Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Gran Canaria (Spanje)

jbams
Forum-lid
Berichten: 270
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 05 jan 2020 20:32

havana schreef: 05 jan 2020 16:12 En zojuist geland! Prima week vakantie met mijn gezin waarbij gelukkig genoeg plek was voor de fiets ;)

Rit 1: Mont Leon (62 km / 1300 hm)

Beetje traditie: eerste dag doe ik Mont Leon. Zo ook nu. Heerlijk weer, graad of 21. Eerst tegen de klok, daarna nog even het heen-enweertje naar Palmitos Park meegepakt. Taai doodlopertje wel! Ter verhoging van de feestvreugde ook nog even de Mont Leon met de klok mee. Prima eerste ritje, loopt helemaal niet slecht.

Rit 2: de noordkant (94 km / 2200 hm)

Meegeweest met een tour van Life On 2 Wheels. Man man man wat is die noordkant mooi. Ik had ‘m al 2x eerder gedaan, maar de route van vandaag was grotendeels nieuw voor me. Ik rijd het eerste deel met onze gids omhoog. Ik heb geen zin om te wachten op de rest van de groep, dus het laatste deel rijd ik solo. Alles lijkt goed te gaan maar in de afdaling naar Fataga kom ik ten val doordat ik verrast word door een windvlaag. Wat staat er veel wind deze week! In 10 jaar GC nog nooit zó heftig meegemaakt. Met alleen wat schaafwonden mag ik van geluk spreken. Ik kan de rit gewoon afmaken zoals gepland.

Rit 3: Passo Tauro 2x (87 km / 2100 hm)

Na een dagje rust / herstel ga ik vandaag, op nieuwjaarsdag, eens zien hoe het gaat. Ik heb geen duidelijk plan, het kan alle kanten op. Eerst de kustweg met de stormachtige wind in de rug richting Arguineguin. Dat is makkelijk zo. Daar landinwaarts. De klim begint pas na 14 km vals plat met veel wind. Wonder boven wonder loopt het prima en voor ik het weet ben ik bij het dorp. Daar linksaf het slingertjeweggetje op, dat er best goed bij ligt. Eenmaal aan de andere kant van de pas besluit ik om eerst helemaal naar de top van de pas te fietsen omdat ik weet dat daar een foodtruck staat. Even bijvullen, de Passo Tauro afdalen tot de T-splitsing, omdraaien en dezelfde weg weer terug. Wat is dit toch een fantastische pas. Die kan ik wel 100x opfietsen. Echt genieten.

Rit 4: Vecindario - Temisas - Maspalomas (71 km / 1600 hm)

Vandaag gaan we een paar uurtjes shoppen bij het winkelcentrum in Vecindario. En uiteraard heb ik de fiets ingeladen. Scheelt me immers 12 km saaie kustweg. Vanaf daar rijd ik eerst een stuk de Passo Herradura op. Maar al na een paar km sla ik rechtsaf voor de omweg richting Ingenio en Termisas. Een prachtige slingerweg waarbij je van dal naar dal rijdt. Heerlijk rustig ook. Opvallend is dat hier aanzienlijk groener is dan aan de zuidkant. Uiteindelijk kom je uit in St Lucia. Vandaar is het de geijkte route naar huis. Het is vandaag ietsjes frisser, dus de armstukken moeten aan. Dat mag de pret natuurlijk niet drukken.

Rit 5: Rondje Passo Tauro (79 km / 1600 hm)

Zoals bekend is de GC-500 na Taurito nog altijd afgesloten. Naast een hek is er nu ook een gemetselde muur, dus is er echt geen doorkomen meer aan. De politie controleert streng op fietsers die de snelweg nemen. Boete: €200. Mij sowieso te gevaarlijk. Ik fiets tot Taurito en neem vanaf hier een taxi. De boot nemen vanaf Puerto Rico is ook een goede optie trouwens. Ik deel de taxi met een andere fietser, kosten 8€ pp. Heel redelijk. Eenmaal aan de andere kant is de route doodsimpel. Passo Tauro op, slingerweggetje omlaag en via Soria weer terug. De laatste 9 km tegen de wind doen pijn, maar wel erg lekker gefietst.

Rit 6: Pico de las Nieves (97 km/2500 hm)

Als ik hier ben wil ik toch minimaal 1x op de top geweest zijn. Tijdens rit 2 kwam het er wegens tijdgebrek niet van, hoewel ik er dichtbij was. Vandaag dus op herkansing, en wel via de klassieke route. Ik ben pas net begonnen of Tadej Pogacar van UAE komt me voorbij geracet. Later nog een renner van Bora op het buitenblad :shock: Na 5 dagen fietsen voel ik de benen uiteraard wel, maar toch gaat het zeker niet heel slecht. Niet te veel op de cijfertjes letten maar gewoon lekker genieten en rustig omhoog bollen. In Ayacata even koffie en daarna de 3,5 zware km’s naar Roque Nublo overleven. Vandaar heb je het ergste gehad. Terug rijd ik via Presa las Niñas, want ik heb met het gezin afgesproken in Puerto de Mogan. De weg is hier nu grotendeels vernieuwd, maar nog niet helemaal klaar.
Nu nogmaals de Passo Tauro afdalen en dat is bepaald geen straf. Ik heb inmiddels ook weer wat vertrouwen in het dalen. Volle bak doorperen tot aan de kust. Daar laat ik mij de ijskoude Tropical halve liters prima smaken...

Cool!
Heb je een strava profiel waar ik je precieze routes kan afkijken?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27459
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 jan 2020 08:30

Ik heb ondanks druk van diverse fietsmaten nog steeds geen Strava...

[edit]

Onder hoge sociale druk heb ik dan maar een account aangemaakt, klik hier.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8446
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 06 jan 2020 21:03

havana schreef: 06 jan 2020 08:30 Ik heb ondanks druk van diverse fietsmaten nog steeds geen Strava...

[edit]

Onder hoge sociale druk heb ik dan maar een account aangemaakt, klik hier.
fiets.nl https://www.strava.com/clubs/fiets-nl
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

slugbait
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 22 jan 2020 23:13

Weer terug van een weekje Gran Canaria (zesde jaar op rij). Het weer was perfect: graad of 20 en strakblauwe luchten.

Het enige minpunt was het wielsetje (instapmodel Fulcrum) op de huurfiets (de nieuwe Cannondale Supersix Evo was verder erg plezant). Op de eerste serieuze rit brak er al een spaak in het achterwiel, halverwege tussen Mogan en La Aldea de San Nicolas. Na overleg met de fietsverhuurder (Freemotion) naar hun dichtstbijzijnde vestiging gehobbeld (Puerto de Mogan) en daar is er een nieuw wiel geplaatst. Ik mocht nog van geluk spreken dat er een wiel was, want er stonden bijna alleen maar fietsen met schijfremmen. Dat verpeste ook gelijk mijn poging om nog een keer de Valley of the Tears te bedwingen. Inmiddels was het al rond het middaguur en zijn we via de Tauropas terug naar Maspalomas gegaan. Aan het einde van de week zag ik dat ook het voorwiel niet helemaal recht meer was. Ik weet dat ik niet de lichtste persoon ben, maar mijn 85 kilo moeten die wielen toch wel kunnen verdragen.

Verder was Chris Froome met 5 andere Ineos-rijders aan het rondrijden op Gran Canaria. Ik ben het Ineos-groepje verscheidene malen tegengekomen, maar het hoogtepunt was afgelopen maandag toen Team Ineos bezig was met een klimtijdrit? Ik werd met tussenpozen van 1 à 2 minuten ingehaald door 6 renners van Ineos op de klim naar Soria; eerst 5 mindere goden (Dunbar, Knees, Puccio, Geoghehan Hart en nog iemand) en als laatste Chris Froome himself. Ze gingen uiteraard met veel gemak omhoog, maar het tempo van Froome lag wel een paar tandjes hoger dan de rest. Het zag er erg gretig uit.

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 23 jan 2020 07:21

slugbait schreef: 22 jan 2020 23:13Na overleg met de fietsverhuurder (Freemotion) naar hun dichtstbijzijnde vestiging gehobbeld (Puerto de Mogan) en daar is er een nieuw wiel geplaatst. Ik mocht nog van geluk spreken dat er een wiel was, want er stonden bijna alleen maar fietsen met schijfremmen. Dat verpeste ook gelijk mijn poging om nog een keer de Valley of the Tears te bedwingen.
Wist niet dat ze nog bikes met velgremmen verhuurde (bewuste keuze?).
Enne, de VOT: In 2018 gedaan en was van "eens en niet meer". Maar nu in maart zit een maatje van me gelijktijdig daar en heeft me opgenaaid om hem toch weer te doen. (blijft een speciale rit)
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

slugbait
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 23 jan 2020 08:34

Freemotion heeft nog steeds fietsen met velgremmen te huur, maar het is inmiddels een kleine minderheid.

Voor mij was een fiets met velgrem een bewuste keuze. De nieuwe Ultegra direct mount remmen zijn overigens erg goed.

martin b
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 aug 2013 15:12

martin b 10 mar 2020 10:31

Hallo

Volgende week zaterdag vliegen we naar gran canaria voor lekker weekje fietsen. 2 jaar geleden ook geweest maar nu het plan opgevat om een paar ritten vanuit het noorden te gaan maken. Nu dacht ik om ons met de taxi in san nicolas af te laten zetten om dan de gc-200 te nemen naar agaete. dan de gc293 om vervolgens via GC-220, gc-210 en de gc-60 weer terug te gaan naar maspalonas. Nu zag ik dat je de gc-200 niet door kan. alternatief is de gc-2 maar mag dit en is dit dan ook nog wel mooi om te doen?

Anders ga ik plan B doen en we ons laten afzetten stukje verder na de tunnel bij el risco om vandaar uit door te fietsen via Agaete tot los silos om dan te gaan klimmen via de gc-220 welke ook mooi schijnt te zijn.

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 10 mar 2020 10:50

Weet niet of ik het goed begrepen heb:
Volgens mij is de "beroemde" afsluiting niet meer van toepassing als ik deze rit https://www.strava.com/activities/3153549532 mag geloven.
Maar a.s. vrijdag weet ik meer, dan pak ik GC 500 vanaf Playa en kijken of ik naar Mogan kan.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27459
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 mar 2020 10:56

Deze persoon is over de muur geklommen. Niet aan te raden. Ofwel een taxi nemen ofwel de boot vanaf Puerto Mogan.

martin b
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 aug 2013 15:12

martin b 10 mar 2020 11:01

Maakte me nieuwsgierig naar de GC-500 maar dank Havana, had al zo'n vermoeden.
Het gaat mij vooral om de GC-200. die is toch ook door steenval onherstelbaar beschadigd?
en volgens mij mis ik weinig als ik via deGC-2 ga dan wel dat ik deze oversla en verderop laat afzetten om dan verder noordwaarst te kunnen

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 10 mar 2020 11:43

havana schreef: 10 mar 2020 10:56 Deze persoon is over de muur geklommen. Niet aan te raden. Ofwel een taxi nemen ofwel de boot vanaf Puerto Mogan.
Inderdaad, nog even gekeken en bij 1 van de comments staat dit:

Ja ist gesperrt. Man kann aussen vorbei an der ersten Mauer. Musst aber auf der Leitplanke laufen. Durch ein Loch kann man durch die zweite Mauer. Am besten nicht alleine

Valt me op dat op dit segment https://www.strava.com/segments/9595536 er dit jaar al 91 rijders zijn, maar Fredje gaat het niet gokken. Heeft al een keer een boete gehad (oortjes op de fiets). Voor 200 euro kan je ook 200 halve liters bier bij Engelse kroeg pakken...............
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27459
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 mar 2020 11:50

Gewoon lekker taxi nemen, kost je 15 euro's en je kunt gewoon lekker rondje Passo Tauro maken... Ik heb 'm destijds gedeeld met een Duitser, waardoor de totale kosten op €7,50 kwamen.

Plaats reactie