Alles over vakanties op én met de fiets

eerste klimervaring Eifel

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 21 apr 2008 13:09

Hey Fiets-forummers,

Even een " kort" weekend-verslagje van mijn eerste klimervaring, na jaren allen rond om het vrijwel vlakke Zwolle gefietst te hebben.
Ik was dus afgelopen weekend in de Eifel, en wel het gebied vlak onder Aken, met pension in Rurberg dus strak aan de Rursee.

Doel was niet alleen fietsen, maar ook smiddags met familie op stap (zo heb ik naast de hieronder beschreven ritten ook de rursee met de MTB rondgefietst, de kermeter-berg bij Gemund wandelend beklommen en bij een erg mooi wildpark geweest, en uiteraard s'avonds goed gedineerd etc).
In ieder geval : ik had alleen de ochtenden om te fietsen, helaas was de zaterdagochtend te slecht weer om er op uit te trekken, dus bleven er 2 racefiets ritten over.

Ik moet zeggen, ik had voor mezelf wat pittige routes gemaakt en die heb ik gekregen :roll: Ben met mijn 1meter 91 en "dik" 110 kg ;) dan ook niet als klimmer gebouwd :/

Donderdagavond heen, dus vrijdagochtend de eerste rit : gepland was een route rond de Rursee, bij elkaar zo'n 1.000 hoogtemeters over 3 grote hellingen verdeeld.
Afbeelding
Route begon gelijk met klimmen vanaf Rurberg (wat vreemd genoeg erg laaggelegen aan de Rursee ligt) naar de hoofdweg naar Schmidt , was even lastig om in ritme te komen maar ging nog best eenmaal warm gedraaid.
Foto van uitzicht vanaf " bijna" boven :
Afbeelding

Op de hoogvlakte aangekomen en richting Schmidt (goed te zien aan de vele mega-windmolens) stond een beste wind en " vlak" is er ook een relatief begrip ;)

Na Schmidt de afdaling naar Heimbach welke nog best eng was, de eerste keer zo lang op onbekende afdaling met vele (haarspeld)bochten en verder nauwelijks ander verkeer op de weg in dit nationale park.
En zo lang je er over doet om boven te komen, des te sneller ben je beneden en staat de volgende klim alweer klaar, de tweede klim is de Kermeter, met mooie bochten en schitterende vergezichten. (had ik bij de eerste klim nog geen energie voor :rolleye: )
En voor je het weet dender je alweer naar beneden naar Gemund, ondertussen een vrachtwagen inhalend en achterlatend, wat een euforisch gevoel gaf.
Dat deze vrachtwagen me weer voorbij stoof bij de 3de en laatste "grote" beklimming, was dan wel weer iets minder :p
Al met al een mooi ochtend-rondje van 52 km, maar met bijna alleen maar klimmen en dalen best zwaar, " echt" bergop reed ik meestal achter op de 27, af en toe 24 en soms even op 21 (voorblad 34), resulterend in klimsnelheden van 10 a 14 km per uur (... en die lage snelheden, dat is echt wennen, maar hartslagmeter geeft al aan op/rond omslagpunt (± 170) te liggen, dus " mag" geen trap harder :/ )

De 2de racefietsrit was zondag 30-04, de bedoeling was een rondje Monschau, echter heb deze schitterende plaats nooit fietsend bereikt, we moesten op tijd van de kamer af en ik wilde toch wel een beetje gewassen in de auto stappen.
Afbeelding
Ook deze route thuis gemaakt onder het mom van " ga mezelf eens een pittig ritje bezorgen, en dat heb ik geweten :x )
Vanaf Rurberg de Rur stroomopwaarts gevolgd, echter is dit dan geen vlakke route, maar een opeenvolging van kleinere gemene kuitenbijters, vooral rond dedenborn zijn de wegen schitterend neergelegd over de plaatselijke helling, met een opeenvolging van haarspeldbochten als gevolg. Iets na Hammer, wilde ik eerst via Widdau over Hofen naar Monschau, dat stuk na Widdau staat bekend als de Widdauer Mauer, de steilste beklimming in de buurt van rond de 2 km aan 15 %, met uitschieters naar 18 %.
Afbeelding
"Gelukkig" was deze weg afgesloten, dus toen de omleidingsweg gevolgd, deze was echter ook " 15 % a 2 km :rolleye: Ik heb mijn best gedaan, ben denk ik 500 meter ver gekomen, waarvan de laatste 100 meter zigzaggend over de weg, maar ik moet hierin mijn meerdere erkennen, er zat niet anders op om om te keren :(

Terug over de zelfde weg, echter wilde toch die dag wel even " echt" geklommen hebben, dus ipv rechtstreeks naar pension, toch even die 250 hoogtemeters geklommen :p Wel geheel op de 34 voor en 27 achter, want had de benen al aardig op van de afgelopen dagen....
En bovenop weer schitterend uitzicht op de rursee, met de veerboot welke de plaatselijke lijnbus vervangt.
Afbeelding
Eenmaal weer bij het Pension bleek ik " maar" 36 km gereden te hebben, maar ze voelden aan als 100 km, na al die activiteiten eerder dat weekend :D

Dus al met al een erg actief weekend gehad :D
Over zo'n 6/7 weken gaat mijn fietsclub ook fietsen in deze omgeving (vanuit Gemund) en ik wilde ook beetje weten of ik dat wel aankon, maar in theorie denk ik wel klaar te zijn voor dat fietsclub-weekend, zolang we niet "die" beklimming naar Monschau nemen :/ ;)

De omgeving was nu al schitterend, kan in de komende tijd alleen maar mooier worden. Was er nog erg rustig, dat zal wel wat drukker (en dus ook gezelliger) worden, zondag was het wel mooi weer en gelijk giga-druk in Rurberg.

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 21 apr 2008 13:47

Zou je niet eraan denken om een ander verzet te steken ipv 34x27? Wellicht tijd voor een triple? ;)

Al blijft 15% heel wat zeker als je ca 120kg (jezelf+gewicht fiets) omhoog moet sjouwen (ff rekenen is dat met 6km/u ca 320 watt en dan zit je met 34x17 aan een trap frequentie van 38 rpm. Poeh.. dat is zwoegen....

Met een triple van 30X27 was het echter ook maar 43 RPM geweest dus marginaal beter...

Mooie foto's trouwens en leuk verslag!
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 21 apr 2008 14:22

tja, een compact ombouwen naar een dubbel voor dat " beetje" winst is me te duur.
Wellicht dat achter er een 29 of 30 erbij te steken valt ? (en dan de 12 ofzo eraf)

En de meeste winst valt er te halen als ik eens die vetlaag eraf fiets, maar op de een of andere manier ;) komt dat steeds weer terug ....

Maar heb nog 6 weken om te trainen en wat af te vallen, heb dan ook de MTB erbij met "straatbanden".

Was wel benieuwd naar jouw berekening, staat zoiets ook online ? (dus op basis van diverse input een wattage eruit kunnen halen ?)

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 21 apr 2008 16:12

Ik heb je een emailtje gestuurd :)
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 21 apr 2008 16:54

... en ontvangen, leuk rekenblad !

Eens kijken en er een beetje mee spelen als ik de gegevens invoer van de hellingen die ik wel gehaald heb ;)

rvane
Forum-lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 26 jun 2006 15:56

rvane 21 apr 2008 17:21

[quote="mrcoffee"]Ik heb je een emailtje gestuurd :)[/quote]

Mag ik dat mailtje ook?

alvast bedankt!
Bianchi 1885, Centaur compact, Campagnolo Scirocco

vip32
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 jan 2007 10:30

vip32 21 apr 2008 18:54

leuk verslag, heb meteen een hotelletje geboekt in rurberg voor later. had het al in het vizier maar ga er nu toch echt eens kijken.

pantarie
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 jun 2007 18:13

pantarie 06 mei 2008 15:05

Toevallig dat er nog meer wielerliefhebbers uit Nederland zijn die deze streek hebben ontdekt. Ik fiets hier samen met een aantal maten al jaren. Ik zal hieronder beschrijven hoe mijn ideale rondje eruit ziet (+/- 60km).

Parkeer de auto onderaan bij de Rurstausee bij het plaatsje Rurberg. Vanaf hier kun je de klim beginnen over de L166. Dit is richting Kesternich. Eenmaal bovengekomen (na een km of 3 vals plat) sla je linksaf richting Einruhr. Afdaling van ongeveer 5km. Daarna vanuit Einruhr direct een klim van ongeveer 4km. Steigenspercentages varieren tussen de 5 en 9 procent. De meest klimmen die ik hieronder beschrijf zijn zogenaamde goedlopende klimmen.

Bovenaangekomen begint direct de afdaling richting Gemund. Daar aangekomen begint direct een klim van 4km. Bovenaan de klim hou sla je linksaf als de mogelijkheid daar is de L249 op. Nu is het een klein stuk relatief vlak alvorens de afdaling in te zetten richting Heimbach. In Heimbach is het bij de rotonde de 2e afslag, de L218 op. Na ongeveer een km dien je rechtsaf te slaan (haakse bocht) richting Schmidt. Bij Schmidt bovengekomen kun je de pech hebben dat de wind op de kop staat. Je komt op een stuk vals plat en rijdt naar de bekende windmolens toe. Echt helemaal bovengekomen sla je linksaf de L246 op. Je rijdt nu weer langszaam terug naar Rurberg. Vlak voor het dorpje na ongeveer 5 km kun je linksaf slaan richting Steckenborn. Nu begint de afdaling naar de Rurstausee. Onderaan de afdaling rechts afslaan en bij de eerste splitsing rechts aanhouden. Nu nog een korte klim tot aan de weg richting de parkeerplaats.

Kort samengevat bevat deze ronde 5 klimmen van tussen de 4 en 6 km met een gem stijgingspercentage van 7%. De wegen zijn af en toe wel druk en je moet niet schrikken van motorrijders die je voorbijrazen. De wegen zijn wel in prima staat dus dalen is een feest.

Veel plezier!

rvane
Forum-lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 26 jun 2006 15:56

rvane 06 mei 2008 15:34

Wij hebben afgelopen donderdag eigenlijk precies hetzelfde rondje gefietst. We hadden de auto in Woffelsbach gezet, aan de Rursee. Het was meteen flink klimmen, dus meteen opgewarmd. Prachtige route, halverwege in Gemünd een restaurantje opgezocht en heerlijk geluncht. Daarna de resterende twee klimmetjes en een heerlijke afdaling naar de auto. Voor mijn vrouw een redelijke beproeving, voor mij een mooie opwarming voor de Shimano Fietschallenge van zondag. Prachtige omgeving, goede wegen en dus inderdaad geliefd bij motorrijders. Maar dat hebben wij niet als vervelend ervaren. Bijgaand nog een hoogteprofieltje volgens mijn Garmin.
Bianchi 1885, Centaur compact, Campagnolo Scirocco

pantarie
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 jun 2007 18:13

pantarie 07 mei 2008 11:38

Ik heb dat ook niet als vervelend ervaren. Ik ben allang blij dat je daar gewoon goede wegen hebt met goed asfalt.

Met 2 rondjes ziet je al snel op 300 hoogtemeters wat natuurlijk ook een prima klimtraining kan zijn.

Komend weekend gaan we daar weer fietsen en ik zal volgende week ook even mijn profiel plaatsen.

cervelo
Forum-lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 08 jun 2006 18:12

cervelo 07 mei 2008 16:43

ben er vandaag geweest,heb wel het geluk dat ik er dicht bij woon(40 km met de auto).
rondje om de rursee gemaakt,120 km met 6 a 7 heuveltje van 4 a 5 km lang.
door de week erg rustig met verkeer,mooier als de ardennen of voerstreek.
over het algemeen goed wegdek.
heb ook de beklimming gedaan van 2 km aan 15 % dit was de laatste klim vandaag,lekker
met dit mooi weer een genot om daar te fietsen.:D

pantarie
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 jun 2007 18:13

pantarie 07 mei 2008 17:37

@Buzz: thanks... ik heb al wat uitbreidingen op mijn route gevonden.

Plaats reactie