit de bocht zie gaan dan lukt het me nog wel.[/quote]
Het juiste en logische (maar ook nogal flauwe) antwoord is, dat hoe sneller je klimt hoe meer marge je hebt voor de afdalingen. Of goud voor jouw dan nog haalbaar is, kan ik vanachter mijn PC helaas niet beoordelen. Tip die ik je wil meegeven om tijdens afdalingen een knop om te leren zetten, zodat je niet in je hoofd gaat malen om dingen die er mogelijk fout zouden kunnen gaan. Als je dat gaat doen, wordt de kans dat er daadwerkelijk iets fout gaat alleen maar groter, omdat je dan niet meer ontspannen kunt dalen.
http://oegehiddema.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

berts.
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 26 nov 2007 00:23

berts. 29 feb 2008 20:35

Ijzeren Briek,

Zorg als eerste dat je fiets 100 % in orde is, liefst met nieuwe vouwbanden met grip. Zo krijg je al meer vertrouwen in je fiets. Zoals Oege ook al aangeeft probeer ontspannen te sturen en kijk ver vooruit en niet direct voor je wiel. (Als je kort voor je een steentje ziet en je blijft er naar kijken is de kans dat je erover heen gaat groter dan er langs). Zet ook je zonnebril af in de donkere tunnels.
Je zegt dat je het gebied kent dus weet je ook ongeveer hoe lang je klimt en daalt per col. Je kunt je vertrektijd dus uitrekenen om nog op tijd binnen te zijn. En ja je kunt beter later starten daar je dan minder wordt ingehaald tijdens het dalen.
Hou er rekening mee dat je 2Alps ook nog terug op moet, wat niet aan te raden is daar je redelijk lang moet wachten op Alp d Huez om je diploma te krijgen. Er naar toe met de auto en deze onder aan 2Alps parkeren is dus aan te raden.

Veel succes Bert

alpe
Forum-lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 22 sep 2006 15:02

alpe 29 feb 2008 20:51

of een bril met transparante glazen, dat vind ik persoonlijk tijdens afdalingen erg prettig.

http://www.futurumshop.nl/ice.cgi?templ ... 0018-N0612



Sensa

gbrand
Forum-lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 24 dec 2006 13:46

gbrand 29 feb 2008 21:57

Mijn ervaring is dat het helpt als je al een paar dagen (of beter nog een weekje) aldaar aanwezig bent en al gewend bent geraakt aan het dalen. Ik merk dan duidelijk dat het per dag beter gaat. Als je te lang blijft ga je het zelfs leuk vinden...
Zo\'n tellertje heb ik ook gehad.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5894
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 29 feb 2008 22:46

misschien een suffe tip, maar zeker een die zijn geld waard is:
HAAL JE MOTORRIJBEWIJS!!!!
Als je ergens iets leert over bochtentechniek, ver vooruit kijken, anticiperen, voertuig beheersing en sturen dan is het wel bij je rijlessen.
Ik ben veel beter gaan dalen sinds ik ook ben ga motorrijden.

succes in de marmotte!
Live fast; die young. mijn blog

gzomer
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jul 2007 00:44

gzomer 01 mar 2008 14:10

Hier nog zo´n angsthaas met gezin en kleine kinderen die zonodig voor zijn 40e met weinig fietservaring zijn eerste Marmotte gaat doen.

Ik ben vorig jaar voor het eerst in de Alpen geweest en na de eerste keer dalen vanaf de Mont du Chat had ik kramp in mijn handen van het remmen ... na twee weken kende ik de afdaling en ging het nog steeds niet hard, maar wel meer ontspannen en soepeler.

Dus: ik ben een week van tevoren daar en zorg dat ik de afdaling van met name de Glandon 2x heb gedaan. Tijdens de Marmotte houdt ik goed rechts, let ik niet op de snelheidsduivels die me links passeren en probeer te blijven bedenken dat ik het zicht op Goud echt niet tijdens het dalen verlies. De klimmen duren immers veel langer en daar is dus veel meer op te winnen door training en het verliezen van gewicht.

Even rekenkundig. Via www.zitvlees.nl (onder schema bij Marmotte) is te zien dat er vanaf de Glandon en de Galibier samen ongeveer 28,8 km steile afdaling in zit, waarbij het goudschema uitgaat van een tijdsduur van 36 minuten en daarmee een daalsnelheid van gemiddeld 48 km/u. Stel: je daalt zeer langzaam met een gemiddelde van 30 km/u. Dan doe je er ongeveer 58 minuten over en verlies je op het goudschema 22 minuten. Het lijkt mij wat veel, deze 22 minuten, maar dat laat ik graag aan de experts met ervaring over.

Hoe dan ook, IMHO is zelfs 22 minuten nog wel te overzien.

petervanmoorsel
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 jan 2008 22:29

petervanmoorsel 02 mar 2008 17:57

je meeste winst kan je halen uit het klimmen en niet uit het dalen maar als je echt als een slak daalt verlies je natuurlijk wel heel erg veel tijd.
Ik zelf geniet er van om als een speer naar beneden te suizen maar ik doe het wel verantwoord vind ik zelf.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 03 mar 2008 12:41

Een verkeerde daaltechniek betekent automatisch dat je veel slepend remt, en dit is mijns inziens het grootste gevaar. De kans op klapbanden neemt hierdoor enorm toe. Bij regen rem je bovendien zo een setje blokjes op in één afdaling. Bij 50 km/uur in de remmen knijpen is dus eerder onveiliger dan veiliger!

Je doet er goed aan de daaltechniek goed te trainen; de Ardennen zijn hier een prima plek voor. In een dagje met een ervaren daler moet je een eind kunnen komen de veilige daaltechniek onder de knie te krijgen.

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 03 mar 2008 12:59

Ik denk inderdaad dat het heel zinvol is om met een ervaren iemand wat te oefenen. Ga er een stukje achter zitten zodat je goed kunt zien wat diegene doet. Als je dan afspreekt dat de ervaren renner niet als een idioot naar beneden gaat dan kun je volgen zolang je hetzelfde doet. Je ziet dan hoe het moet en ook dat het met die snelheid dus prima kan.

Zelf was ik er ook niet goed in maar nadat ik vorig jaar een aantal tips heb gehad ging het direct een stuk beter. En als je merkt dat je profijt hebt van de tips krijg je weer meer vertrouwen.

Als je niemand kent met wie je dit zou kunnen doen moet je misschien eens kijken of je iets van een clinic kan volgen. Ik heb wel eens folders gezien van klimexperience. Die doen volgens mij een aantal clinics in de Ardennen als voorbereiding op ritten als de Marmotte. Naast het klimmen komt ook dalen daar volgens mij aan bod. Ik heb geen ervaring met hun dus ik weet niet wat de kwaliteit is die zij bieden. Maar daar kun je hier misschien ook wel achterkomen. Of kijk eens naar een voorbereidingsweek voor de Marmotte.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5894
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 03 mar 2008 13:55

de belangrijkste tips op een rijte:
* handen in de beugels en niet bovenop de remgrepen. Zo kun je het beste remmen.
* geen extreme daalhouding aannemen. kies een positie waarbij je zoveel mogelijk kunt zien
* in een rechterbocht is je rechter pedaal omhoog; in een linker bocht is je linker pedaal omhoog; rechtdoor houd je beide pedalen horizontaal
* VER vooruit kijken en kijken waar je naar toe wilt. Vooral dit laatste is belangrijk. Je stuurt vanzelf de kant op waar je heen kijkt. Als je bang ben van een afgrond en je gaat er naar turen, is de kans groot dat je er in terecht komt. Kijk naar het einde van de weg, want daar wil je naar toe.
* bochten neem van de buitenkant naar de binnenkant en weer terug naar de buitenkant. Zo maak je meeste meters en heb je de grootste draaicirkel.
* Rem voor een bocht en probeer tijdens de bocht niet te remmen. Je kunt in de bocht alleen nog zachtjes bijremmen maar niet meer abrupt remmen. Zorg er voor dat de snelheid voor de bocht eruit is.
* Rem niet zomaar op een recht stuk omdat je je snelheid te hoog vind. Ten eerste is het niet nodig en ten tweede kan de man/vrouw achter er behoorlijk van schrikken

Naarmate je meer daalt en achter ervaren dalers rijdt, ga je vanzelf inzien hoe hard je door een bocht heen kan. Je krijgt meer ervaring en vertrouwen door achter ervaren dalers aan te rijden.
Live fast; die young. mijn blog

Plaats reactie