Alles over vakanties op én met de fiets

Vikingtour

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 09 jul 2008 15:52

Op veler verzoek ;-)! Ik zal proberen jullie vanaf volgende week zaterdag op de hoogte te houden van mijn belevenissen in Noorwegen. Ik weet alleen niet hoe moeilijk/makkelijk het zal zijn internet toegang te krijgen tijdens de tour.

Om jullie alvast in de stemming te krijgen leek het me wel leuk om ook iets over de aanloop naar, etc. te vertellen. Vandaar:

Vikingtour deel 1: Hoe is het zo gekomen

Eerst maar eens wat over mezelf: Vanaf 1998 aan het spinnen en vanaf 2002 in m’n vrije tijd spinning-instructrice. In 2003 een racefiets gekocht en vanaf 2004 regelmatig een zondagochtend-rondje met een groepje vrienden, maar dat stelde verder nog niet veel voor. Via een vriendin me eind 2005 aangesloten bij een groepje van 10 vrouwen van VWV Langszij die in 2006 de Dolomietenmarathon gingen rijden. Met welgeteld 1200 kilometers in de benen de “medio corso” van de Dolomietenmarathon met goed gevolg volbracht. Datzelfde seizoen de Petite Crique (100 km, korte versie van de Velomediane Claude Criquelion) gereden in een tijd van 5 uur.

In 2007 tot eind juni naast het spinnen nauwelijks op de fiets gezeten. Daarna de smaak weer te pakken gekregen en de trainingsarbeid opgevoerd naar 10-12 uur per week. Wederom de Petite Crique, maar nu in een tijd van 4 uur en 15 minuten, dat smaakte naar meer…

De winter goed doorgekomen met spinnen, mountainbiken (opgepakt om m’n stuur- en daaltechniek te verbeteren) en een beetje hardlopen. Eind januari de mtb weer omgeruild voor de racefiets. Er stond nl. begin maart een weekje Tenerife met een vriend op het programma en daar moest ik toch wel al wat kilometers voor in de benen hebben. Tenerife verliep goed, met als hoogtepunt de rit naar de Teide met zo’n 2500 hoogtemeters in 90 km. Terug in Nederland werd door die vriend geopperd dat ik wel mee kon naar de Vikingtour.

De schrik sloeg me om het hart toen ik de site eens ging bekijken. Een cyclo van een week lang, 700 km en 11.000 hoogtemeters, compleet met proloog en tijdrit. Je fietst van etappeplaats naar etappeplaats en overnacht onderweg in sporthallen of scholen. Twijfel, twijfel. Heel zwaar, maar ook wel heel stoer om aan mee te doen. Opluchting: escape-route gevonden! Je kunt nl. ook in de tourklasse meedoen. Dan mag je ’s ochtends vroeger starten en je hoeft niet het volledige parkoers te rijden. In de 2e en 3e etappe zou je dan de zwaarste klimmen (en die zijn echt behoorlijk pittig!) kunnen skippen omdat die in een lus aan de doorgaande route liggen. Ook tijdrit (5e etappe, 18,5 km bergop) zou je kunnen skippen zodat je de die dag een rustdag hebt. Zo durf ik het wel aan, dus ingeschreven.

Nu is het een kwestie van veel trainen en kilometers maken. Op dinsdag de training van Langszij, op woensdag m’n spinninglessen, soms op donderdag nog een rondje en dan het weekend voor de langere trainingen. Veenendaal-Veenendaal gereden, de Steven Rooks Classic, de Fietschallenge, en alles loopt naar trevenheid. In de tussentijd hebben zich nog twee man bij ons groepje aangesloten. Nu ga ik dus met 3 snelle mannen die kant op, want alledrie hebben ze een amateur-licentie (2x A, 1x B).

Dan komen ze met een plannetje: als ik in plaats van tourklasse raceklasse zou gaan rijden kunnen we naast ons individuele klassement ook nog in het teamklassement (teams van 4 personen) meedoen. Weer twijfel, dan wordt het wel zwaarder, want dan moet er ook nog een ploegentijdrit gereden worden. Bovendien liggen onze capaciteiten wel heel ver uit elkaar. Ze wagen een poging bij een andere Nederlander die ook op de deelnemerslijst staat. Jammer genoeg hapt hij niet toe. Dan ligt het balletje dus weer bij mij... Het begint toch wel te kriebelen en voel me ook wel gevleid. Een trainingsweekend eind mei in Zuid-Limburg met Langszij verloopt bijna euforisch. Ik begin steeds beter te klimmen (toch al niet m’n zwakste punt) en ik kan met de beste vrouwen mee omhoog. Daar zullen de 9 kilo’s die ik kwijt ben sinds ik de zomer daarvoor serieus aan de slag ben gegaan ook wel wat mee te maken hebben ;-) Ik besluit voor de dood of de gladiolen te gaan en me over te laten plaatsen van de tour naar de race. Wordt vervolgd…

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 09 jul 2008 18:30

Klinkt goed, enige vorm van jaloezie kan ik geloof ik niet onderdrukken! ;)

Zoals hierboven al aangegeven is het naast genieten van de schitterende omgeving ook echt doorwerken hoor. Op de website is het één en ander aan informatie terug te vinden: http://www.vikingtour.no

Neem je klimverzet maar mee!

Ik zet deze heel voorzichtig alvast met potlood in de agenda voor volgend jaar. Hebben we mooi nog even de tijd om een fiets forum ploeg samen te stellen. :)

kweekel
Forum-lid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26 okt 2006 21:38
Locatie: Annen (drenthe)

kweekel 10 jul 2008 11:47

Heb vorig jaar deelgenomen in tourklasse, gelukkig maar, want de wedstrijd ging snoeihard (veel etappes >36 km/hr, ondanks de vele hoogtemeters). Reden toen meer dan 300 renners mee. Dat was indrukwekkend veel.
Jan

kweekel
Forum-lid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26 okt 2006 21:38
Locatie: Annen (drenthe)

kweekel 10 jul 2008 12:42

Jan

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 10 jul 2008 14:21

Ziet er prachtig uit.

Hoe moet ik het verschil zien tussen de toerders en de competitie? Zijn die laatste echt allemaal amateurs die wedstrijden rijden of zitten er ook veel fanatieke toerders tussen die het gewoon leuk vinden om een klassement bij te houden?

Als ik meedoe is het pas volgend jaar maar je kunt het maar vast weten.....


moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 10 jul 2008 14:26

[quote="Bottecchia"]Ziet er prachtig uit.

Hoe moet ik het verschil zien tussen de toerders en de competitie? Zijn die laatste echt allemaal amateurs die wedstrijden rijden of zitten er ook veel fanatieke toerders tussen die het gewoon leuk vinden om een klassement bij te houden?

Als ik meedoe is het pas volgend jaar maar je kunt het maar vast weten.....

[/quote]

Zou ik ook wel willen weten.
Deze week lijkt me een ontzettend gave ervaring om mee te maken en staat sinds vandaag op de wensenlijst. Is het niet volgend jaar, dan het jaar erop.

kweekel
Forum-lid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26 okt 2006 21:38
Locatie: Annen (drenthe)

kweekel 10 jul 2008 15:20

Iedereen rijdt in z'n eigen klasse, het veld lag vorig jaar alle dagen volledig uit elkaar.
Het is echt van alles wat. idd veel fanieke toerders aanwezig. en veel duitse en noorse licentierijders.
Jan

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 10 jul 2008 15:41

Ik heb een spreadsheet gezien van de resultaten van vorig jaar. Van de mensen die alle etappes in de race voltooid hebben heeft de winnaar er zo'n 14 uur over gedaan en de langzaamste zo'n 23 uur. Dus binnen de race is er al heel veel verschil. Je kunt ook gewoon in de race starten en als je het niet helemaal redt terugvallen naar de tourklasse. Kortom, het niveau varieert heel erg. Als ik de opmerking lees dat er snoeihard gereden wordt vooraan met gemiddelde van 36 per uur dan denk ik: ik peddel wel gewoon op m'n eigen tempo achteraan mee, en hopelijk ben ik dan niet de enige. In de tijdschema's van de organisatie wordt voor de meeste etappes voor de snelste rijders een gemiddelde van 36 voorzien en voor de langzaamste een gemiddelde van 18.
@Bottecchia: Klimverzet is al gemonteerd: ik heb voor een triple en achter een 27, dus met 30x27 lukt het hopelijk wel. Al voorzie ik tijdens de laatste etappe wel een stukje lopen op de Stalheimskleiva (bijna 2 km aan 18% gemiddeld!)

kweekel
Forum-lid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26 okt 2006 21:38
Locatie: Annen (drenthe)

kweekel 10 jul 2008 16:45

Dat ding in de laatste etappe is idd een loodrechte muur! Niet normaal, stukken dik boven 20%!
Jan

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 10 jul 2008 17:44

Jan, ik weet dat jullie vorig jaar de Dalsnibba niet hebben kunnen doen omdat de etappe ingekort was. Maar de Juvashytta hebben jullie wel gedaan. Hoe was die? Want die baart me toch ook wel wat zorgen. Aan de andere kant: 30x27 schakelen, verstand op nul, blik op oneindig en heeeeeeel langzaam naar boven, dan moet ik er uiteindelijk toch wel komen...

(voor de niet-insiders: de beklimming van de Juvashytta is 14,5 km, gemiddeld zo'n 10% en met enkele kilometers onverhard (gravel)).

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 22 jul 2008 00:11

De eerste keer dat ik jullie een update kan sturen en nu al moet ik met een trieste mededeling komen. Maar daarover later meer.
Allereerst, het is hier daadwerkelijk schitterend. We zitten vanavond direct aan het Geiranger fjord, het mooiste fjord van Noorwegen. Supermooi. Ook de etappes tot nu toe gaan door de schitterendste landschappen. Alleen daarom is het al zeer de moeite waard om mee te doen.
Het begon allemaal heel voorspoedig. Ik reed een goede proloog, sneller dan ik gedacht had. Gisteren ben ik een beetje te snel gestart, kreeg het daarom in het middenstuk, waarin ik helemaal alleen kwam te zitten, zwaar, maar kwam daarover heen en kon redelijk finishen (totale etappe iets boven de 140 km met aan 3 klimmen, gemiddeld 24,5 gereden, is voor mijn doen redelijk goed). Vanochtend hadden we eerst 60 km te fietsen voor de officiele start met daarin al een flinke klim. Het ontbijt wilde al niet echt soepel naar binnen, maar toch zoveel mogelijk naar binnen gepropt om brandstof te hebben. Na de officiele start werd voorin heel tactisch gekoerst, waardoor ik de eerste 30 km bij de grote groep kon blijven. Daarna een hele lange klim, 7,5%. Hoe verder ik op de klim kwam hoe slechter ik het kreeg. Maag speelde op en ik zag groen van de misselijkheid. Me uiteindelijk toch de klim op weten te hijsen waar een voorraadpost was, maar daar ging het mis en kwam bijna alles weer naar buiten. Helaas kon ik hierdoor de etappe niet afmaken en ben ik nu teruggevallen van de race naar de touring klasse. Ik voel me wel al wat beter, en ga morgen proberen rustigjes aan te rijden. De superlastige klim op het eind (Juvashytta) ligt aan een lus aan het parkoers en kan ik dus laten liggen. En dan maar hopen dat het de dag daarna gewoon weer beter is, dan rij ik alle etappes gewoon in de touring uit. Ben wel een beetje ontgoocheld, maar het is niet anders. En er valt nog genoeg te genieten!

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 23 jul 2008 11:57

Dat is jammer zeg. In de touring klasse kun je natuurlijk net zoveel genieten van de omgeving dus daar zou ik m'n plezier in ieder geval niet door laten bederven. Maar het is natuurlijk niet lekker als je een rit niet kunt afmaken. Enig idee waardoor het kwam? Gewoon niet helemaal fit of toch iets verkeerds gegeten of zo?

Hopelijk gaat het de komende ritten beter!

Plaats reactie