Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Gran Canaria (Spanje)

freakyy
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 04 jul 2016 15:46

freakyy 13 jan 2018 13:08

Ik heb vanochtend voor de wegblokkade een pauze genomen en vervolgens een half uur een motoragent mogen aanschouwen die alle wielrenners wegstuurde. Een renner die vanuit Mogan kwam werd op het matje geroepen, ik weet niet zeker of ie een bekeuring kreeg maar echt vriendelijk zag het er niet uit. Misschien had ik net pech, maar het zag er niet uit als gedogen.

slugbait
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 13 jan 2018 17:46

Irritant, ik zit er nu toch over na te denken om op één van de dagen maar een taxi naar Mogan te nemen en vanaf daar naar Ayacata te fietsen, rondje Tamadaba Nationaal Park te doen en dan terug naar Meloneras. Lange dag (130km) maar niet al te veel klimwerk.

Desalniettemin, vertrek is woensdag en 'k heb d'r zin an.

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 16 jan 2018 15:33

ik gun je veel plezier! kga zelf in februari en zit in Puerto De Mogan. van daaruit altijd wel leuke tochten maar door die blokkade worden er wel al enkele geschrapt...

slugbait
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 21 jan 2018 16:44

De vakantie is weer voorbij, hierbij het verslag. Ten eerste heb ik dit weekend met een paar lokale rijders gesproken en de politie is inmiddels aan het gedogen dat er tussen Taurito en Mogan wordt gefietst. Er wordt ook volop om het hek heen gefietst.

Zes ritjes hier gemaakt en zeker de eerste dagen had ik erg last van het temperatuurverschil tussen Nederland en GC, zeker in combinatie met de kleine verkoudheid die ik had. Dus iets minder gefietst dan ik gepland had, maar nog steeds een paar mooie ritjes kunnen maken.

Dag 1 (124km, 2100 hm): Eerst begonnen met het rondje Monte Leon, altijd een leuke opwarmer. Wel jammer dat een vrachtwagen mij net voor de eerste haarspeldbochten in het dorpje inhaalde en vervolgens nog langzamer dan ik omhoog ging... Daarna afgedaald en de kust gevolgd tot de blokkade bij Taurito en omgedraaid. Na Arguineguin, linksaf richting Soria. Eerste stuk vals plat omhoog, maar met een stevige wind in de rug. In het tweede gedeelte waar de klim echt begint, draaide wind en had ik behalve de soms stevige stijgingspercentages ook nog last van een nare tegenwind. Bij Soria geluncht en terug naar Meloneras.

Dag 2 (110km, 2600hm): Eerst via Baranquillo Andres naar Salto del Perro. Dat blijft een charmante klim: onregelmatig, supersteile stukken en uiterst belabberd asfalt. Altijd een goede klim om de dag mee te beginnen ;) Daarna afdalen naar Mogan voor een espresso en vervolgens de GC-605 naar Ayacata over de Tauropas. Een van de mooiere wegen (qua landschap) op het eiland, maar het laaste stukje weg voor Ayacata ligt er echt belabberd bij. Je ziet door de gaten de weg niet meer... Daarna over de GC-60 afdalen naar de kust.

Dag 3 (101km, 2000hm): En de volgende dag weer over de GC-60, nu in de andere richting naar Alto de Fataga. De eerste 25 km waren al goed voor de eerste 1000hm. Lekker begin van de dag. Daarna over de GC-505 naar Aguïmes. Prachtige weg, maar op bepaalde stukken zo veel wind dat ik moeite heb om de fiets op de weg te houden. In Aguïmes begint het te regenen. Even een kop koffie om de bui uit te zitten en verder, langs de kust, naar Meloneras. Het stuk van Vecindario naar Bahia Feliz is altijd genieten: vals plat naar beneden met windkracht 6 in de rug. Ik heb hier duidelijk niet genoeg aan de 50-11. Daarna nog een lusje naar Arguineguin om de 100km vol te maken.

Dag 4 (53km, 800hm): Rustdag, op en naar naar Taurito. Niet zo heel spannend, maar er staat nog meer wind dan gisteren.

Dag 5 (101km, 2600hm): De Pico beklommen vanuit Maspalomas en via dezelfde weg terug. Prachtig weer met erg helder uitzicht op de top. Altijd mooi om Tenerife in de verte zien liggen.

Dag 6 (90km, 1400hm): Laatste dag, beetje uitgefietst met twee klimmen naar stuwmeren (Soria en Ayagueres). De klim naar Soria liep lekker, maar was wel frisjes. Ik zag op een gegeven moment 6 graden op de GPS staan... Daarna afgedaald en nog even de klim naar Ayagueres meegepakt.

Daarmee was de koek wel op. Uiteindelijk 580km en 11500hm in 6 dagen gedaan. Altijd fijn om in deze tijd van het jaar wat warmte en klimwerk mee te kunnen pakken, maar misschien volgend jaar toch eens een ander eiland aandoen. Na 4 jaar op rij Gran Canaria heb ik de meeste wegen aan de zuidkant van het eiland toch wel gezien.

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 30 jan 2018 12:33

slugbait schreef: 21 jan 2018 16:44maar misschien volgend jaar toch eens een ander eiland aandoen. Na 4 jaar op rij Gran Canaria heb ik de meeste wegen aan de zuidkant van het eiland toch wel gezien.
Ik zag dan Tenerife: Ik fiets vanaf 2004 afwisselend GC en TF. Qua fietsen TF misschien ietsjes minder mogelijkheden dan GC, maar nog meer dan voldoende.
TF is meer dan alleen de Teide.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

wezn
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 jan 2018 19:57

wezn 30 jan 2018 20:31

Ik vertrek zondagnacht met de fiets mee. Is de 3e keer dat ik er ga fietsen, heb er de racefiets in augustus 2016 ontdekt door es voor de lol er 1 te huren bij freemotion. Thuisgekomen en 1 gekocht :) Zou dit jaar voor de 1ste x daar de Pico willen doen. Ik verblijf in Anfi, niet ver van arguiniguin. Laatste keer dat ik geweest ben, was die wegblokkade er ook al. Dus idd niet meer mogelijk om langs die weg volledige toeren te doen. En ernaast rijden riskeer ik toch liever niet. Is het eigenlijk niet mogelijk daar in de buurt een taxi te nemen ofzo?

Heeft er toevallig iemand rondritten van daar op gpx bestand ofzo? Kan ik mss op die manier makkelijk mijn ritten plannen. :)

Nog een vraagje over dat steile slingerwegje bij soria. Hoelang is dat ongeveer? Dat is toch inslaan bij het bord waar staat verboden voor fietsers?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 31 jan 2018 07:12

wezn schreef: 30 jan 2018 20:31 Heeft er toevallig iemand rondritten van daar op gpx bestand ofzo? Kan ik mss op die manier makkelijk mijn ritten plannen. :)
Ik heb in het verleden eea op every trail gezet, wat nu alltrails.com heet.
Via deze link https://www.alltrails.com/members/fred- ... recordings kan je inzoomen op GC en staan 27 ritjes. Daar zit vast wel eea bij
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

slugbait
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 31 jan 2018 08:24

wezn schreef: 30 jan 2018 20:31 Laatste keer dat ik geweest ben, was die wegblokkade er ook al. Dus idd niet meer mogelijk om langs die weg volledige toeren te doen. En ernaast rijden riskeer ik toch liever niet. Is het eigenlijk niet mogelijk daar in de buurt een taxi te nemen ofzo?

Nog een vraagje over dat steile slingerwegje bij soria. Hoelang is dat ongeveer? Dat is toch inslaan bij het bord waar staat verboden voor fietsers?
Taxi is zeker een mogelijkheid, ze zijn daar ook redelijk betaalbaar.

Over dat steile slingerweggetje: bovenaan staat het bord "verboden voor fietsers", onderaan niet. Het wordt dus afgeraden als afdaling, omhoog is geen enkel probleem. Ik ben daar wel eens afgedaald, maar dat is niet relaxt op de racefiets. Er waren een paar momenten dat ik vol in de remmen moest om niet frontaal op een fietser (op de verkeerde weghelft) uit de andere richting te botsen.

wezn
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 jan 2018 19:57

wezn 31 jan 2018 09:42

fredmtb-sport schreef: 31 jan 2018 07:12
wezn schreef: 30 jan 2018 20:31 Heeft er toevallig iemand rondritten van daar op gpx bestand ofzo? Kan ik mss op die manier makkelijk mijn ritten plannen. :)
Ik heb in het verleden eea op every trail gezet, wat nu alltrails.com heet.
Via deze link https://www.alltrails.com/members/fred- ... recordings kan je inzoomen op GC en staan 27 ritjes. Daar zit vast wel eea bij
bedankt, ziet er interessant uit! Kan ik alvast beginnen plannen :)

wezn
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 jan 2018 19:57

wezn 31 jan 2018 09:45

slugbait schreef: 31 jan 2018 08:24
wezn schreef: 30 jan 2018 20:31 Laatste keer dat ik geweest ben, was die wegblokkade er ook al. Dus idd niet meer mogelijk om langs die weg volledige toeren te doen. En ernaast rijden riskeer ik toch liever niet. Is het eigenlijk niet mogelijk daar in de buurt een taxi te nemen ofzo?

Nog een vraagje over dat steile slingerwegje bij soria. Hoelang is dat ongeveer? Dat is toch inslaan bij het bord waar staat verboden voor fietsers?
Taxi is zeker een mogelijkheid, ze zijn daar ook redelijk betaalbaar.

Over dat steile slingerweggetje: bovenaan staat het bord "verboden voor fietsers", onderaan niet. Het wordt dus afgeraden als afdaling, omhoog is geen enkel probleem. Ik ben daar wel eens afgedaald, maar dat is niet relaxt op de racefiets. Er waren een paar momenten dat ik vol in de remmen moest om niet frontaal op een fietser (op de verkeerde weghelft) uit de andere richting te botsen.
Mss toch overwegen dan om es de rijden tot de blokkade en dan taxi te nemen. Kan ik toch een rondrit richting tauropass doen.

Dat slingerweggetje, is dit lang? Ik had er eens ingereden, maar na enkele bochten teruggekeerd wegens wel heel erg steil, en heel slecht asfalt. Vertouwde het niet echt en dacht dat ik verkeerd zat. En idd afdalen is niet ideaal, heb ik gemerkt toen ik omdraaide. Heb me dan lang afgevraagd hoever ik nog zou moeten doorgereden hebben, en of het de hele tijd zo steil is...

slugbait
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 31 jan 2018 10:14

Het is dit segment op Strava: https://www.strava.com/segments/1206983?filter=overall

3.5 km à 8% gemiddeld. Dus niet heel lang en hij vlakt op het einde ook behoorlijk af.

DarklyDreaming
Forum-lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 aug 2012 10:01

DarklyDreaming 31 jan 2018 10:29

slugbait schreef: 31 jan 2018 10:14 3.5 km à 8% gemiddeld. Dus niet heel lang en hij vlakt op het einde ook behoorlijk af.
Laatste 800 meter is inderdaad bijna vlak, oftewel die eerste 2.7 km is stuk steiler dan 8% gemiddeld :)

Plaats reactie