Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsen in Amerika

wimzelf
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 feb 2010 16:08

wimzelf 06 feb 2010 16:27

Ik heb mezelf ten doel gesteld om van de zomer van Vancouver naar San Diego te fietsen. Cycling the Pacific Coast noemen ze het daar.
Nu ben ik nooit in Amerika geweest, en zou graag wat ervaringen willen horen van iemand die daar meer bekend is, met de fiets dus.

Dus heb je tips, nuttige weetjes of ben je bereid je ervaringen te delen, dan hoor ik dat graag. Alvast bedankt!

paulusr3
Forum-lid
Berichten: 1491
Lid geworden op: 05 jul 2007 11:54

paulusr3 06 feb 2010 16:33

Lijkt me een prachtige tocht. Lijkt me ook vrij gevaarlijk....hou daar rekening mee.
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;

jc14
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 jul 2006 18:02

jc14 06 feb 2010 19:47

Ik heb een half jaar in Davis gestudeerd (vlakbij Sacramento) en heb toen heel veel gefietst op de racer. Nooit op Highway nr1 overigens. Highway nr1 is prachtig mooi en zal wel uitdagend fietsen zijn, want het is er nooit vlak. Ik fietste vooral in de Valley, waar het erg warm was (rond de 35 graden) en in de coastal range met onverwachts steile klimmen zoals Mix Canyon road met een mijl aan meer dan 20 procent. Aan de kust zal het minder warm zijn, tot je echt zuidelijk komt bij LA. Als je verder van de kust gaat, heb je nog de Sierra Nevada met erg hoge en mooie passen, die het decor vormen van de beroemde Death Ride.

De wegen zijn in California breed en meestal goed onderhouden. Fietspaden kennen ze nauwelijks. Let op dat de verkeersregels echt anders zijn: Op kruispunten moet je stoppen tot stilstand en wie het eerste stilstaat, mag als eerste vertrekken. Kan niet fout gaan.

Wat zou het gevaar zijn, waar Paulus over spreekt?

em
Forum-lid
Berichten: 1337
Lid geworden op: 12 aug 2008 14:22
Locatie: Den Haag

em 06 feb 2010 19:54

Amerikanen zijn niet gewend aan fietsers en houden er dan ook geen rekening mee in het verkeer. denk daar dus goed aan!

verder is het een geweldig land en hoewel een hoop vooroordelen waar zijn, zijn andere dat weer helemaal niet. Ga erheen en oordeel zelf. Have fun!

alpe
Forum-lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 22 sep 2006 15:02

alpe 06 feb 2010 22:16

Ik ben vanuit LA naar SF gereden met de auto over Highway1...en het is continue klimmen en dalen, wel fiets je door een prachtige omgeving, rondom SF zijn erg veel fietsers, naarmate je zuidelijker gaat wordt het minder tot je in LA komt...heb daar alleen op Venice Beach een fiets gezien:)
De wegen zijn wel echt voor auto's gemaakt, fietsen is niet bezigheid nummer 1 in California.

niet je camera vergeten, en een goede landkaart, op sommige stukken op Highway1 is geen bereik, verkeerd rijden is bijna onmogelijk maar toch.

succes
Sensa

harmpie
Forum-lid
Berichten: 192
Lid geworden op: 03 feb 2007 15:56

harmpie 08 feb 2010 15:32

Ik ben afgelopen zomer 4 weken wezen fietsen in Amerika, danwel in Utah, Arizona en Colorado. Heb alleen maar positieve ervaringen. Het is natuurlijk warm, daar had ik niet teveel last van. Goed voorbereid op weg gaan en genoeg water meenemen. De wegen waren goed bereidbaar en je moet goed weten waar je kunt overnachten (als je niet wild wilt kamperen). Mensen zijn vriendelijk en houden zeer goed rekening met je op de weg. Erg druk is het in de staten niet dus ze hebben al ruimte in te halen. Ben zelf eens verrast met een koud blikje cola door een passerende auto!

In Californie ben ik alleen met de auto geweest. Hier is het veel drukker en kunnen de wegen erg uitgestrekt liggen. Highway 1 heb ik van San Francisco naar Los Angeles gereden. Geweldig om te doen, zeker op de fiets. Alhoewel dichterbij bij Los Angeles het ook steeds drukker werd.

Gevaarlijk is het zeker niet, misschien als je op de grote doorgaande wegen rijdt, je mag immers op de snelweg met de fiets. Gevaarlijk zou het wel kunnen zijn in grote steden, ik heb echter alleen in Las Vegas gefietst.

c40campy
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 aug 2008 02:45

c40campy 09 feb 2010 00:45

Er is genoeg info op het web, zoals hier: http://www.pacific-coast-highway-travel ... ghway.html

En er zijn boeken die specifiek deze route beschrijven, zoals deze: http://www.amazon.com/Cycling-USA-Lonel ... 1864503246

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 09 feb 2010 09:59

wat gaaahaaaf
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
olafdj
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 11 aug 2006 22:28
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar olafdj 09 feb 2010 16:44

[quote="alpe"]...... rondom SF zijn erg veel fietsers......... [/quote]

maar ook dan geldt: men is niet echt gewend aan fietsers. Ik heb een tijd gewoond in SF, en heb meermaals uit moeten wijken voor openslaande deuren van net geparkeerde auto's. En tweemaal zo'n deur niet meer kunnen ontwijken...

Toch vond ik California echt super om te fietsen.

grt, Olaf
Soms moet je eerst de wind van voren krijgen voordat je de wind in de rug hebt.

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 10 feb 2010 18:18

Deze route zeker?
http://www.adventurecycling.org/routes/pacificcoast.cfm

Ben ook zeer benieuwd naar nuttige tips.... Ben aankomende zomer ook 2 en halve maand in Amerika te vinden, fietsend van Tucson naar Jasper. Alleen dan niet fietsend over asfalt, maar 80% offroad over dirtroads van the Great Divide Mountain Bike Route.... Voordeel is dan wel meteen dat je minder auto's tegen komt. Alleen wildkamperen tussen die beren daar in Canada en Montana lijkt me wel een nadeel: berenbel mee dus ;)

Gelukkig lijken de meeste asfaltwegen brede shoulders te hebben, en zijn vooral de bejaarde medemensen en Europeanen (en die zijn er plenty) in die megagrote Recreation Vehicles een mogelijk probleem. Mogelijkerwijs schat niet iedereen de breedte van een camper even goed in....

De hitte in de woestijnen is gelukkig erg droog, dus dat beperkt de last van zweten, je zweet verdampt meteen..... echter wel veel drinken dus! (camelbak mee en een extra tas voor proviand). Ideaal zou zijn een frametas..... zie bijvoorbeeld:
www.epicdesignsalaska.com
en
http://picasaweb.google.com/EpicDesigns ... gnsGallery#

em
Forum-lid
Berichten: 1337
Lid geworden op: 12 aug 2008 14:22
Locatie: Den Haag

em 10 feb 2010 18:25

[quote="Auke"]De hitte in de woestijnen is gelukkig erg droog, dus dat beperkt de last van zweten, je zweet verdampt meteen..... echter wel veel drinken dus! (camelbak mee en een extra tas voor proviand). Ideaal zou zijn een frametas..... zie bijvoorbeeld:
www.epicdesignsalaska.com
en
http://picasaweb.google.com/EpicDesigns ... gnsGallery#[/quote]

volledig offtopic, maar op die site stond een foto die ik jullie niet wilde onthouden...;)

Afbeelding

wimzelf
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 feb 2010 16:08

wimzelf 18 mar 2010 20:45

Iedereen alvast bedankt voor de reacties! Er zitten erg nuttige bij!
Gelukkig slaat het gevaar wat PaulusR3 zichzelf voorstelt niet over op mijn enthousiasme, ik vraag me dan ook af waar die reactie op gebaseerd is.
De route is inderdaad op basis van de link van Auke. Ik heb inmiddels ook het boek bicycling the pacific coast, maar dit boek is totaal onhandelbaar als je op de fiets zit. Het kaartmateriaal van de Adventure Cycling Association lijkt me veel handzamer. heeft iemand dit toevallig, en kan ik het inzien?
Die Great Divide van Auke heb ik ook gezien. Maar die kost 'iets' meer tijd en dat moet ik wel hebben. Maar lekker relaxed als je nog geen 50 km per dag gemiddeld hoeft te doen!
En met de hittewaarschuwingen denk ik dat het mee valt, omdat de route langs de kust gaat. Ik weet hoe belangrijk vocht is en zorg altijd voor een overschot. En valt het toch tegen, dan kom ik daar vanzelf achter. Ik stel me zo voor dat ik in Amerika wel voldoende voorzieningen tegenkom langs de weg.
Maar verder iedereen alvast bedankt! En laat nog maar meer goede reacties komen!
En inderdaad, die fietser op de foto doet het anders dan ik van plan ben. Let op het verzet voor!

Plaats reactie