Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Gran Canaria (Spanje)

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 10 nov 2011 17:38

havana schreef:Is volgens mij allemaal prima voor elkaar. Die lui zijn uiterst professioneel en vriendelijk. Ze spreken ook goed Engels en uiteraard Duits want het zijn Duiters.

Ik ben net terug van de koninginnerit; kwam uit op 117 km met 2825 hm. Verslag en foto's volgen nog.
Maak ons maar lekker ;) Zometeen op de Tacx :(
YFood !!!

Gebruikersavatar
Volpi
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 aug 2011 18:49

Gebruikersavatar Volpi 10 nov 2011 18:50

razenderoeland schreef: Heeft iemand ervaring met de tochten die door Freemotion worden georganiseerd?
Afgelopen februari 3x met ze meegeweest. Wat mij betreft ideaal om te wennen en de leuke plekjes te leren kennen. Ze rijden (bij voldoende deelname) met 2 groepen. 1 groep rijdt tochten van ca. 70-90 km, de andere van ca. 100-120 km. Ben met beide groepen meegeweest, vond dat er qua snelheid weinig verschil in zat, maar in februari gaan de kilometers in heuvel/bergachtig gebied wel meetellen... ;). Groepen waren zo tussen de 15 en 25 deelenemers, van allerlei pluimage.

We hadden altijd 1 of 2 gidsen mee, die toch wel een behoorlijk stukje kunnen fietsen hoor. Lijkt me een vrij aardige baan trouwens.

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 10 nov 2011 19:29

Bedankt voor de snelle reacties. Overigens wordt het voor mij echt wel een duik in het diepe!! Tot op heden heb ik nooit meer bergop gereden dan dat wat hier op Texel mogelijk is. Enerzijds de badweg tegen een hoge duin op (200 meter en 15 hoogtemeters). De tweede mogelijkheid die ik hier al menigmaal heb gereden is de "hoge berg"hier op Texel (300 meter en 15 hoogtemeters).
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 nov 2011 19:49

Ach maak je maar niet druk ;) Ik reed zonder ook maar enige ervaring in de heuvels mijn eerste Marmotte. Ging prima, uitgereden.

Vandaag de koninginnerit. Niet zo lang als die van Amclassic-fan, maar toch een redelijk eindje. Heb me (net als maandag) laten droppen bij Puerto Mogán en ben vanaf daar begonnen aan de klim Degollada de la Aldea. Deze is niet zo lastig; onderweg krijg je nog wat afdalingen voorgeschoteld zelfs. Na 20 km en 750 hm sta je op de top. Er volgt een mooie afdaling (wel slecht wegdek) naar San Nicolas. Hier sla je rechtsaf maar vergeet niet eerst je watervoorraad aan te vullen want de eerst komende uren kom je niks tegen.

Wat volgt is een werkelijk schitterende weg die prachtig door het ruige landschap slingert. Je rijdt hier door een woeste kloof over een vrij smal weggetje. In het begin gaat het nog wat op en neer, waarbij het soms behoorlijk steil is. Je komt langs 2 stuwmeren; voor beide stuwmeren moet je een serie haarspelden overwinnen (zie foto) die zeer steil zijn (11-12%).

Afbeelding

Bij het tweede stuwmeer kun je zoals eerder vermeld kiezen om rechtsaf te slaan de “beruchte” klim richting El Carrizal maar ik koos ervoor om rechtdoor te gaan en via Artenara en Tejeda te rijden. Ik durf te beweren dat deze route bijna net zo zwaar is. Vanaf de afslag naar El Carrizal krijg je namelijk 10 km voor je kloten waarin je 1000 hm overbrugt. Percentages lopen op tot 14% en het wegdek is niet best.

Afbeelding

Onderweg zie je steeds de Roque Bentaiga en de Roque Nublo in de verte; een heel fraai gezicht.

Afbeelding

Pas in Artenara ben je boven. Hier kun je water kopen. Daarna volgt de korte afdaling naar Tejeda. Vanaf daar gaat het weer omhoog richting Ayacata. Dit geen super lastig stuk maar wel behoorlijk verraderlijk; het is langer dan je denkt en als je denkt dat je boven bent volgt er toch weer een nieuw stuk omhoog. Dit overkwam mij 3x. :shock:

Vanaf Ayacata is het weer de bekende route omlaag, via San Bartelomé en Fataga. In San Bartelomé kon ik de verleiding niet weerstaan om de lokale versie van de Redoute (20%) nog even mee te pakken.

Afbeelding

Moe maar voldaan, 117 km met 2825 hm. Linkje naar Garmin Connect.

eelcoz

eelcoz 10 nov 2011 20:05

.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 19 nov 2011 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 10 nov 2011 21:51

"In San Bartelomé kon ik de verleiding niet weerstaan om de lokale versie van de Redoute (20%) nog even mee te pakken."
Die is inderdaad grappig om te doen, ik kan het ook nooit even laten.
Overigens rondje vanuit San Bartelomé over de GC-60 richting Ayacata en dan iets voorbij Perera Alta rechts afslaan en dan de Gc-654 pakken richting Risco en Taidia en dan via de GC-65 weer terug naar San Bartelomé is ook aardig.
Zeker geen topasfalt, maar wel leuk als tussendoortje van zo'n 18 km.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 nov 2011 09:48

eelcoz schreef:Ziet er weer prachtig uit! Wat een contrast met mijn 2 uurtjes ploeteren door de kou en mist vanochtend (en ook nog een troosteloze omgeving). Kan ik niet een keertje ipv je vrouw mee naar Gran Canaria? ;)
Je kan beter Havana thuis laten en z'n vrouw wel mee nemen, anders heb je geen taxi :lol:

De G654 heb ik ook gereden toen ik er was. Maar daar moet je wel een beetje rustig doen. Het wegdek is niet heel slecht, maar er lagen toen nogal wat losse stenen. Het ging lang goed tot ik er 1 over 't hoofd zag in een afdaling en dus lek reed.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 nov 2011 14:13

Taxi is toch wel ideaal, want zo kun je meer van het eiland ontdekken zonder dat je hele stukken over die soms toch wel vervelende kustweg moet rijden. ;)

Afijn; vandaag de slotdag. Allereerst de lokale klim Alto de Pedro Gonzalez, aka de Mont Leon. Deze klim kun je van twee kanten doen. De mooiste (en makkelijkste) kant had ik al eens gedaan dus ik koos er nu voor om de moeilijke kant te nemen. Daar had ik achteraf spijt van; de makkelijke kant is echt veel mooier en heeft ook veel beter wegdek. Desondanks kom je enkele kasten van huizen tegen. De klim zelf is niet super lang en telt ook 'slechts' 500 hm. Het begin is wel behoorlijk steil, de rest valt mee.

Uitzicht op de 'mooie' kant

Afbeelding

Daarna maak ik me op voor de slotklim van deze vakantie, de Alto de los Corrales. Als het profiel bekijkt lijkt het nog allemaal behoorlijk mee te vallen. De percentages zijn echter behoorlijk vertekend, aangezien de weg de hele tijd op en neer glooit. De stijgende stukken zijn af en toe vreselijk steil, 10-12% met uitschieters naar 15% en zelfs even 19%. Een paar kilometer voor het einde van de klim volgt het hoogtepunt: een geweldig uitzicht op het dal van Cercados de Espino en het Taurogebergte..

Afbeelding

Afbeelding

Het is behoorlijk afzien (hartslag wil na 4 dagen fietsen nauwelijks meer in D3) maar toch bereik ik top. De weg loopt hier dood (of althans, hij wordt onverhard), dus je moet dezelfde weg terug. De afdaling is behoorlijk technisch maar erg fraai, mede dankzij het uitstekende wegdek. Als je deze klim doet moet je met volle bidons beginnen, want onderweg kom je niks tegen.

Kwam uit op 64 km met bijna 1500 hm. Linkje naar Garmin Connect. Aangekomen in Playa del Ingles lever ik mijn fiets in bij Freemotion en komt mevrouw havana (alias "de taxi" ;) ) mij weer ophalen. Het is een topweekje geweest met 435 km en 10.692 hm!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 nov 2011 16:36

Hier nog wat routes vanuit Playa del Ingles voor de liefhebber.

Playa - Roque Nublo (82 km met ca. 2200 hm) route
Dit is de meest "simpele" route die je kunt rijden vanuit Playa; richting de top en terug. Aangezien je dezelfde weg terug rijdt kun je zelf bepalen wanneer je omdraait. Ik heb de route niet verder getekend dan het kruispunt na Roque Nublo omdat het asfalt tot op dit punt uitstekend is. Eventueel kun je vanaf daar nog verder richting de top (+7 km / 300 hm), maar wees gewaarschuwd want het asfalt is extreem slecht. Onderweg zijn voldoende mogelijkheden om eten en drinken te kopen of even koffie te drinken (bijv. Casa Melo in Ayacata, die populair is bij fietsers.) Profiel.

Monte Leon (30 km met ca. 500 hm) route
Het kortst mogelijke rondje vanuit Playa del Ingles. Ideaal voor een rustdag of laatste dag. Ik raad aan linksom (d.w.z. tegen de klok in) te rijden omdat die klim geleidelijker is en bovendien veel beter wegdek kent.

Monte Leon + Alto de los Corrales (63 km met ca. 1500 hm) route
Dit is een variant op het vorige rondje, aangevuld met de Alto de los Corrales. Let op: deze laatste klim loopt zeer onregelmatig en bevat zeer steile stukken! De weg loopt dood dus eenmaal boven dezelfde weg terug nemen. Op de laatste klim zijn geen winkels of bars!

Soria route 1 (70 km met ca. 1100 hm) route.
Deze route voert naar het stuwmeer bij het plaatsje Soria. De klim staat bekend onder de naam Passo Tauro of Presa de Salto del Perro. Je klimt helemaal door tot de weg ophoudt en vanaf dat punt keer je om en fiets je dezelfde weg terug. De eerste 25 km van deze route zijn redelijk vlak, daarna begint het serieuze werk. In het dorpje Soria zijn genoeg winkeltjes om drinken / eten te kopen. Profiel.

Soria route 2 (85 km met ca. 1725 hm) route
Deze route lijkt op de vorige, maar in plaats van door te rijden tot voorbij het stuwmeer sla je voor het dorp linksaf. Het weggetje dat volgt bevat de nodige zeer steile haarspelden en het wegdek is niet zo best. Eenmaal boven klim je langs het meer Presa de las Niñas nog zo'n 7 km tot Ayacata. Daar begint de afdaling richting Playa del Ingles. Deze route laat je in San Bartelomé de "mini Redoute" (20%) nog even meepakken, dus wees gewaarschuwd. Route is eventueel nog uit te breiden door bij Ayacata nog verder te klimmen richting Roque Nublo of zelfs tot de top.

Soria route 3 (100 km met ca. 2300 hm) route
Deze route is vrijwel gelijk aan de vorige, alleen pak je na het bereiken van de top van de klim naar Soria nog de andere kant mee. Dat betekent dat je linksaf slaat, afdaalt, aan de voet omdraait en weer omhoog klimt. Eenmaal bij de afslag ga je rechtdoor en is de route weer gelijk aan de route hierboven.

Passo Herradura (64 km met ca. 1200 hm) route
Bij deze route ga je eerst richting het oosten. De eerste 12 km zijn geen pretje; de weg is druk, glooiend en er staat vaak wind. Als je 's ochtends vroeg vertrekt staat er vaak veel minder wind. Eenmaal van de grote weg af kom je in een oase van rust. De pas zelf is prachtig. St. Lucia is een uitstekende plek om even te stoppen. Profiel.

Passo Tauro (97 km met 2150 hm) route
Om deze route te rijden moet je dik 40 km (glooiende) kustweg pakken, maar het is de moeite waard. Meestal heb je wind mee en de weg is veel mooier dan in de andere richting. Vanaf Puerto Mogán begint 't omhoog te lopen, maar de echte klim begint pas een km na het dorp Mogán. Het wegdek is op moment van schrijven (2011) zeer goed tot aan het meer Presas de las Niñas. Vanaf hier is het nog zo'n 7 km klimmen naar Ayacata. Vanaf daar pak je weer de bekende route naar huis of je klimt nog even verder tot de top. Profiel.

Koninginnerit (125 km met 3200 hm) route
In deze route overwin je drie passen; allereerst de klim naar Soria, vervolgens de Degollada de la Aldea en tot slot (een deel van) de klim naar de Pico. Let op: deze route bevat een extreem steil stuk; de klim naar El Carrizal bevat een aantal extreem steile km's met pieken tot bijna 20%. Eventueel is deze rit nog uit te breiden door bij Ayacata verder te klimmen richting Roque Nublo (+ 3 km en ca. 300 hm) of helemaal naar de top (+11 km en 600 hm). Kies je voor de laatste optie moet je rekenen op zeer slecht asfalt de laatste 4 km. Als je deze route rijdt moet je hoe dan ook water bijvullen in San Nicolas aangezien je daarna een hele tijd niks meer tegen komt.

Pico van de steilste kant (102 km met 2400 hm) route
Deze route is niet voor watjes. Eerst pak je een stuk saaie kustweg, waar de wind vaak op kop staat. Bij El Doctoral ga je landinwaarts. Daar begint de klim naar Aguïmes en Ingenio. In dit stuk heb je ongeveer 500 hm overbrugd. Je rijdt vervolgens Ingenio uit over de GC-120 richting La Pasadilla, waar een bar zit waar je water kunt kopen. Na Pasadilla krijg je een stuk voor je kiezen dat weinig onderdoet voor La Redoute. Eerst een kilometer van gemiddeld 14%, daarna eentje van 12% en vervolgens nog 10%. Dit alles met pieken boven de 19%. Als je denkt dat je dan klaar bent heb je het mis. Het gehele stuk naar Cazadores is vreselijk zwaar. Vlak voor Cazadores sla je linksaf de GC-130 op richting de top. Het stuk dat nu volgt is langer dan je denkt en ook zeker niet van de poes. Als klap op de vuurpijl is het wegdek vanaf Ingenio naar de top ook zeker niet fraai. Eenmaal boven ben je de koning te rijk. Op de top staat vaak een kar waar je water kunt kopen. De getekende route laat de laatste 2 km naar de top links liggen omdat het wegdek daar vreselijk slecht is, maar uiteraard kun je daar wel voor kiezen (4 km / 200 hm).
Laatst gewijzigd door havana op 28 mei 2013 12:01, 11 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 01 dec 2011 14:24

Zoals eerder vermeld zit ik half januari op GC. Gezien de reacties hier wordt er daar genoeg gefietst. Nu zou ik graag weten welke fietskleding ik daarnaar toe mee moet nemen. Bij 20 graden op zeeniveau kun je prima fietsen, maar hoe warm/koud is het dan bovenop de bergen daar?
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 01 dec 2011 14:27

Tot 1000m slechts een paar graden kouder. Daarboven kan het in de winter soms sneeuwen, maar vaak komt dat niet voor. Ik raad je aan een set armstukken en een regenjasje mee te nemen. Zie ook dit topic.

rene-canyon
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 06 apr 2010 21:11

rene-canyon 29 dec 2011 19:26

Hoi havana,

Dank voor de mooie foto's.Zit er aan te denken om in maart of april ook een weekje naar Gran Canaria te gaan.
Kort vraagje over de fiets huren bij Freemotion; lever je de fiets s'avonds weer in , of heb je deze meegenomen naar de hotelkamer?

Plaats reactie