Alles over vakanties op én met de fiets

Vikingtour

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 23 jul 2008 23:51

Ik denk dat het de combinatie was van anders ontbijten (ze hebben hier alleen melk bij de muesli en dat lust ik niet, dus was verplicht brood te eten wat er bij mij 's morgens heel slecht in gaat) en iets anders in de bidon als anders. Daar heb ik dus van geleerd, ga nu iedere dag yoghurt halen in de supermarkt voor m'n ontbijt, en gebruik alleen m'n eigen mixje voor de bidon.
Gisteren was eigenlijk een prima dag. Eerst de klim omhoog vanuit het Geirangerfjord (schitterend fjord trouwens, echt zo'n VVV-plaatje) 16 km 9-11% die kon je in je eigen tempo doen. Ging best weer goed. Daarna was de etappe door wegwerkzaamheden noodgedwongen veranderd in een geneutraliseerde groepsrit tot aan de volgende slaapplek. Voor mij prima, kon ik lekker in de grote groep hangen. Daarna startte pas de race voor nog 20 km tot het begin van Juvashytte-klim, en daarna de klim. Die heb ik dus niet gedaan. Was heel zwaar hoorde ik, maar boven op de top waren er rendieren! Een van de snelle mannen uit het groepje waarmee ik ben had er bijna nog een onder de wielen tijdens de afdaling... Hij heeft trouwens al sinds dag 1 de leiderstrui in de klasse 40-49 jr. en is vandaag weer wat verder uitgelopen. Prima stemming dus in ons kamp.
Vandaag heb ik goed gereden, 110 km met twee klimmen van 9-11%, 1 korte en 1 langere. Gereden met een gemiddelde van 23 terwijl ik bijna de hele dag alleen tegen de wind in heb gereden. Heb dus besloten dat ik morgen gewoon de tijdrit ga doen, om te zien wat voor tijd ik kan scoren. Het is morgen 18,5 km, eerst 14 km vals plat en op het eind 4,5 km klim, 11 %.
Het landschap blijft trouwens schitterend. Op de lange klim vandaag langs bergmeertjes, tussen de sneeuw door, en de laatste 30 km langs het fjord, met donkerblauw/groen water. Aan het eind van het dal waar we nu zitten begint de Jostedalen gletscher, schijnt de grootste van Europa te zijn.
Als je de Viking tour wil gaan doen heb ik wel 1 raad: neem je winteruitrusting mee. De klimmen zijn niet eens zo hoog, maar het is iedere keer boven koud en winderig.
Beenstukken, armstukken, overschoenen, windbreaker, je hebt ze echt nodig. En dan hebben wij nog goed weer! Het wordt steeds warmer en de zon komt er steeds vaker bij, ze beweren dat de komende dagen de hoogzomer weer terug komt in Noorwegen. Lijkt dus perfect voor de etappe van vrijdag waar we twee uur op een boot door het Sognefjord varen. Kunnen we lekker de toerist uithangen en foto's maken. Daarna meteen aan de bak voor die muur waar @kweekel het over had. Maar het gaat weer goed met me en ik heb er zin in!
@Botecchia: Niet over twijfelen, gewoon gaan rijden volgend jaar, het is hier gewoon superleuk, leuke mix van snelle mannen/vrouwen en langzamere, leuke mix van nationaliteiten, supermooi land en een bijzondere ervaring. En wie weet ga ik volgend jaar mijn revanche wel nemen en de race toch uitrijden...

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 24 jul 2008 01:01

Mooi zo, je hebt de stijgende lijn dus weer te pakken. Het klinkt allemaal erg gaaf.

De rit staat voor volgend jaar inmiddels ook wel met stip op mijn verlanglijstje. Ik moet alleen nog even kijken of het een beetje in de planning gaat passen. En daarnaast moet ik natuurlijk een ploeg formeren...:)

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 30 jul 2008 18:55

Zo, eindelijk tijd voor m’n verslagje van de laatste dagen Vikingtour. Na weer lekker gereden te hebben in de 4e etappe was ik er op gebrand goed te rijden in de tijdrit. Advies ingewonnen bij m’n snelle reisgenoten en dus: alle niet-noodzakelijke ballast van de fiets af. Geen zadeltasje, slechts 1 kleine bidon, wel rood achterlichtje vanwege de tunnel. Na het vroege ontbijt 1 uur van tevoren op de fiets gestapt om warm te rijden. Daarvoor het eerste deel van het parcours gebruikt zodat ik dat meteen verkend had. De hobbels in dat glooiende stuk waren allemaal kort, dus strategie: niet terugschakelen maar staand het laatste stukje nemen. Een paar keer achter elkaar de hartslag geleidelijk flink laten oplopen en daarna weer laten terugzakken. Kortom, aan de voorbereiding kon het niet liggen. De mannen lagen toen nog lekker te knorren, want ik moest een uur eerder starten. De twee dames voor mij reden niet, maar de tijd moest wel gewoon verstrijken, dus ik had een gat met 3 minuten met mijn voorgangster. Jammer, dacht ik nog, niet iets om naar toe te rijden… Bovendien startte een sterke Noorse 1 minuut achter mij, dus die zou me al snel voorbij gaan. Toen eindelijk van start. Het liep meteen lekker, ik kon de snelheid goed vasthouden, en het bleef lekker lopen. Na een tijdje verbaasde ik me dat Tone (de Noorse) nog niet voorbijgekomen was. Wat later nog meer verbazing: daar fietste mijn voorgangster. Nog meer gefocused reed ik er naar toe. En ja hoor, daar had ik haar te pakken. En pas zo’n kilometer voor het begin van de klim kwam Tone voorbij, “good job!” hoorde ik haar in het voorbijgaan zeggen (dit is trouwens heel kenmerkend voor de sfeer tijdens de Vikingtour). Daarna rechtsaf naar de klim en de tunnel in. Dit was gaaf: vanwege het slechte licht had de organisatie waxine-potten aangestoken en halverwege de tunnel stond een wagen van de organisatie in een inham van waaruit luid rock-muziek klonk (de mannen hadden het minder getroffen, zij hadden een soort Keltische muziek). De klim was uiteraard zwaar (11%), maar op m’n kleine verzetje kon de trapfrequentie aardig vasthouden. En waarempel, daar fietste de Duitse die 5 minuten voor me gestart was. Ze had het heel zwaar, maar kon nog “well done” tegen me zeggen toen ik voorbij kwam. De laatste kilometer, ik werd nog ingehaald door zo’n klein guppie uit de M17-22 klasse, maar dat deed er niet meer toe. De laatste vijfhonderd meter waren wat vlakker, dus nog twee tandjes bijschakelen en staand over de finish. Daar kon ik even niets anders dan over m’n stuur hangen en uithijgen, maar het herstel volgde al snel. De bevoorradingspost boven had heerlijke stukken fruit (watermeloen!), koekjes en chocola. Dat hadden we ook wel verdiend. Het was zulk heerlijk weer boven (strakblauwe lucht, zonnetje, 23 graden), dat ik met Katja (andere Hollandse deelneemster) besloot op de mannen te wachten en iedereen die intussen aankwam aan te moedigen zo snel mogelijk over de finish te gaan. Mijn doel was trouwens onder het uur te rijden en dat was ruimschoots gelukt: 58.55. Nadat de mannen gefinisht waren zijn we relaxed afgedaald en onderaan de klim zijn we met een groepje Nederlanders, Belgen, Noren en Zweden verder het hoofddal ingereden. Na zo’n 25 kilometer kwamen we bij de Nigardsbreen, een gletscher die daar naar beneden komt gebogen en uitmondt in een azuurblauw bergmeer. Helaas had niemand een camera bij zich (die neem je natuurlijk niet mee als je een tijdrit rijdt) maar de plaatjes staan wel op m’n eigen harde schijf opgeslagen. Wat was dit mooi en het paste helemaal in de spirit van deze superdag.
En toen was het al weer vrijdag, de laatste etappe. Eerst 40 km in je eigen tempo naar Kaupanger. Hier vertrok de boot voor een 2,5 uur durende tocht over het Sognefjord. Het weer was wederom goed, wolkenloos en nog weer twee graden warmer dan de dag er voor. Het moet voor de andere passagiers op de boot trouwens wel een vreemde gewaarwording zijn geweest: 130 racefietsen en 130 wielrenners c.q. wielertoeristen aan boord. Op de boot heb ik me eens flink uitgeleefd met m’n nieuwe digitale camera, kon ik die ook eens uitgebreid uitproberen. Na nog wat eten en drinken kon de etappe dan in Gudvangen eindelijk beginnen. Met na 10 kilometer “de Muur” oftewel Stalheimskleiva. Tekst van de vikingtour site: “Stalheimskleiva is the steepest stretch of Norways State road system. The turns makes it impossible to measure the profile along the center line, but our attempts all show 18% avg. in 1.85 km.” Sommigen begonnen al meteen te lopen, maar ik gaf me niet zo snel gewonnen. Samen met een Zweed kwamen wij nog het verste van ons groepje, maar verder als halverwege kwamen ook wij niet. Uiteindelijk ben ik er nog niet uit wat nu vermoeiender is: lopen of fietsen. Het laatste stukje uiteindelijk toch weer fietsend kunnen doen. Na nog een tussenklim die niet al te steil was werd het tijd voor het laatste kunstje: De Vikafjell. Dat bleek nog een aardig pittige klus, maar ik werd over de finishlijn geschreeuwd door mijn reisgenoten. Meteen na de finish wachtte de bevoorradingspost met allerlei lekkers. De loslopende schapen zagen al die bezwete fietsers kennelijk als wandelende zoutblokken, want ze likten gewoon het zweet van je benen. Nu was het nog maar een kwestie van jezelf van de Vikafjell af naar beneden laten vallen naar Vik waar we een week geleden gestart waren. Na lekker eten in de plaatselijk pub en de prijsuitreiking was het dan echt over. Een unieke ervaring en heel veel indrukken rijker ben ik zondagavond teruggekomen. Het is absoluut de moeite waard geweest! Ik zal dit weekend eens gaan kijken of ik kan uitvogelen hoe ik wat fotootjes kan posten dan kunnen jullie een kleine indruk krijgen van hoe het was.

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 01 aug 2008 12:17

Mooie prestatie. Mijn enthousiasme voor deze tocht is weer wat groter geworden. We zien de foto's graag verschijnen!

Op de website van de organisatie is al iets terug te zien:

http://www.vikingtour.no/presse/pressebilder.html

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 01 aug 2008 16:43

Johannes, de fotograaf van de organisatie, gaat nog meer foto's op de site zetten. Daar moet je alleen nog even voor wachten want hij vertelde dat hij aansluitend aan de Vikingtour eerst nog 2 weken met vakantie ging. Nog even geduld dus.

kweekel
Forum-lid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26 okt 2006 21:38
Locatie: Annen (drenthe)

kweekel 02 aug 2008 01:28

Carla, gezien je tijden van de twee tijdritten heb je hartstikke goed gefietst. Proviciat! Je verslag klinkt heel aantrekkelijk en nodigt uit om deze tocht nog maar weer eens een keer te gaan rijden. Zo te zien hadden jullie ook beter weer dan wij. Vorig jaar konden velen de Juvashyte niet meer afdalen en zijn in busjes teruggegaan. Hun fietsen kwamen later nog apart omlaag. Heb 'm zelf maar een bocht of 4 gereden en teruggegaan vanwege het slechte weer.
Mooie verslagen om te lezen en mogelijk een gezelligere wat intiemer groep renners (wij waren met +/- 350, wel erg massaal, maar wel ontzettend lachen op de veerboot.
Jan

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 21 aug 2008 12:29

De Viking tour staat voorlopig met stip op 1 als het hoofddoel op de fiets voor 2009. Daarom ben ik alvast een beetje aan het kijken hoe het allemaal in z'n werk gaat. Ben ik in ieder geval op tijd....;)

Daarom heb ik een vraag aan de ervaringsdeskundigen hier op 't forum. Je kunt er voor kiezen om te overnachten in het valhalla camp of je regelt zelf je verblijf. Wat hebben jullie gedaan en hoe is dat bevallen?

En hoe hebben jullie het vervoer naar Noorwegen gedaan? Vliegtuig neem ik aan?

kweekel
Forum-lid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26 okt 2006 21:38
Locatie: Annen (drenthe)

kweekel 21 aug 2008 12:35

Ik heb in 2007 voor Valhalla gekozen en dat is me goed bevallen. Je slaapt dan in scholen, sportcomplexen en een keer zelfs in een bibliotheek. Er lagen gewoon mensen tussen de boekenstellingen. Goede sanitaire voorzieningen waren ook steeds ruim voorhanden.
Het eten was ook steeds heel goed geregeld (was niet inclusief, edoch zeer betaalbaar).
Een absolute aanrader wat mij betreft, zelfs met ruim 300 deelnemers.
Jan

paulusr3
Forum-lid
Berichten: 1491
Lid geworden op: 05 jul 2007 11:54

paulusr3 21 aug 2008 13:08

Ben er ook ernstig over aan het denken om volgend jaar, samen met m'n vriendin, deel te nemen aan de Viking Tour. Ljikt me echt een geweldige ervaring en weer eens iets anders dan de Alpen/Dolomieten etc...

Dat overnachten klinkt hetzelfde als bij de Transalp(die ik overigens nog niet gereden heb).

@Kweekel: hoe is de kwaliteit van de slaapgelegenheid?? Zijn er bedden/stretchers oid. beschikbaar, of moet je zelf dan ook alles meenemen (slaapzak-isomatje etc.). In dat laatste geval zou ik toch liever zelf iets regelen. Een fatsoenlijk bed is voor mij toch wel een belangrijke voorwaarde, zeker als elke dag flink aan de bak moet!
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 21 aug 2008 13:11

Op de website hebben ze het over een eigen slaapzak of matras. Dat moet je dus zelf regelen.

Ik neig er vooralsnog ook naar om toch zelf wat te regelen. Een goede nachtrust is belangrijk en af en toe een beetje privacy is ook wel lekker. Vanaf 1 september staat er op de site als het goed is meer info over adressen waar je zelf terecht zou kunnen.

kweekel
Forum-lid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26 okt 2006 21:38
Locatie: Annen (drenthe)

kweekel 21 aug 2008 15:19

Je moet alles zelf meenemen, matras, slaapzak etc. De meesten zijn zo moe, dat ze slapen als een blok. Ik kon er goed slapen, ook al waren er veel mensen. In scholen kun je vaak met een paar man/vrouw lekker in een klein klaslokaaltje liggen.
Lag heel vaak met mijn twee maten ergens apart.
Jan

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 21 aug 2008 15:52

Ik heb ook in het Valhalla geslapen. Als je in scholen slaapt is het heel goed te doen, want dan verspreidt iedereen zich over de diverse lokalen. Je ligt dan niet met een heleboel mensen in 1 ruimte. Bij de sporthallen moet je het een beetje taktisch aanpakken, er zijn vaak nog wel wat aparte ruimtes beschikbaar. Als je zorgt dat je vroeg bent (of 1 persoon in je groepje hebt die snel is ;-)) kun je alvast wat spullen in zo'n ruimte neerleggen en hoef je niet bij de grote groep in de grote hal te liggen. Je moet wel zelf matje/luchtbed en slaapzak meenemen. Eten was over het algemeen goed (wel zelf voor betalen maar niet duur), maar op de tweede dag hadden ze een restaurant ingeschakeld dat dat voor het eerst deed. Die waren er klaarblijkelijk niet aan gewend aan de hoeveelheden voedsel die wielrenners naar binnen werken. Ik denk dat ze waren uitgegaan van 1 bord pasta per persoon. Maar aangezien het een buffet was en de eerste mensen (uiteraard) wel 3 borden leegaten was er voor de mensen die later kwamen veel te weinig. Maar laten we dat maar op een incident houden. Verder was er in Lom (zit ook weer in het nieuwe etappe-schema) alleen maar soep als eten, maar in Lom zelf zijn ruim voldoende eetgelegenheden om je honger te stillen. Ik heb gezien op de website dat de route voor volgend jaar bijna compleet anders is. Verder is er geen proloog maar een hele etappe op de eerste dag. Voor wat betreft route en zwaarte kan ik er dus niet veel van zeggen.

Plaats reactie